Læsetid 6 min.

Læserne skriver

Debat fra dagens avis
20. november 2007

Politik og religion

Kari I. Saunamäki Gentofte

I et tv-interview straks efter valget udtrykte Enhedslistens Asmaa skuffelse over, at hun ikke blev valgt ind på grund af sin hovedbeklædning. Hun mente, at Danmark hermed havde et problem. Asmaas fokus er imidlertid helt fejlplaceret. Hun bør notere, at Kristendemokraterne heller ikke blev valgt ind. Dette er ikke et problem, men tegn på sund dømmekraft. Vælgerne har ganske enkelt ikke tillid til politikere, der adlyder ordrer fra et væsen i det ydre rum eller baserer deres beslutninger på, hvad dette væsen måtte have formidlet til sine jordiske talsmænd og deres skriverkarle.

Inf. og sexisme

Nikolaj Houmann, Hellerup

Igennem valgkampen har man ved hvert andet tv-indslag om Helle Thorning eller Margrethe Vestager været vidne til nærbilleder af enten en håndtaske eller et par højhælede sko. Jeg mindes til gengæld ikke at have overværet nærbilleder af mandlige politikeres Armani-jakkesæt eller dyre ure.

Når jeg derfor vælger at læse Inf. som et alternativ til denne diskriminerende fremstilling, er det ikke for at læse Rune Lykkeberg omtale Thorning og Vestager som "fnisende piger efter en vellykket shoppetur".

Vis nu, I er et alternativ til resten af den danske mediedækning, Information!

Nedsættende

Lene Engel, Odense V

For tiden dumper Information i postkassen næsten hver dag. Det har været et udmærket bekendtskab, men- I burde holde jer for gode til at bringe direkte smædeartikler i anledning af valget, som også flere af de andre aviser har gjort. De værste er selvfølgelig de, der har været bragt før valget med utilsløret forsøg på at påvirke væk fra kvinder og indvandrere. Der har været flere. Jeg vil fremhæve som et klart eksempel Asger Liebsts såkaldte analyse den 15.november 'Ikke plads til rigtige mænd på pigernes shoppingtur' - alene overskriften! Jeg citerer: 'Formanden for Ny Alliances storbytosser'. 'Den frådende baggårdspuma.' 'Ligner det fnisende chikke venindepar Helle og Margrethe nogen, som lige er vendt parfumeduftende hjem fra en sjov shoppingtur i Illum.'

Det skal sikkert være morsomt, men er så nedsættende netop vendt mod nydanskere (med en accent og et mere tøvende sprogbrug end vi kan acceptere) og kvinder, som altid skal beskrives som useriøse og ude af stand til at varetage landets højeste embeder.

I vil gerne fremstå som en seriøs nærmest intellektuel avis. Men I skyder jer selv i foden med sådanne artikler. Og min deduktion er yderligere, at Liebst også er jogger og spejler sig selv i Foghs adfærd.

Fogh kan takke Information

Troels Schmidt, København

Det var stort set Dagbladet Information, som enten startede eller 'blot' smed afgørende benzin på bålet, i mediernes hetz på Asmaa Abdol-Hamid (Jvf. Bent Winthers, bagsideleder d. 1.-2. september), hvorved nærværende avis bidrog væsentligt til VKO's nu fortsatte tyranni i Bananrepublikken Danmark.

I relief hertil bør vi mindes, at dette er ikke første gang, at Information sætter afgørende skub i en mediehetz eller endda starter den. Det var nemlig, tillige 'den mindst ringe', der i sin tid startede en løgnagtig hetz imod somalierne i Danmark for 'at omskære deres pigebørn', selvom det ikke finder sted i Danmark. Søg i Google Video på nettet under navnet 'Sara Johnsdotter' og lyt selv til hvad hun siger. Hun er forfatter til den videnskabelige undersøgelse af omskæring blandt somaliere i Sverige, 'Som Gud skapade oss,' og hun er socialantropolog ved Universitetet i Lund. Her kan man også lytte til A. F. Dualeh, talsmand for somalierne i Danmark.

Ironisk fagbevægelse

Kim Jensen, Purup

I Colombia arbejder modige fagforeningsfolk med livet som indsats midt i en beskidt guerillakrig mellem kommunistiske FARC og de paramilitære grupper under AUC. Det vil Den Faglige Klub under Træ Industri Byg gerne gøre noget ved.

I anledning af en retssag mod støtter af terroranklagede FARC sender de derfor 1.000 kr. til FARC. I Inf. lyder det fra bestyrelsesmedlem Jens Borking: " Vi sender det symbolske beløb nu for at spille ind i den retssag, der kører mod Fighters+Lovers. På vores næste generalforsamling vil vi undersøge mulighederne for at starte en større indsamling til FARC." Og : "-vi accepterer selvfølgelig ikke den politiske vold og mangel på demokrati, som er tilstanden i Colombia."

Aha! Så for at tage afstand fra vold og mangel på demokrati vælger fagbevægelsen at støtte en aktiv deltager i blodbadet og blande sig i en retssag i demokratiske Danmark. Det virke en smule ironisk, og jeg vil helst undgå at rende ind i den del af fagbevægelsen, der ikke støtter demokrati og tager afstand fra politisk vold.

En bisværm?

Hans Bredahl, Roskilde

Tænk, at man i sin høje alder skulle blive til en bisværm. Ikke bare en bisværm, men en, der sværmer efter kult. Det havde jeg godt nok ikke regnet med, da jeg i ugerne op til valget endeligt besluttede mig for at svigte mit gamle parti gennem stort set alle valg siden 1975 og steppe et enkelt skridt til venstre for at demonstrere for en socialdemokratisk politik.

Det er blevet med de politiske partier, som det er blevet med fodboldklubberne. Det er lige meget, hvor spillerne kommer fra, når blot de kan få hældt klatten i mål. Det er ikke længere af betydning, hvad der samarbejdes om. Det er langt mere afgørende, hvordan man placerer sig i forhold til magten, og indebærer det, at man kaster de gamle holdninger på møddingen, så pyt.

Selvfølgelig er det godt, at de borgerlige partier langt om længe har opdaget betydning af en solid offentlig sektor. Kun synd at det krævede næsten seks års altødelæggende regeringsindsats, før det gik op for dem.

Selvfølgelig er det godt, at S-lederen vil arbejde hen over midten, hvis hun kommer til magten, men hvordan skal det kunne lade sig gøre, hvis man i forvejen befinder sig til højre for midten?

Denne lange forklaring fordi Inf.'s lederskribent kalder mig en del af en bisværm. Det er jeg ikke, og jeg er overbevist om, at mange er med mig i dette lille demonstrationstog. Hvis S vælger at placere sig på venstre side i det politiske spektrum, er vi nok mange, der vender hjem igen.

Menighedsblad

Hans Houmøller, Rødovre

"Læserbrevene i Information kunne lige så godt være skrevet af samme person, og avisen er tydeligvis et samlingssted for en klæg, rød masse uden andre nuancer. Kort sagt et meninghedsblad for de hellige. Er I virkelig tilfredse med det?," lyder det.

Jeg er fuldstændig uenig i læserbrevsskribent Geoffrey Cains ord. Selv har jeg ofte været lige ved at skrive et læserbrev hvor jeg ville klage over, at Information efterhånden er blevet: borgerlig, følgagtig over for modestrømninger, regeringsvenlig med meget mere. Jeg synes, at GC skylder at give eksemlpler på sine påstande - hvis han kan og tør!

Hvor bor Thor?

Chresten Frostholm, Stubbekøbing

I betragtning af, at Thor Pedersen hidtil ikke har kunnet finde ud af, hvor han bor, støtter jeg af rent medmenneskelige grunde ham som ny formand for Folketinget. Der følger jo en embedsbolig på Christiansborg med, så mon ikke han kan finde hjem dér efter de lange, natlige møder? Om ikke andet så med hjælp fra en omsorgsfuld kollega.

Mr. Test

Ib Jensen, Søborg

"Man skal ikke skyde skindet, før bjørnen er død". Citat: Bertel Haarder i TV-Avisen den 17.november

Sociale liberalister?

Jens Kimby, Haderslev

Stor tak til Rume Lykkeberg for en god valganalyse i Refleks. Han skriver om de to store partier, V og S, at "det ville være forkert at hævde, at alle er blevet socialdemokrater. Pointen er derimod, at begge partier er både socialdemokrater og liberalister".

Min påstand er, at de to begreber er uforenelige, hvis de skal tages for deres pålydende. Liberalisme vil sige at være tilhænger af et politisk system, der indebærer markedskræfternes helt frie spil uden indblanding fra borgernes side. Ikke just et system, der tager sociale hensyn.

Vi ser det tydeligst i EU, der om noget er blevet et liberalistisk foretagende, der gennem privatiseringer og udliciteringer fratager borgerne deres indflydelse, som det er sket i elsektoren, hvor de store monopoler tager over, hvorved konkurrencen forsvinder. Resultatet er dyrere strøm.

I samme udgave af Inf. er der en anmeldelse af Poul Nyrup Rasmussens nye bog, der er en advarsel mod kapitalfonde og kasiniokonomi. Man skal ikke skose en mand for at komme til en bedre forståelse, men meget kunne have set anderledes ud, hvis Nyrup i sin regeringstid havde været socialdemokrat fremfor liberalist.

Bliv opdateret med nyt om disse emner

Træt af forstyrrende annoncer?

Få Information.dk uden annoncer for 20. kr. pr. måned

Køb

Er du abonnent? Så slipper du allerede for annoncer. Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu