Læsetid: 2 min.

8. marts - imod kvindernes selvbestemmelse?

En kriminalisering af sex-kunder vil ikke reducere kriminaliteten, men øge den, og den vil forværre de sociale problemer
Debat
8. marts 2008

Den 8. marts 2008 iværksættes for første gang i historien en kampagne for at begrænse og indskrænke kvinders rettigheder til at bestemme over egen krop. Flere organisationer kræver et forbud mod købesex. Selv om prostitution ikke er noget ulovligt erhverv, er formålet at begrænse de prostitueredes erhvervsudøvelse, hvilket, bl.a. Institut for Menneskerettigheder har påvist, er en krænkelse af de prostitueredes menneskerettigheder.

Kvindehandel er grusom og bør bekæmpes langt mere effektivt end i dag. Men det, at der foregår dybt kriminelle tiltag inden for et erhverv, kan ikke begrunde, at der gennemføres et generelt forbud mod at efterspørge de ydelser, der lovligt udbydes. Selvom der på visse virksomheder foregår grove overtrædelser af arbejdsmiljøet, kan dette ikke begrunde et generelt forbud mod at efterspørge varer, der i samme branche er produceret af virksomheder, der opfylder reglerne. Der må gribes ind over for dem, der bryder reglerne.

Et forbud mod købesex vil ikke afskaffe prostitution, men tvinge den under jorden. Dette vil ikke skræmme en eneste bagmand, men skabe nye kriminelle markeder, bl.a. for etablering af forbindelse mellem potentielle kunder og de prostituerede.

En del kvinder i prostitution har som udgangspunkt befundet sig i en udsat social situation. De har brug for langt mere hjælp, end de får i dag, også til at komme ud af prostitution, hvis de ønsker det. Men det kan ikke begrunde et generelt indgreb, der rammer dem, der lovligt udøver deres erhverv og trives hermed.

En kriminalisering af købesex vil gøre forholdene endnu mere fortvivlende for de prostituerede, der i forvejen vantrives ved deres arbejde. Det opsøgende arbejde, der i dag udføres ift. de prostituerede, vil ikke kunne fungere. Mulighederne for at hjælpe prostituerede ud af prostitution vil blive alvorligt forringet.

En kriminalisering vil ikke reducere kriminaliteten, men øge den, og den vil ikke afhjælpe, men forværre de sociale problemer.

Ingen prostituerede støtter kravet om kriminalisering, der angiveligt fremføres af hensyn til os. Kravet er udtryk for er en patriarkalsk, formynderisk holdning, hvor en elite mener at vide, hvad der er bedst for de omhyggeligt umyndiggjorte.

8. marts er en bedre skæbne værdig. Vi skal kæmpe for, at alle kvinder bliver omfattet af menneskerettighederne - også dem, der i dag er ofre for menneskehandel - og ikke for at indskrænke kvinders rettigheder og forringe deres forhold.

Anja er prostitueret. Hendes fulde navn er redaktionen bekendt

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Flot indlæg, Anja ... Men har du nogen forslag til hvordan ufrivillig prostitution - som den vi ser hos stofmisbrugerne - bekæmpes?

Min kommentar til ovenstående indlæg samt hele debatten.
Der er KUN én avis i Danmarks som massivt forsvarer udnyttelse af kvinder og at "bagmænd" gerne må tjene penge på de kvinder som lokkes til at blive luder.

Det undrer mig at politikerne er så bange for at håndhæve loven over for netop dén avis der som eneste medie i DK tilbyder flere hundrere piger til seksuel udnyttelse hver dag.

Jeg har selv købt piger til sex og på bordel mødt piger der var langt under 18 år men som også var annonceret/tilbudt til seksuel udnyttelse mod betaling i netop dén avis.

Jeg står gerne frem sammen med en en kvindelig bekendt der så en stillingsannonce i dén avis om at blive telefondame. En time efter ansættelsen skulle hun "lige ekspedere en enkelt kunde"
hun blev smittet så voldsomt at hun nu er syg og pensioneret. Dén avis annoncerer også dagligt efter nye unge piger til luderjobs.

Hvem scorer kassen? Det gør dén avis som har indtægten fra ludere som eksistensgrundlag.

Claus Møller

Der skal en øget social indsats til, og så må man håbe, at den nye lov om gratis heroin, vil hjælpe nogen. det er et svært problem som jeg ikke kan løse, men det er et narkotikaproblem ikke et prostitutions problem, alternativet er desvære yderlig kriminalitet.

Morten Poulsen

Internettet er også opfundet.
En avis sælger annoncer plads og er ikke forpligtet til at undersøge varen som deres annonce kunder reklamere med. eks. slankemedicin. eller skulle Aviserne til at undersøge kødet hos Bilka før de sagde ja til at annoncere og prostitution er tilladt i dk.
Flemming www.gimel.dk