Kommentar

Danmark bør forlade Afghanistan

Udsigten til igen at miste betydelige dele af Afghanistan til muslimske ekstremister bevæger sig fra det usandsynlige til det mulige, lyder det i ny rapport
Debat
3. marts 2008

Situationen i Afghanistan er ved at komme ud af både militær og politisk kontrol, fremgår det af en rapport fra The Atlantic Council of the United States, fremlagt for det amerikanske senat af NATO's tidligere øverstkommanderende, general James Jones, og USA's tidligere FN-ambassadør Thomas Pickering.

Taleban-militsen vinder frem, og den afghanske regering forsømmer genopbygning og væsentlige politiske reformer. Der forventes en ny Taleban-offensiv til foråret. "Udsigten til igen at miste betydelige dele af Af-ghanistan til muslimske ekstremister bevæger sig fra det usandsynlige til det mulige", siger rapporten.

Vi ved, at de britiske og danske soldater befinder sig i hårde kampe i Helmand-provinsen, så meget på klodshold, at der har været tale om nødvendigheden af bajonetter. Både danskerne, briterne, hollænderne, canadierne og naturligvis amerikanerne har lidt smertelige tab - for ikke at tale om civilbefolkningens lidelser. Det er svært at skelne oprørerne fra sagesløse civile, og det er med til at gøre genopbygningen umulig.

Vold, usikkerhed og opiumsproduktionen er vokset dramatisk, og afghanernes tillid til deres egen regering og dens udenlandske partnere er faldet, hedder det i rapporten. Den nuværende indsats er helt urealistisk, og andre lande end de nuværende må træde til, mener rapporten, der fastslår, at der mangler udenlandske soldater i Afghanistan. "Afghanistan er stadig et mislykket land," skriver man direkte.

NATO bør derfor genoverveje strategien, og rapportørerne synes selv at tvivle på nytten af eller muligheden for at sende flere soldater til Afghanistan. Blandt anbefalingerne er en massiv indsats for at stable et effektivt politikorps på benene, hvilket hidtil er mislykkedes totalt.

USA selv afviser foreløbig at sende flere tropper til Af-ghanistan. Hvis den militante John McCain vinder præsidentvalget, kan man imidlertid frygte, at blodbadet fortsætter og udvides i Af-ghanistan.

Derimod har Canadas premierminister Stephen Harper med støtte fra parlamentet erklæret sig rede til at trække Canadas 2.500 soldater hjem, medmindre andre NATO-lande påtager sig en større del af byrden. Præsident Karzai anstrenger sig for at undgå at fremtræde som marionet for USA. Han er skeptisk over for flere udenlandske soldater, han afviste den først udpegede FN-ambassadør, og han udtaler sig af og til kritisk om de udenlandske troppers krigsindsats. Samtidig ligger han under for dybt reaktionære kræfter, menneskerettighederne får det stadigt dårligere i Afghanistan, og for nylig er en kritisk journalist blevet dødsdømt.

Dialog med taleban

Den amerikanske rapport foreslår økonomisk støtte til områder og personer, der har lidt tab under krigen, men nok så bemærkelsesværdigt er det, at den opfordrer den afghanske regering til at gå i dialog med moderate elementer blandt talebanerne, og at den foreslår Pakistan og Iran inddraget i bestræbelserne på at stabilisere Afghanistan.

Det er fredsbestræbelserne, man bør satse på - både fordi en massiv forøgelse af den militære indsats forekommer skræmmende og udsigtsløs (hvor mange år - årtier - skal Afghanistan være besat?), og fordi den forekommer uopnåelig, eftersom allerede en række lande (bl.a. Tyskland og Frankrig) ikke vil stationere tropper i de krigshærgede provinser Helmand og Kandahar. Dertil kommer, at den folkelige støtte til krigen i Afghanistan er hastigt svindende i deltagerlandene, bl.a. i Danmark er flertallet af vælgerne imod det danske engagement i det, der stadigt mere forekommer at være en besættelse af Afghanistan. Det bliver også stadigt sværere for bl.a. Storbritannien og Danmark at skaffe frivillige nok til at stille med de troppekontingenter, man har lovet.

Modsat krigen mod Irak var invasionen af Afghanistan berettiget og lovlig som svar på terrorangrebet på New York i 2001, der var baseret i Afghanistan. Men læren af krigen i Afghanistan må blive, at en sådan militær aktion bør ske ved en massiv, men kortvarig, indsats, hvor man trækker sig tilbage, når modstanderen er nedkæmpet. Derefter bør der alene tilbydes en civil bistand under FN's ledelse.

Man kan ikke gennemføre demokrati ved militær magt og udenlandsk besættelse. Det må komme nedefra, gennem befolkningernes egen indsats. Hvad man kan gøre er i det mindste at undlade at støtte autoritære og totalitære regimer og at støtte menneskerettighedsforkæmpere og andre demokratiske kræfter.

Den egentlige baggrund for terrorismen er undertrykkelse og fattigdom i den tredje verden. Derfor er det også vigtigt at opfylde FN's målsætning om, at mindst en procent af bruttonationalproduktet skal ydes i udviklingsbistand, ligesom det er afgørende i WTO-forhandlingerne at sikre den tredje verdens lande adgang til de rige landes markeder for deres produkter. Et jordreforminstitut under FN bør også oprettes, så der kan gives hjælp til jordreformer i den fattige verden.

Det vil være ønskeligt, at Danmarks 'aktivistiske' udenrigspolitik gjorde sig gældende på disse områder i stedet for militære indsatser i ulovlige eller håbløse krige. Hvornår går det op for 'oppositionen' (bortset fra SF og EL) i Folketinget, at tiden er inde til en dansk tilbagetrækning fra Afghanistan? For uden at S og RV vågner, sker der ingenting.

Ib Christensen er fhv. MEP og MF

Serie

Dengang i 00'erne

Seneste artikler

• For den enkelte familie er én dræbt altid én for meget

27. juli 2010
    Hvad enten det er med udviklingsbistand eller soldater er Danmark parat til at gøre en forskel i verden, siger forsvarsminister Gitte Lillelund Bech (V). Hun mener, danskerne er klar til at gå i krig igen uden FN-mandat, hvis det er det, det kræver
  • 'Vi skal ikke lade os skræmme, og vi skal kæmpe for vores værdier'

24. juli 2010
    Danske politikere skal have kniven for struben og et anslået antal dræbte soldater på bordet, når de sender Danmark i krig, mener Søren Espersen (DF). Men det tør vi jo ikke, siger han. Folket derimod er parat til at kæmpe for Danmarks nye internationale rolle
  • 'Jeg har gjort op med mig selv, hvad det indebærer at beordre andre i kamp'

23. juli 2010
    Forsvaret har i dag fuldført forandringen til et moderne militær, der har til kerneopgave at gå i krig i udlandet. Forsvarschef Knud Bartels er den nye mand i spidsen for det hele, og han har for længst gjort sig klart, hvad det koster at føre krig
Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Der er ikke afghanske regering, der skal faar skylden. Det er vesten er sklydig i alt. De er vesten, der bomber civile og undertrykker folk.
ud med Danmark.

Taslim bor nu i Afghanistan

Ulrik Høstblomst

Pudsigt filosofisk eksperiment --- vend lige situationen om

Forestil jer at Afghanistan besluttede sig for at Danmark ikke var i stand til at træffe "ordentlige" beslutninger og husede sympatisører for helt igennem udemokratiske strukturer der hyldede Pax Americana --- at deti følge afghanerne, var helt forkerte kræfter der sad på magten i Danmark , hvorfor Afghanistan så besluttede sig for at gennemføre en militær intervention i FN regi på "vores" territorium for at ændre på forholdene...

I det omfang FN så bakkede op om argumentationen med et flertal af Sikkerhedsrådes medlemmer ville indsatsen være "lovlig"

Så ville vi stå med det problem at alle "gode" nationale kræfter der ville formere en militær og civil modstand mod de afghanske besættelsesstyrker pludeselig ville opleve at være stemplede som terrorister --- fuldkommen på samme måde som den lokale modstand i mod vores militære FN sanktionerede intervention i Afghanistand er stemplet dag !!

Det ville sætte mange at nærværende Informations debattørers selvforståelse på en hård prøve..

Vi skal finde ud af og støtte Frihedsbevægelser iMellemøsten.Eneste betingelse må være at Bevægelsen ikke er fanatiske.
Her er 3 gode grunde:
1-Områdets kritiske stemmer der vil ind ordne sig ,under Demokratisk valgte Regeringer sigter til en positiv udvikling.
2-Bevægelser som har forstået betydningen af Ekonomisk,Kulturelle og Militære styrkke, kan klare sig uden andres hjælp eller indgriben.
3-Værdier som Demokrati,Solidaritet ,Ytringsfrihed fremfor Fanatisme,Racisme er vores fælles værdier.Såvidt jeg kan se,er der ingen Regering i Mellemøsten ,der har rent mel i posen.
Derfor er det en gode ide, at finde frem til Frihedsbevægelserne og satte et kritisk dialog ,med både Frihedsbevægelserne og Regeringer i Mellemøsten.

"Tyskland fik landet, England fik vandet"

Carl Schmitt: "Land und Meer" - Behemoth vs. Leviathan

Ulrik Høstblomst

Er der nogen der er i tvivl om at USA er villige til at udløse Ragnarok hvis deres position som koldens førende supermagt trues ?

Er der på den anden side nogen bedre udfordrer af USA end USA selv ?

Næppe ----- det eneste vi kan håbe på og bé til er at et kollaps på de indre linier vil komme før en eller anden galning med adgang til at trykke på den røde knap når at trykke....

Det er godt nok et spinkelt håb at basere klodens fremtid på, men vi har ikke andet ------

Fornuft, anstændighed og moral er håbløst outdatede størrelser i den her sammenhæng...

Erik B(oalth) strikes again.

Jeg sidder måbende tilbage og gi'r den op for blogosfærens Risk-ekspert. En kold pils er åbnet, Slayer er sat på anlægget, og jeg sluger indlæg som god horror.

Spørgsmålet melder sig i igen og igen i mit rystede indre: mener han det? Eller er Erik B den perfekte troll, den perfekte parodi på en neokonservativ?

Underholdene/skræmmende læsning er det ikke desto mindre.

Ulrik Høstblomst

Erik ---

Der er ikke nogen grundlæggende forskel på en amerikansk præsident og en amerikansk præsident uanst hans/hendes partifarve

Det burde et par hundrede års genereret erfaring med amerikansk politik have lært dig ---

Det eneste vi kan håbe på er at det militære apparat kollapser sammen med det øvrige forvaltningsmæssige og økonomiske -- samt at omkostningerne for den uformuende del af den civile befolkning ikke bliver for blodig -----

Men det er desværre nok også for lyserød en forhåbning

GEOPOLITIK er et ord, der forbløffer journalister - sikke et mærkeligt sjovt gammeldags ord!

Det er og har altid været drivkraften i Historien (og ikke Mao Tse-Tung og Lars H.U.G.'s patetiske nonsens). Civilisationernes modsætninger kommer i anden række, for slet ikke at tale om det spektakulære, TV-transmitterede WTC-angreb, der stadig sætter Verden, ikke mindst de USA-tilbedende danskere, i kronisk psykose af had, forvirring, hævntørst og paranoia.

Inddæmning af Rusland og forberdelse på konfrontation med KIna - det er, hvad det handler om; ikke tørklæder, turbaner og tegninger.

"Tyskland fik landet, England fik vandet"

Behemoth: Sparta, Rusland, Tyskland, Kina

Leviathan: Athen, England, USA

jord, vand, ild, luft

Carl Schmitt: "Land und Meer"

Til Alle!
Den geografiske omraadet, hvor vi kender nu som Afghanistan er det omraader, hvor tidens supermagter et efter det andet bruger muskler derhenne. saa efter et stykt tid mister supermagten pusten og gaar i opl/osning. Det har tiden vist. Jeg tror, om et par aar er der ikke mere NATO og derefter USA gaar i opl/osning. Saa tager det roligt venner. Ingen supermagt kan knaekke Afghanistan bort set fra ALLAH.

Erik B

" Du er selvfølgelig velkommen til at diskutere psykologi hver evig eneste gang, men så må du også finde dig i, at folk af og til ikke gider gå i clinch med dig, særligt hvis samtalen handler om noget andet."

Uanset hvilken retning samtalen har eller tager, så er den underlagt de psykologiske lovmæssigheder. Som til enhver tid kan føres tilbage til udgangspunktet. Nemlig Guds vilje!

Om folk vil samtale, eller fornægte, er ganske uden betydning. For de er med deres tavshed, deres undvigelser og deres nonverbale adfærd i øvrigt beskrivende mere, end de med deres bevidsthed ville kunne beskrive med ord.

Således er tavshed ikke ”guld”, men blot en anden måde at kommunikere på.

Bjørn Holmskjold

@ Taslim

Det bliver ikke Allah, der knækker Afghanistan, men derimod udryddelsen af analfabetismen. Når det lykkes at indføre en uddannelse for alle, vil det være med til at ændre magtstrukturen i samfundet, måske i særdeleshed på landet.

Indtil da bør vi blive i Afghanistan og hjælpe til med at etablere rammerne for et veluddannet samfund.

med venlig hilsen
Lennart

Lennart Kampmann!
Islam har det bedste maade at udrydde analfabetismen, men de store magter krig har skabt analfabetismen.
I jo hjaelper ikke, i bomber og terrorisere folk i verden og i Afghanistan. Ud af Afghanistan

@ Taslim

Du fatter jo ikke en brik!! At kunne læse koranen betyder ikke at man er veluddannet.

Guldet der venter forude er lige rettigheder for begge køn, frie muligheder for udfoldelse, frie muligheder for ens børn og en mulighed for at de vokser op med frihed. Taliban og islam tilbyder ikke Afghanistan den mulighed.

Husk på at Europa, USA og resten af den vestlige verden har gennemgået et voldsomt opgør med fundamentalisme. Når Islam har gennemgået den samme udvikling vil man komme til de samme konklusioner som vesten, nemlig en påskønnelse af den individuelle frihed. Det er ikke tilfældigt at de Østeuropæiske diktaturer ikke kunne holde sig kørende.

Det smukke er at når man så har opnået den frihed kan man sætte sig og vrisse af staten og kapitalismen alt det man vil. Det har man nemlig friheden til.

God fornøjelse og med venlig hilsen
Lennart

Besynderligt at Bjørn Holmskjold ikke befinder sig i Afghanistan, her kunne han udleve alle sine guddommelige teser om de naturmæssige lovheder han finder i Koranen. Nu sidder han i stedet i på sit værelse i Skanderborg, og udspyr galde fra sin computer via internettet til diverse fora.

Bjørn er det modet du mangler, eller er du blot en kujon?

@ Bjørn Holmskjold

Jeg læser med forundring dine indlæg og trækker på smilebåndet. Du har en stærk tro til fælles med Taslim ( I er dog i hver sin lejr), men den forhindrer dig i at opnå dialog med mig.

med venlig hilsen
Lennart

Lennart Kampmann!
Det var Islam og Koranen, der civiliserede Vesten. vesten bruger viden nu til at draebe og kolonisere.
Kom her til Afghanistan se sandheden i yours eyes at hvad vesten begaar mod civilie og children og naturen osv. osv.

Nu handlede det jo ikke om, hvorvidt din internet forbindelse rakte til Afghanistan eller Sydpolen, men om dine (Allahs) mange teser om naturens lovmæssigheder du mener mennesket bør udleve, sammenholdt med din egen livsførelse.

Man kan sagtens slå et telt op ved Skanderborg sø, og leve som beduin, hvad venter du på, er det for koldt, eller er den jyske højderyg ikke særpræget nok?

Eskild Bovbjerg

Skanderborg sø er som naturområde for spoleret for mig. Jeg elsker derimod at færdes i bjergenes barske natur med telt og rygsæk. Om det sneer eller regner er ganske uden betydning. For med 35 kilo i rygsække er selv minusgrader uden betydning. Størstedelen af mit liv har jeg været i tæt kontakt med naturen. Men som du er beskrivende det du oplever som udfordrende, da må lidt blæsevejr være det maximale, du måtte mene at kunne overleve.

Så når jeg slås for naturen er det ikke kun med hjernen, men i høj grad også med hjertet!

Tag´ endelig ikke fejl her!

Bjørn Holmskjold

@ Taslim

Vi er uenige om Islams og Koranens betydning for det nuværende niveau af civilisation i Vesten.

Når jeg ser og hører om hvad taliban gjorde i/ved Afghanistan, kan jeg ikke andet end ryste på hovedet. Det er ikke civilisation i mine øjne.

med venlig hilsen
Lennart

@ Bjørn Holmskjold

Kan du ikke forklare mig hvad et messiaskompleks er?

Du skal være velkommen til at stille mig til skue, jeg frygter ikke de forblændede.

med venlig hilsen
Lennart

"For med 35 kilo i rygsække er selv minusgrader uden betydning. "

Kan du også gå på vandet Bjørn?

Lennart Kampmann!
Du har h/ort om Taliban.. hvad med vesten?? . Har du ikke h/ort noget om de vestlige tropper, der begaar folkedrab og bombardemanter, der har draebt op til 500000 afghanere. Taliban er lang lang bedre end vestlige invasiontropper.

@ Taslim

uha ja Vesten er nogle værre nogen, de får taliban til at se moderate ud.

come on....

med venlig hilsen
Lennart

Ulrik Høstblomst

Lennart .....

moderate og moderate

den ene fundamentalisme er vel næppe mere moderat end den anden

Men når man kigger på hvem der er i stand til at påføre den anden part størst civile skader og tabstal er der næppe ret meget tvivl om at Taslim har mere fat i virkeligheden end du ...

Så uanset hans religiøsitet er der vel næppe ret meget diskussion om at den USA ledede indsats er en mere effektiv dræber end Taleban ??

Eller ??

I din verden er Taleban pr definition de onde og dem der slår flest ihjel ??

@ Ulrik

Når man som jeg lever i den vestlige civilisation er taliban lig med den mørke middelalder. Det er et stort skridt tilbage.

At kalde vesten for fundamentalistisk er for mig at se totalt ude af proportioner. Det var taliban der husede Bin Laden, og det var USA og NATO, der sammen smed ham ud.

At hoppe med på Taslims kulturrelativisme og forsøge at forsvare Taliban og gøre USA til medskyldig, er lige så patetisk som at tage Stalins parti.

Med venlig hilsen
Lennart

Ulrik Høstblomst

Lennart ??

Forsvare Taslims kulturrelativisme ?

Jeg forsvarer ikke nogen form for fundamentalisme og jeg kan da sagtens høre at du ikke anser vesten for at være fundamentalistisk ...... det er dit valg

Jeg anser i den grad vesten for at være nogle fundamentalistiske hyklere
det er mit valg og det skal vi sådan set ikke være enige om

Hvad vi burde kunne blive enige om er det konkrete antal dræbte og smadrede civile strukturer ?

Men "en god indianer er måske en død indianer" i din verden ?

Så er forskellen på os bare at jeg er demokrat af den type der anser at samme målestok skal gælde alle .

Måske er det bare så enkelt at min demokratiske opfattelse ikke tillader mig at se gennem fingre med vestens overgreb ?

Det er der vore veje skilles

For jeg støtter heller ikke Taslim's religiøse begrundelser -- men sttøtter i den grad op om retfærdighedskravet og demokratiet --

Og jeg afskyr Pax Americana

Irak-krigen var faktisk betydeligt bedre begrundet end Afghanistan og i øvrigt også Kosovo, idet Saddam Hussein jo opførte sig truende og utilregneligt, langt mere end den ganske rationelle Milosevic.

Invasionen i Afghanistan er helt forrykt - præsident George W. Bush gætter på, at et angreb på WTC i New York er udført af en person, der menes at opholde sig i Afghanistan ... senere fabrikeres barnagtige Mickey Mouse-agtige videoer, der angiveligt viser gerningsmændene grinende og pralende over udåden. Manipulationseksperten Karsten Fledelius troede ikke på dem. Men det gør samtlige medier, ejet af Murdoch, Berlusconi, TDC, DONG, A.P. Møller , Dansk Industri og hvad avis- og TV-ejerne ellers hedder.

@ Ulrik

et demokrati kræver noget af sine borgere samtidigt med at det giver borgerne tryghed. For at få et demokrati til at virke skal der skabes respekt om de institutioner, der regulerer den type samfund. For tiden støtter Danmark arbejdet for at udbrede demokrati i Afghanistan på en konkret måde, nemlig ved at være til stede militært. Det er der ikke noget udemokratisk eller fundamentalistisk ved.

Der er mennesker, der ikke ønsker demokrati. De gør hvad de kan for at ødelægge etablerede demokratiske institutioner. Og ligegyldigt hvor stort ens demokratiske hjerte er, så er prisen for at opretholde/etablere demokrati at man er villig til at forsvare/erobre det.

Alt har ikke samme værdi, noget er mere værdifuldt end andet.

med venlig hilsen
Lennart

Ulrik Høstblomst

Præcis Lennart

Jeg håber de stolte afghanere må sende vores drenge hjem i plasticposer hvis de ikke kan finde ud af at skride derfra selv....

Alt har nemlig ikke samme værdi, noget er mere værdifuldt end andet.

Og jeg tror på demokratiske værdier og ikke løgn og dobbelmoral

Derfor mener jeg der grotesk uanstændigt at slikke røv på USA ved at være med til at angribe afghanere i Afghanistan med danske tropper og våben og så til med påstå at det er for at indføre demokrati

Det er der nemlig i høj grad noget grundlæggende fundamentalistisk og gennemgribende udemokratisk ved..

Så ja det var der vore veje skiltes ....

Ikke ved kritikken af Taleban eller andre religiøse fanatikere ..

Jeg gir' ikke en døjt mere for Bush højrekristne korstog end for Al Quiada

Men i modsætning til dig operere jeg ikke med dobbelte standarder

I min bog er et overgreb et overgreb

Og afghanerne har ret til at forsvare deres land -- også mod danskere der kommer med våben for at "demokratisere" Afghanistan.

Med venlig hilsen

Ulrik

Ulrik ??

"Jeg håber de stolte afghanere må sende vores drenge hjem i plasticposer hvis de ikke kan finde ud af at skride derfra selv...."

Hvad sker der for dig??

Ulrik Høstblomst

Lars

Der sker ikke noget ??

Jeg mener seriøst at man fortjener en plasticpose hvis man tror på at man kan indføre demokrati med amerikanske våben i Afghanistan ??

Er det nu galt eller forbudt ?

Jeg var fuldkommen sikker på at ytringsfriheden var hellig ?

Ulrik Høstblomst

Lars

Tag nu endelig ikke fejl -.

Jeg mener da også at afghanere der kom til Danmark for med våben i hænderne at indføre noget her vi ikke ville finde os i fortjente det samme

Det er der absolut ingen forskel på

Der er bare ikke ret mange kalashnikow bevæbnede afghanere der har forsøgt at overbevise mig her i Danmark om at min kultur ikke er passende

Ulrik Høstblomst

Lars

Hvad sker der da for dig ?

Må man så heller ikke skrive at det skam også gælder afghanere her i Danmark ?

Eller er det helt ok og "frihedskæmperagtigt" når bare det gælder om at smide nogen ud af vores land ?

Hvordan er det med standarderne ?

Ulrik

Hvorfor taler du om ytringsfrihed? Har jeg anfægtet din ret til at ytre dig?

Ytringsfrihed har jo intet med denne sage at gøre. At jeg ikke bifalder din ytring er ikke ensbetydende med, at jeg nægter dig din ytringsfrihed ...

Jeg undrer mig blot over, at du ønsker dine landsmænd hjem i en plasticpose. Faktisk chokerer det mig.

Og så er det forkert at tale om "afghanere" i denne sag. Sig hellere "talibanere", for det er jo dem og deres saudisk finansierede krig, du forsvarer.

Så sent som for 2 dage siden talte jeg med en dansk feltpræst fra Afghanistan. Han mener ikke, at Taliban har støtte i den afghanske befolkning, hvorimod de danske soldater generelt er yderst vellidte.

Men han var måske bare en amerikansk agent og højrefundamentalist.

Ulrik

Hvorfor taler du om ytringsfrihed? Har jeg anfægtet din ret til at ytre dig?

Ytringsfrihed har jo intet med denne sage at gøre. At jeg ikke bifalder din ytring er ikke ensbetydende med, at jeg nægter dig din ytringsfrihed ...

Jeg undrer mig blot over, at du ønsker dine landsmænd hjem i en plasticpose. Faktisk chokerer det mig.

Og så er det forkert at tale om "afghanere" i denne sag. Sig hellere "talibanere", for det er jo dem og deres saudisk finansierede krig, du forsvarer.

Så sent som for 2 dage siden talte jeg med en dansk feltpræst fra Afghanistan. Han mener ikke, at Taliban har støtte i den afghanske befolkning, hvorimod de danske soldater generelt er yderst vellidte.

Men han var måske bare en amerikansk agent og højrefundamentalist.

@ Ulrik

Du fremstår for mig som fuldstændigt historieløs, naivt forsvarende et despoti, du ikke aner hvad står for, og med en holdning til de danske styrker der er aggresivt og militant antimilitaristisk.(pun intended)

Du aner jo ikke hvad demokratiske værdier er, selv hvis de kom og bed dig i halen.

med venlig hilsen
Lennart

Ulrik Høstblomst

Lars

Næppe

Men jeg har hørt min egen forsvarminister sige at en fredsløsning uden taleban med ved bordet ikke er nogen løsning ??

Så nogen form for involvering må man altså have med fjenden for at etablere en varig fred

Man kan helt sikkert godt vinde krigen med militære midler

Men at skabe demokrati og fremgang kræver konsensus og fællesskab på tværs af kulturerne og det skaber man sjældent med eksplosiver og uniformer..

Så det er IKKE fordi jeg ønsker mine landsmænd hjem i plasticposer !

Det ville deres pårørende helt sikkert blive ulykkelige over ..og jeg ville hellere end gerne se dem levende herhjemme så hurtigt som muligt!

Er der mere end tolv timers flyvetur til Afghanistan ??

@Lars Christiansen

Helt enig. Jeg er ærlig talt også chokeret over at Ulrik ligefrem ønsker Danske landsmænd hjem i ligposer. En ting er at være imod selve udstationeringen af Danske tropper i Afghanistan, men derfra og så til ligefrem at ønske dem døde....... det finder jeg ærlig talt rabiat.

@ Sulpicia Romana

Demokrati og fred hviler på militær styrke. Dine flotte citater er spildte på mig.

med venlig hilsen
Lennart

@ Ulrik
Først skriver du: "Jeg håber de stolte afghanere må sende vores drenge hjem i plasticposer hvis de ikke kan finde ud af at skride derfra selv...."

derefter skriver du: "Så det er IKKE fordi jeg ønsker mine landsmænd hjem i plasticposer !"

Hvad er det egentligt du mener?

med venlig hilsen
Lennart

Ulrik Høstblomst

Lennart ??

Jeg mener at danske tropper der er i Afghanistan for med våben at indføre Pax Americana skal skride deres vej jo før jo bedre

Og hvis de ikke selv kan finde ud af at opsige deres kontrakter og få lettet røven så er der jo kun en enkelt anden udvej som jeg ser det ??

For Fogh slikker så hårdt røv på Bush at det næppe bliver en ordre fra undenrigs eller forsvarsministeriet under Foghs tid som statsminister der udsender ordren om at komme hjem !

Så kan jeg ikke få øje på ret mange andre muligheder ??

Hvis jeg har overset noget må du da gi' mig et hint .....

Med venlig hilsen

Ulrik

@ Ulrik
jeg er bare glad for at du ikke har magt som du har agt.

fortsat god dag

Lennart

Ulrik Høstblomst

I lige måde da Lennart.......

Selv fortsat god dag -

Ulrik

Lennart Kampmann
se her vestens folkedrab og forbrydelser i Afghanistan. Nu taler jeg ikke om Irak, plastina, osv. osv.

http://www.rawa.org/nato_victim.htm

Vestens folkedrab og herunder Danmarks i Afghanistan, SE HER

http://www.rawa.org/temp/runews/2007/08/06/us-nato-forces-bomb-baghran-v...

Vil du se mere om vesten folkedrab i AFGHANISTAN??

http://www.rawa.org/s-kill.htm

forvarer i stadig vestens og Danmarks folkedrab i Afghanistan??

@ Taslim

Der er forskel på civile tab i en konflikt og så begrebet folkedrab.

De civile tab i Afghanistan er ikke hvad jeg forstår som folkedrab, uagtet at civile mennesker mister livet.

Med venlig hilsen
Lennart

Ulrik Høstblomst

Lennart

Jeg er enig ... men befinder mig også sammen med dig her i Danmark

Jeg kan sagtens forestille mig at oplevelserne af drabenes nødvendighed falder med nærheden til dem og den familiære tilknytning til de dræbte.

Ikke at det vil gøre det til folkedrab..

Men at en mindre nøgtern oplevelse end din og min måske er forståelig ?

Husk at komme til demonstration mod krigen på lørdag 15. Marts

Demokrati kommer ikke ud af bomber og gevær ild! Tropperne skal ud!

venlig hilsen

Sider