Læserbrev

Læserne skriver

Debat fra dagens avis
27. november 2007

Dylan-nyt?

Bjarke Søballe Andersen, Kbh.

Jeg er stor tilhænger af Klaus Lynggaards rockjournalistik. Af samme grund mener jeg også, at netop han burde være i stand til at hæve sig over de værste af rockverdenens klichéer.

Anmeldelsen af en ny Bob Dylan-dvd 22. november demonstrerer desværre, at det ikke altid forholder sig sådan. Som rockentusiast har jeg i årevis - og altid med en vis undren - lagt øre til den samme begejstrede beretning om dengang, Dylan skiftede den akustiske guitar ud med en el-dreven. Lynggaards anmeldelse formåede ganske vist at fjerne en lille flig af min undren ved at forklare, hvor opsigtsvækkende en begivenhed det rent faktisk var, da elektrificeringen fandt sted. Men come on, Klaus, er historien ikke propfuld af begavede kunstnere, der afprøver nye kunstneriske virkemidler? Og er det helt ærligt ikke lidt vildere, at Kraftwerk skiftede krautrock ud med komplet banebrydende synthesizer-musik? Eller at Mondrian minimerede sit udtryk til firkanter i primærfarver?

Jeg angriber ingenlunde kanoniseringen af Dylan. Den har til alle tider forekommet mig helt rimelig. Men når nu det bedagede geni fortsat fylder så meget på den rockrelaterede sendeflade, vil du så ikke nok - søde Klaus - fortælle nogle historier, der er en smule mindre slidte? Jeg lover at læse dem med stort velbehag.

Vagt i gevær

Petter Kühnel, København

Velfærdsministeren.

Orwell ville have flækket sin skrivehånd på tværs med et stumpt instrument for at have fundet på den.

Og nu til noget helt andet. Hvad om Information genoptrykte journalist Alex Frank Larsens såkaldte karaktermord for 20-25 år siden på sin gamle kollega, nu velfærdsministeren. Mord? Niks, tekstreklame. Og som velfærdsministeren selv udtaler til bladet mandag: "Det er supergodt, at nogen råber vagt i gevær. Fordi det er der hele tiden brug for."

Miljøminister

Henning Nielsen, øko-landmand, Horsens

Forleden blev regeringsgrundlaget præsenteret. Min første tanke var, at det gik nok ikke så galt, fordi miljø og klima virkede til at være prioritet højt.

Lige efter præsenterede regeringen så den nye miljøminister, Troels Lund Poulsen, fra Venstre. Min første tanke var, at han var umiddelbart svær at placere i forhold til miljø, og jeg kunne ikke umiddelbart forbinde ham med miljø.

Det bekymrer mig, fordi de kommende valg på miljøområdet får vidtrækkende konskekvenser, og det er nu rart at have en miljøminister, som er klar i mælet, og som har en vision for naturen - og som har initiativet.

Vandrammedirektivet fra EU skal implementeres, og her har landbruget meldt klart ud, at de ønsker, at vi tager nogle områder ud til natur, hvorefter der i det resterende område skal åbnes op for rationel og intensiv landbrugsproduktion. Allerede her er naturen bagud på point, fordi landbruget er godt repræsenteret i ministerens eget vælgerkorps. Derved bliver det vanskeligt at gennemføre nogle løsninger på naturområdet, som kunne medføre, at vi fik et landbrug og en natur, der ikke medfører at de er hinandens modsætninger.

Hvordan vil ministeren kunne gennemføre opstilling af flere vindmøller, hvis han skal ud hver gang og spørge lokalbefolkningen.

Det virker ikke, som om regeringen virkelig vil miljøet. Jeg håber min antagelse bliver gjort til skamme.

Sindssyge

Erwin Neutzsky-Wulff, Havndal

En dansk regering deltager i et uprovokeret overfald på en suveræn stat, der koster hundrede tusind civile livet, og bliver genvalgt. En flok forvirrede unge leger med fyrværkeri, sprænger ikke én bombe eller knuser én rude og dømmes efter en paragraf med en strafferamme på 10 års fængsel. Er vi blevet komplet sindssyge?

Bedre skoler

Peer S. Høgsbro, København

"Det ender oftest med at blive rigtig godt". Citatet stammer fra Københavns skoleborgmester Bo Asmus Kjeldgaard (SF), og det udtrykker politikernes generelle mangel på egentlige argumenter for de mange forestående skolesammenlægninger.

Som skolebestyrelsesmedlem og far til et barn på Jagtvejens skole er jeg rystet over politikernes manglende argumenter for ændringer. Hvorfor vil man flytte en specialklasserække til Østerbro, når størstedelen af børnene bor på Nørrebro - og oven i købet til en skole der ikke er interesseret i dem. Der gives ingen svar. Der er ingen gode argumenter for at ødelægge en velfungerende skole som Jagtvejens. Det økonomiske stordriftsargument er blevet tilbagevist. Integrationsargumentet er slet ikke blevet luftet, men der er ingen forøget integration i det nuværende forslag - det kræver en ændring af skoledistrikter.

Opbygningen af en velfungerende medarbejderstab tager tid - og hvorfor ikke bevare de velfungerende? De fysiske rammer er ikke tilstrækkelige til mere end en fordobling af elevtallet på Jagtvejens skole - hvilket vil ske med en sammenlægning med Havremarkens skole. Det er en forringelse - og ser man på skolerne, er det allerede temmelig ringe forhold, Københavns Kommune tilbyder børnene. Gør skolerne bedre, ikke større.

På en traktor

Marianne Nicopia, Odense M

Vi har lige fået en ny miljøminister som udtalte sig i tv, at han elsker naturen, især når han sidder på en traktor og kigger ud over markerne, et opdyrket land, hvor naturen er blevet trængt. Hvilket natursyn at betræde dette ministerium med.

Om foråret kan man ikke få øje på lærken eller viben,ej hellere høre agerhønen gå og 'knirke', senere når den danske flora skal blomstre, findes der snart ikke en blomst. Den som Venstre har taget til sig, den blå kornblomst, ser man kun, når man sår den i sin have, så jeg kan godt forstå,hvorfor de på deres valgplakater havde skiftet V-et ud med en rødlig farve - det kan symbolisere meget.

At være miljøminister er ikke at nyde naturen, men at passe på den.

Aros-blasfemi

Uwe Max Jensen, Egå

Aros er ikke kendt for at beskæftige sig med kunst, der besidder politiske perspektiver. Men det fortrængte vender tilbage i dæmoniseret form, og Aros bliver i denne uge voldsomt politiseret. Jyllands-Posten har nemlig inviteret Ayaan Hirsi Ali til et debatmøde på museet.

Personer med manglende sans for detaljen kan være af den opfattelse, at Aros er den perfekte ramme om Alis besøg. Men går man dybere ind i en analyse af Aros' arkitektur, bliver arrangementet forlenet med sin egen ironi.

Hirsi Ali er forfatter til Infidel - vantro - og det vantro element bliver til fuldtonet blasfemi på Aros. Museet er nemlig et plagiat af en religiøs helligdom. Hvori består plagiatet? Hvor har vi tidligere set den kubeform, som Aros er inspireret af?

Det har vi i Mekka. Her findes bygningsværket Kaaba. I dag målet for den i religionen islam påbudte pilgrimsfærd. Kaaba består - akkurat som Aros - af en terningformet bygning.

Når man tager ovenstående i ed, rummer valget af Aros som ramme en dybfølt ironi. Dagen efter Aros deltager Hirsi Ali i et arrangement på Nationalmuseet i København. Nationalmuseets primære opgave er at bevare udvalgte dele af Danmarks historie for eftertiden. Derfor virker det desværre alt for oplagt, at museet danner baggrund for Hirsi Alis visit. Den udfoldede religionskritik, Hirsi Ali repræsenterer, vil nemlig - hvis den nuværende negative udvikling intensiveres - være et fænomen, vi skal opsøge et museum for fortidige effekter for at kunne samles om.

Bagud Connie

John Goodwin, København

God forside-overskrift i lørdags og et interessant citat af Connie Hedegaard: "Hvis alle ministerier, der beskæftiger sig med klima, skal ligge under mig, så skulle jeg være minister for alting."

Netop. En inddragelse af miljøhensyn i hele vores måde at føre regering på er netop hvad der kræves. Finansminsteren er i dag en slags 'minister for alting' fordi penge er så bestemmende for vores civilisation og den måde, regeringer arbejder på. Det er ganske muligt, at vi fremover skal indtænke miljøhensyn i lige så høj grad som økonomiske hensyn, hvis vores civilisation skal overleve. I den forbindelse ligner CO2-rationering et værktøj der på en passende måde kan bruges til at kvantificere, bogføre og disciplinere ud fra miljøhensyn.

Du skulle være foran Connie, men du er bagud. Og det kniber med tiden.

Ny formand

Niels I. Meyer, Hørsholm

Et flertal bestående af regeringspartierne, DF og NA indstiller Thor Pedersen til posten som Folketingets formand. Hans uheldige meriter i forbindelse med sagerne om hektarstøtte og bopælspligt spiller åbenbart ikke nogen rolle, når kabalen skal gå op. Forhåbentlig dukker der ikke nye belastende oplysninger op i forbindelse med hans sponsoraftale med Farum Boldklub, da han som direktør for Jysk Rengøring skulle sikre sig en givtig kontrakt i Farum.

Thor Pedersens gode ven Kristian Thulesen Dahl udtaler: "Han bliver en bedre formand end folk tror."

Til det kan man kun sige, at det må man sandelig håbe.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu