Læserbrev

Læserne skriver

Debat fra dagens avis
26. februar 2008

Modersmål-Dagen

Jørgen Christian Wind Nielsen, Hellerup

Information skriver den 21. februar - på Modersmål-Dagen - under overskriften 'Dansksprogede,' at der skal sættes fokus på de enkelte landes eget sprog, og at vi skal tale dansk til en der har brug for det.

Men det har Information da fået galt i halsen. Lige så lidt som Sangens År - for det er det i år - er et syng dansk-arrangement, lige så lidt er Modersmål-Dagen et tal dansk-arrangement. Modersmål-Dagen handler netop slet ikke om nationer eller om nationalitet, men om modersmål. Modersmål er der mange af i Danmark, og det er der også i alle andre lande. Formålet med dagen er, at det skal der blive ved med at være. Tænk hvis du ikke kunne sige det, du gerne vil sige!

Kulturfælden - igen

Leif Tøfting Kongsgaard, Kbh. N

'Den der laver hærværk og foretager afbrændinger er selv ansvarlig for sine gerninger'. Dette udsagn, som hverken kan kaldes kontroversielt eller nytænkende, har alle fra højre til venstre brugt som indgangsbøn til hver en debat og hvert et interview de sidste par uger. Er der nogen der kender nogen, der nogensinde har ment andet?

For politi og retsvæsen er ansvaret selvfølgelig interessant, men for samfundet, for politikere, for forældre og for alle os andre er det årsagerne, der er vigtige at forstå. Og her er man desværre igen - fra mediernes og politikernes side - faldet i 'kulturfælden'. Kulturfælden er den fælde man falder i, når man ikke forstår et fænomen og derfor kalder det 'kultur'. Ved at bruge de unges (og deres forældres) kultur til både at forklare, forkaste og forsvare de unges hærværk fratager man dem reelt muligheden for at ytre sig.

Uanset om de er kriminelle bandemedlemmer, socialt belastede unge uden håb for fremtiden, velfungerende 2.G-indvandrere med racismeoplevelser, indignerede (eller fanatiske) muslimer eller en flok intellektuelt underbemidlede medløbere, så er deres handlinger et sprog, der kan aflæses og skal aflæses. Vi forlanger, at de skal tage ansvar, men vi nægter samtidig at anerkende de forskellige individuelle udtryk og reducerer det i stedet til et spørgsmål om kultur. De handler ikke selv, men udøver blot deres kultur. Hvornår har vi sidst set narkomaners, rockeres og finanssvindleres kriminalitet forstået som 'deres kultur'? Vi har en god tradition i Danmark for at forstå problemer som et samspil af biologi, psykologi, socialitet, kultur og tilfældigheder. Hold nu fast på denne tradition. Kultur forklarer ikke en dyt.

Skal man le ...

Robert Refby, Vanløse

Integrationsministeren vil tale med repræsentanter for de etniske minoriteter, og i hendes religiøse univers fører det til indbydelse af Islamisk Trossamfund -

Integrationsborgmesteren i København vil nedlægge Integrationsrådet, for i hans éndimensionale univers er integration lig arbejdsmarkedplacering, og derfor vil han hellere indbyde arbejdsgiverne.

Hvem respekterer etniske minoriteter som mennesker?

Hvad er formålet?

Per Vadmand, Ringsted

Hvis formålet med islamkritik er at bekæmpe visse barbariske skikke, burde man måske spørge sig selv, om der bliver stenet eller omskåret blot én eneste kvinde mindre af, at nogle danske aviser trodser billedforbudet.

Korrektiv

Preben Wilhjelm, Frederiksberg

Jeg kan godt forstå, at Dagny Grøn (23. februar) gør sig lystig over den bemærkning, jeg åbenbart er citeret for i Nyhedsavisen. Jeg kan oplyse, at den ikke er godkendt af mig, og at jeg først nu bliver bekendt med, at den er bragt.

Efter en meget lang samtale, som drejede sig om grundlaget for min og kollegers faglige kritik i sin tid af Informations dækning af en verserende straffesag (Blekingegadesagen), sagde jeg noget i retning af, at Blekingegadebanden i øvrigt adskilte sig fra venstrefløjen ved trods alle dyrekøbte erfaringer stadig at mene, at målet ikke helliger midlet. Hvilket ellers nu om dage er overladt til højrefløjen.

Da journalisten under hele interviewet stillede ledende og manipulerende spørgsmål og tydeligvis ikke var særlig interesseret i at høre, hvad jeg egentlig mente, men i at få mig i en eller anden fælde, krævede jeg undtagelsesvis at få hendes gengivelse af samtalen til godkendelse. Hun sendte mig en 'gengivelse', som stort set begrænsede sig til det citat, Dagny Grøn er faldet over. Det var så misvisende og ude af fokus i forhold til samtalens indhold, at jeg øjeblikkelig returnerede det i en dækkende, godkendt version af samme længde. Den regnede jeg indtil nu med, at de havde benyttet.

Hun lovede i øvrigt at informere mig om, hvornår artiklen ville blive bragt. Det er ikke sket.

Jeg kan garantere Dagny Grøn, at det er første og sidste gang, jeg har udtalt mig til Nyhedsavisen.

Frisindet SF?

Claus Bryld, Frederiksberg C.

Mange politikere bliver grebet af overmod, når de får succes. Det gælder nu også den tidligere så sympatiske Villy Søvndal, som er begyndt at konkurrere med Pia Kjærsgaard om fremmedfjendske udtalelser. Naturligvis skal Hizb-ut-Tahrir bekæmpes, men det skal ske med politiske argumenter og ikke med opfordringer til emigration. De fleste af dem er danske statsborgere, og de har ret til at have deres ubehagelige, men lovlige politiske meninger. Hvor er den højt besungne ytringsfrihed hos Søvndal? Mange 'gammeldanskere' har jo holdninger, der er lige så antidemokratiske som Hizb-ut-Tahrirs. Skal de også forlade landet?

Det er utroligt, at det gamle frisindede parti, SF, nu er forfaldet til så plat et politisk niveau.

Bondes plade går stadig i hak

Margrete Auken, MF SF

Jens-Peter Bonde forsøger endnu engang (Inf. 18. februar) at kvantificere sig frem til, at alle nye tiltag i EU er ringere end det eksisterende. Men Bonde blander som sædvanlig alt sammen for på den måde at give sin argumentation sammenhæng.

Med udvidelsen af det europæiske samarbejde med 12 nye medlemslande er det blevet bydende nødvendigt med nye spilleregler for at få samarbejdet til at fungere nogenlunde smidigt. Hovedformålet med den nye EU-traktat er at gøre EU mere beslutningsdygtig og demokratisk.

Den nye EU-traktat lever i det store og hele op til denne målsætning. EU-parlamentet bliver styrket i beslutningsprocessen, samtidig med at de nationale Parlamenter bliver inddraget hurtigere, så de dels får mulighed for at bremse et forslag, hvis de mener, det krænker nærhedsprincippet. Indsamling af en million borgeres underskrift giver samtidig mulighed for at opfordre Kommissionen til at rejse et forslag.

Det er ikke en nyhed at Kommissionen har initiativret i EU. Men det er Europa-Parlamentet - som jo er demokratisk folkevalgt - og Rådet, der behandler og vedtager de endelige love. Det er derfor noget sludder, at man ikke kan ændre på forslagene fra Kommissionen. Bonde er mere end velkommen på holdet, der arbejder for at trække alle love i en bæredygtig og solidarisk og venstregrøn retning - frem for at tumle rundt i tågen med en såkaldt apolitisk bevægelse hvis eneste 'berettigelse' er at være imod.

Tog man Bonde på ordet, skulle man skabe et føderalt EU, hvor der dannes en regering med udgangspunkt i de partier, der opnår flertal ved valgene til Europa-Parlamentet. Herved vil EU-systemet i højere grad ligne det danske Folketing. Men det er vist ikke, hvad Bonde ønsker. Hvad er det så - andet end at klamre sig til i går?

Der findes ikke anden bestemmelse end med-bestemmelse, ingen anden indflydlels end med-indflydelse, og slet ingen anden suverænitet end den man opnår ved at arbejde sammen om fælles udfordringer.

Næppe Ritts skyld

Tom Allan Olsen, Kbh. K

Nogle af de mest forblindede personer har hævdet, at urolighederne mere eller mindre er Ritt Bjerregaards skyld, fordi hun vil give de autonome et ungdomshus og der var uroligheder efter at Jagtvej 69 blev lukket. "Bare lav ballade, så får du et ungdomshus," vrænger de idiotisk. Det er fuldstændig ude i hampen. Ritt Bjerregaard kom netop de unge i møde fordi de aktionerede fredeligt i forbindelse med opkomsten af G13-initiativet blandt de autonome.

Det er forståeligt, at folk er rystede over det, der er sket, men det viser sig nu, at følelserne i en eller anden grad er kogt over, fordi politiet overreagerer med vold over for unge med 'anden etnisk baggrund' med bestemmelserne om visitationszoner i baghånden - som oprindelig blev indført på grund af et tragisk drab på Kongens Nytorv. Det er alt sammen en overreaktion, og det burde få alle til at tænke over, i hvilken retning samfundet er ved at udvikle sig.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu