Læsetid 3 min.

Ring til Sverige, Hanne Bech!

Politidirektøren tager fejl, når hun mener, at den svenske model ikke har bevirket en nedgang af handel med prostituerede og børn. Man har formået at arrestere og dømme langt flere menneskehandlere, end det er sket i Danmark
7. marts 2008

I interviewet den 3. marts med politidirektør Hanne Bech Hansen stilles hun spørgsmålet: Ville det være nemmere at bekæmpe kvindehandel, hvis det blev strafbart at gå til prostituerede - eller med andre ord: som i den svenske model?

Som svar fremfører Hanne Bech Hansen tre påstande, som skuffer, når de kommer fra en person, man kunne forvente var mere oplyst. Lad os tage dem en ad gangen:

Fravælger Sverige

Hanne Bech Hansen hævder: "De har det ikke lettere med det i Sverige".

Dette er ikke opfattelsen hos det svenske Regeringskansliet, der på sin hjemmeside skriver, at lovene mod menneskehandel "er vigtige instrumenter til at forebygge og bekæmpe handel med mennesker og til at beskytte de mennesker, først og fremmest kvinder og børn, som er eller risikerer at blive inddraget i prostitution og andre former for seksuel udnyttelse."

Det er ej heller opfattelsen hos det svenske Rigskriminalpoliti, som til 8. marts-initiativet har pointeret, at menneskehandlere i kalkulationen mellem risiko og indtjening i øget grad fravælger Sverige.

Svært at dokumentere

Hanne Bech Hansen hævder endvidere om svenskerne model: "De mangler dokumentation for, at det har hjulpet".

I grunden underminerer Hanne Bech Hansen her sit første udsagn. For hvis det er svært at dokumentere, at det har hjulpet, kan Hanne Bech Hansen jo ej heller have dokumentation for, at det ikke går lettere i Sverige. Det er under alle omstændigheder korrekt, at Rikskriminalpolisen i sin Lägesrapport 9 fra den 1. januar-31. december 2006, Människohandel för sexuella och andra ändamål forklarer, at det ikke er muligt med sikkerhed at fastslå, hvor mange "piger og kvinder, der kan have været ofre for menneskehandel til seksuelle formål til og i Sverige i 2006".

Antallet af arresterede menneskehandlere afhænger nemlig selvfølgelig af politiets ressourcer, og indsatsprioriteringen i de forskellige distrikter.

Man må dog konstatere, at svenskerne med deres lovgivning i hånden har formået at arrestere og dømme flere menneskehandlere, end det er sket i Danmark. Desuden fortæller ansvarlige politi-ledere i Stockholm, at det svenske forbud mod sexkøb har gjort, at anden organiseret kriminalitet som salg af våben, narko og smugling er mindsket betragteligt.

Prostitution på nettet

Hanne Bech Hansen siger ydermere: "Det har bare trukket prostitutionen indendørs og gjort det sværere at holde øje med den".

I fald Hanne Bech Hansen her stadig taler om kvindehandel, kan udsagnet undre. Prostituerede, der har været udsat for dette, har jo aldrig stået på gaden med et stort skilt om halsen med denne oplysning. Således har to tredjedele af den svenske prostitution altid været indendørs. Faktisk fortæller det stockholmske politi, at internettet har gjort det langt nemmere at kontrollere området. Når der tales om, at 'prostitution går under jorden', betyder det reelt, at den går på nettet. Her kan købere finde prostituerede - men det kan politiet i allerhøjeste grad også.

En sammenligning af antallet af prostituerede belyser, hvordan forskel i politisk og politimæssig tilgang har konsekvenser for antallet af udnyttede mennesker. Jeg har fået oplyst, at man i Stockholms Len med 1,9 millioner mennesker i dag har 130 prostituerede. Andre cirkatal fra perioden 2002-2007 fortæller, at der i Norge, som snart får et købeforbud, er 585 prostituerede pr. million indbyggere. I Danmark er tallet 1.111. I lande med fuld legalisering er tallene: 1.687 i Holland og 4.854 i Tyskland.

Jeg er overbevist om, at der på et tidspunkt vil være et flertal af ansvarlige politikere, der vil give Hanne Bech Hansen og Rigspolitiet de nødvendige redskaber i kampen mod prostitution og menneskehandel. Indtil det sker, håber jeg, at man i politiledelsen vil lade viljen til at bekæmpe kvindehandel præge hele etaten.

Her og nu opfordrer jeg dog Hanne Bech Hansen til at ringe til kolleger i det svenske for selv at skaffe sig de relevante oplysninger om den politi- og domstolsmæssige effekt af den svenske sexkøbslov, og jeg står gerne til rådighed med relevante navne og telefonnumre.

Balder Mørk Andersen er talsperson for 8. marts-initiativet, som er et samarbejde mellem organisationer, der arbejder for et forbud mod sexkøb i Danmark. Han er desuden folketingskandidat for SF

Bliv opdateret med nyt om disse emner

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Anonym

Mørk, du vrøvler vist, for de svenske erfaringer kan du læse om her:

http://www.socialstyrelsen.se/Publicerat/2007/9843/Sammanfattning2007-13...

Her kan du se, at Hanne Bech Hansen har ret. Svenskerne har intet overblik, og aner ikke hvor man kan og bør sætte ind. Den svenske mørklægning har medført at man famler i blinde. Man kan end ikke lave en statistik.

Det er ikke noget vi skal ønske os i Danmark. Tværtimod har vi brug for at vide præcis hvad der foregår, så vi kan hjælpe dem har brug for det, og lade dem, der har det fint, være i fred ...

Brugerbillede for Anonym

Jeg må desværre give claus møller ret.
Programmet som kører i malmö Stad:
Projekt Sexuell Hälsa med projektleder : Mats Sundbeck
mats.sundbeck@malmo.se og Fatou Sonko fatou.sonko@malmo.se -
har heller ikke nogle nøjagtige tal for hvor mange der har undgået at blive tvunget ud i prostitution.

Hanne Bech Hansen er velkommen til at få en snak med dem.

Brugerbillede for Anonym

hvilket er svært lige nu, hr. Claus Møller, eftersom politiets lovhjemmel til at skride ind over for mistænkeligheder er meget svag; dette ville være lettere, hvis prostitution som helhed blev ulovliggjort.

"Tværtimod har vi brug for at vide præcis hvad der foregår, så vi kan hjælpe dem der har brug for det, og lade dem, der har det fint, være i fred ..."

og dette ordnes ved at legalisere prostitution, for så dukker alle bagmændende, de tvungne, børnene etc. frem i lyset? Forstår ikke helt din argumentation?

jeg kan fortælle dig, at undersøgelser fra Holland viser (om end disse tal må læses med varsomhed), at der stadig er en større andel af ikke-registrerede prostituerede end registrerede; tilmed er der en tendens til, at det sorte marked er vokset.

Brugerbillede for Anonym

Og her har vi så igen smålighedens, snæversynets og småborgerskabet (kristne) seksual(forskrækkede) moral, som åbenbart stadig insisterer på, at sex skal foregå med hænderne under dynen, i mørket i bedste fald med lyset slukket under dynen i ægteskabet - eller måske i vore dage - i parforholdet.

Det eneste en forbud mod køb af sex vil føre til er de her ting:

1) De gadeprostiturede kommer væk fra gaden (åbenlyst) og går i skjul. Og skjuler sig i kælderopgange og underlige kælderlignende lokaler mv.

2)
De prostiuerede som arbejder på et bordel bliver mistænkelig-gjort mv. - alene af den grund, at de har valgt prostitutionen som et arbejde. (og her kan vi komme ind på en længere udredning mellem fri vilje og ens arbejde, men det hverken vil, kan eller gider jeg).

Da jeg var ung i 1970erne og 1980erne var det altså almindeligt at unge mænd købte drinks til damerne, hvorefter de her damer kneppede med de unge mænd - som tak for drinksene. Og da jeg blev lidt ældre opdagede jeg at det var meget almindeligt for gifte folk at manden i forholdet gav roser, chokolade, smykker mm. til konen - for at konen ville give ham sex.

Og det nytter ikke noget at feministerne herinde protesterer. Sådan er det altså i over 80% af de danske familier også i dag. Hvis manden ikke ordner f.eks. et køkkenskab mv. - ja så får han INGEN sex. Eller tager opvasken eller noget andet som KVINDEN bestemmer, at han skal.

I meget rige familier er der desuden også tradition for at kvinden bare bliver derhjemme, og udfylder sin rolle som hustru mv. - og er tilfreds med at få pelse, status, dyre biler, smykker mv. --- for den tryghed og status som manden kan give.

Nogen gange må man virkelig undre sig over hvem der er de virkeligt prostiturede i det her land ?

Brugerbillede for Anonym

Sofie Rye: Først of fremmest er mit ærinde at fortælle Balder Mørk, at det nok er bedre det er ham, der ringer til Sverige. Hanne Bech Hansen ved hvad de har at fortælle. Balder Mørk ved det ikke.

Dernæst er det ikke bedre beføjelser til politiet vi har brug for. De har hvad de ønsker sig.

Men vil vi gøre (og det vil jeg gerne) en indsats for de kvinder, der som følge af misbrug og kaotiske sociale forhold vælger prostitution som en løsning, så er det helt nødvendigt at de ikke gemmer sig. At socialarbejderne ved hvor de kan gå hen, at det er muligt at slå dem op i Ekstra Bladet, at de kan interviewes og fortælle hvor skoen trykker osv.

Det er jo det triste ved den svenske "model" og det som svenskerne begræder, at muligheden for en social indsats er gået fløjten med forbudet.

Traficing er en forholdsvist nyt fænomen i Danmark. Før kolapset i øst kandte man ikke til det (nigerianere, østeuropæere og thaiere, skulle forsøge sig med det).

Omfanget skulle i følge politiet ikke være stor, og visse vanskeligheder er der måske også, hvis kunderne frygter Aids, hiv eller overfald - og måske slet ikke har lyst til illegale indvandrere og at støtte den bølleindustri, der bringer dem frem ...

Traficing (i den begrænsede form det har i Danmark) er i øvrigt ikke i sig selv et argument for at forbyde prostitution. De straffelovsovertrædelser der herved begås (kidnapning, bortførelse, vold, vold trusler osv.) er allerede strafbare. Og vi vinder intet ved at jage alle under jorden, for at gøre op med traficing. Tværtimod, taber vi det hele på gulvet ...

Brugerbillede for Anonym

'Da jeg var yngre' og læste, boede jeg på Vesterbro (der var billigt at få en lejlighed) og var nabo til div. bordeller, som blev besøgt af alle fra arbejderen til den dyre forretningsmand med BMW'en + div. kongresdeltagere, som ikke en gang brød sig om at tage navnskiltet af inden omgangen. Hvor mange gange har jeg ikke se disse dyre herrer komme ud fra bordellerne stige ind i bilen og ta' mobilen og ringe til konen! og gi' hende en sludder for en sladder.

Ska' vi prostitutionen til livs, skal vi forbyde mænd at være mænd.
Undre om kastraktion ville kunne gøre det?