Læsetid: 2 min.

Anerkendelse ville gøre godt

Jeg er lærerstuderende, og jeg vil stoppe. Stoppe med at læse avisartikler om læreruddannelsen og Folkeskolen
Debat
4. marts 2008

Jeg er lærerstuderende, og jeg vil stoppe. Stoppe med at læse avisartikler om læreruddannelsen og Folkeskolen. Det er for nedslående. Den 29. februar kaldte Jesper Juul dem fra læreruddannelsen for "amatører og ignoranter". Det er et stort problem for samfundet, at der mangler lærere, og at der kommer til at mangle mange flere. Hvordan får man så flere kvalificerede til at blive lærere?

Det kunne være en start at få dem til at blive på seminariet i første omgang. Jeg er lærerstuderende på andet år med musik på linje. Lige i denne tid er der flere af mine medstuderende, der tænker på at holde op. Vores lærere på musiklinjen bliver afskediget år efter år, og timerne er der blevet færre af. Lige nu står det heller ikke klart, om vi som musikstuderende skal betale for vores eksamen eller ej, idet seminariet ikke vil betale for, at vores lærere kan akkompagnere de studerende til musikeksamen. Det er ikke en overskudsstemning, der præger livet på seminarierne, og det er til at blive godt og grundigt træt af. Hvor bliver de store visioner af?

Jeg så gerne, at Danmark havde lidt højere forventninger til det, der foregår på læreruddannelsen med dertilhørende resurser (læs: undervisning, vejledning, undervisere). Drop så tanken om at lægge læreruddannelsen ud på universiteterne, for så udvandes læreruddannelsen da for alvor. Tag i stedet vare på de faglige miljøer, der findes på seminariet, inden de forsvinder. Giv mig i stedet nogle flere timer, så jeg opmuntres til at dygtiggøre mig, stil krav til mig og lad det ikke blive et spørgsmål om småpenge, der præger diskussionen blandt lektorer og studerende, men lad det langt hellere være spørgsmål om elever, undervisning, dannelse, læring, motivation, identitet, eksperimenteren og meget mere, vi beskæftiger os med.