Læsetid: 4 min.

Kære Birthe Rønn Hornbech

Tillykke med udnævnelsen til integrationsminister. Må den bringe fornuft til den ørken, som end ikke navneskiftet fra Udlændingestyrelsen til Udlændingeservice kan pynte på!
Mette Bylling Pinto kritiserer Udlændingeservices behandlingstid for at være urimelig lang.

Mette Bylling Pinto kritiserer Udlændingeservices behandlingstid for at være urimelig lang.

Jan Grarup

3. januar 2008

I dag den 3. januar 2008 har min amerikanske mand og jeg fem års bryllupsdag. Vi har en søn på to år og en lille ny verdensborger på vej i januar.

I den anledning skriver jeg dette åbne brev til dig, Birthe Rønn Hornbech, i håbet om, at du i dit nye arbejde som integrationsminister kan svare mig på nogle helt konkrete spørgsmål.

Vi har de sidste fem år gennemlevet en periode, hvor Udlændingestyrelsen (ja, det falder mig svært at bruge det nye navn - Udlændingeservice) har fyldt vores liv med frygt, krav, usikkerhed og lange lange vente-tider.

Vi har oplevet at blive bedt om med kort varsel at flytte fra en tjenestebolig i tilknytning til en højskole, fordi denne blev betragtet som fremleje og derfor ikke levede op til Udlændingestyrelsens krav om bolig.

Vi har oplevet, hvordan flere breve med nye krav om dokumentation er dumpet ind ad døren, selvom vi telefonisk var blevet bekræftet i, at alle relevante papirer var sendt ind. Og disse breve altid adresseret til mig, konen, ikke til den nye dansker eller til den lille familie.

Vi har oplevet usammenhængende svar og ofte et nyt svar, hver gang vi har henvendt os telefonisk til Udlændingestyrelsen, hvor man i øvrigt aldrig kan få lov at tale med sin egen sags-behandler.

Otte måneders stilstand

Under den første sags-behandling var ventetiden otte måneder, hvor min mand ikke måtte arbejde.

Han var ellers blevet tilbudt et arbejde med engelskundervisning efter to uger i landet, men måtte takke nej, indtil der efter otte måneder kom et positivt svar fra Udlændingestyrelsen. Det var heldigt, at min mand kom hertil med en stor opsparing, men han er ikke skabt til ikke at arbejde.

Jeg er fuldstændig vildt imponeret over, at min dejlige, dansktalende, veluddannede mand har kunnet klare dette pres og den nedværdigende behandling.

Ofte har vi stillet os selv det spørgsmål, om det havde været en bedre mulighed for os at bosætte os i USA, men vi er enige om, at det er her i Danmark, at vi begge er enige i de grundlæggende værdier i samfundet, og det er her, vores børn skal vokse op.

Vi er heldigvis for gamle til at falde for 24-års-regelen, men den er bestemt ikke den eneste problematik, som hindrer veluddannede danskgifte ny danskere i at leve som andre ægtefolk i tryghed med deres familie.

For to uger siden kom brevet med den tredje forlængelse af opholds- og arbejdstilladelsen til min mand. Det har denne gang KUN taget Styrelsen 11 måneder at bestemme sig for, om en ressourcestærk familiefar med eget firma må have lov til at blive i Danmark.

Set i lyset af landets beskæftigelsessituation kan jeg ikke lade være med på uklædelig vis at både le og græde over den måde, min mand og hele min familie behandles på.

For ikke at fortabe mig i min indignation og frustration kommer jeg nu til de konkrete spørgsmål.

Fremmedfjendsk

Når der i brevet fra Udlændingestyrelsen står, at tilladelsen kan inddrages, dersom der sker ændringer i vores økonomiske forhold, vil det så sige, at hvis jeg skulle blive uarbejdsdygtig som følge af en arbejdsulykke, så jeg ikke længere kunne stå som forsørger, så kunne min mand tvinges til at lukke firmaet og efterlade kone og to børn under to år i et land, der måske efterhånden er blevet så fremmedfjendsk og arrogant, at det ikke lever op til simple menneskerettigheder?

Når man skal bedømmes værdig til at få tidsubegrænset opholdstilladelse, og den lokale kommune skal bedømme, om en selvstændig erhvervsdrivende har haft fuldtidsarbejde i fire ud af fem år, kan det så ikke tænkes, at en ny dansker betænker sig på at være innovativ og starte eget firma i det hele taget, da ingen ved, hvordan en forkølet sagsbehandler ved den lokale midtjyske kommune lige synes at vægte bogholderiopgaver, selvbetalt barselsorlov eller det slid, det er, at løbe et nyt firma i gang?

Er det det, man vil opnå? Veluddannede ny danskere som fabriksarbejdere og taxichauffører? Så er man jo sikker på sine fedte-point! Når vore nære venner, hun dansker og han new zealænder, afholdes fra at kunne bosætte sig sammen i Danmark, på grund af at han er elitesejlsportsmand med firma for tiden baseret i USA og derfor ikke kan befinde sig i Danmark i de månedskvoter fordelt over to år, som Udlændingestyrelsen finder passende for ægtefæller, ærgrer du dig så ikke over alle de mange mange skattepenge, som nye danskere ville betale her i landet, hvis de da bare fra starten fik lov til at arbejde i og for vores fællesskab?

Med forhåbning om et svar på spørgsmålene ønsker jeg dig tillykke med udnævnelsen, og måtte den bringe fornuft til den ørken, som end ikke navneskiftet fra Udlændingestyrelsen til Udlændingeservice kan pynte på! Som du siger til Information i interviewet den 27. december, kan man ændre holdninger ved hjælp af ord, men der er simpelthen for langt fra Udlændingeservice til rigtig service!

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Velargumenteret og velformuleret,- lad os håbe, at svaret sker gennem Information eller lad os kende et evt. svar gennem supplement til din artikel.

Michael Skaarup

og så kan man i samme åndedræt, som det åbne brev er skrevet i, tilføje. Hvad så med de mindre ressourcestærke tilflyttere, der ikke forstår at bruge information og lign. medier til bringe opmærksomhed på deres sag. ??

Lad medmenneskeligheden gøre sin genkomst i Danmark

fred

Hvis jeg ikke føder lige nu, skal jeg med glæde gå i dialog med ministeren...Det er vigitgt for mig at pointere, at alle familier som venter på svar over lange perioder udsættes for en stressfaktor, som er meget svær at forklare, så vores lille familie er i samme båd som en masse forskellige familier med forskellige baggrunde og med hver deres historie. Nu kan der så gå to år inden vi igen skal stå skoleret og til "SYN " ved Udlændingeservice igen.

Kære mette

For at svare på de 2 spørgsmål, så er svaret på dit første spørgsmål ganske enkelt: Du stor som forsørger af jer begge to. Det betyder ganske enkelt, at hvis du IKKE længere er i stand til at forsørge din familie, ja så må din mand lukke firmaet....

Svaret på dit andet spørgsmål aner jeg intet om, og jeg ved heller ikke hbad praksis er på området. Og jeg vil tro, at Birthe Rønn Hornbech kun vil henvise til kommunens sagsbehandler. Nu er der faktisk lov e og regler i det her land, som opgør, hvordan man kan finde ud af, om man har haft fuldtidsarbejde i sit eget firma i i fire ud af fem år. Og de regler bør I kende.
Jeg går ud fra I har en advokat, som I kan sætte på at finde informationerne om det her til jer...

Jeg ved ikke om det var jeg der havde bloggen NYC-KØbenhavn? på luftskibet her på Information, men uanset om det var jer, vil jeg sige til jer
(og alle andre), at administrationen af Udlændingelovens bestemmelser mv. kun foregår i een ånd: at forhindre så mange udlændinge som muligt i at komme ind i Danmark overhovedet. Desværre kan man ikke rigtig gøre noget ved EU-borgere mv. - men så mkan man da gøre livet så surt for andre udlændinge, at de og deres familier i hvert fald ikke bosætter sig her i Danmark med deres familie. Som Birthe Rønn engang skarpt sagde: Der er vel ingen der forhindrer somaliske eller kenyanske familer i at leve sammen som familier - i Afrika et sted. Blot for at I kan være forberedet på at Birte Rønn sikkert vil sige til det samme til jer: I kan bare bosætte jer i USA, kan I, hvis I er så utilfredse med at være her - i Danmark.

I må også forstå, at loven som sådan slet slet ikke er lavet for at genere sådan nogen som jer. Næ, den er skam lavet for at forhindre massive somaliske, kenyanske og især måske muslimske borgere at komme til Danmark og udnytte vort dejlige danske sociale system, hvor man jo bl.a. kan få penge for ikke at lave noget som helst. Og derfor er Danmark (som stat) betragtet hamrende bange for at f.eks. muslimer skal strømme hertil og udnytte vort dejlige danske socialkontor, så de allesammen bare kan gå og dovne den - uden at arbejde mv.

Og derfor ærger det altså ikke heller den nye integrationsminister, Fru Hornbech, at udlændigene i Danmark ikke må arbejde, for tænk nu hvis de var meget dygtigere end danskerne, så de ligefrem stjal danskernes arbejde. Det kan vi sandelig ikke have, nej så hellere genere folk så meget, så de rejser. Og skattepengene, tjah....dem kan vi da nemt undvære --- det er er lille ting at give afkald på, sålænge der ikke kommer muslimer til landet.
(ironi anvendt her).

Pointen er ganske enkelt den, at DK (som stat betragtet mv) er så hamrende bange for, at muslimer skal vælte ind over græsen, så man som stat betragtet er klar til at afvise alle, der ikke lige lever op til alle de specifikke krav. Bl.a. at man indvandrer i Danmark uanset om kommer fra USA eller fra Libanon KUN bør være buschauffør, taxachauffør, lagerarbejder eller pizza-bager. Man bør i hvert fald ikke blive ansat som regnemester dvs. matematiklærer i en folkeskole eller på et gymnasium, selvom man som somalier har en meget bedre matematik-uddannelse fra et amerikansk universitet end de fleste danske matematik-lærere har....

Min holdning er (stadig) den, at I pr. omgående bør tage til USA...hellere i går end i morgen....

Det er når racismen bliver integreret i et lands love og regler, at den for alvor begynder at slå igennem. I tredivernes Tyskland og under Anden verdenskrig var det ikke de frådende fanatiske nazister der trak det store læs i arbejdet med at udføre ugerninger vendt mod etiske og politiske mindretal.

Tværtimod var de personer der udførte de største forbrydelser, i reglen grå og ofte upolitiske embedsmænd og bureaukraterne, der bare fulgte reglerne og de direktiver, de fik fra deres overordnede.

Når man ser hvordan Udlændingeservice (alene navnet er jo en hån!) fungerer som en velsmurt og upersonlig institution, der først og fremmest fungerer som en mekanisme der skal gøre livet svært og besværligt for indvandrere og deres eventuelle danske ægtefæller, kan man ikke andet end få associationer til, hvad vi tidligere har oplevet i Europas kulsorte historie…

Jeg villle blive glædeligt overrasket, hvis fru Hornbech kan og vil forsøge at gøre noget ved den sump og suppedas, som regerinstiden med Dansk Folkeparti som regeringens støtteparti har skabt.

Jeg ønsker Mette Bylling Pinto og hendes familie al mulig held og lykke.

Kære Mette og familie.

Den sagsbehandling, som I har været udsat for ganske aktuelt er kendetegnende for udlændinge"service".
Min Kollega og hendes amerikanske mand har netop været udsat for præcis lignende behandling. I kan læse om den her:
http://jp.dk/indland/article1218640.ece

Det er bestemt ikke jer der er noget i vejen med. Denne - nærmest systematiske - behandling ser mere ud som ROD og INKOMPETENCE i denne del af statsadministrationen.
Som én af de foregående kommentatorer har udtrykt det, håber jeg også, at BRH kan gøre op med den måde at omgås borgerne på. Det sætter jeg absolut min lid til, eftersom jeg hidtil har haft stor respekt for den nye minister og hendes holdninger.
Det kan ikke passe, at man skal tilskrives breve, sådan som I har modtaget, eller som vores venner er blevet tiltalt i telefonen. En ganske uhørt og udansk tone.
I min kollegas tilfælde har avisomtale og advokathenvendelse bevirket en ny og noget mere omgængelig tone og behandling.
Det håber jeg også sker for jer.

GODT NYTÅR - trods alt!

Hvis det er rigtigt, at sagsbehandlerne generelt er forkølede, så vil jeg da bestemt håbe, at Birthe Rønn Hornbech vil gøre noget ved det.

Jeg vil også håbe, at hun gør en ekstra indsats for at sikre information til især yngre danskere, så de bliver oplyst om, at det faktisk ikke automatisk er Danmarks livret eller uproblematisk, at de rejser til udlandet for at slæbe en ægtefælle med hjem.
Jeg synes, at der er meget hyl og klynk, som ikke vidner om ret meget andet, end at folk bare ikke sætter sig ind sagerne, før de handler.

Kære Mette,

Jeg tror at Jakob faktisk rammer hovedet på sømmet, og udtrykker den danske folkestemning, med hans ubehagelige kommentar: "at det faktisk ikke automatisk er Danmarks livret eller uproblematisk, at de rejser til udlandet for at slæbe en ægtefælle med hjem".

Dette er jo netop pointen. De fleste danskere ønsker IKKE nogen udlændinge i vores land. Så du har helt ret når du siger at det er Danmark "der måske efterhånden er blevet så fremmedfjendsk og arrogant, at det ikke lever op til simple menneskerettigheder?"...

Hvor er det ynkeligt, at folk som Jakob ikke kan finde på andet at svare på berettiget og velunderbygget kritik end "hyl og klynk". Det var sgu asådan nogle som ham, der burde flytte til et andet land, ikke ordentlige mennesker som Stig og Lasse og Thomas - Og til dem vil jeg sige: Bliv her og tag kampen op, ellers er I med til at sikre fremmedhaderne den endelige sejr.

Vi er flyttet over på den anden side af øresund, dog af andre årsager.

Men det er pineligt at vi er kendt på vores usle udlændingepolitik som blandt andet sender utallige familier ufrivilligt til Sverige. Ofte bliver jeg spurgt om vi bor her pga. at jeg er gift med en udlænding - for det er jo normen at de bliver deporteret hertil. Ikke desto mindre er vores udlændningepolitik én af de ting vi er allermest kendt for ude i verden - og det siger da ikke så lidt!
At vi flere gange er blevet kritiseret af FN, Amnesty mfl. og at vi gang på gang er på grænsen - eller overskrider grænsen for loven af menneskerettighederne siger bestemt heller ikke så lidt!
Hvordan er et land som Danmark kommet dertil at vi ikke kan rumme andre end os selv?!
Jeg er flov over at blive sidestillet med de holdninger der florerer i lille selvfede Danmark, jeg hader ganske enkelt at blive stillet til ansvar for en politik jeg hverken kan eller vil stå inde for!

Jeg er ikke royalist og normalt strunter jeg i de kongeliges gøren og laden etc. - men åh, hvor ville jeg dog gerne have set de grimasser nogle af vores 'kære' politikere (herunder Pia & co, Karen Jespersen - ja, jeg kunne nævne i flæng) måtte have trukket under Dronningens nytårstale:
'De har brug for os og vi har brug for dem'.

Mette, jeg er glad for at I ikke er flyttet til USA, selvom det sikkert ofte ville være nemmere for jer - men den magt må de ikke få over jer!
Jeg er stolt over at I kæmper som I gør.

Pilu

Per Vadmand, så må det nærmere være sådan nogle som dig, der er med til at grave unødige grøfter mellem dine medborgere.
Min holdning har intet med fremmedhad at gøre.
Min støtte til stram udlændingepolitik er kun et ønske om at begrænse et antal, og at det vil give problemer næsten i flæng kan vel kun forbavse den overtroiske, da regler og love ofte er generelle.

Jeg tror bestemt ikke, at Mette og andre skal regne med hjælp fra Birthe Rønn Hornbech, da hun jo som bekendt har udtalt, at folk da bare kan have deres ret til familieliv i Pakistan, Somalia eller USA, for 'der er jo ingen, der siger det skal være i Danmark.'

I modsætning til andre vil jeg opfordre alle der er i samme situation til at rejse væk fra dette efterhånden smålige rascistiske land og bosætte sig i USA, New Zealand, Sverige mv. Og sende et postkort til Birthe Rønn Hornbehch om at nu er I rejse og hvorfor. Så kan det måske være, at politikerne endelig vågner op....

Og nej, det er skam ikke rod og kompetence. Det er en decideret administration af et system, hvor politikerne har bestemt, at der ikke skal så mange udlændinge til Danmark, heller ikke i form af ægtefæller til danske statsborgere, fordi disse udenlandske ægtefæller jo bare koster mucho dineros for den danske stat. Og derfor gør embedsmændene bare som de har fået besked på - nemlig finder de paragraffer der gør, at udlændinge kan smides ud af Danmark. Og det er sandheden...

Og den er, som alle andre, ilde hørt....

Jeg må desværre erklære mig enig med Karsten Aaen, selv om det er dybt deprimerende. Lederne af Danmarks to største partier, Anders Fogh Rasmussen og Helle Thorning Schmidt har begge talrige gange demonstreret at de begge er super xenofober og islamofober, så derfor er det ikke udsigt til at vi får en anstændig udændingepolitik indenfor en overskuelig fremtid, uanset hvordan den parlamentariske situation så ellers kommer til at udvikle sig.

Der er da ingen tvivl om, at det er en politisk beslutning at forsøge at gøre livet så stresset, utrygt og surt for os familiesammenføringsramte, at vi flytter!Med et lille smil på læben kan jeg kun sige, at måske er den eneste måde at få tyndet ud i den store danske frygt for det fremmede, at vi danskere netop bliver ved med at bringe sundt nyt blod ind i landet og så yngle kraftigt.
Tak for den store opbakning!