Læserbrev

Farlig sensation i Information

Debat
21. januar 2008
Information berettede forleden om en kinesisk kvinde på en sensationel facon, der kan have uhyrlige konsekvenser for kvinden. Det er ikke godt nok, skriver dagens læser.

Information berettede forleden om en kinesisk kvinde på en sensationel facon, der kan have uhyrlige konsekvenser for kvinden. Det er ikke godt nok, skriver dagens læser.

Guang Niu

Forsiden på Information 12-13 januar viser et stort billede af kinesiske Ying Jinxian med den dramatiske overskrift 'OL's første taber'. Informations korrespondent i Kina Martin Gøttske beretter om de ti sekunder, der gik fra Ying Jinxian midt på den Himmelske Freds Plads i Peking udstillede sin protest mod overgreb fra myndighedernes side til hun i bogstaveligste forstand var overmandet og fjernet.

Efter at have beskrevet hvordan Ying Jinxian i årenes løb er blevet fængslet og tævet i løbet af sin kamp for retfærdighed, skriver MG, at Ying Jinxian 'formentlig' efter et stykke tid på politistationen vil blive sat på toget til sin hjemprovins. Ja, måske. Men det er lige så sandsynligt, at der sker hende noget langt mere alvorligt, fordi denne protestaktion har involveret den vestlige presse. Ying Jinxian er, som det fremgår af historien, desperat efter at have kæmpet forgæves for sin sag i seksten år. Journalisten må formodes at være velvidende om de overgreb, der sker mod de, der vover at protestere mod myndigheders overgreb på befolkningen. Han kender uden tvivl Kina korrespondent Ian Johnsons bog Wild Grass og historien om de to forfattere Chen Guidi og Wu Chuntao, der skrev bogen Will the Boat Sink the Water. The Life of China's Peasants.

Er hovedpersonen i historien mon i virkeligheden den heroiske journalist, der modsætter sig politiets forsøg på at få slettet hans billeder? Ingen læser af Information kan være i tvivl om den manglende ytringsfrihed i Kina. Vi ved også, at det er meget vigtigt for den kinesiske ledelse at skabe et billede af ro og orden i forbindelse med afholdelsen af Olympiaden. En af måderne at skabe en illusion af ro og orden er at fjerne 'uromagere'. Det er, set fra den kinesiske ledelses perspektiv, blandt andet netop vigtigt, fordi den vestlige presse har en forkærlighed for sensationshistorier, der kan bevidne undertrykkelsen og manglen på demokrati og menneskerettigheder i Kina. Der er undertrykkelse, og der er mangel på demokrati i Kina. Det ved vi allerede, og vi behøver ikke en iscenesat og fotografisk dokumenteret begivenhed for at forstå det. Det er på sin vis en flot historie med fin spændingskurve. Jeg forventer dog seriøs journalistik af Information. Det undrer mig såre, at redaktionen faldt for fristelsen til at bringe en sensationshistorie, der, netop fordi en udenlandsk journalist var involveret, kan have uhyrlige konsekvenser for Ying Jinxian.

Cecilia Milwertz er sinolog og seniorforsker ved Nias - Nordisk Institut For Asienstudier

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Det kan godt undre mig at Vesten har accepteret at Kina overhovedet har fået de Olympiske Lege - når vi nu ved, at der er massiv undertrykkelse af folk mv. i Kina. Og at dette også gælder ytringsfriheden. På den anden side går profit jo frem for menneskerettigheder også her. 1,5 milliard kinesere kan jo købe en masse Coca-Cocaler og en masse dejlige vestlige cigaretter...

Jeg så godt artiklen og blev harm. Ikke over en journalist, der formaster sig til at bringe sådan en artikel, men på det kinesiske statsbyrokrati, som åbenbart kan skalte og valte med borgerne efter forgodtbefindende uden at være underlagt den kontrol som bl.a. en fri presse giver. Derfor må det kinesiske styre altså tåle den slags artikler som den omtalte - alt andet ville være (selv)censur. Og hvad der sker med kvinden fra artiklen kan aldrig være journalistens ansvar. Det må og kan altid kun være de kinesiske myndigeheders ansvar.

Jeg anså ikke historien for at være en sensationshistorie. Tværtimod anså jeg historien for ganske udmærket at illustrere den undertrykkelse som helt almindelige kinesere udsættes for af partispidserne, måske især på landet.
Historien er jo ganske kort den, at kvinden fra Informations artikel blev frataget sit barn af en lokal partifunktionær, fordi han mente at barnet skulle hen til nogle andre mennesker, måske i dette tilfælde ovenikøbet nogle fra parti-spidserne, der ikke selv kunne få børn. Det er ikke sensationsmageri, det at gøre hvad en rigtig fri og uafhængig presse altid bør gøre: sætte spørgsmålstegn ved magthavernes ageren og stille dem til ansvar for deres handlinger - i pressen.

Hvis Kina under OL begynder at ville censurere historier om kinesiske eller andre andre landes top-atleter har det vestlige pressekorps kun et modsvar: Rejs hjem vil være mit råd til alle pressefolkene. Så kan kineserne holde et OL for dem selv - uden nogen som helst former for pressedækning overhovedet.

/Karsten

Ja, jeg er helt enig Karsten. Jeg har også meget svært ved at hoppe op og ned af begejstring over, at Kina har udviklet sig fra at være et kommunistisk diktatur til at blive et facistisk.

Jeg er udemaerket klar over de foelger som bliver naevnt af Cecilia Milwertz, men ville vi ikke goere Ying Jinxian stoerre uret ved ikke at berette om hendes kamp for retfaerdighed?
Det er et aabent spoergsmaal som jeg stiller, da jeg ikke selv ved nok om det til at kunne komme med et bud paa det.