Læserbrev

Læserne skriver

Debat fra dagens avis
22. november 2007

De 'ædle vilde'

Normann Aa. Nielsen, Odder

Jeg har lige læst Kristina Nya Glaffey og Kirsten Juul Nielsens kommentar om filmen Ten Canoes og om, hvordan man skal forstå filmen. Hvad mere er, jeg har faktisk også selv set filmen, og jeg har set den sammen med to (kvindelige) forskere med speciale inden for jæger og samler-samfund, både i forhistorisk tid og i vores tid. Vi morede os pragtfuldt, også over den komplette ligegladhed filmen har med korrekthed - der er ikke meget korrekt stenhuggeri i filmen.

Jeg kan på denne baggrund ikke sige andet til og om Glaffey og Nielsen end: hold så kæft, kællinger!

Når man går ind og ser Ten Canoes, ser man en sjov film, der bruger en traditionel australsk kulisse for at bringe en sjov historie. Med Peter Plyds, om så skal være. Det er det, filmen er. Den forsøger ikke at bringe en pointe hjem om den 'ædle vilde' eller 'hvor er det synd'. Den er en film om mennesker og for mennesker, og mennesker er ens til alle tider og i alle verdener. Det burde en forfatter og en sociolog da fatte - i stedet for at ævle løs i forbenet politisk korrekthed, der ikke hører hjemme her.

En af pointerne i filmen er, at en bestemt mand, Ridjimiraril, er en stor jæger, fordi han så tit er ude i skoven. Hvorfor er han det? Fordi hans tre kvinder konstant kæfter op og gør livet surt for ham. Nå, jeg tror, jeg vil smutte ud og fange noget...

Derfor DF

Rachel Adelberg Johansen, Odense

K.B. Hansen undrer sig i sit indlæg 17. november over, hvorfor man stemmer på DF, hvis man f. eks. er fattig.

Jeg tilhører formentlig underklassen og har mange gode grunde til at sætte min kryds ved DF.

Den dømmesyge og moralisme, som man finder hos de kulturradikale og hos venstrefløjen bl.a. hos SF er ulidelig. De er alle præget af en elitær akademikeragenda, som på belærende vis taler ned til almindelige danskere med deres evindelige snak om god tone, anstændighed og menneskesyn. Gad vide hvornår de sidst har holdt et spejl op foran sig selv?

DF har en særdeles fornuftig social profil og har ikke berøringsangst over for emner, som berører os almindelige danskere, som bl. a. benytter os af folkeskolen.

Mange steder har 'rød stue' og i særdeleshed SF indført ufrihedens religiøse påbud på vore verdslige folkeskoler, som vi f. eks. ser det i bespisningsordningen for samtlige Københavnske folkeskoler. Men her går elitens børn ikke. Man blåstempler religiøs intolerance ved at stille halalslagtet kød til rådighed, og man diskriminerer herved også ikke-muslimske danskere.

Venstrefløjen og specielt SF i København tolererer og indfører religiøse påbud, som deler mennesker og mad op i 'rent' og 'urent', som ødelægger fællesskabet og integrationen, og som indskrænker det fri spillerum for menneskelig adfærd.

Disse diskriminerende religiøse særregler vil DF bl. a. gøre op med. Ved lovgivning vil DF afskaffe religiøs særbehandling og genindføre ligebehandling i vore verdslige institutioner.

Det har ikke noget med 'syndebuk' at gøre - det er sund fornuft at henvise religiøse påbud til privatsfæren eller religiøse institutioner, hvor de hører hjemme. Og for det får DF bl. a. min stemme.

Fin Kong Ubu

Morten Levy, Frederiksberg C

Jeg så forleden den fantastiske forestilling Kong Ubu (spillet af Corona La Balance i Vanløse).

I tirsdagens information anmeldes den af Anne Middelboe Christensen, idet hun - med rette - giver den en vældig positiv omtale. Men jeg synes, det er mærkeligt, når hun nu har været der, at der er så mange ting hun slet ikke kommer ind på. F.eks. det fantastiske firemands orkester og deres aktive deltagelse som skuespillere; skue-spilleren Øyvind Kirchoffs virtuose skift mellem de (mindst) seks personer, som han spiller; den raffinerede brug af Sovjetunionens nationalhymne.

Men især manglede jeg en overvejelse over, om det var et stykke for børn eller voksne. AMC anmelder stykket som børneteater. Alfred Jarrys gamle stykke er ikke specielt henvendt til børn, og det synes jeg heller ikke den aktuelle forestilling er - selvom store børn selvfølgelig kan have meget fornøjelse af den. Er det slet og ret det gamle absurde stykke, truppen spiller, eller er det bearbejdet i børnevenlig retning, og i så fald på hvad måde ? Det ville jeg gerne have haft AMC's vurdering af.

Og så vil jeg iøvrigt anbefale alle voksne at gå ind og se det. Med eller uden børn.

I krise uden venten

Line J. Jakobsen, Vesterbro

Gang på gang bliver jeg bekræftet i, at Danmark ikke er lige rart for alle. Igen tirsdag, hvor Informations forsidehistorie og interview med psykolog Shak Jabiri fortæller om de årelange ventelister til behandling af flygtninge med PTSD. Tænk hvis vi, os danskere med eller uden fladskærms-tv og GPS ikke bare accepterede flygtningene som mennesker med behov for midlertidig hjælp. Tænk hvis vi viste dem tillid og lod dem bidrage til udviklingen af vores egen til tider forstokkede kultur.

I stedet for stædigt at holde fast i vores 'danske værdier', kunne vi bruge de interessante mennesker med deres specielle baggrund, og anderledes mentalitet til at forbedre vores egen. De har da om noget, mere livserfaring fra den virkelige verden (der hvor der stadig findes krig og tortur) end os danskere, der efterhånden kun har bedstemor tilbage fra besættelsen.

Vi skal tro på dem som mennesker og bidrage til, at deres slid med at vente på asyl, lære dansk, finde sin plads i et fremmed samfund og samtidig overkomme krigstraumerne, ikke bliver én stor fiasko, der gør, at de yder et endnu større pres på ventelisterne! For vi kan gøre mere! Jeg vil begynde i dag.

Sober og saglig

Simon Østergaard Chievitz, Silkeborg

En stor tak skal der lyde fra mig til Inf. Endelig er der et dansk medie, der bliver læst af over hundrede mennesker, der bringer en bare nogenlunde sober artikel om Venezuela og om venezuelanernes demokratisk valgte præsident Hugo Chavez.

Der er meget langt imellem artikler i de danske medier, der ikke er fuldstændigt ensidigt kritiske og selektive i deres belysning af forholdene i Venezuela. Så mange tak for den internationale kronik 'Venezuelas præsident - velgører eller diktator?'

Mere Chavez

Bjarke Madsen, København

Dejligt at Inf. også kan bringe indsigtfulde artikler om Latinamerika. Johann Hari får læseren til at reflektere. For selvom man er tilhænger af Chavez og den latinamerikanske venstrebølge, så skal ikke ethvert tiltag, der foretages i progressivitetens tegn, forsvares.

Hari siger ikke, at Chavez er sprunget ud som diktator, kun at risikoen herfor ikke kan lades ude. Men hans eksempler på tegn herpå er ikke velvalgte. At Chavez ikke vil kritisere den begrænsede ytringsfrihed på Cuba er begrundet i ønsket om ikke-indblanding i en vigtig han-delspartners interne forhold. Det er naturligvis ikke ok, ligesom EU's tilsvarende manglende kritik af Kina og USA heller ikke er det.

At Chavez kan styre per dekret i en periode, skyldes alene at parlamentet har delegeret afgrænset lovgivningskompetence til ham. Dette kan også lade sig gøre i vestlige demokratier. I Venezuela kan parlamentet fortryde sin beslutning. og 5 pct. af befolkningen kan kræve en folkeafstemning herom. Og jeg forstår slet ikke forfatterens bekymringer omkring muligheden for ubegrænset genvalg af statslederen. Hvorfor skal Chavez stilles ringere end Fogh ?

Privatøkonomi

Carl Herforth, Frederiksberg

Skal der købes jagerfly for 80 milliarder skattekroner?

De koster hver dansker 16.000 kr. i afleveret skat. Eller i gennemsnit én månedsløn fra hver før skat - mindst. En familie med 4 = 4 månedslønnninger. De må kunne bruges mere fornuftigt !

Ingen grænser

Jens Chr. Stausholm, Esbjerg V

Anders Fogh advarer mod offentligt lønloft. Partierne bør ikke blande sig i forårets offentlige overenskomster. De skal forhandles af fagforeninger og arbejdsgivere. Toner, som vi har hørt mange gange fra VK-regeringen. Bemærkes, at arbejdsgivere (det offentlige) så også skal have tilstrækkelige økonomiske midler til at give et generel lønloft, hvilket regeringen ikke har villet trods behovet.

Jeg nævner her social- og sundhedsområdet, også lærerne og politibetjente har svære arbejdsvilkår og ligeså andre og bør have højere løn. Folkepensionen bør følge lønudviklingen.

Der er brug for 'flere hænder', men hvorfor ikke bruge de, der modtager kontanthjælp og få flere med anden etnisk herkomst ind på arbejdsmarkedet?

Kom ikke og sig: vi har ikke råd. Hvad med overfaldet på Irak? Hvad med en dyr centralistisk kommunalreform? Hvad med EU's store landbrugsstøtte, som havner i jordejernes lommer? Også støtte herfra går til Golfklubber. Er der ingen grænser for tåbelighederne?

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu