Læsetid 6 min.

Læserne skriver

Debat fra dagens avis
5. november 2007

Hunde og vælgere

Rolf Plesner, Nivå

For år tilbage måtte statminister Anders Fogh Rasmussen, dengang skatteminister, slippe taburetten p.gr.a. kreativ bogføring og grov vildledning af Folketinget - et forhold der burde være almindeligt kendt i befolkningen, da det jo, i årene der er gået siden, hen ad vejen har været omtalt i medierne i forskellige sammenhænge. Jeg tror sågar Georg Metz har nævnt det et par gange ugentligt!

Her under valgkampen har statsministeren åbenlyst fået den kvikke idé at føre ikke blot Folketinget men hele befolkningen bag lyset ved at love "et historisk løft" på 50 mia. kr. til offentlige investeringer over en årrække.

Ifølge Information er det et rent fupnummer! Flere fremtrædende økonomer vurderer det således:

"Man kan kalde det alle tiders spin..." "Det er bluff at kalde det et løft" (Niels Blomgren Hansen, professor i økonomi ved CBS).

"Det er markedsføring og et fupnummer, når man påstår at det er et massivt løft..." (Christen Sørensen, tidl. overvismand, professor ved SDU).

"Det er bluff at kalde det et løft". "Det er flot PR, men i virkelighedens verden er det ingenting..." (Lars Andersen, direktør for AE-Rådet).

Og mens valgkampen buldrer derud af, sidder jeg her og spørger mig selv, om det virkelig er muligt at få danske vælgere til at stemme på en statsministerkandidat med en så anløben moralsk habitus som den Anders Fogh Rasmussen ved gentagne lejligheder med lysende klarhed har vist sig i besiddelse af.

Tjah, hundekendere påstår, at en hund gerne slikker den hånd, der prygler den. Indtil videre vil jeg hårdnakket holde fast i min tro på, at der er stor forskel på hunde og danske vælgere.

Politik i skolen

Niels Erik Søndergård, Odense

Folkeskolens 8. og 9. klasser påvirkes løbende hele tiden stærkt ensidigt politisk af lærere, der stemmer på SF, Det radikale Venstre og Socialdemokraterne. Der er ikke psykologisk frihed på skolerne hverken for lærerne eller for 8. og 9. klasserne til Danmarks politiske forskellighed. Det er et demokratisk problem. Der er her et demokratisk underskud i folkeskolelerne. Den ene side kan sige alt, hvad den vil, mens den anden side er nødt til at holde sig tilbage. Hvis ikke, så går mobbeprocessen i gang.

EL og FN

Dagny Grøn, Hørsholm

Jeg har hørt, at i marts i år vedtog FN's menneskerettighedsråd en erklæring, hvori religionernes ukrænkelighed hævdes. Synes enhedslisten, at denne erklæring er god og acceptabel?

Klart svar udbedes.

Løkke og boligerne

Jacob Nørløv, Frederiksberg

I regeringens landsplanredegørelse fra år 2006 står følgende: Boligbyggeri: Der er pres på boligpriser og stor efterspørgsel efter boliggrunde.

Alligevel er der fra regionplan 2001 stadig ca. 80.000 uudnyttede byggemuligheder - udover hvad der er udlagt med regionplan 2005. Det er regeringens mål, at hovedstaden skal rumme et rigt og varieret boligmarked.

Hvordan har Lars Løkke Rasmussen tænkt sig at kunne opfylde disse intentioner alene på markedsvilkår?

Sort eller hvidt?

Elisabeth Rift, Stege

Endelig har vi fundet en fællesnævner for valgkampen: plankeværket!

Vi er krigsførende i to problematiske krige, vi står for at indgå i et EU med nye traktatskrav, og den globale opvarmning vil ændre vores tilværelse dramatisk i nær fremtid, men ingen af disse emner gider vi at diskutere - fordi vi skammer os, fordi det er svært eller fordi det rager os?

Men heldigvis har borgerskabets charmerende indvandrerkæledægge skaffet os et alibi for at tale udenom, om et hvidt, eller sort plankeværk? Kan det blive enklere, nej vel! De som gerne vil have skattelettelser stemmer på at det er hvidt, og de som vil have større social ansvarlighed holder på, det er sort.

Det gør vel ikke noget, at valget er til at forstå, vel?

Til Kühlmann

Bent Stuckert, DR, København

Jeg skal hermed anmode dig om i Information at tilbagekalde følgende påstand, som du fremsætter fredag i kommentaren 'Røde lejesvende': "Både den politiske reporter Bent Stuckert og tidligere studievært Morten Løkkegaard er, eller har i hvert fald været, aktive venstrefolk."

Jeg skal ikke kommentere Morten Løkkegaards forhold. Selv har jeg aldrig været partipolitisk aktiv, ejheller medlem af noget parti. Jeg har altid værnet om min integritet.

Din bemærkning om, at "Bent Stuckert er et bevis for, at man ikke nødvendigvis bliver valgt, selv om man er kendt fra fjernsynet," antyder, at jeg har søgt valg. Det er også forkert. Jeg har altid afvist tilbud om opstilling. Og det er logik for perlehøns, at man ikke bliver valgt, når man ikke stiller op.

Hvor er det ynkeligt, at du for at gøre dig interessant og få afsat dine åndsprodukter må ty til løgnagtigheder om en tidligere TVA-kollega. Lad være med på denne skammelige måde at beklikke min uafhængighed og troværdighed. Hold dig fra usandheder og løse påstande. Det er klogt i det lange løb.

Det byder mig faktisk imod at skulle beskæftige mig med dig. Bevares jeg trak lidt på smilebåndet dengang i 1994, da socialdemokraten, kulturminister Jytte Hilden troede du var socialdemokrat og udnævnte dig til bestyrelsesformand for TV2, hvor socialdemokraten Jørgen Flindt Pedersen var direktør.

Hele din klumme i Information har en fæl lugt af, at tyv tror hver mand stjæler - og selv afdøde forsøger du at nedgøre. Hvor ynkeligt. Hvor må det være tungt og formørket at skulle henslæbe livet langt væk fra de røde lejesvende i blå stue. Op med humøret. Og husk at få korrigeret dine usandheder.

Beklagelse fra Kühlmann

Af Lone Kühlmann, Kbh.

Jeg beklager meget, at jeg i min klumme 'Røde Lejesvende' skriver, at Bent Stuckert er eller har været venstremand. Bent Stuckert mailer til mig, at han aldrig har været medlem af et parti, og som følge deraf selvfølgelig heller aldrig har tabt et valg. Jeg er naturligvis meget flov over at være faldet i den fælde, jeg altid advarer andre imod. Nemlig at tro, at noget 'alle ved' nødvendigvis er sandt.

Jeg skal bestræbe mig på, at det ikke gentager sig.

Rødt og blåt tv

Ib Christensen, Randers

Valgkampen forstærker indtrykket af TV-Avisen som organ for SR-partierne og deres røde blok og af TV2-Nyhederne som organ for VK-regeringen og dens blå blok.

Da de fire gamle partier er enige om, at EU-traktaten - som af 33 pct. af vælgerne anses for at være et vigtigt spørgsmål - hverken skal debatteres under valgkampen eller til folkeafstemning, så retter begge kanaler villigt ind: Ingen debat om den vigtigste sag, som det nye folketing skal tage stilling til.

I stedet kan partierne lege bogstavlege og overbyde hinanden med gyldne velfærdsløfter og løfter om lavere skatter, begge dele leveret af de fire partier og deres medløbere og uden de ringeste forsøg på kritisk journalistik fra public service mediernes side. De bruger deres tid til at smovse i personspørgsmål.

Således demonstrerer de magthavende partier og deres lakajer i medierne deres fælles dybe foragt for vælgerne.

Til tvivlerne

Louise Brændstrup, København

Er du i tvivl om, hvor krydset skal sættes til Folketingsvalget?

Så stil dig selv spørgsmålet: Hvordan ser min drømmeverden ud? Er det en verden, hvor de rige får skattelettelser, mens de dårligst stillede sættes på gaden på grund af fattigdom? Er det en verden, hvor mennesker, som rammes af en livstruende sygdom, overlades til en venteliste i månedsvis?

Du gyser måske allerede ved tanken om fire år mere med sådanne forhold - men du kan selv gøre en indsats for, at vi får bedre forhold i Danmark: Gå i stemmeboksen 13. november og giv din stemme til oppositionen - så er du med til at sikre bedre pleje og omsorg til vores ældre, akut behandling af mennesker med livstruende sygdom og et stabilt og effektivt sundhedsvæsen, som skaber tryghed for alle i Danmark.

Husk på: Den bedste måde at forudsige fremtiden på er ved at skabe den selv.

Bliv opdateret med nyt om disse emner

Træt af forstyrrende annoncer?

Få Information.dk uden annoncer for 20. kr. pr. måned

Køb

Er du abonnent? Så slipper du allerede for annoncer. Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu