Kommentar

Det nødvendige klimahykleri

Som nu må skrubbes
11. december 2007

Kirsten Halsnæs fik skrubbe-prisen og en buket blomster i lørdags. En begivenhed af betydning.

Prisvinderen er økonom ved FN's Miljøcenter på Risø/DTU og medlem af det FN-panel, der sammen med Al Gore lige har modtaget intet mindre end Nobels fredspris og foranlediget klima-topmødet på Bali i disse dage.

Skrubbe-prisen er indstiftet af Landsforeningen Levende Hav. I lørdags på Klimaets Aktionsdag var foreningen ankret op i bunden af Nyhavn ved Kongens Nytorv i København med sin miljøkutter Anton. Hvorfra Halsnæs sammen med andre talte og kynismens mure blev væltet ved rundgang om torvet anført af et New Orleans horn-orkester, der virkelig var trut i.

Livet var det, økonomen fra Risø/DTU og FN-panelet ifølge sin tale ville have ind i klimasagen. Så den ikke udvikler sig til en ren topstyret, teknologisk/økonomisk affære for alverdens miljøministre for derefter risikere at gå helt død. Når den ofte noget foragtede fladfisk, skrubben, med rette har givet navn til Levende Havs pris, og den med rette er gået til Kirsten Halsnæs, er det fordi hun nok er den af alle anerkendte miljø-økonomer, der indtil nu har talt kraftigst for at lukke miljøet ud af miljøministeriernes ressort!

Alt er miljø

Miljøet, herunder klimaet, er ikke et specialområde ved siden af andre specialer, biblioteksvæsenet, fyr- og vagervæsenet, sygehusvæsenet, Det Kongelige Teater og dets Kongelige Parkering, sikkerhedspolitikken, velfærdsreformen osv. Alt er miljø. Livet selv.

"Problemstillingen og udfordringen er fuldstændig undervurderet på det politiske niveau, og derfor er jeg i virkeligheden mest rystet over, hvordan de rask væk lover det ene og det andet og de allesammen siger det samme. Hvilket er udtryk for, at vi i realiteten slet ikke er begyndt at rykke. Hvis vi virkelig skal nå de store reduktioner i udledning af drivhusgas-udledninger, så skal klimaperspektivet bygges ind i samtlige beslutninger, der træffes," sagde hun her i bladet for nylig.

Det gælder sikkert også for beslutningen om Danmarks kommende infrastruktur, kære regering, folketingsflertal, kommunalpolitikere, medlemmer af Dansk Industri & Dansk Metal, bilejere, ja, endda Det Kongelige Teater og dets Kongelige Parkering. Eller: "Vi har i debatten hørt om mest muligt miljø for pengene, og det har givet en opfattelse af, at hele verdens fremtid over århundreder (for det er, hvad der er på tale her), kan sættes på en pengeværdi. Det kan den ikke," sagde skrubbe-prisvinderen tidligere på året.

En skrubbe-kone af om ikke Guds så dog naturens nåde er Kirsten Halsnæs. Med sådanne koner og deres fisk såvel som børster er kloden som rimeligt beboelig for levende væsener endnu ikke fortabt.

På Bali i et orgie af CO2

Men når så dagliglivet rigtig skrubbes? Sidder min - også kære - kollega, Jørgen Steen Nielsen, tilbage og konstaterer, at han fører klimakamp på Bali i et orgie af CO2! Jævnfør hans dagbog her i bladet i lørdags (8. december 2007). Nielsen har skuret og skrubbet og fundet ud af, at da han ikke ror hele vejen fra København til Bali og hjem igen, har rejsen kostet klimaet ca. fem ton udpumpning af kultveilte. Halvdelen af, hvad en normaldansker udleder på et helt år ved alle gøremål. Og så er vores skibsfart ikke regnet med, for i så fald beløber normaldanskerens, herunder det danske normalspædbarns, årlige ødelæggelse af Jorden sig til ca. 16 ton. Hvad rejsen til Bali ikke bliver bedre af. Jorden kan kun tåle under to ton om året fordelt ligeligt på samtlige normalmennesker på den.

"Er det rimeligt at fyre et halvt års klimabelastning af på at deltage i dette møde? Bør man efter hjemkomsten sidde stille i seks måneder uden at røre en finger, endsige en kontakt?" spørger Informations udsendte.

Det er vel den slags skrubbede spørgsmål, Kirsten Halsnæs efterlyser? 42.000 ton CO2-ødelæggelse af livet har chefen for FN's klimasekretariat, Yvo de Boer, beregnet, at dette Bali-møde samlet koster. Det er vel den slags konstateringer, verden har brug for i stedet for alle mulige pengeregnestykker? Ikke for at give alverdens Nielsener endsige fru Nielsen på Valby Langgade dårlig samvittighed, men for at sætte skub i det hele, så det rykker.

Jeg skulle være den sidste til at ønske, at Information ikke havde sendt Jørgen Steen Nielsen afsted med fly til Bali-mødet, som man ikke engang behøver at være FN-generalsekretær for at indse, i dag er det allervigtigste af alle de vigtigste møder i verden. Men jeg synes også det er dumt og selvretfærdigt straks at undskylde Information med, at vi jo pumper CO2-giften ud i den gode sags tjeneste, mens alle mulige andre fly- og bilrejsende er onde og bare kunne være blevet hjemme eller taget robåden, subsidiært cyklen. Det kan alle mulige andre ikke - bare. Spørg bare alle de læsere af denne artikel, som har taget bilen til og fra arbejde i dag.

Hvad alle derimod kan, er at vedkende sig det grønne hykleri, som Kirsten Halsnæs vil have frem i lyset. Så vi kan få kraft og lyst og håndfaste argumenter til at kræve nødvendigheden af hykleriet formindsket drastisk og hurtigst muligt.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Ejvind tak, ikke så meget for dette frie ord og din tale på klimadagen i lørdags, men for de sandheder begge indholder. "Sandheden" dette i vor tid så forkætrede og dog altid efterspurgte, ligger i klimasagen ligefor os.

Vi har sat klimaet så højt på dagsorden at der ikke længere er nogen vej tilbage for os. Det forstår vi selvfølgelig ikke her i første omgang, men det vil så småt gå op for os. Jeg har været soldat, men jeg er jo aldrig blevet skudt på. I dag bliver (danske) soldater skudt på og dør og nogle af dem oplever sikkert dette, at der ikke er nogen vej tilbage og forsøger så at finde ud af det. Ingen vej tilbage - er det også det Jørgen Poulsen fra Ny Alliance oplever i disse dage - jeg tror det.

Jeg er sikker på at klimaet ikke reddes på Bali el. i København om 2 år. Det er ikke spørgsmålet om hvad der politisk besluttes for klimaet, men hvad der gøres. Det ved vi, det er banalt, men tør vi tro på det vi ved, el. hvornår tør vi det?

Selv tror jeg at klimaet er en sag som kan tage toppen af den stupide magt fra politikerne. Det er enten til himlen råbende naivt af vores klimaminister, når hun fører sig frem med at HUN skal have USA og Kina med, før det batter noget, eller også er det hykleri.

For mig er det ligenu den største skændsel mod klimaet. Hun er dansk klimaminister og hendes opgave er først og fremmest at få os med, ikke at give os undskyldninger for ikke at gøre noget. Er USA en klimaforbryder? Ja det er USA, men Danmark er ikke en hak bedre hvad klimaet angår.

I morgen FLYVER jeg til Madrid for at diskutere fisk og fiskerettigheder i den 3. verden. Det kunne jeg lade være med, men gør det ikke med det godes forsvar. Den holder selvfølgelig ikke, men men ikke destomindre vil jeg til enhver tid tage mig retten til at kritisere det der for mig fremstår som et unødvendigt forbrug af energi, og til enhver tid stiller jeg op til kritik af mit liv og energiforbrug.

Det er ikke meget, men lidt har heldigvis også fået ret i klimasagen, i kampen mod hykleriet.

God vind til næste gang

ja det er rigtig fint at alle magthaverne holder møder og prøver at gøre noget.
Men vi overser efter min mening den store gave vi kan gi os selv, og miljøet!. Ved at lave vores eget groteske liv og forbrug om. Hvorfor ikke lave et mål der rykker: Skær dine udgifter ned, halver dit forbrug af kød, transport, boligareal og -standard osv, og gi dig selv lov til at arbejde på halv tid.
Du får tid og lyst til at tage del i dine nærmestes liv, dit lands liv, din klodes liv. Mindre brug for trøste- og impulskøb. Kraft til at reparere og vedligeholde.
Det gøres ikke fra dag et, det kræver mod og vilje. Leg med tanken. Gør det.

Det er da absurd, at politikere og embedsmænd stadig mener sig nødsaget til at flyve den halve klode rundt for at foretage simple diskussioner og træffe beslutninger i airconditionerede limousiner og hotellobbyer, når de i vore dage kan foretage selv samme forhandlinger på nettet via diskussionsfora, instant messager, blogs, webcam og virtuelle miljøer som Second Life, hvilket helt almindelige mennesker som gymnasieelever, studerende, pensionister og forretningsfolk godt kan finde ud af at gøre hver eneste dag.

Det absurde miljødiplomatiske rejsecirkus burde gå i front, når det handler om at demonstrere bæredygtig adfærd. Som pressen ganske flot har demonstreret, er det det rene hykleri på den ene side at tale om at skære ned for CO2-udledningen, mens man på den anden side stædigt fastholder en møde- og forhandlingsform, der var tidssvarende i 60'erne.

Derudover er det da ufatteligt, at man endnu ikke har vedtaget krav om, at alle flyrejser skal pålægges en afgift, der udmøntes i form af et bidrag til CarbonNeutral.com eller lignende websites, hvilket jeg i øvrigt meget håber, at Information har valgt at gøre.

"Skær dine udgifter ned, halver dit forbrug af kød, transport, boligareal og -standard osv, og gi dig selv lov til at arbejde på halv tid.
Du får tid og lyst til at tage del i dine nærmestes liv, dit lands liv, din klodes liv. Mindre brug for trøste- og impulskøb. Kraft til at reparere og vedligeholde." (J.J. ovenfor)

Oh, ja, ja, ja... Jeg HAR gjordt det, og så blev nærmest kriminaliseret af myndighedernes side, og kaldt usolidarisk (og værre;-) af virkelighedsfjerne og/eller grådige 'arbedsmaniakker'...

Skulle vi ikke begynde med at lovliggøre den ovennevnte sunde 'halvering' via med en slags valgfri 'flexjob' ordning (eller enda , psssh... b-o-r-g-e-r-l-ø-n?!;-)

HilsenEL

ps.: og ja, 'rejsecirkusserne' skal også mindst halveres! Vi har jo internettet...

Hej Lotte

Tak for opfølgningen og fint, at I efterlever de smukke principper. Beklager mit manglende kendskab til Jørgen Steen Nielsens artikel, hvilket jeg vil råde bod på ved førstkommende lejlighed!

Håber det går godt med browserbaggrunden ;-)

De bedste hilsener, Kristoffer