Læserbrev

Læserne skriver

Debat fra dagens avis
Debat
24. april 2008

Omvendt fremskridt

Morten Messerschmidt, MF og EU-ordfører for Dansk Folkeparti

Informations leder omhandler Tyrkiet i EU og min modstand. Min deltagelse i udvalgsrejsen til Tyrkiet skyldes ikke modstand. Det kan være vanskeligt at få kalenderen til at gå op. Jeg har dog tidligere besøgt Tyrkiet, og i Europarådet sidder det tyrkiske regeringsparti (AKP) i min partigruppe, hvor vi naturligvis har holdningsmæssige sammenstød. Billedet af, at jeg skulle afvise alt, der kommer fra Tyrkiet, holder ikke.

Jeg er enig med Informations leder i, at vi har en interesse i et vestvendt Tyrkiet. Men er det, hvad der sker i øjeblikket? Statsanklageren har netop udtaget en lang stævning imod det tyrkiske regeringsparti for at overtræde forfatningens princip om verdslighed. Det handler ikke kun om ophævelsen af tørklædeforbuddet, men om det generelle billede af den tyrkiske regering, som de seneste år har drevet landet i en stadig mere islamisk retning. Modstanden mod EU's krav til demokrati var et direkte argument for det regerende AK-parti.

Tyrkiet er islamisk, men er takket være Atatürks reformer tvangssekulariseret. Demokrati har kunnet presses ned over et muslimsk land. Men den muslimske befolkning slår sig i tøjret. Det er altså ikke mere end 10 år siden, at Refah Partisi indtog såvel borgmester- som regeringskontorerne på et islamistisk program, som Menneskerettighedsdomstolen opponerede mod. Det er denne proces, den tyrkiske statsanklager nu igen har måttet sætte i gang imod et regerende parti. Er det udtryk for demokratiske fremskridt? Eller måske snarere det modsatte?

Mere i løn

Hanne Dauglykke, Ebberup

Vågn nu op politikere!Vi mener det alvorligt. Vi skal ha' mere i løn nu!

I kan ikke spille på vores gode hjerte længere, det har I gjort alt for længe. Vi trækker os ikke denne gang, fordi det er synd for børnene og deres forældre.

Jeg har arbejdet som pædagogmedhjælper i ca. 17 år, og elsker mit arbejde, men ikke min løn. Jeg er kommet så højt på lønstigen, som jeg kan, og det giver ikke meget. Jeg har en månedsløn på 20.830 kr. for 37 timer. Det er vel at mærke med tillæg for PGU samt handicaptillæg - og uden mulighed for at få mere.

Til sammenligning arbejder min søn på et bryggeri, og med kun fire års erfaring, tjener han 21805 kr. om måneden. Det er fuldstændigt til grin!

Som pædagogmedhjælper på en daginstitution for handicappede børn har man et stort ansvar for en gruppe børn, der er stærkt afhængige af vores hjælp, pleje og omsorg. Vi vil derfor ikke længere spises af med lommepenge!

Bomber til Gade

Per Holm Knudsen, Hammel

Når nu krigsminister Søren Gade er så begejstret for klyngebomber, er der så ikke nogen behjertede mennesker, der kan sende ham et par stykker, gerne med luftpost.

Angreb på Al Gore

Knud Jacobsen, Ulfborg

Michael Sandforts angreb på Al Gore 19. april bringer de fire faser i problemløsning i erindring

1. fase: problemet overses

2. fase: problemet benægtes

3. fase: budbringeren angribes for at være årsag til problemet

4. fase: man begynder at løse problemet

Det ser ud til at vi nærmer os fase 3, hvilket alt i alt må betragtes som positivt.

Navne-forandring?

Vagn Søndergård, København K

Det var muntre tider, da man kunne nøjes med at kalde hende Justitslene. Hun ender nok desværre som Torturlene. For som en af hendes partifæller forleden i DR2's Deadline sagde om udlændinge under mistanke for at planlægge terror: "Vi kan jo ikke have dem rendende rundt her."

Modersmåls-museum

Poul Erik Hornstrup, Frederiksberg

Jørgen Christian Wind Nielsen tager anstød af, at ordet 'nice', udtalt på engelsk, af et panel af unge i er kåret som 'årets ord'. Helt ærligt! Kåringen er en pseudobegivenhed, selve ordet er typisk slang, og kun tiden kan vise, om det bliver fast ingrediens i dansk eller glider ud som de fleste slangord.

'Slang' er for resten et af de slangord, der er gledet ind i normaldansk. Det skulle slet ikke undre mig, om Jørgen Christian Wind Nielsen bruger det ind imellem. Måske endda med engelsk udtale.

Sprog er det, der fungerer, ikke et modersmålsmuseum.

Assimilation

Ole Espersen, fmd. for Retssikkerhedsfonden

I dagbladet Information gav Søren Krarup, MF for DF, for nylig udtryk for det ubetingede krav, at 'nydanskere' - være det indvandrere eller flygtninge, være det mennesker der havde opnået eller søgt om at opnå statsborgerskab - skulle lade sig underkaste assimilation i Danmark. Integration var ikke tilstrækkelig.

I mit indlæg den 29. martsstillede jeg på den baggrund - særdeles præcist - det spørgsmål: Hvad skal der efter Søren Krarups opfattelse ske med de mennesker, der ikke kan eller vil lade sig assimilere - som måske er flygtninge - som måske er statsborgere, og som derfor ikke kan udvises? Og hvad skal der ske med dem, der kan udvises, men som opfylder regeringens integrationskrav til fulde, men ikke Krarups krav om assimilation? 'Assimilation er et lodret krav'.

Jeg spurgte udtrykkeligt: hvad er Krarups forslag til en endelig løsning for disse mennesker. I sin reaktion i Information den 1. april undgår Krarup på nogen måde at tage stilling til dette spørgsmål. Det er sjældent, man ser så megen snakken udenom, mens der i stedet for sker talrige tydelige gentagelser af det forrige indlæg, dog uden det markante krav som dette første indlæg bar præg af. Men det er måske netop et udtryk for en tilbagetrækning fra et standpunkt, der kunne minde mange om uhyggelige tider i Europas historie? Det håber jeg.

Vindmøller som profit?

Preben Maegaard, Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi, Sdr. Ydby

Svend Auken fører gammeldags top-down-politik, når han endnu engang truer kommunerne med landsplandirektiver, hvis de ikke vil udstykke det fornødne antal vindmøllegrunde.

Aukens løsning har ingen fremtid. I stedet skal kommunerne inddrages direkte og aktivt. Forbrugerejede og kommunale selskaber forsyner os allerede på bedste og billigste måde med vand, fjernvarme, distribuerer el og andre kollektive goder. Den samme slags selskaber skal også eje og drive de store vindmøller. På den måde vil der komme 100 pct. accept i kommunerne.

Offentlige selskaber kan opstille og drive vindmøllerne langt billigere end private investorer. Overskud i de offentlige selskaber skal bindes til brug af energiforbedringer i offentlige bygninger og lokal CO2-fri transport. Det vil få kommunerne til at arbejde helhjertet for mange flere vindmøller.

Kommunale valg har vi for at gennemføre lokale initiativer, der tjener lokale interesser. Hvorfor klynger Auken sig fortsat til den løsning at de lokalvalgte skal finde vindmøllegrunde for at udefra- kommende finansielle investorer, Vattenfall, DONG med flere kan opstille vindmøller med en ren profitmæssig interesse?

Er det socialdemokratisk politik, at profitinteressen kan løse CO2-problemerne og den kollektive energiforsyning bedre end forbruger- og kommunalt ejede selskaber?

Kynisk politisk spil

Tom W. Petersen, 2000 Frederiksberg

Nu overvejer arbejds'giverne' at lockoute de sygeplejersker, som ansvarligt opretholder nødberedskabet.

Hvem er det så, der 'tager de svage som gidsler', som nogle sjofelt siger om de strejkende?

Hvem er det så, der optræder uansvarligt?

Næ, nu kan arbejds'giverne' ikke rigtig længere klare sig. Så regner de med hjælp fra Folketinget.

Og de er villige til at droppe sygeplejerskernes nødberedskab for at opnå det.

Skidt så med de syge.

Føj, hvor det dog modbydeligt.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Tom W. Petersen

Angående mit indlæg i avisen om strejke og lock-out:

Jeg så for sent, til at jeg kunne nå at stoppe trykningen af mit indlæg den 24. ds., at overvejelserne om at gribe til lock-out ikke omfattede sygeplejersker. Jeg beklager!

Tom W. Petersen