Læserbrev

Læserne skriver

Debat fra dagens avis
24. oktober 2007

Farvel til den lokale skole?

Jørgen Arbo-Bæhr, (EL), København

I flere kommuner bliver folkeskolerne nu lagt sammen til én stor skole med mange fysiske afdelinger. Når de mange skoler først er blevet til én skole, har man ikke længere krav på at komme på den nærmeste skole. Det betyder, at ens barn kan blive tvunget til transport til en skole, der ligger langt væk, og det betyder også, at skoleklasser kan blive lagt sammen gennem alle skoleårene på tværs af de fysiske skoler. Jeg kalder i denne uge Undervisningsministeren i samråd for at få stoppet hullet i lovgivningen.

Vi mener, at man har krav på en god lokal skole. Derfor stiller Enhedslisten beslutningsforslag i folketinget om, at der max. må være 22 elever i klasserne i folkeskolen, og at der skal tilføjes midler til efteruddannelse af lærere og to-lærerordninger.

Vi skal bevare folkeskolen som en skole med høj kvalitet. Der er ingen kvalitet i, at forældre ikke længere kan vælge en lokal skole, og at børnene kan blive sammenlagt med andre skolers klasser gennem hele skoleforløbet.

Ang Jespersen

Stig Petersen, Kokkedal

Tak til David Rehling for en krystalklar afklædning af fænomenet Karen Jespersen (KJ) på bagsiden i fredags.

Gad vide, hvordan det kan sikres, at en vindbøjtel af et sådant format kan undgå at blive genvalgt?

Mere folkeoplysning?

Bedre journalister?

Uafhængige redaktioner?

Et uddannelsessystem uden rigid kontrol?

Et DR, der ikke bliver skåret ned til sokkeholderne?

Et folk, der gider gøre sig den ulejlighed at engagere sig i andet end ... Nå ja. I véd, hvad jeg mener, alle I, der læser Information...

Og hvad gør vi så ved dét?

Ikke prisen

Maj-Lie S. Eskesen, Silkeborg

FDB har lavet en undersøgelse blandt deres kunder, som konkluderer, at der ville blive solgt mere økologi, hvis det var billigere.

Jeg mener det er tid til at stoppe de dårlige undskyldninger og åbne øjnene for virkeligheden. Økologi er et valg, et valg der samtidig med at være sundt, er godt for miljøet, men frem for alt ikke dyrt.

Et forskningsprojekt under FØJO konkluderer, at de såkaldte 'heavy users' trods en stor andel økologi i indkøbskurven ikke bruger flere penge på mad end andre. Altså er det ikke prisen, der skal være i fokus, når vi snakker økologi. Økologi er en anden og sundere livsstil. Mindre kød, flere grønsager og grønsager i sæson. Hvis FDB ikke vil være med til at fortælle forbrugerne den historie, vil jeg endnu engang betvivle deres hensigter. Jeg formoder ikke, FDB på sigt vil sige nej til deres kæmpe avance på økologiske varer og hvem er det så de vil presse? Politikerne, landmændene, virksomhederne?

Landmanden leverer et fantastisk produkt, vi ikke kan være bekendt at give en øre mindre for. Økologiske fødevarer koster det menneskeføde bør koste.

Er FDB's plan på sigt at lave en COOP Extra udgave økologisk, lavet i Polen. Så siger jeg tak for kaffe. Er det politikernes opgave at sætte momsen ned, så FDB kan score avancen af det øgede salg?

Drop nu de dårlige undskyldninger. Vælg økologi eller vælg det fra, men forstå at det er et valg der intet har med pris at gøre.

Olie

John Ib, Hjortshøj

I går aftes kørte jeg forbi en benzinstation. Neonskiltet viste 23.59, og jeg tænkte sikke et hop i benzinpris. Sekundet efter går det op for mig, at neonskiltet er et ur, og klokken er et minut i tolv.

Usamtidighed

Henrik Okkels, Hornslet

Rune Lykkeberg kritiserer i sin anmeldelse 20. oktober af Den nye kapitalismes kultur Richard Sennett for at være for generaliserende: Hans kritik af samarbejdsformerne og deres psykosociale konsekvenser i den nye kapitalisme dækker kun et specifikt segment på arbejdsmarkedet, mener Lykkeberg, mens omsorgsarbejdere og chauffører og mange andre stadig er underkastet mere 'gammeldags' produktionsforhold.

Den underforståede præmis for en sådan kritik er en fejlagtig forestilling om samfundenes homogenitet. Både den britiske kapitalisme i 1800-tallet og kapitalismen i vore dage rummer et utal af eksempler på usamtidighed i den forstand, at kun nogle lever og oplever, arbejder og forbruger, tænker og føler ud fra tidens dominerende produktionsforhold. I Marx' Storbritannien levede og arbejdede nogle i City eller Manchester, mens andre puttede sig i feudale enklaver. Og i dagens Danmark er der pokker til forskel på at leve som selvstændig håndværker i en landlig dansk provins - og på at arbejde i de nye IT-paladser i København SV, drikke café latte og synes, at tre årlige fly-ferier til Jordens 'bagside' altså bare er i underkanten!

Derfor er Lykkebergs kritik ikke relevant. Det er den dominerende levemåde, der bestemmer den dominerende tænkemåde. Og det er den dominerende levemåde, der er problemet i den kapitalisme, der ikke vil bryde sammen på grund af en faldende profitrate, men fordi kloden er mere begrænset end systembærernes begær.

Bio-misinformation

Bent Sørensen (RUC), Roskilde

I mange år har den danske debat om biobrændsler klart skelnet mellem første og anden generations teknologier - sidstnævnte baseret på de rester fra fødevareproduktionen, som ikke bruges til madvarer og hvor næringsstofferne kan føres tilbage til markerne efter udvinding af biobrændsler. Det er derfor beskæmmende at se Safania Eriksen og Bente Andersen fra NOAH angribe samtlige biobrændsler over en kam, uden at skelne, men med argumenter som højst kan bruges mod første generations biobrændsler. Det smerter især os, der husker NOAH's opkomst som en miljøorganisation, der havde argumenterne i orden.

Imponerende

Helga Hansen, Tønder

Mandag 22. oktober er der en artikel i avisen af Kristian Villesen, der besøger Dansk Folkemindesamling sammen med dens leder Else Marie Kofoed. Det er lidt uklart, hvem af de to, der kommer med følgende udtalelse: "Det er imponerende, hvordan et almindeligt menneske med syv års skolegang kan komme med så interessante tanker".

Min kommentar: Det er interessant, at et menneske med mere end syv års skolegang - som man må formode er tilfældet med såvel KV som EMK - kan producere en så imponerende mængde arrogance i synet på 'almindelige mennesker'.

Hysteri

Gaute Grimeland, Frederiksberg

Så har også Helle Thorning-Schmidt sluttet sig til hysteriet omkring tørklæder. Hun mener at offentligt ansatte, og specielt lærere i folkeskolen, ikke må bære tørklede. Det almindeligste argument imod tørklædet, er at det er kvindeundertrykkende.

Men hvor undertrykt kan en udearbejdende kvinde egentligt være? Og specielt en der er lærer i folkeskolen og dermed indehaver en autoritets-position, også i forhold til drenge. Og hvis ikke hun er undertrykt, må tørklædet jo være et rent personligt valg som ingen behøver at blande sig i.

Så er det da langt mere betænkeligt at helt små piger bærer tørklæde. Der kan den have en lignende effekt som bikini har på små piger - nemlig at postulere at der findes noget at skjule. Ved at dække pigerne til, gør man det modsatte af det man må antage er meningen; man seksualiserer dem.

Kongelig sladder

Christian Askov, Varde

Det er fantastisk. En bog om kongelig sladder baseret på rene anonyme interwievs bedrevet af journalisten Trine Villemann med titlen 1015 København K bliver revet ned af hylderne. Anden trykoplag er næsten udsolgt, og nu er sladder-Trine godt på vej til at blive millionær. På detaljer som hun ved kongehuset ikke svarer på. Derfor kan hun reelt skrive lige, hvad der passer hende.

At hun er en tøsedreng er noget helt andet. Hør blot: Joachim ville ikke skilles, da han var opdraget til at bevarer facaden udadtil. Men det var en eksplosiv og potentielt begivenhed, der gav Alexandra det våben, hun havde brug for at komme ud af ægteskabet. Men det tjener jo ikke noget formål at nævne hvad det var, skriver Trine Villemann.

Jo, det gør Trine - du virker hele vejen igennem utroværdig. Ingen ved, om du digter løs eller bare forstærker nogle løse rygter, som du har hørt ved forskellige lejligheder. Men hvad - det lader jo til, at du kan snyde folket, og det er jo i sig selv også en præstation. Jeg kan godt forstå, at du griner hele vejen ned til banken.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu