Læserbrev

Carlsen, eliten og folket

Debat
18. oktober 2007
Indvandringen er et stort problem i Danmark - men på den måde at vi mangler indvandrere. Vi har ikke selv sat nok børn i verden til at kunne fortsætte vores livsstil.

Indvandringen er et stort problem i Danmark - men på den måde at vi mangler indvandrere. Vi har ikke selv sat nok børn i verden til at kunne fortsætte vores livsstil.

jesper Nørgaard

Erik Meier Carlsens skifte fra socialdemokratisk til nationalistisk apologet var så vidt jeg oplevede en af årsagerne til systemskiftet i 2001. Den højreorienterede nationalistiske fløj fik nu en stemme, som kendte venstrefløjen indefra, kunne hele retorikken og tankegangen, og han brugte denne viden til at underminerer sosserne og retfærdiggøre en folkelig modstand mod alt det nye og fremmede.

Meier Carlsen havde for så vidt ret i, at indvandringen var et stort problem for Danmark. Blot med omvendt fortegn: Det største problem i vor tid er ikke muslimer, som tror de kan erobre verden, men at vi ikke har født børn nok til, at vi kan fortsætte vores levestil.

Vi har brug for indvandring. I 90'erne var problemet ikke, at vi havde indvandrere, men at disse indvandrere havde svært ved at blive accepteret i kvarterer, klubber og på arbejdspladser. Den 'hadetale', som Meier Carlsen undskyldte og forklarede, vil formodentlig være årsag til, at det danske samfund i mange år frem vil have svært ved at åbne sig fordi 'det jo er i orden at synes, at de andre er dumme'. Eliten skal nemlig ikke bestemme over folket. Det er klart.

At Carlsens konstruktioner var falske stod klart allerede dengang. Den politiske og samfundsmæssige elite i 2001 var netop fremmedfjendsk, medmindre man betragter Søren Krarup, Fogh Rasmussen og Weekendavisen som folkelige.

Nu skriver Meier Carlsen så i det blad, jeg har besluttet at abonnere på, fordi jeg synes, at den danske debat savner en solid oppositionel stemme. En platform som opdyrker et alternativ til vores nuværende rædselsregime, som vandrer ud i forløjede krige, forsvarer tortur, dyrker asyllejre, hader muslimske indvandrere, og som giver staten, sig selv, ret til at søge informationer om alt.

Hvad skriver Meier så? Senest moraliserer han over, at socialdemokraterne ikke blot slår hælene sammen for at støtte statsministerens indstilling om ikke at afholde en folkeafstemning. Det kan de ikke være bekendt! Hele den europæiske og danske politiske elite er jo enig om at denne traktat er nødvendig. Gamle dages retorik er ikke glemt, men vendt på hovedet: Hvor alt kunne forsvares af hensyn til folkedybet, bør vi nu forsvare alt ud fra eliten.

Som en politisk analyse er hans seneste artikel i avisen oppustet og tyndbenet! Som en kommentar er den moralsk på en måde, der er mindst lige så farlig som senhalvfemsernes Meier Carlsen.

Hvis hensyn til en konstrueret elites sunde dømmekraft skal styre rigets politik, bliver det ikke sjovere at være dansker.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Skribenten tillægger EMC en indflydelse, som han ikke har eller har haft.

Der findes snart ikke den jiurnalist, som ikke tillægger sig selv særlige evner udi dannelsen af meninger hos det uvidende folk!

Det er faktisk synd for dem,- jeg tror, at der trods alt findes journalister m.fl. som inderst inde godt ved, at de ikke er tillagt nogen guddommelig evne til at vejlede andre i politiske eller andre retninger.

Flere gange dagligt siger vi til os selv om disse meningsmagere,- det der emne vidste jeg da allerede en del om i sidste uge!

Avispapiret skal helst fyldes hver dag, og den ene "meningsmager" hjælper
vel den anden.

Vi er jo holdkammerater!

Hvis bladudgiverne vidste, hvor lidt disse politiske "analyser og spådomme" er læste,- ville aktionærerne spare denne udgift!

Vi har også fx et hold af fodboldeksperter til at fylde medierne,- det er en lidelse at høre, hvorfor vi systematisk springer forbi det på papiret.

Skribenten tillægger EMC en indflydelse, som han ikke har eller har haft.

Der findes snart ikke den jiurnalist, som ikke tillægger sig selv særlige evner udi dannelsen af meninger hos det uvidende folk!

Det er faktisk synd for dem,- jeg tror, at der trods alt findes journalister m.fl. som inderst inde godt ved, at de ikke er tillagt nogen guddommelig evne til at vejlede andre i politiske eller andre retninger.

Flere gange dagligt siger vi til os selv om disse meningsmagere,- det der emne vidste jeg da allerede en del om i sidste uge!

Avispapiret skal helst fyldes hver dag, og den ene "meningsmager" hjælper
vel den anden.

Vi er jo holdkammerater!

Hvis bladudgiverne vidste, hvor lidt disse politiske "analyser og spådomme" er læste,- ville aktionærerne spare denne udgift!

Vi har også fx et hold af fodboldeksperter til at fylde medierne,- det er en lidelse at høre, hvorfor vi systematisk springer forbi det på papiret.

Personligt må jeg også sige, at jeg har svært ved at se det problematiske i, at Dagbladet Information har hel og halv racister på lønningslisten.

Det er trods alt gået rigtig rigtig mange år siden, at Information var talerør for en anti-nazistisk modstandsbevægelsen.

Erik Meier Carlsen var næppe hovedmanden bag systemskiftet i 2001. Det var TV 2 og DR, eksalteret efter 11.09 og træt af Nyrups elendige kommunikation. Derfor annoncerede hele Danmarks og svigermødrenes Jes Dorph-Petersen på regeringens talerør TV 2, da valget blev udskrevet: "Det valg, som nogen (!) har kaldt præsidentvalget". Nøjagtigt samme mand med samme formulering tonede frem, da næste folketingsvalg blev udskrevet. Mange husker måske en totalt overgearet Eva Johansen (DR) slå over i det amerikanske sprog på selve valgaftenen. Samtidigt lancerede public service-kanalerne, der havde vejret den såkaldte folkestemning, kampen mellem de blå og de røde - ikke svært at se, hvem der skal vinde! Meier Carlsen var ikke skyldig i lige det, men i så meget andet, f.eks. idiot-overskrifter i B.T. som "Jeg hader tyskerne", etc.

Information er på vej til at blive en regeringsfølgagtig mainstream-avis på linie med Berlingnke og JP og når abonnenterne opdager det, bliver oplagsfremgangen vendt til tilbagegang.
Når man i lederen kan påstå, at den nye EU forfatning stort set ingen ændringer medfører, passer det fint at lade et selvovervurderende ævlerhoved påstå, at Danmark skylder de andre EU lande at lade være med at sende noget til afstemning.
Informations redaktionelle udvikling kunne måske imødeses, da de fik ny direktør, men at det skulle gå så hurtigt, havde ingen vel tænkt sig.

Det sørgelige er jo, at da alle de andre aviser sænker lavmålet tilsvarende, vil Information STADIG være den mindst ringe.

@Per Thomsen

Hvorfor er du aldrig i stand til at give dine påstande belæg? Det kræver ingen stor begavelse at sætte negative etiketter på folk, hvis meninger man ikke kan lide og ikke evner at argumentere imod, men det er ikke holdbart.

At beskylde Erik Meier Carlsen - og andre unavngivne journalister på Information - for at være "hel- og halvracister" er ualmindelig dårlig debatform, som ikke burde være tilladt.

Chris H

Hvad er problemet med at kalde EMC halvracist ? for slet ikke at kalde ham for helracist ?

Det devaluerer da på ingen måde racismebegrebet ?

Og det er jo ret præcis hvad selve Anders S S indlæg handler om --- nemlig den bevægelse der fandt sted op gennem 70 erne hvor solide grupperinger af Soc DEM sprang ud som racister og følgelig stemte småborgerligt på Erhard J's CD eller rent fremmedfjendsk ¨på Glistrups FRP..

Det er altså fakta

Uanset du ikke lige kan læse det hos Pet Thomsen i en kommentar til et læserbrev godt 30 år senere !

Men du kan jo selv læse lidt op på historien så er det faktisk ikke så svært at se mønsteret der danner grundlag for Fogh-regeringen 2001

Og den regering baseres sig jo ret entydigt på racistiske stemmer fra DF den nuværende afløser af det forgangne FRP hvis det skulle være gået hen over dit hoved ??

Det må man måske heller ikke sige uden at dokumentere det ??

Det er heller ikke god debatkultur, eller ??

Det minder mest om "Kejserens nye klæder" -- ingen måtte dige det der rent faktisk fandt sted ---- Uhhha nej --- fy fy da

Først da en lille uskyldig dreng højlydt kommenterer hvad han rent faktisk ser bliver den fælles u-italesatte iscenesættelse af løgnen afsløret.

Undskylder på forhånd hvis jeg nu har ødelagt hele fornøjelsen for dig når du en dag selv skal læse "Kejserens nye klæder" ....

Det var ikke forsætligt men i en god sags tjeneste

Chris Henriksen:

"At beskylde Erik Meier Carlsen - og andre unavngivne journalister på Information - for at være "hel- og halvracister" er ualmindelig dårlig debatform, som ikke burde være tilladt."

Hvis Chris Henriksen havde haft fornøjelsen af at stifte bekendtskab med de ledere Erik Meier Carlsen begik, inden han blev fyret son chefredaktør på B.T., ville han vide, at det faktsik er en meget mild beskrivelse at betegne EMC som hel og halvracist.

Med udganspunkt i EMCs perfide ledere, kunne man med god ret bruge endnu kraftigere udtryk, uden at det ville være tale om polemiske overdrivelser.

@Per Thomsen & Ulrik Winding

En påstand uden belæg bliver ikke mere rigtig af bare at blive gentaget.

Jeg (og andre som kunne tænkes at læse denne blog) har stadig til gode at se belæg for jeres påstande om - ikke bare Erik Meier Carlsen - men unavngivne journalister på Information.

En generel reference til "de ledere Erik Meier Carlsen begik" er ikke godt nok. Henvisninger til konkrete ledere, gerne med citater udbedes. Ellers falder jeres påstande til jorden og I bør i anstændighedens navn trække dem tilbage.

"Von hören sagen" kaldes det. "At gå efter manden i stedet for bolden", kunne det også hedde.

Lad os få nogle konkrete udtalelser (som ikke bare er revet ud af en bestemt sammenhæng) på bloggen med modargumenter, så kan vi tales ved. Det andet er helt under lavmål - især for læsere af Information, skulle man mene.

Chris Henriksen:

”En generel reference til "de ledere Erik Meier Carlsen begik" er ikke godt nok. Henvisninger til konkrete ledere, gerne med citater udbedes. Ellers falder jeres påstande til jorden og I bør i anstændighedens navn trække dem tilbage.”

Her sætter Chris Henriksen mig på en utrolig nem opgave. Der findes mulighed for at henvise til et hav af tekster, hvor EMCs racistiske og islamofobiske sindelag kommer til udtryk. Inden EMC blev fyret fra B.T, skrev han mindst én gang om ugen en ordentlig stinker af en leder.

Lad mig blot for en ordens skyld pege på en enkelt af de islamofobiske ledere i B.T., det kunne eksempelvis være lederen fra fredag 12 maj 2006, hvor EMC skriver om ”den nye og farlige muslimske trusselskultur i Danmark”.

Det er i øvrigt anden gang, at jeg skriver dette. Første gang blev det slettet af moderator. Jeg har ingen anelse om hvorfor.

Erik Meier Carlsen begik i 2006 eller 2007 en bog hvori han gennemgår det danske politiske systems alliancer. Her påpeger han nødvendigheden af en alliance med muslimerne. Det kræver dog at muslimerne accepterer at blive en del af den danske nation. I samme bog forsvarer han nationalstaten grundigt. Jeg vil ikke sige at EMC er blevet racist, nok snare national-konservativ.

Undskyld men hvad er problemet !

Er Information ikke en borgerlig avis der støtter den siddende regering eller er der noget jeg har misforstået.

Jeg mener,-den er betydelig mere kritisk mod oppositonen end mod de ansvarlige magthavere, hvilket må betyde at den stort set er enig i regeringens førte politik over for det danske samfund og befolkning.

Erik Meyer Carlsen´s blomstrende og floromvunde såkaldte politiske analyser er blot prikken over I!ét (i Information)

Det kunne dog give lidt mere spændende læsning, hvis den siddende regering fik en anelse modspil,(her tænker jeg ikke på Georg metz , som reelt er den eneste der udholdende og konsekvent stiller skarpt på regeringens politik og embedsførelse.

Måske er det nok nemmere at skrive om internationale forhold, hvor kritisk jounalistik alligevel ingen virkning har, fremfor at at være en avis der beskæftigere sig med hjemmelige forhold.

Man skulle ellers tro at der var nok at skrive om, men Information fortrækker at beskæftige sig med højtravende emner primært på det filosofiske plan, for man skulle jo nødig konfronteres med virkelighedens politik der føres herhjemme.

Det er aldrig sjovt at måtte erkende, at virkeligheden ser meget anderledes ud, end den man selv tror på!

Erik Meier Carlsen har efter sin tid som militant værdipolitisk cheffredaktør på B.T., og som lurmærket apologet for regeringens og ikke mindst Dansk Folkepartis ”udlændingedebat”, præcis lige så meget troværdighed i behold, som der kan rummes bag på et frimærke.

Hvis Informations chefredaktion overhører de mange reaktioner fra læserne, og af ren og skær dumstædighed fortsætter med at bringe EMCs (b)analyser, vil det uundgåeligt skade avisens troværdighed, og i sidste ende oplagstallet. Meget.

Emil Erik Pula Bellamy Begtrup-Bright

Jeg gider ihvertfald ikke forny mit abonnement igen... Det kan være jeg køber en avis i ny og næ for at se om Information igen er blevet en avis med (et tilstrækkeligt antal) troværdige journalister. Lige nu ser det sort ud.

For lige at få afsluttet min svada mod Information nye kurs skal dette komme til udtryk

I vores famile d.d. beslutte at opsige vore samarbejde med Information til fordel for dagbladet Politiken, der nok ikke er parti politisk uafhængig som sådan, omend de er rimeligt objektive, men som gengæld heller ikke benytter udsagnet som en del af deres slogan.

Specielt uafhængig af partipolitiske interesser kan vi f.eks ikke se EMC dyrt betalte "analyser" er udtryk for, og generelt er Information på de sidste 6 måneder begyndt at virke gnaven og"sær" og nu også forfaldet til nysprog eller man skulle måske snarere kalde det kreativ omgang med sandheden... uafhængig og objektiv er avisen ikke mere.

Det er præsis den samme ubehagelige stemning og følelse man oplever, når man engang imellem kommer til at læse Jyllands Posten.

Når det er tilfældet,- og alle i vores familen er enige om det,- ja så må vores veje nødvendigtvis skilles, for så er der virkeligt sket et alvorligt skred i Information`s uafhængige politiske linie og troværdighed, - det som var kendetegnede for Information igennem mange år.

Det må vi nødvendigvis tage konsekvensen af. Tak for denne gang

Overvejer meget seriøst at følge Erik Jensen og andres eksempel...

Erik Jensen: "Specielt uafhængig af partipolitiske interesser kan vi f.eks ikke se EMC dyrt betalte "analyser" er udtryk for, og generelt er Information på de sidste 6 måneder begyndt at virke gnaven og"sær" og nu også forfaldet til nysprog eller man skulle måske snarere kalde det kreativ omgang med sandheden... uafhængig og objektiv er avisen ikke mere."

-What he said!

Jeg bliver nu nok hængende. Problemet er, at alt det, man her med rette kritiserer Information for, er endnu værre hos de andre aviser.

Og jeg kan simpelthen ikke unvære mit ugentlige Intermetzo. Og Robert Fisk og de andre fra "Independent". Og Pia Friis og Karen Syberg. Og Klaus Lynggårds øretæveindbydende, men ægte entusiasme. Og Eyvind Larsens til tider urålelige, men altid insprerende ordgyderier. Og Vinn - når hans arm bliver rask. Og Brostrøm, Bjørnkær og ... ja, og en masse andre.

Nej, fandeme om Meier Carlsen skal få lov til at tage dem fra mig. Han har nok på samvittigheden i forvejen.