I Informations leder fredag 8. februar siges det, at de 34 millioner ton CO2, der i 2006 blev udledt fra de 1.000 skibe, Mærsk ejede eller lejede, er et 'opsigtsvækkende tal'. Er det nu det?
Det er rigtigt nok noget i retning af to tredjedele af det samlede CO2-udslip fra de skorstene og udstødningsrør, der befinder sig på dette kongeriges territorium, men dét siger måske nærmere noget om rigets lidenhed i den store verden. Da Mærsk-skibene transporterer gods og varer mellem lande og kontinenter, er det måske mere relevant at sammenligne Mærsk-skibenes CO2-udslip med det samlede globale CO2-udslip fra gods- og varetransport. Dette andrager ca. 2,5 milliarder ton CO2 om året, hvoraf Mærsk-skibene tegner sig for ca. 15 promille.
Når jeg køber en bærbar, en boremaskine eller en skjorte, der er fremstillet i Kina, skal det CO2-udslip, produktionen og transporten hertil har forårsaget, retteligt tilskrives mig - inklusive udslippet fra udvinding af de mineraler m.m. og fra produktion af de halvfabrikata Kina importerer fra Afrika, Sydamerika, osv., samt transporten heraf.
Når disse CO2-udslip indregnes i den klimabelastning, som skal tilskrives os danskere, så er vores belastning ikke faldet, men steget siden 1990. Men søtransporten tegner sig kun for en lille del af det samlede CO2-udslip op igennem de udenlandske produktionskæder til den endelige transport med lastbil til Bilka. Og at tilskrive lille Danmark en stor del af CO2-udslippet fra den internationale og interkontinentale skibstransport er ikke rimeligt.
Selvfølgelig skal også skibsfartens CO2-udslip og anden luftforurening formindskes så meget som muligt, men hvad angår gods- og varetransport er skibe CO2-mæssigt langt at foretrække for lastbiler. Langsomtgående containerskibe i fast, velorganiseret rutefart mellem terminaler i sjællandske og jyske havne, kombineret med hurtige og hyppige godstogsforbindelser til skibsterminalerne kan give et betydeligt bidrag til nedtrapningen af CO2-udslippet fra Danmark. Og et velorganiseret hurtigt elektrisk godstogsnet i Europa med forbindelser til Rusland og Kina kunne give et stort bidrag til nedtrapningen af CO2-udslippet og olieafhængigheden.
Skibe og godstog er ikke problemet. De er en del af løsningen af både klima- og olieforsyningsproblemet. Men lastbilerne får nok lov at brede sig, indtil olieprisen inden så længe slår bremserne i. Så bliver der ikke så meget hverken at sejle eller at køre med, og det kan jo så blive løsningen, når nu A.P. Møllers princip: 'Rettidig omhu' ikke er på mode.
ja bare giv skylden til kina, det er jo også kina der i næsten hundrede af år har haft en voldsom vækst og et voldsomt udslip af CO2, ja bare giv skylden til hans og jens, det er jo også dem som har købt en bærebare for meget, eller en bil, uha det skulle de ikke have gjordt, de skulle have brugt en pen og en cykel, nå nej en cykel går heller ikke, nej de skulle tag og bruge deres ben....
en kyoto protokol, lige så meget værd som det papir den er skrevet på, og hvem var det nu der var skyldig???
ja giv skylden til alle andre en den skyldige
er den skyldige borgeren??
en den skyldige kina?
er den skyldige USA?
den skyldige er i virkeligheden ....... ja kan du gætte det?
Vi må da tvinge mærsk til at flage ud så hans dampere ikke tæller med i det danske co2 regnskab men liberias. Når så varetransporten til og fra danmark bliver varetaget af fremmed tonnage , der ikke som møllers er på forkant med den teknologiske udvikling , så kan vi prøve at se på co2 udslippet når der ligger en russer eller græker til kaj i dk.
Indlægget rammer sådan set helt rigtigt: Det mest rimelige er at se konkret på hver persons CO2 forbrug, inklusive den CO2 som er brugt til at transportere de varer man som forbruger benytter. Om det så er Mærsk eller et andet firma der har stået for transporten er i og for sig uinteressant.
Mon ikke man relativt let ville kunne implementere en CO2 mærkning på alle varer, der viser hvor meget CO2 som er blevet udledt ved at den er blevet transporteret fra A til B?
Og ville det ikke være det mest rimelige hvis det var det samlede danske forbrug af DENNE CO2 som blev lagt oveni den danske kvote, ikke Mærsks? Skal vi gætte på at det betyder en ret væsentlig forøgelse?
igen et godt læserbrev fra klaus illum :-)
Jeg mener at vægst er vores største problem vi ser vægsten som en naturligt tilstand i vores økonomi vores verden. som jeg her i et læserbrev som jeg har fra skuffen, giver exembler på så er mærsks aktiviteter i olie og skibsfart den afgørede faktor der bringer dansk økonomi over strejen, for om vi har betalings underskud eller overskud, om vores statsfinanser har overskud eller underskud. vores købekraft forbedres af mærsk aktiviteter uden dem så hade vi ikke råd til at købe nær så mange fladskærme computere med mm made in china.
http://epn.dk/okonomi/article1259445.ece
mit læserbrev skrevet i søndags
Er solid vægst, solidt grundlag for fremtiden ?.
Ingen lokal eller lands politikere, virksomhedleder eller fagforenings mand vil tale mod økonomisk vægst. Doktrinen har i 100 år har været. Vægst er godt, meget vægst er meget godt. Er denne solide vægst, nu også et solidt grundlag for fremtidenSom vores bevågenhed for co2 /resurse problematiken, vokser i vores bevisthed. Er nye begreber som resurse neutral vægst. det er blevet til et moderne buzz ord i den politiske milliø debat.
Sætter det ikke spørgsmål ved den resurse neutrale danske vægst. N år bare et selvskab som Mærsk, udleder ligeså meget co2 fra deres aktiviteter skibsfart /olie. Som hele danmarks befolking udleder gør ved vores liv. Mærsk regnskab luner godt på vores Danske BNP, men Mærsks milliø belastning bliver af underlige grunde ikk medregnet på vores samlede nasionale co2 regnskab. Uden Mærsk var der faktisk underskud på betalings balancen og statsfinanerne i Danmark.
Kære Danskere kik på hyllerne i dit subermarkde, Tøj, cd afspillere , fjernsyn mm, Er Made inn china,Vietnam,Thailand. Inden ikke normen i Danmark , EU , USA så vel som resten af verden ?. Uanset hvor i verden vores forbrugs vare bliver lavet så er milliø belastningen. Næsten den samme, globaliseirngen giver os i tilgift, en stor milliø belastningen ved lange transport vej fra fjernøsten til vores subermarkeders hyller. Mærsk viser os nu et glimrede exembel på denne transports milliø belastning. Dit daglige brød rejser exembelvist ca 2000 km fra jord til bord. Globalisering gør at vi bidrager til den globale vælgst uanset hvad vi gør vi har intet valg.
.
I går så verden godt 10.000 kinesiske bil ejere ca 3.65 mil/år , For ca 10 år var tallet kun 2000 5-10 år mere med samme vægst og tallet er 50.000 18.25 mil/år Det samme sker i hele syd øst asien hvor der bor ca 3.5 milliard af verdens befokning. Sidste år så verden den hidtil billigste bil i verden den Indiske Tara nanno til kun 12000 kr, 3 md løn for en Indisk programør, læge, ingenør. Der spås et stort markdet i hele asisen / afrika for biler som denne. Ikke et ord om den olien som der driver bilerne. Vi bliver hverdag flere og flere medlemmer, af club forsil den skal deles om de samme svinde resurser. takke være globaliseringen har de nu samme muligheder som os. .
Har kinesere, Indere mm ikke samme ret til de globale resuser. som vi har i vesten ? Mener du dette Så har du indset at verden har et problem. Måske har du ikke endnu indset at løsningen ikke er øget vægst. Men du ved vi har et problem dette er første del af løsningen.
Mener du at vi danskere og resten af det vi i gamle dage kalde I verden. har mere ret til vores forbrug end kinesere indere har ret til øget velstand. Så mener du automatisk krig er løsnigen på dette problem. Til uskyldig oplysning både Inden & kina de har et pænt arsial af atomvåben og massere af teknologi til at peje dem i vores retning. Kina er rumfarst nasion, næste mand på månen vil med stor sansynlighed være kineser.
Dommedags Lokomotivet køre direkte i mod afgrunden, vi høre lokomotivet køre. Mens vores politikere og ervergs ledere råber på stadigt mere Vægst & fremgang, vægst& fremgang, det globale økonomisiske lokomotivet køre hurtigere. Som kedlen trykket øget i gamle lokomotiv. Kedlen kan spræges før vi når afgrunden. Subprime lånekrisen i usa viser verden hvor farlig det er at fjerne sikkerheds ventiler på kedelen. Brændstoffet der driver lokomotivet,det er vores låne financeret forbrug. Det hele er Baseret på egendoms friværdien også i Danmark har vi fjernet sikkeheds ventilerne, alt imens vi nære kedel med Skattestop, skatteletterser Vægst & fremgang, vægst & fremgang.
Resurse neutral vægst, det er en livsløgn. Alt vægst koster et øget resurse forbrug.