Læserbrev

Læserne skriver

Debat fra dagens avis
24. januar 2008

P1 går nye veje

Anders Kinch-Jensen, chefredaktør for P1, DR

Steen Nepper Larsen (SNL) er ekspert - i stålsatte vurderinger og firkantede holdninger. Under overskriften 'Coaching i radioen' beskriver han P1's nye magasin om coaching som makværk, fladpandet juks og befamlende useriøs psykomassage. "Vi lærer intet som helst," skriver SNL, der gerne stiller op "til en duel med de grufulde og tomhjernede bagmænd" bag programmet.

Det er da muligt, at SNL ikke kan lære mere og hellere vil duellere, men en del andre danskere interesserer sig faktisk for begrebet coaching. Vi møder det i uddannelsen, i erhvervs- og privatlivet - og anskuer det med både skepsis og nysgerrighed. Aalborg Universitet starter om fjorten dage en masteruddannelse i 'organisatorisk coaching', fordi man vil videreudvikle coachingbegrebet på et videnskabeligt grundlag, og det synes jeg lyder ganske fornuftigt.

P1 skal udvikle sig i takt med lytternes behov, men også turde udfordre. Og begge dele må man da sige er lykkedes i denne sammenhæng, hvor jeg dagligt modtager meget blandede reaktioner på programmet.

'Coaching på P1' går nye veje blandt P1's mange specialmagasiner ved at kombinere rådgivning med den kritiske tilgang til magasinets emneområde, samtidig med at en af branchens mest kendte coaches er knyttet til redaktionen. Det er helt bestemt en balanceøvelse, som vi uge for uge bliver bedre til - via interne evalueringer og nuanceret kritik udefra, som vi heldigvis også modtager.

Gaza

Asmaa Abdol-Hamid, Odense

Et billede af et sygt palæstinensisk barn, som skal have hjælp af el-udstyr for at kunne trække vejret. Billeder af hospitaler, som er gået i stå, og hvor lægerne og sygeplejerskerne er handlingslammede. Billederne så jeg ikke på dansk tv men desværre på udenlandsk.

For at kunne følge nøje med i de palæstinensiske forhold løb jeg over til venner, som er udstyret med paraboler. De danske mediers dækning af de 1,5 millioner palæstinensere, som er ramt af den israelske blokade, er yderst begrænset. Den israelske blokade betyder, at palæstinenserne nægtes adgang til fødevarer, varme og el. Dette har store konsekvenser. ikke mindst for hospitalerne i Gaza. 76 palæstinensere har allerede mistet livet, og endnu flere forventes at miste livet. Det er sandt at der er politiske uoverensstemmelser mellem Israel og Hamas. Men Israel straffer kollektivt og det er syge børn, som betaler prisen.

De palæstinensiske organisationer i Danmark reagerede i mandags med fakkel-optog på rådhuspladserne i Århus, Odense og København. I København alene, var der ca. 500 mennesker, som deltog for at markere deres sympati til palæstinenserne i Gaza. I landets medier var der efterfølgende intet at læse om fakkeloptogene. Men de udenlandske medier fortalte om arrangementet. Jeg var denne gang nødt til at bruge udenlandske medier for at læse om, hvad der foregår i Danmarks storbyer. En opgave som kunne have klædt de danske medier. Det er måske derfor, at udenrigsministeren Per Stig Møller har været tavs om blokaden. Han har måske ikke hørt om den.

Connie er en katastrofe

Ole Thorbek, Værløse

Klimaminister Connie Hedegaard forsvarer 23. januar, at DONG opfører et kulfyret elværk i Tyskland, idet regeringen ikke agter at ændre på, at DONG skal drives efter kommercielle principper. Men hvis elselskaberne kun skal optimere ud fra snævre kommercielle interesser og derfor lader hånt om de klimamæssige konsekvenser af deres adfærd, påfører de samfundet en lang række omkostninger. Hvorfor skal de have lov til det?

Hvis elselskaberne derimod indgik i en samlet optimering af energisystemet, og derved på den økonomisk mest fordelagtige måde løste de klimapolitiske problemstillinger, ville det være billigere for samfundet og dermed for borgerne. Med sin ideologiske liberalisme påfører Connie Hedegaard og regeringen samfundet og borgerne unødige omkostninger og forskertser måske mulighederne for at undgå irreversible klimaændringer - med katastrofale følger.

Kære Hjort

Chresteria Neutzsky-Wulff, Havndal

I stedet for at tage brødet fra folk på supplerende dagpenge, hvis arbejdsgivere er skyld i problemet, skulle du sætte de generelle dp-regler under lup.

Reglerne passer ikke til det nuværende arbejdsmarked, hvilket medfører, at man af a-kassen faktisk forbydes at arbejde med andet end samlede fuldtidsjobs. Der er som bekendt jobs nok, men folk må ikke tage imod en stor del af dem, hvis de ikke ønsker at miste dagpengeretten.

Jeg har selv i min egen a-kasse oplevet et forbudsmareridt, der skyldes regler om lønarbejde kontra selvstændig virksomhed, som går tilbage til 60'erne og 70'erne.

Scenario: Jeg sidder på min a-kasse og forelægger medarbejderen 117 forskellige gode ideer til at søge job, bl.a. internet-reklame og foldere. Hver eneste gang har jeg fået at vide, at det ikke kan lade sig gøre inden for reglerne. Til sidst giver jeg op og spørger, hvad jeg må ud over skriftligt at søge fuldtidsjobs? Det kan han ikke svare på.

Kan det passe, at det er bedre at ansætte mig til ét fuldtidsjob som lagerarbejder end at lade mig bestride 2-3 mindre jobs inden for mine egne fag, når de rent faktisk sammenlagt svarer til fuld tid? Kan vi ikke få tidssvarende regler i a-kasserne?

Løgnen som dope

Finn Gunst, Brønshøj

Vi lyver for at opnå noget, og vi lyver for at undgå noget. Så klart siger reklamemanden Hans Prehn det i sin bog Den store lyveskole.

Cykelrytteren, Michael Rasmussen løj i forbindelse med Tour de France. Han blev fyret at sit hold. Ham med "Irak har masseødelæggelsesvåben, det er ikke noget vi tror, det er noget vi ved," løj også - men han blev ikke fyret ved valget i november 2007. Ved valget gik Venstre kun seks mandater tilbage, blandt andet fordi Anders Fogh lovede, at aftaler om Danmarks flygtninge skulle indgås som brede forlig. Det viste sig at være en løgn, erfarer vi i disse dage.

Måske slipper statsministeren godt af sted med det. Men Vaclav Havel, den tjekkiske forfatter, dramatiker og politiker advarer: "Vi må aldrig glemme, at den første lille løgn, der fortælles for sandhedens skyld, den første lille uretfærdighed, der begås i retfærdighedens navn, den første lille uansvarlighed, der accepteres ud fra ansvaret for helheden - betyder begyndelsen til enden."

I bogen Drageløberen af afghanske Khaled Hosseini, siger en af hovedpersonerne: "Når du lyver, stjæler du en andens krav på sandhed. Når du snyder, stjæler du retfærdighed fra en anden. Der findes ikke noget mere gement end at stjæle."

Bogen er filmatiseret og filmen har premiere fredag. Sammen med dette indlæg sender jeg to biografbilletter til Anders Fogh. Måske kan statsministeren ad den vej lære noget om løgnens og fortielsens problemer.

Qvortrup og transcendens

Niels I. Meyer, Hørsholm

Pædagogdekan Lars Qvortrup demonstrerer sine pædagogiske evner for fuld udblæsning i en lang kommentar om religion 21. januar. Her harcelerer han over, at nogle unavngivne religionskritikere demonstrerer, at Holberg har levet forgæves. Samtidig fører han dog sig selv frem som en fuldbåren Jean de France. Eller snarere Lars de Transcendence.

Hvad Qvortrup egentlig vil med sin kommentar står hen i det uvisse - eller transcendente. Dog synes han at mene, at de kristne har fortolket kristendommen forkert. Gud er ikke en person, selvom han har en søn. Det mener Qvortrup er problemet for et 'moderne menneske' - som ham selv måske, men næppe for ret mange andre.

Så er der mere krudt i Qvortrups (og Spinozas) påstand om, at etik og moral nødvendigvis må stamme fra Gud. Til gengæld er påstanden temmelig løsagtig.

Genoptræning med ledsager

Jens Chr. Stausholm Christensen, Esbjerg V

Hvis man ikke kan færdes på egen hånd uden for hjemmet på grund af en betydelig og varig nedsat funktionsevne, kan man få bevilget en ledsagerordning. Betingelsen er, at man er mellem 16 og 67 år eller er visiteret til ordningen ved det fyldte 67.

Meningen er at øge handicappedes muligheder for selvstændighed og valgfrihed og dermed modvirke isolation. Nævnte ordning kan bruges af f.eks. folk, der er ramt af slagtilfælde (blodpropper og hjerneblødning), men mange er over nævnte aldersgrænse.

Skal de bare 'sejle' deres egen sø? Hvorfor gør politikerne intet på dette område? Kommunerne er forpligtet på at sikre genoptræningen, men kun hver tredje med en hjerneskade får en optimal genoptræning.

Fysisk træning forbedrer hjerneskades livskvalitet. ETAC, Esbjerg tilbyder en sådan, men kun for personer i alderen 16- 60 år.

Velbjergede har fået skattelettelser - burde Staten ikke i stedet sørge for fornødne midler til kommunerne for at få en rimelig genoptræning af en svag gruppe? Er regeringen og Dansk Folkeparti rystende ligeglad med disse mennesker?

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu