Kommentar

Hovedstaden er gået fra forstanden

Danmarks eneste 'storby' er blevet en truet art, som burde fredes. Hvis vi ikke passer på den og lader den leve og ånde, som storbyer nu engang gør og bør, så uddør den og bliver til en ganske almindelig tam forstad
Debat
6. oktober 2007

Hvordan kan det være, at det er blevet så moderne med al den ro og orden i København?

Hvorfor er der pludselig så mange forstadsfornemmelser i storbyen og siden hvornår har man skulle gå på listesko i midten af hele Danmarks Big Apple? Det virker, som om der er en orm, der har spist af æblet, indefra.

Det er, som om en kæmpemæssig flodbølge af friværdi og caffe latte er skyllet ind over hovedstaden og har revet alt, hvad der skiller sig det mindste ud, op med rødderne og skyllet det langt væk - langt væk fra Sankt Hans Torv eller 'Thomas Helmigs Plads', som den bliver kaldt i folkemunde.

Langt væk fra Jagtvej 69, hvor der nu er det pureste ingenting. (Ingenting er da bedre end en kreativ udstikkende ungdom, der ligefrem vover at tage stilling til samfundet). Helt ud til dèr, hvor alle de, der ikke længere har råd til at bo i København, befinder sig. Dér hvor kragerne vender, fordi de savner byen og dens mangfoldighed, men stadig flyver forvirret rundt, for hvor dælen er den blevet af?

På Vesterbro - ja, på selveste Istedgade, hele byens Rabalderstræde - larmede cafè Riga for meget til, at naboerne ville finde sig i det, og caféen med navn efter hovedstaden i Letland er nu en by i Rusland.

Udtrykket "Istedgade overgiver sig aldrig" holder stadig - beboerne er bare blevet skiftet ud! De overgiver sig ikke, før bumserne, narkomanerne og de prostituerede er væk. Ude af øje ude af sind synes der at stå skrevet med brunch midt på Halmtorvet! På Nørrebro er Ungdomshuset blevet ryddet til fordel for en underlig tom parkeringsagtig grund ejet af en mystisk kristen sekt, og på Christianshavn strammes rebet omkring eksperimentet Christiania.

Støjklager og politi

Også i Indre by er beboerne åbenbart flyttet ind for at få fred og ro - de har i hvert fald strikket en beboerforening sammen for bedre at kunne holde styr på alle de støjklager og politianmeldelser, som de selv disker op med. Selv når kanalrundfarten runder Christianshavn kanal for at vise vores Wonderful Copenhagen frem for turisterne, skal der være stille! Og der er ikke tale om ét minuts stilhed for at mindes Ungeren eller Børnehuset.

Der er stille, fordi guiderne har fået besked på at holde mund, da det er forstyrrende for beboerne med al den snak om vores ih så smukke by. Og så oven i købet på tre forskellige sprog - som om beboerne ikke har besvær nok med at forstå alle grønlænderne på kajen i forvejen.

På Østerbro har der altid været stille og roligt. Ja, grænsende til det kedelige. Snart begynder de vel at råbe op om, at resten af København aber efter!

Danmarks eneste 'storby' er blevet en truet art, som burde fredes. Hvis vi ikke passer på den og lader den leve og ånde, som storbyer nu engang gør og bør, så uddør den og bliver til en ganske almindelig tam forstad, og dem har vi jo så mange af i forvejen. Jeg gik fra forstaden til storbyen, der i mellemtiden gik fra forstanden. Langsomt men sikkert er huslejen steget, mens tolerancen er dalet, og København skal nu for alvor til at lege stilleleg.

Rune Bjerre er beboer i Kbh.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Amen!
Hvad med at stifte en forening for storby-støj?

Dette er et af de mest poetiske indlæg jeg nogensinde har læst i en dansk avis. Smukt.

Det fadme godt observeret og godt skevet Rune Bjerre. Nu har jeg boet i København halvdelen af mit liv. I den tid er det gået fra mangfoldig til større og større ensretning. Fra tolerance til intolerance. Det som i sin tid var spændende ved København er i dag truet fra flere sider. Det skyldes vel blot den stigende egoisme og grådighed. Lad os få noget mere ballade fremfor al den kontrol.

Spot on!

En sørgelig, krybende, mangeårig proces, der nu er ved at nå sin sørgelige endestation.

Godt skrevet Rune

Min fulde respekt - Rune ---- kritikken er lige på kornet

Originalt skrevet, du rammer alt det som debatten aldrig handler om, når samtalen falder på københavn!

Ja at gå i gennem København er som at gå igennem en tysk koncentrationslejer, der er intet liv og kun dødeblikke møder en. Det gør det heller ikke meget bedre med alle de fascistiske politibetjente der venter på et hvert gadehjørne og som overfalde alt og alle, også dem der går i jakkesæt. Selv Taliban var mere frisindede: alt form for musik og glade happenings er jo total forbudt i København. Det er utroligt at folk overhoved vil leve i sådan et fascistisk neokonservativt markedsorienteret helvede, hvor folk slaver sig selv ihjel inden de er fyldt 40, jeg mener helt bestemt at kuldminearbejder i 1880erne havde en luksus tilværelse i forhold til vore dages københavner.

Søren.

Desværre Rune står det langt værre til end din beskrivelse.
Jeg har boet på Vesterbro i 30 år, da det var Vesterbro og ikke et parcelhuskvarter i Århus, 30 fantastiske år, da gaderne var fyldte med mennesker, for nylig gik jeg gennem min gamle gade, ingen eller få var der, kiosken var lukket, antikvaren og alle de andre butikker, kun et par med Århusiansk modetøj og lidt smart kunst, ingen børn, ingen mødre snakkende løs og på vej til at handle, ingen bumser, ingen skønne Vesterbrorødder, jo et par stykker på Enghaveplads og værst af alt de historiske værtshuse er klaget væk, nr,1 FATTYS i Viktoriagde, en skandale uden lige, Libelle har åndenød, klager over karaoke, Postillionen i Istedgade, og nu også Riga kan jeg forstå, Jernstangen er også bukket under, de steder på Værnedamsvej er væk, Cafe Tullin også, Amigo prøver på at overleve trods voldsomme angreb fra ÅrhusPacelhus-forening.
Jeg blev deporteret til Valby, i en lejr koncentreret på kanten af Hvidovre.
Der er mange gamle Vesterbroer her så vi hygger os.
Fuldstændig overlagt kynisme fra rådhuset, sendte Vesterbro på så voldsom en renovering at livet nærmest uddøde.

Kynisme er det rette ord for den beboerfornyelse Københavns Kommune og staten rotede sig sammen om når det gælder Vesterbro

De ønskede præcis ikke at "taberne" skulle have en chance for at fortsætte deres eksistens i lokaliteten og benyttede derfor markedsmekanismen til at udgrænse Vesterbros "Urbefolkning" .. hvis det var foregået i tredje verden ville masser af mennesker kalde den slags for etnisk udrensning men nu kaldes det statsfinancieret "by-frnyelse" med EU-støtte.

Erfaringerne fra "total-saneringerne" i 70'erne på Nørrebro talte deres eget tydelige sprog . den folkelige modstand mod de påståede "forbedringer" af boligmassen og de deraf følgende sociale kampe om implementeringen af Ejerlejlighedsloven og de få beboerskabte frirum på tomterne samt selvfølgelig de i 80'erne følgende gadekampe med BZ bevægelsen ønskede man IKKE gentaget på Vesterbro

Det klarede man så fra centralt hold med en statslig financiering på op mod 1,7 milliader kroner i en bevarelse af randbebyggelsen samt totalsanering af gårdbebyggelserne og nedrivninger af enkelte huse og gadeforløb hvor det var for håbløst at investere i bevarelse ..

Resultat en opgraderet boligmasse til en m2 pris stort set NGEN af de oprindelige beboere på længere sigt ville have en chance for at lægge

Kynisme så det stinker

Rune du har så ret i din kritik ----- den førte politik stinker

Sådan går det når värdagen og hjemmet får lov at blive spekulation opjekt for kapitalismen, dem der lukrerer på på andres liv, er dem der smadrer närmilijöt - livet i storbyen.
Köbenhavn lider af butiksdöd, boligdöd, bilforurening, bolig spekulanter der opköber og mistriver ejendommene i det centrale kbh., lader dem stå tomme i 25-30 år. og banker priserne helt op i det röde felt, så ingen har råd til at bo der.

Fuck politikerne, for de ligeglade - Tag sagen i egen hånd! Send dem der ödelägger din by, tilbage til det mörke (jylland) de kommer fra & 9 fod under!

Sådan går det når man overlader en by til socialdemokratiske magtsyge idioter.

Jeg var engang tilhører, da sømandsbossen Preben Møller Hansen (RIP),
stod på rådhuspladsen med en megafon og råbte følgende:
" Hvis Ritt Bjerregaard havde levet under 2. verdenskrig, var hun blevet klippet skaldet og kaldt en feltmadras ! "

LÆNGE LEVE CHRISTIANIA !

Michael Skaarup

Tak for en god artikel.

Rune's refleksioner er rammende i sin kritik af normailiserings-tvangs-mentaliteten af de københavnske bydeles beboere, for hvordan det danske samfund har ændret sig. - En kultur-forringelse, vil jeg mene. Hvilket er pudsigt, i sammenhæng med, at dem der fremhæver det danske frisind og de danske (fri)værdier, er en del af årsagen til vores kultur-forringelse.

- Jeg mener, at blot at gøre sig tanker om, at man skal normaliser christiania, eller i det hele taget at anvende begrebet "normaliser" når man taler en generaliseret befolkningsgruppering., eller bydele f.eks. muslimer, christiania, gellerupparken, osv., er yderst betænkeligt.

- En normalisering af et samfund vil, uanset om det udfra et betonkommunistisk,, eller et radikal islamistisk, eller et ego-liberalistisk, eller et pladderhumanistisk perspektiv, betyde et kulturelt tab.

- Normalisering, er netop afskaffelsen af den frie forskellighed, og indførelsen af anerkendt og ikke-anerkendt forskellighed.

- Jeg håber at alle dem som ytre sig her i denne tråd, også vil bringe deres forskellighed med ud i verden til alle os andre, og at vi sammen kan være med til give alles hverdag flere farver, bedre humør...

- Fred og frihed

Til ovenstående pærevælling af blinde attituder og kast med mudder:

Problemet i Kbh. er ikke (kun) neoliberal kontrol eller asocial boligpolitik, men i høj grad også en pervers og asocial ungdomskultur:

Eller, så fat det dog:
Det giver ikke megen mening, at ville gøre op med "borgerligheden", eller "normalisering", da den kommercielle ungdomskultur i natte - og shoppelivet altid allerede er pervers, i den forstand, at den er gående mod at ville overskride:

"EAT-ALL-YOU-CAN, FUCK-ALL-YOU-MEET!
BOOM-BOOM, EVERYBODY-BE-FREE!"

Ungdomskulturen er først og fremmest præget af aggression og magtliderlige, konkurrencesyge attituder i korte ærmer med stramme biceps op og ned ad Nørregade. Ungdomskulturen er "kool". På E.
Eller rettere sagt kynisk og neandertalsagtig i og med de banale attituder som promoveret af billedstrømmen. Im a fucking gangSTAR.

Derfor kommer venstrefløjsretorikken fuldstændig til kort, eller den går galt i byen, når den vil bekæmpe den selviske og restriktive borgerlighed:

Borgeren er jo blevet en forbruger, og overskridelsen eller undtagelsen er blevet normalen, således at loven eller den stabile orden er i undtagelse:

"EAT-ALL-YOU-CAN"

Ja, det er nærmest progressivt at "opføre sig ordentligt".

Dvs. "normalt" uden at gøre det for at vinde en fordel, men fordi det i sidste ende er normaliteten, der holder barbariet, voldtægten og brutaliten nede. (Men lad os da få et ungsdomshus...)

Der er ikke noget progressivt eller "kulturelt" ved at bekæmpe en orden. Med mindre man er ansat inden for - marketing.

Det paradoksale er, at jo mere fisefornem Kbh er blevet, desto mere beskidt er den blevet samtidig. Måske fordi man i pænhedens navn har lukket så mange af pissehusene og sparet gadefejerne væk for at få råd til prestigebyggeri som Parken og metroen.

For resten håber jeg da, politiet husker at sende regningen for oprydningen efter dagens uroligheder til kristofascisten Ruth Evensen.

Ej den her regning kunne Ritt passende selv tage sig af, Ruth kan få den for Jagtvej 69, men Grøndalsvænge Allé 13 er Ritts tomme bygning=hovedpine, og burde efter i dag være, dårlige samvittighed.
Til Morten: man bliver vel først "forbruger" når man tager ordet i sin mund, gør det til sit eget; ellers er jeg langt hen af vejen enig med dig i at vores overforbrug af snart sagt ALT er rablende vanvid. -Og en del af 'det dyre København' som tromler alt ned på sin vej, som Rune (og andre) beskriver.
Det handler om penge, penge, penge. En kop kaffe på bunden og støv på toppen (men fed beliggenhed og fuglekvidder); død over pengeliderlighed, København sælger sig selv på det frie marked.

Michael Skaarup

her lidt videoer fra G13-aktionen. 06.10.07

Hvorfor får folk nattelarmenfobi... der er da fordi vi ikke længere bare kan få lov til at slappe af og hæve kontanthjælpen. Eller nøjes med at arbejde 7 måneder ud af 7 år for så resten af tiden, at hæve arbejdsløshedsunderstøttelse, sådan som i de gode gamle dage. Og nej hvem har egentlig tid til at gå på værtshus andet end de såkaldte tabere og har de overhovedet råd? De er vel henvist til at vakle desperat råbende gennem gaderne, forvist fra det pæne restaurationsliv.
Vi andre samfundsbærende folk har sørme brug for nattero, hvis vi skal klare skærene, blive hurtigt færdige med studiet og leve op til materialismetyraniet, sextyraniet, fitnesstyraniet og det altfortærrende normaliseringstyrani. Og der er brug for hver en tomme, for hvem orker forstæderne oven i hatten der også ligger alt for langt væk. "Københavnerbylivet" må nødvendigvis ofres på denne bekostning.
Og jeg har ingen illusioner om nogen redning, dertil er "Flemming Munck etellerandet" alt for veltalende og de herskende medier alt for entydige til at de kan få folk på andre tanker end frygten for en autonom i deres baghave.

Jep, lad os få noget mere ballade i byen. Det er slet ikke nok med nogle få overfald, knivstikkerier og skyderier hver weekend, der skal meget mere til. Fuck dem der bor i byen, det vi vil have er et slumreservat hvor vi rigtig kan slå os løs og få en på opleveren - inden vi smutter hjem igen med det første S-tog søndag morgen.