Læserbrev

Læserne skriver

Debat fra dagens avis
27. oktober 2007

NA og DF

Henrik Nørregaard, Svendborg

Ny Alliance siger, de vil bryde DF's indflydelse på dansk politik. Det er et konkret mål. Og de vil bryde den danske blokpolitik. Et andet kronkret mål. Men samtidg har de et tredje mål om en skattenedsættelse med alt den medfører af nedskæringer diverse steder. Denne politk kan de kun gennemføre med den politiske blok til højre i salen inkl. DF. En stemme på Ny Alliance er således en sikker støtte til Dansk Folkeparti. Aldrig før har et parti haft politik og mål, der stritter i hver sin retning.

Løgn eller dumhed?

Ib Jensen, Søborg

Pia Kjærsgaard udtaler i DR2, at det var S, SF, R og EL, der stod bag Danmarks indvandrer- og flygtningepolitik i firserne. Lidt mere oplyste borgere vil vide, at denne periode af danmarkshistorien blev anført af Poul Schlüter. Men når en regnskabssvindler kan blive statsminister, kan man vel også blive folkekær med stupiditet?

Sander på skolebænken

Lise Kristine Bæk, København V

Det er vist længe siden, Helge Sander selv var studerende, for det er ikke så ligetil, som det fremgår af hans kommentar 24. oktober.

Det er uden tvivl en fordel for de studerende, der kombinerer teoretisk uddannelse med praktisk erfaring fra et relevant studiejob, hvis fribeløbet sættes op. Og det er muligt, at Sander ikke ser "modsætning mellem dét og så at gennemføre studiet på normeret tid". Men i virkelighedens verden forholder det sig anderledes.

En studerendes forberedelse til arbejdsmarkedet anno 2007: Gode karakterer - hvilket kræver tid til flid, et relevant studiejob, gerne noget frivilligt arbejde, sunde fritidsinteresser og et stort netværk. Oveni det skal kvindelig studerende helst få det første barn i løbet af studietiden. Det betyder for de fleste pligtopfyldende studerende, at de enten må udskyde eksamener eller tage en pause fra studiet. Når regeringen så samtidig straffer universiteterne økonomisk, hvis ikke de studerende gennemfører til normeret tid, så hænger tankegangen ikke længere sammen. En tankegang som ellers officielt skal indfri regeringens mål om, at 'Danmark i fremtiden skal leve af sin viden'!

Dokumentation

Marie Heinskou, københavn

Margrethe Nørskov efterspørger i et læserbrev dokumentation for de negative konsekvenser ved en kriminalisering af sexkøb i Sverige. Her kan jeg bl.a henvise til dokumentation fra det svenske grænsepoliti, til forfatter Petra Östergreen og til professor i antropologi Don Kulich. Tjek www.seksualpolitik.dk, hvor der findes en fyldig liste af referencer.

Yderligere synes jeg, at Nørskov bør læse Europarådets resolution om prostitution fra 2007. Her skelnes klart mellem trafficking, børneprostitution og frivillig prostitution og der tages eksplicit afstand til moralistisk argumentation. Dette virker dog til at have forbigået Nørskovs opmærksomhed.

Nørskovs fremhæver i stedet Melissa Farleys 'veldokumenterede bog'. I den forbindelse bør Nørskov være opmærksom på, at Farley har været udsat for skarp kritik fra flere sider - både for hendes metode, ideologiske tolkninger af empirien samt demagogiske og intimiderende retorik. Jeg kan således varmt anbefale Nørskov at læse sociologen Ronald Weitzers glimrende artikel Flawed Theory and Method in Studies of Prostitution fra 2006. I håb om et fremtidigt nøgternt grundlag for debatten. God læselyst!

Snik og snak? Sniksnak!

Michael Andersen, Århus

I sidste weekendudgave af Information tager Kristen Bjørnkjær de populære samtalebøger i forsvar. Det foranledigede en Flemming Jensen til at fare til tasterne for bl.a. at fortælle læserne, at "Samtalebogen er en eksistentiel irrelevant genre (-)", og at "(...) 1.4 million tv-seere til vild med dans selv kan finde ud af, hvad der er spændende og vel derfor ikke har taget fejl".

Bjørnkjær bruger jo i sin leder netop ikke et argumentum ad populum a la titlen på Elvis Presleys opsamlings LP fra 1959 '50.000.000 Elvis fans can't be wrong', fordi et produkts popularitet ikke nødvendigvis borger for dets kvaliteter. Omvendt kan det ikke hævdes, at noget er dårligt, fordi mange synes om det.

Anne Linnet beundres af mange for sine evner som komponist; det gør hende ikke mindre dygtig. Morten Ramslands Hundehoved blev en bestseller; det gør den ikke til en dårlig roman. Samtalebogen er ikke en irrelevant genre, da man må formode, at de mange læsere på en eller anden måde må føle sig berigede af at læse disse bøger. Mht. 'Vild med dans' er det et underholdningsprogram og må vurderes som et sådant. Hvis man synes, at det er noget letbenet bras, kan man jo blot slukke for det og læse et originalt smalt eller bredt værk i stedet for. Dem udkommer der heldigvis stadig en del af på trods af - eller måske delvist på grund af - samtalebøgernes succes.

Åbent brev

Betty Frydensbjerg Carlsson, Kommunistisk Parti i Dk, København

Den 30. oktober behandler FN's generalforsamling for 17. gang en resolution om at ophæve blokaden af Cuba.

Denne resolution er tidligere med store flertal blevet vedtaget af FN. Senest skete det i 2006, hvor Danmark sammen med 182 andre lande stemte for, mens der var fire imod (USA, Israel, Marshall-øerne og Palau). En overvældende del af Klodens lande er imod USA's blokade af Cuba.

Blokaden rammer bl.a. Cubas egen økonomi, udenlandske samhandelspartnere (herunder Danmark), sundhedssystemet i Cuba og i mange andre lande, hvor Cuba yder bistand, men pga. blokaden mangler medicinaludstyr, videnskab og uddannelse (hvor videnskabelige udvekslinger af litteratur, gæsteforelæsere osv. er forbudt af USA).

Naturligvis stemmer Danmark igen i år for resolutionen, men det er ikke nok. Danmark bør bruge sin indflydelse til at prøve at sikre, at resolutionen bliver fulgt. Det er en hån mod FN og mod verdenssamfundet, at USA sidder FN-beslutninger overhørig.

Ved en folketingsbeslutning skal det gøres klart, at vi ikke er forpligtet til at følge USA's ulovlige blokade af Cuba. Sager mod danske firmaer, der handler med Cuba, mod danske forskere, der rejser til Cuba i forskningens og videnskabens interesse, danske læger, der udveksler informationer osv., skal være beskyttet af dansk lov og ikke af USA's folkeretsstridige lovgivning.

Begejstring

Sonja Vesterholt, København

Mange følelser og tanker bliver vakt i mig af Marianne Grøndahls nyudkomne fotobog, Det Danske Folkestyre. Det er et sublimt håndværk, der på et splitsekund får mig til at tage mit eget liv i Danmark op til eftertanke.

Jeg kommer fra et land, hvor den ene halvdel af befolkningen har slået den anden halvdel ihjel for at opnå et bedre liv. Som første generationsindvandrer fra Rusland har jeg ikke den selvfølgelighed, som danskere har, idet de tager begrebet folkestyre for givet. Skal man være udlænding for at kunne se, hvor pragtfuld bogen er, eller er det bare kunsten at se? Hele bogen er den danske dialog. De er hele tiden i samtale, de folkevalgte, og når man ser bogen, har man følelsen af at kunne være med i dialogen.

Hvordan ser magthavere ud i det hele taget? Dette er ikke generalerne i Burma med deres kasketter på et stoneface, men de danske magthavere i øjenhøjde: 179 individer, som er folkevalgte og styrer det danske samfund. Det er det, Danmark handler om - med en medmenneskelighed og den specielle danske uhøjtidelighed.

Så mange elementer af det danske folkestyre er synliggjort i dette værk, et værk som ikke kunne realiseres i særlig mange andre lande. Det er et stort privilegium - og stor bogkunst.

Slips eller charmeklud

Søren Blaabjerg, Hørning

Skal det være manden med den store slipseknude eller karrieredamen med charmekluden, der står med sejrens palmer efter valget?

Jeg tipper på, at det bliver slipseknudemanden, men egentlig anser jeg spørgsmålet for at være ret ligeyldigt. Klassekampen er som bekendt fortid, afløst som den er blevet af den store brede midterfløjsopportunisme, kombineret med de forskellige i bund og grund befolkningen temmelig uinteressante nøglepersoners personlige politiske ambitioner.

Haves: Tomme alnindeligheder og gensidige hånsord en masse.

Ønskes: Modige fremadrettede visioner samt personlig karisma og integritet.

Højredrejning

Inge Hald, Bøjden

Tak til Lasse Glavind for at have skrevet det indlæg, jeg har været lige ved at skrive i de seneste uger.

EMC's skriverier - og Krarups ditto - har fået mig til at overveje at afslutte mit abonnement - hvad en af mine venner faktisk har gjort alvor af. Der er med de nuværende redaktører sket en bekymrende højredrejning af den avis, jeg har kendt siden 1944.

Vil I være ærlige og fortælle for hvor lang en periode, I har hyret EMC?

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

henrik rasmussen

Erik Meier Carlssens skriverier er en lang italesættelse og hvidvaskning af en egoistisk, kynisk og iskold samfundsmodel, nemlig den bestående.
Jeg forventer mig noget andet af Informationen. Hvor er den kritiske holdning henne? - Til gengæld går det godt med at nedgøre de humanister der stadig
kæmper for verdens millioner af forfulgte, nødlidende og syge fattige,
Information den 27.10, hvor EMC kalder Jørgen Poulsen Godhedsindustriens førstemand.

Mon ikke Information skulle overveje at få en anden politisk kommentator.
Ellers bliver vi nødt til at sige vores abonnement op.

Dagens avis fortsætter i samme spor med forsiden " Fogh eller Kaos. "

Vi har i lighed med flere andre de sidste par dage opsagt vores abonnement på Information , og vi satser istedet på Politiken.

Hvilken befrielse, det var her til morgen at læse Politiken. Der føler man sig virkelig politisk mæt og oplyst bagefter.

Sjovt nok fik Information lov at ligge . Forsiden var nok til at ingen gad at røre den!

Læs Politiken og sammenlign de to avisers dækning af valgkampen, -under alle omstændigheder er Informations dækning ikke fyldestgørende, så det kan ikke skade

.