Læsetid: 2 min.

Forfattere og journalister er måske bare ignoranter

Information driver ganske stille mod højre, som Rifbjerg påpeger
Information driver ganske stille mod højre, som Rifbjerg påpeger
Debat
27. marts 2008

Da der i avisens spalter råder en nærmest larmende mangel på tilkendegivelser til Klaus Rifbjergs pragtfulde kommentar til 'Lykkebergs bidesild' (Information 13. marts 2008), skal der fra min side lyde en tak til Rifbjerg for læserbrevet fra hans side. Det er sandeligt længe siden, der er kommet en så passende og rammende bredside i avisens spalter fra noget hold. Den var en lise i dagens avislæsning, hvor Information ryggesløs driver mod højre. Tanken har strejfet mig, om de forfattere og journalister, der optræder i f.eks. Informations spalter er en flok marodører - eller blot en skare ignoranter, der som Lykkeberg i lutter arrogance end ikke gider at granske en lille smule i det emne, de behandler.

Et eksempel

Et enkelt eksempel: En nevø, Lars, lånte mig sidste år Carsten Jensens bog Vi, de druknede. Jeg ved, den er prisbelønnet og rost til skyerne, men jeg gik i stå med læsningen efter første afsnit, 'Støvlerne'. Jeg kan tilgive hr. Jensen, at han ikke kender forskel på et drivanker og et varp-anker; men han kunne lige tjekke i Gyldendals Leksikon, bind 3, side 28, øverst til venstre, inden den arrogante skippersøn fra Marstal fyrede sit landkrabbevås af i sin bog.

Det er langt værre, at han fuldstændig fortier, at den øverstkommanderende på det splinternye linjeskib Christian den Ottende, kommandørkaptain F. Paludan, optræder som sand statsterrorist og truer med at sende en granatregn ind over civilbefolkningen i Eckernförde by, hvis disse slesvigere ikke holder op med at forsvare sig mod de 'danske' angribere. At jeg har sat 'danske' i gåseøjne skyldes, at de omtalte marstallere, som hr. Jensen lader optræde i angrebet, jo som Ærø-boere selv tilhører Hertugdømmerne. Der er tale om en gang småborgerlig historieskrivning á la Erling Bjøl, der helt falder i tråd med højredrejningen af Information.

Kompassvindlere

Nuvel, var der så tale om en enkelt gang. Vi kan jo alle snuble, men det er tåbeligt at blive liggende, og Information driver ganske stille, som Rifbjerg skriver i sit læserbrev, mod højre. Jeg mener, det gøres ganske bevidst.

I verdenslitteraturen skildres en person, der passer til en sådan virksomhed: Det er maskinmesteren, Mr Massy på S/S Sofala, der har fyldt lommerne i sin frakke med blødt jern, og en nat bevidst hænger frakken med indhold på et messingsøm seks tommer fra kompasset, der herved gøres untrue i originalen (Joseph Conrad, The End of the Tether, Penguin Modern Classics,s. 162).

Mr. Massy findes overalt. Rifbjerg afslører en hr. Lykkeberg. Jeg kender flere af disse kompassvindlere. Vi havde dem til søs, vi havde dem på B&W's skibsværft, vi havde dem i fagforeningen osv. - og det er ikke kun Anders Fogh Rasmussen, Søren Krarup og fætteren. Det er også skriverkarle som Peter Øvig Knudsen, Mikkel Plum og mange andre, der i deres storsnudethed forvrider virkeligheden.

Men tak til Klaus Rifbjerg for hans holdning i en svær tid.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her