Kommentar

Geder er god bistand

Gaveønskerne kommer direkte fra vore samarbejdspartnere. Det er ikke os, som pådutter nogen noget
Debat
8. december 2007

Lars Engberg-Pedersen (LEP) har den 5. december skrevet et yderst kritisk indlæg om ulandsorganisationernes julegavekataloger. Men LEP's kritik er skudt helt forbi på samtlige de 22 gaver, som kan købes hos Folkekirkens Nødhjælp. Det ville LEP let kunne konstatere, hvis han satte sig ind i projekterne. Eller læste den rapport, som en række af Danmarks førende agronomer og husdyreksperter fra Landbohøjskolen og Københavns Universitet har lavet på baggrund af projektbesøg i Etiopien og Indien. Her fastslås det, at gederne fra Giv en Ged-kampagnen er rigtig god bistand og kommer verdens fattigste til gavn. (Læs på www.noedhjaelp.dk)

Lad mig lige rette op på de værste misforståelser. Gaveønskerne kommer direkte fra vore samarbejdspartnere. Det er ikke os, som pådutter nogen noget. Gaverne er ønskede, ventede og deres ankomst velforberedt. Gederne indgår i det langsigtede udviklingsarbejde, som gennemføres i samarbejde med vore lokale partnere, der er eksperter i udvikling og landbrug. Når vi forærer en ged til en enlig kvinde eller en landmandsfamilie, følger der både uddannelse, faglig støtte og dyrlægehjælp med. Og da vore partnere arbejder i områderne, bliver geden fulgt helt til dørs, så vi sikrer fuldt ejerskab og en bæredygtig håndtering af gedeholdet. Når geden får sit første kid, bliver det foræret videre til andre familier i landsbyen og er dermed med til at bryde en negativ fattigdomsspiral i lokalområdet.

Geder - eller for den sags skyld de andre gaver - løser naturligvis ikke alle problemer, men de indgår på en effektiv og bæredygtig måde i vore langsigtede udviklingsprojekter, samtidig med at de skaber et folkeligt engagement i Danmark. Derfor undrer det os, at LEP leverer en så ufaglig og overfladisk kritik af Giv en Ged-kampagnen, som han tydeligvis ikke har sat sig ind i eller har forstået. I stedet burde han glæde sig over, at kampagnen har formået at sætte langsigtet udviklingsbistand på en folkelig formel.

I Folkekirkens Nødhjælp glæder vi os over, at helt almindelige danskeres julegaveindkøb har sat gang i en god og interessant diskussion om udviklingsbistandens kompleksitet. Det er med til at øge danskeres viden om forholdene i verdens fattigste lande. Og vi modtager dagligt nye og livsbekræftende beretninger fra partnerne rundt om i verden, som fortæller hvordan gaverne skaber glæde, nye muligheder og håb.

En julegave-ged er derfor god bistand og kan trygt lægges under juletræet.

Henrik Stubkjær er general-sekretær i Folkekirkens Nødhjælp

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Folkekirkens Nødhjælp er nok den nødhjælpsorganisation, som jeg har allermest tillid til. Ikke af religiøse grunde, men fordi den kun bruger lidt på administration og meget til bæredygtige og langsigtede projekter.

Jeg ved ikke, hvorfor en ged er blevet særligt populær, der er så mange andre løjerlige gaver. Men af de mere fornuftige kunne man måske nævne kondomer, mandel- og oliventræ..?

http://www.noedhjaelp.dk/givenged/sider_paa_hjemmesiden/giv_et_bidrag/gi...

Måske i nogle områder af Afrika Men kan man holde geder i ghettoer i Afrika ? og hvem levere gederne og hvem er gederne købt af , og hvad gør man når tørken kommer igen.

Men ellers så jeg en film tilbage 1996 – 97 der hed hunger hæren mener jeg som handler om en folkevandring der starter nede i Afrika og de går imod Europa og står ved vores grænser og beder om at få lov til at være vores husdyr, og jeg tænkte på filmen i går, da jeg så hvor store julegaver dansker købte til deres husdyr her i forgårs. I Vejle Kommune vil også til starte en projekt for udstødte, hvor man skal drive en dyrehandel støttet af socialministeriet, og det på tros af man har et socialprojekt i forvejen hvor man ikke får folk i arbejde.

Det er og bliver ret så perverst set i sammenhæng med millioner af mennesker, der intet har og må bruge timer på at samle lidt brænde til maden og varmen jeg støtter mennesker, der ikke har for mange dog vil jeg ikke give til organisationer, der ikke har klar holdning til vi ikke bør smide ud på ligegyldige beskæftigelses projekter i Danmark, når mange i denne verden ville være lykkelige for de penge. Dermed siger jeg vi ikke skal hjælpe dansker der har svært tværtimod, men dog ville det være lidt hensigtsmæssigt, at vi gjorde det på en lidt mere gennemtænkt måde.

Mvh