Læserbrev

Læserne skriver

Debat fra dagens avis
23. oktober 2007

Vild med bøger

Flemming Jensen, København

Kristen Bjørnkjær spørger i sin leder fra 20. oktober om, hvor foragten for samtalebøger stammer fra. I sin foragt for foragten argumenterer KB med, at en kvart million læsere selv kan finde ud af, hvad de finder spændende.

Nu var det ikke mig han spurgte, men jeg vil alligevel svare: Samtalebogen er en eksistentiel irrelevant genre og er derfor berettiget til foragt, fordi den får opmærksomhed og stjæler, hvad der kunnet have været værdifuld læsetid fra dens læsere. Den fylder på boghylderne, hvor der kunnet have stået originale smalle og brede værker, og den opretholder ideen om, at berømtheder har mere forstand på livet end læserne. Berømthed som et mål i sig selv. Jeg så engang et cover til en Elvis-plade, hvor der stod '1 billion fans can't be wrong', og jeg kan forestille mig, at næste oplag af Møllehave/Andersen-bogen får påtrykt teksten: 'En kvart million læsere kan ikke tage fejl'.

Ligesom 1,4 million tv-seere til vild med dans selv kan finde ud af, hvad der er spændende og vel derfor ikke har taget fejl. KB har ret i alt, hvad han skriver om Snik og Snak, hvis vi holder op med at stille krav til os selv og hinanden.

Bryghuset

Finn Sørensen, Næstfmd. 3F Industri og Service, Kbh.

Tak til bew for hans leder 19. oktober om konflikten mod Nørrebro Bryghus. Han har forstået det principielle: Hvis Nørrebro Bryghus får lov til frit at shoppe rundt efter den billigste overenskomst, får det store konsekvenser for andre lønmodtagere. Bryghuset og deres trofaste væbner i Kr. Fagforening lægger jo ikke skjul på, at den påståede 'foreningsfrihed' skal bruges til at udbrede den kristelige overenskomst til større dele af hotel- og restaurationsbranchen. Det vil betyde en undergravning af løn- og arbejdsvilkår. Blot nogle få forskelle:

På den kristelige overenskomst får fastlønnede tjenere 25 kr. mindre i timen, man kan sendes hjem uden løn, selvom man indgår i vagtplan og weekendfri er ikke en ret. For 3F handler konflikten ikke om organisationsforhold. De ansatte er hjerteligt velkomne i 3F, men vi ønsker ikke at tvinge dem. Til gengæld tør jeg godt dementere bew's oplysning om, at alle de ansatte er medlem af Kr. Fagforening. Det er der mig bekendt ikke mange, der er. De fleste er studerende, der kun er på meget kort visit i branchen. Derfor skal de selvfølgelig heller ikke have det sidste ord i en sag, der har så vidtrækkende betydning for mennesker, der har brug for et job til en ordentlig løn.

Luderfantasier

Margrethe Nørskov, Hillerød

Med Marie Heinskou (MH), som talskvinde får Sexualpolitisk Forening luftet deres holdning om at betragte prostitution som et anerkendt erhverv i Inf.. I den sammenhæng synger MH en sang om de frygtelige konsekvenser ved en kriminalisering af sexkøberne i Sverige. Hvor er dokumentationen for den påstand?

Jeg kan i stedet henvise til dokumentation for, hvad der sker ved en legalisering af sexhandel, som MH taler så varmt for. Min kilde er Ph.d., Melissa Farleys veldokumenterede bog Prostitution, trafficking and traumatic stress. Da pladsen ikke tillader det, vil jeg kun nævne et udpluk af konsekvenser, som er afdækket i Holland og den australske delstat Victoria, som legaliserede sexindustrien tilbage i firserne: Misbruget af børn til prostitution er steget voldsomt - i Holland med 300 procent. Sexindustrien er eksploderet og dermed behovet for salgbar kvindekød. I Holland er 80 procent af kvinder i prostitution ofre for kvindehandel, volden mod kvinderne er lige så slem, som den altid har været, gadeprostitutionen er intakt, kvinderne lider lige så meget af post traumatisk stress som hidtil, et flertal af kvinder ønsker stadig at komme ud af prostitution, hvis de fik chancen - og jeg kunne blive ved. Det er muligt, MH tror på, at blot vi kalder prostitution et erhverv, så forsvinder alle de ødelæggende konsekvenser. Men det er på niveau med at tro på, at blot vi omdøber incest til 'børnemassage' og hustruvold til 'hustrugymnastik' - vupti, så forsvinder virkeligheden om disse overgreb mod kvinder og børn, som er på linje med prostitution.

Folket og EU

Jens Chr. Stausholm Christensen, Esbjerg V

Det er for mig fantastisk selvmodsigende, når man på den ene side ønsker et demokratisk EU og på den anden side ikke tør spørge befolkningen om deres mening om den nye EU-traktat.

Vi har i Danmark en god, demokratisk tradition for folkeafstemninger om vigtige EU-spørgsmål, men politikerne er åbenbart bange for at spørge befolkningen om denne traktat og tør ikke tage den debat forud, som kan være afgørende for, hvordan folk vil stemme, når de kender de traktatændringer, der er tale om.

Skal vi vælgere sættes uden for indflydelse, fordi politikerne har bestemt? Hvor er folkestyretanken? Kørt på lossepladsen? Man må i demokratiets navn dog kunne tage en åben debat om den nye traktat.

Hvad med vetoretten, magtfordelingen, EU-præsident og udenrigsminister o.s.v. Vi har i demokratiets navn brug for en åben debat, men den afskæres vi fra, hvis vi ingen folkeafstemning får.

Det var Ewald

Brita Waage Beck, København

Det var Johannes Ewald og ikke Wessel der rejste sydpå for at komme i krig. Uniformsforbud - hvorfor lykkeligvis? Det blev indført i 1934 for alle ungdomsorganisationer, dvs. spejderkorpsene.

Formålet var at hindre KU'erne at gå med sorte støvler og skrårem, en efterligning af Hitler Jugend. Det kan måske kaldes lykkeligt? Man turde vist ikke skelne mellem de forskellige ungdomskorps.

Kissingers hedeste ønske

Henrik G. Bøge, Charlottenlund

Den tidligere amerikanske udenrigsminister Henry Kissinger efterlyste i sin tid en person, man kunne ringe til, når man gerne ville tale med Europa. Den person får han nu med den 'nye' traktat i form af EU's såkaldte 'Høje repræsentant for udenrigs- og sikkerhedsanliggender (en udenrigsminister i alt andet end navn).

At det lige præcis er Henry Kissinger, der får sin vilje, passer fint sammen med resten af den 'nye' traktat. EU's nye stærke mand får nemlig masser af muskler at spille med. For at sikre at han har tilstrækkelig med militær magt bag sig, har man indskrevet i den 'nye' traktat, at "medlemsstaterne forpligter sig til gradvis at forbedre deres militære kapacitet". Det bliver simpelthen indskrevet som et grundlæggende element i det såkaldte 'fredens projekt', at samtlige medlemsstater skal opruste!

Samtidig står der intet sted, at militære aktioner kun kan iværksættes med FN-mandat. I stedet står der, at de skal ske i "overenstemmelse med principperne" i FN. Det var de selv samme 'principper', USA henviste til, da man uden om FN valgte at angribe Irak.

Realpolitikeren Henry Kissinger kunne så sandelig ikke have skrevet den traktat bedre selv.

Er ikke glad

Lennart Holm,. Næstved

Lasse Lavrsens stort opslåede artikel 'Er du glad nu?' om depressionsbehandling 19. oktober er et sådant opbud af fejl, misforståelser og usandheder, at det ville kræve en dobbelt kronik at imødegå dem alle. Så blot et par eksempler:

De komiske: Lavrsen har opfundet noget, der hedder kognitiv psykoanalyse. Efter 30 års intensivt arbejde på feltet er jeg godt nok aldrig støt på den behandlingsform.

De irriterende: Lavrsens referater af forskningsresultater er uforståelige, formentlig fordi han ikke selv forstår, hvad han beskæftiger sig med. En hjerneforsker udtaler, at forskellen er mindre end én procent. Mellem hvad, må man spørge? På hvem? I hvilken undersøgelse?

Den værste: At depressive patienter endnu engang skal stilles på linje med hysteriske pop-stjerner og høre på sangen: du-skal-bare-tage-dig-sammen-og-lade-være-med-at-lade-dig-forføre-af-medicinalindustrien.

Men enkelte korrekte oplysninger slipper da igennem dyngen af nonsens. For eksempel at selvmordsraten er faldet drastisk tilsyneladende samtidig med, at der er sket en mere intensiv depressionsbehandling. Hvad mener Lavrsen om det? Er det godt eller skidt? Eller er han bare ligeglad.?

De tre patientforeninger Depressionsforeningen, Angstforeningen og OCD-foreningen har lavet et spændende og vigtigt oplæg til fremtidig evidens-baseret behandling af ikke-psykotiske psykiske lidelser. Det oplæg kunne fortjene seriøs journalistik og diskussion. Eller er det at forvente for meget af Information?

KL-vrøvl

Per-Olof Johansson, Lillerød

Det er noget vrøvl at sige at aftalesystemet regering/kommuner har 'fungeret'. Det har højst fungeret som psykologisk kispus, intet andet. Aftalen er gældende for kommunerne 'under et' , og kommunerne ved først, hvor 'under et'er, når alle har vedtaget budgetterne.

Man kunne meget enkelt have indført en godkendelsesprodedure, hvor der var kontante præmier eller klap på hovedet for at ligge under rammen, og hvor overskridelser af rammen kunne ske efter ansøgning.

I øvrigt mener jeg, at der bør vedtages en 'Lov for Kommunernes Landsforening'. Det er noget vrøvl, at den kan accepteres som privatretlig forening.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu