Læserbrev

Er voldens sprog mediernes sprog?

Nyhedsmedierne er indirekte skyldige i at inspirere og opfordre til hærværk, vold og ildspåsættelser. For tv sikrer den bedste sendetid, hvis du laver bål og brand i gaden, skriver dagens læser. Billedet er fra en af brandene på Nørrebro i sidste uge.

Nyhedsmedierne er indirekte skyldige i at inspirere og opfordre til hærværk, vold og ildspåsættelser. For tv sikrer den bedste sendetid, hvis du laver bål og brand i gaden, skriver dagens læser. Billedet er fra en af brandene på Nørrebro i sidste uge.

25. februar 2008

Det brænder igen. Cykler, containere, indkøbsvogne og biler brænder på tværs af Danmark - og tv sender direkte fra hver en afkrog, solcenter eller pizzaria.

Det rejser diskussionen om mediernes magt - om væsentlighed, nyhedskriterier og mediernes ansvar.

Jeg bor ved siden af Nøjsomhedsvej, min datter går i vuggestue for enden af gaden. Vi fulgte tv's dækning tæt i forgårs. Ikke bare News, der som forventet sendte direkte, nærmest fra vuggestuen, men især DR, der havde mandskab og sendevogn placeret i gaden til sen aften.

Hvis man skulle tro tv- dækningen i løbet af dagen, var gaden omdannet til en krigszone, billeder fra branden blev gentaget igen og igen med brandmænd, afspærringer og forfærdede vidner. En gade, der fra mit vindue var rolig og uden fare, blev transmitteret som byens mest utrygge sted.

I dag har flere ildspåsættelser (drengestreger) nået medierne i bedste sendetid (en historie der normalt ville være at finde i lokalsprøjten). I aftes blev en politimand direkte adspurgt om sammenhængen mellem 'bomben' og ildspåsættelserne, og han svarede: "Tv inspirerer og opildner de unge!" Reporteren undlod at kommentere. Det er ofte transmissioner, hvis formål kun er at være 'on the spot', uden at bidrage med ny viden eller baggrund til de ofte ulykkelige begivenheder.

Det er ikke nyt, at Tv 2-Nyhedernes første nyhed ofte er vinklet mod kriminalstoffet. Det er heller ikke nyt, at politikere har vedtaget voldspakker med stramninger på baggrund af antagelserne om en stigende vold. Dette til trods for, at den seneste forskning fortæller at omfanget af kriminalitet ikke er steget, og det ikke er farligere at gå på gaden end før.

Hvis man skulle tro på nyhedsbilledet, ville jeg være bange det meste af tiden for at gå udenfor. Jeg ville være bange for at blive overfaldet, bestjålet og voldtaget. Jeg ville tro, at muslimer var kriminelle, at polakker var camouflerede forbrydere og hætteklædte teenagere tikkende bomber.

Jeg mener, at tv og nyhedsmedierne er indirekte medskyldige i at inspirere og opfordre til hærværk, vold og ildspåsættelser. For tv sikrer den bedste sendetid, hvis du laver bål og brand i gaden. Tv giver de unge hærværksmænd et motiv. De inspirerer unge, der måske bare vil høres eller ses. Og det bliver de.

Nyhedsmedierne har et kæmpe ansvar. Et ansvar som sjældent diskuteres eller kritiseres. De vil til hver en tid forsvare sig med væsentlighedskriteriet.

Men man kunne jo spørge, om der ikke var andre nyheder den dag, der også tjente omverdenens kendskab end direkte transmissioner fra for længst nedbrændte biler og solcentre?

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Michael Skaarup

tak for et godt læserbrev....

jeg er helt enig i din præmis...

Nyhedsmedierne har et kæmpe ansvar, og det skal kritiseres hårdt...

live-tv journalisterne fodre de blegfede slaver af medieindustrien, med nye tricks og sensationer, fra deres licens-forpligtende horehuse. Det er en klam, snusket og fordummende afhængighed af forargelse, frygt og mindreværd, der sikre telepromtens journalistiske snot, uhindret kan flyde ud af de gabende tomme papegøjehoveder, der er sminket til lejligheden.

De fleste folk i Danmark, har ikke haft " fornøjelsen" som Dorte har haft. nemlig at opleve virkeligheden imellem live-indslagene, eller for den sags skyld virkeligheden før og efter.

Jeg har selv oplevet hvordan journalister fra DR og TV2, køre bagefter politiets mandskabs- og patruljevogne, når de frekventere området omkring gellerup og bispehaven(århus).
Mediebilerne, der virker som en rød klud på en tyr, sender signalet til ballademagere. "hvis i vil lave ballade og i tv, så er det nu", med deres tilstedeværelse...
.
Man skal ikke være meget ældre end en teenager, før man kan se "kendis fordelen" ved at optræde i TV. Det giver helt sikkert fisse.( i hvertfald ifølge teenagerlogik), eller hvordan et live scoop, som en "ny " brand, kan sikre at sofakartoflerne bliver liggende,og tv bliver på den samme kanal.
Og forholdet imellem intelligens og masse, forskydes yderligt, til massens fordel....

fåk,

Af indlysende årsager har vi flere nyhedsudsendelser daglig.

Man skal være enfoldig for ikke at vide, at hver udsendelse har gentagelser af vigtige begivenheder,- hellere for mange gentagelser end undladelser.

Det er iøvrigt ikke medierne, der er årsagerne til forbrydelserne,- disse ledes med jernnæve af et bagland, der vil det danske samfund til livs.

Hvornår går de "mocderate" muslimer på gaden og protesterer højlydt mod forbrydelserne.

Er de bange for andre muslimer,- eller ikke så "moderate" som antaget.

Vores blødsødenhed og mangel på grænsesætning og kontante konsekvenser er grunden til forbrydelserne.

Der sker jo ikke forbryderne noget,- efterfølgende skal vi have umanerligt meget ondt af dem!

Det er ubegribeligt,- hvad ender det med, når danskerne tager sagen i egne hænder.

Vore myndigheder har igen givet op!

Ulrik Høstblomst

Øgle

Jeg er enig i at det er ubegribeligt at der intet sker når man går på gaden og kræver stop for forbrydelser som medlemmer af den etniske gruppe man selv tilhører gennemfører forbrydelser helt åbenlyst.

Jeg tænker selvfølgelig på regeringens udenrigspolitik med de forbryderiske politiske beslutninger om deltagelsen i angrebskrigen mod Iraq og senere den manipulerede FN beslutning der medførte danske deltagelse i krigen mod Afghanistan.

Men Øgle

Det virker unægteligt som om det er nyttesløst at gå på gaden og kræve at medlemmer af den etniske gruppe man selv tilhører skal opføre sig bare lidt anstændigt ?

Måske skal der noget helt andet til ?

Jeg har opgivet vore myndigheder igen !

Måske har du ret i at man skal tage sagen i egne hænder ---- det virker bare så drastisk -- kan du ikke selv høre det -- selvtægt plejer ikke at føre særligt begunstigede situationer med sig !

Ulrik Høstblomst

Ps Øgle

Det skræmmer mig faktisk at du igen og igen plæderer for selvtægt altså at udfordre politiets og dermed statens magtmonopol ??

Ikke kun fordi selvtægt og borgerkrig i sig selv nok er de mest ødelæggende sociale samværsformer og den største udfordring for demokratiet -- men især fordi du påstår du er jurist ???

Hvad er det lige man kan forvente sig af en mand med dine karakteregenskaber i givet fald man bliver konfronteret med dig i forbindelse med retslig behandling af ens sag og du oplever at der er en modsætning mellem din ideologi og min ??

Hvor langt strækker din proffesionalisme sig så ??

Vil du lade din indre selvtægter stikke næsen frem i den situation ?? eller er det "kun" de "andre" der kan risikere at forfalde til selvtægt hvis myndighederne ikke lever op til deres fortolkninger af ansvar ?

Du kan - som jurist - sikkert godt forstå min bekymring !

JEG SER FREM TIL EN UTVETYDIG AFSTANDTAGEN FRA SELVTÆGT fra din side ?? men det er måske for meget forlangt på et "anonymiseret" debatside på Internettet ? For jeg forventer jo ikke at du vil gå så langt at du vil beskytte selvtægtere fra retsforfølgelse da selvtægt jo er en åbenlys forbrydelse og en massiv udfordring af retsbevidstheden ?

Michael, Århus, Verden elsker the pirate bay:

... live-tv journalisterne fodre de blegfede slaver af medieindustrien
brand, kan sikre at sofakartoflerne bliver liggende,og tv bliver på den samme kanal.....( )...
Og forholdet imellem intelligens og masse, forskydes yderligt, til massens fordel....

fåk,

Michael, Århus, Verden elsker the pirate bay ( det samme som at udbasunere sin sympati for udplyndring af kunstnere) hvordan kan du sådan helt frit og frejdigt være så diskriminerende og nedgørende overfor andre mennesker? Jeg tror bestemt ikke det er særlig sjovt at have et vægtproblem og hva er der i vejen med at være bleg? Det er jo ikke noget man selv er here over og ikke alle har lyst eller mulighed for at tage sol. Og det der med at følge med i medierne, det gør du jo også selv. Du forpester endda medierummet med dine afskylige opkast over andre mennesker og bidrager dermed til mængden af fordummende, klamt, frygt- og mindreværdsskabende bras i medierne. Hvor i alverden er det lige den totale syndsforladelse kommer fra til at svine andre mennesker til på den måde?

Iøvrigt, mediebilerne kan vifte ligeså mange røde flag det skal være ude i Bispehaven, der er ingen nævneværdig ballade af den grund, for folk derude opfører sig nemlig helt okay.

Når tv-stationer inciterer vold lægger INGEN mærke til det.

Når hizbut-tahrir gør det, sørger tv-stationerne at alle lægger mærke til det.

Lav et medieresearch for de agendasættende medier i danmark, og se om i kan finde så meget som 2 % i den totale dækning af perioden før krigen i afghanistan og irak, som formidlede at krigen var/er en forbrydelse mod international lovgivning og at de var/er forkerte. Dette er da incitering til vold i den største tænkelige skala; og mere end en million mennesker er døde siden og langt flere forflyttede. Hvis vi tror vi har fair medieoutlets herhjemme så lever man i en kasse.

Michael Skaarup

Kære M.B...

du beviser din slavetilstand ved at påstå "det samme som at udbasunere sin sympati for udplyndring af kunstnere)".. Du tror på løgnen, om at fildeling skder kunstnerne... Nej det skader medieindustrien mulighed for at sælge endnu et koncept boy-eller girlsband, der ikke har skyggen af talent, og kun optræder med forproduceret materiale, og det skader medieindustriens muligheder for at propfodre dig mig reklamer for deres lortebands...
Rigtige musikere skal nok tjene penge på deres musik.....jf. den kraftige stigning af afholdte koncerter i de sidste 10 år....

Jeg ved godt at jeg bruger et meget farvrigt sprog, når min harme folder sig ud,og jeg kommer med opkast i mod, tv-livet nanno 2008...

Det er sgu ok at være bleg., fed, og tv-elsker...

jeg skriver intet om at fede mennesker skulle være det en aller andet... læs hvad jeg skriver... det er forholdet.. at du tolker dette som en hån af overvægtige, fortæller mig jo at du kun at se at forholdet, kan bliver forskudt at vægt....har du tænkt at det kunne være intelligensen der blev ,mindre????

Du har selvfølgelig lov til at mene bispehaven og beboerne er et fredlig sted, og beboerne bidrager til den fred... Det er bare ikke det billede, som hverken trivselshuset, politiet, eller socialforvaltingen har. Men i en kold sammenligning med gellerup har du ret. Sammenligner man derimod bispehaven ved solbjerg, sabro, eller andre forstæder i århus, bliver bispehaven, helt skkert den slemme dreng....

fred

Jeg har det lidt dobbelt med det her. For på den ene side, har jeg ikke den totale skepsis overfor pressen, som for eksempel Michael, Århus, Verden tit og ofte har vist her i debat- og kommentar-felterne. Indskrænkning af pressefriheden og jublen over at journalister og fotografer ikke kan færdes frit i nogle områder "for så kan de lære det" er for mig at se helt i skoven.

På den anden side er jeg helt bevidst om, at iscenesættelsen af bestemte bydele som særligt kriminelle medfører en voldsspiral. Sådan har det længe været. Nørrebro er vist skoleeksemplet på det. Jo mere medierne iscenesætter Nørrebro som en krigszone, jo flere betjente udkommanderes der til bydelen og jo mere ser her på gadeplan ud som en slags totalteater, hvor dem som politiet "pakker ind" for 99%s vedkommende, er de samme befolkningsgrupper, som betjentene lige har set iscensat i medierne som "de kriminelle og de farlige". Til sidst er det som om vi står i en stor fantasmagori, hvis drejebog skrives på TV- og avisredaktionerne (ikke mindst billed-redaktionerne).

Nu er fænomenet så nået til Østerbro og endelig er der nogle mediepersoner, der vågner op. Gid der boede flere mediefolk på Blågårds Plads. Så kunne det være, at vi havde fået sat den problemstilling på dagsordenen for længe siden...

Mediernes hajkæft har det som sine imperiale opdragsgiveres: den bliver aldrig mæt. Den vil helst æde hele kloden, drikke havet osv., og så skide det ud igen som lort: penge, "nyheder", TV-skærme osv.

Vi mennesker kan kun gøre det samme som den livgivende natur: vende ryggen til lortestrømmen fra mediepsykopaterne og deres overpsykopater øverst i de eksploderende private og statslige byrokratiers magthierarkier. Det hele stopper af sig selv når naturlovene virker.

Nu er det tidlige junitemperaturer i det meste af EU, og mediejubelen vil som sædvanlig ingen ende tage. Jeg glæder mig til at høre dem i sommer, når temperaturen i München osv. ikke er 21, men 41 eller måske 51 graders hede, og skovbrandene ikke kun dækker Grækenland og Sydintalien som de gjorde i "sommer", fordi det subtropiske Sahara-højtryk igen bliver liggende parkeret over EU på grund af den industriskabte klimaforandring. Samtidig med at Nordpolisen smelter for altid - i et menneskelig tidsperspektiv.

Gaia vil ryste det menneskelignende utøj og dets mørketidsepisode af sig. Om ikke andet så når den næste istid om 30000 år kommer og dens gletschere fejer resterne af rustent industriskrammel, motorveje osv. ad helvede til, hvor det hører hjemme. Måske vil der da dukke en ny menneskeart op, som i modsætning til den forrige er intelligent og ikke ligger under for et sansesløst begærsraseri som får den til at ville æde hele jorden op og forvandle den til menneskekød.

Voldens sprog er måske mellemøstlige tv kanalers sprog.

Der ses måske for meget mellemøstligt TV i Danmark efterhånden. Der ser vi at der kastes med sten og skydes. Forskellige religiøse retninger skyder efter hinanden og sprænger bomber i hinandens moskeer. Det kan måske desværre godt inspirere unge i forskellige områder af Danmark.

Hjernevasker mellemøstlige kanaler med for meget voldssprog?

Michael Skaarup

Nielsen med henvisning til mig.. "Indskrænkning af pressefriheden og jublen over at journalister og fotografer ikke kan færdes frit i nogle områder "for så kan de lære det" er for mig at se helt i skoven."

Jeg jubler ikke over det. Jeg konstanter forholdet imellem objektiv journalisme og virkeligheden, bliver subjektiv når enkelte journalister videreiver oplysninger. Hvilket jeg mener ødelægger andres journalisters muligheder for at arbejde på bl.a. Nørrebro..
læs. bl.a. min sidste kommentar i den pågældende debat,,som du referere til, hvor jeg kort redergøre hvorfor jeg anser dette for værende et problem....

men hvis du ikke gider, eller andre ikke ved hvilken artikel der er omtalt, er min kommentar ganske simpel.

Når man indgår i en relation til andre menensker, og man forsøger at afdække eller beskrive de forhold, der er relevante for at forså situationen, er det vigtigt at man forholder sig, til sin egen funktion ift. til genstansfeltet.
Ved at journalisterne glider fra en objektiv til en subjektiv synvinkel, betyder dette at de påvirker genstandsfeltet, og dermed resultatet af deres undersøgelse.

Dermed bliver den subjektive journalist, en del af problemstillingen, i stedet for det objektive formidler af problemstillingens indhold.
Hvilket betyder at den objektive virkelighed og målet med undersøgelsen/det journalistiske arbejde, forsvinder, eller begrænses af journalisten subjektive påvirkning. og dermed er journalisten med til at skabe, den virkelighed som journalisten, ønsker at afdække. - Dette er som jeg også skriver, i min anden kommenter, en faglig diskussion som journalister burde have internt i faget. (Problemstillingen er sikkert også en del af undervisningen på journalist studiet)

fred