Så længe skal de ikke vente!
Charlotte Dyremose, MF (K) Uddannelsesordfører
I Inf. 21. april kan man læse, at jeg mener, at "det kan blive nødvendigt helt at vente med at forbedringerne af SU'en til næste folketingsvalg." Det har jeg nu aldrig sagt - og det mener jeg heller ikke. Derimod har jeg sagt, og det står jeg gerne ved, at det kan blive nødvendigt at vente med SU-forbedringerne til næste folketingssamling. Og det er jo noget ganske andet: Det er det sidste halvår i 2008. Der er forhåbentligt meget længere tid til næste folketingsvalg - og så længe skal de studerende ikke vente på bedre SU-vilkår!
Øget risiko
Anders Johansen, Humlebæk
I sidste uge kom 'endelig' den officielle udtalelse fra PET om, at genoptrykningen af Muhammed-tegningerne har øget risikoen for terror i Danmark. Nu kan de ansvarlige medier, medier som til dagligt fodrer os med ligegyldigheder og undgår kritiske spørgsmål til politikerne, rigtigt holde fanen højt og vise befolkningen, hvilke idealer de hylder: Koste hvad det vil, selv blod og liv er de villige til at risikere, så længe de har forsvaret vores dyrbare yttringsfrihed. Og grundlaget har da også været det helt rigtigt; at fornærme hele den muslimske verden, endda togange, fordi enkelte tegnere ikke ville/turde illustrere en useriøs bog om Muhammed. Og for os, der husker, mens andre glemmer, trafikminsterens destruktion af Thorsens 'blasfemiske' fremstilling af Jesus med erigeret lem på Birkerød St., er farcen nu fuldendt! Eller ...
Ren by
Ritt Bjerregaard (S), overborgmester, Kbh.
Georg Metz tegner i et Intermetzo et karikeret billede af rådhusets indsats for at renholde København, som han kalder "en af Europas beskidte og ulækre storbyer". Ifølge Metz vælter byen i skrald og affald, mens politikerne sidder med hænderne i skødet og vælter ansvaret over på borgerne.
Jeg må opfordre Metz til at udskifte elfenbenstårnets falbelader med en tur ud i den virkelige verden. Her kan jeg som serviceoplysning informere om følgende: Københavns Kommune har siden 2006 afsat mere end 30 mio.kr. årligt til en forstærket indsats for renhold i byen.
Der er opsat 450 ekstra skraldespande, herunder til pizzabakker, samtidig med at vi har sikret ekstra tømning af affaldskurve i indre by. Patruljeringen på byens strøggader er øget, og der er indført et 'snappehold', der sættes ind på udvalgte steder i aftentimerne. Endvidere har vi indgået partnerskaber med utallige virksomheder og via kampagner forsøgt at ændre holdningen hos borgene.
Hvad det sidste angår, synes dette ikke at have nået Metz. Men jeg vil gerne igen slå fast, at selvom kommunen kan - og skal! - yde en stor indsats for en ren by, så starter enhver fornuftig løsning med, at borgerne tager ansvar for deres egen hverdag - hvilket i dette tilfælde vil sige holder deres by ren.
Der er et stykke igen, før København er en by, vi på alle tidspunkter af året kan være bekendt. Men den 13. april 2008 tog tusinder af københavnere handsken op og drog på forårsrengøring i byen som led i den årlige affaldsindsamling arrangeret af Danmarks Naturfredningsforening. Tør man spørge, om Georg Metz i den anledning havde udskiftet tastaturet med arbejdshandskerne?
Pris på biodiesel
Knud Haugmark, Lyngby
Miljøministeren mener, at der skal indføres særregler i EU, så biodiesel fremstillet af slagteriaffald får særstatus, fordi den ifølge hende ikke - som når man anvender raps eller korn - presser prisen på fødevarer op.
Ministeren har glemt at tænke sig om. For netop den animalske produktion, som jo gør kål på næsten hele den danske kornproduktion, øger efterspørgslen og dermed prisen. Tre fjerdedele af næringen går tabt, når man lader godt korn passere en ko eller en gris på vejen fra jord til bord. Både køer og svin udskiller drivhusgasser i rå mængder. Køernes fordøjelse udskiller en masse metan og svinenes gylle afdamper store mængder ammoniak. Begge dele er langt farligere for atmosfæren end CO2.
Klimaconnie taler svineproducenternes og ikke miljøets sag. Det pynter ikke, her lige før hun skal byde alverdens lande velkommen til klimakonference i 2009.
Killed in China
Carl Bloch, Tåstrup
Udstillingen Bodies går verden rundt. Det er svært at vide, om de har brugt henrettede kriminelle, eller om det bare er almindelige mennesker der har skrevet under på, at de ikke har noget imod at blive til grin for hele verden.
For mig forekommer den første mulighed at være den mest nærliggende. Hvorfor skulle de amerikanske arrangører ellers bruge kinesiske kroppe? Under alle omstændigheder kommer den makabre udstilling let til at symbolisere Kinas forhold til menneskerettighederne. Derfor giver det god mening at blive væk.
Kronikørens øre
Henrik Cornelius Hansen, Sønderborg
Jan Juhler (JJ) kritiserer i lørdagens kronik akustikken på Store Scene.
Jeg har endnu til gode at opleve en Opera på Holmen, hvorfor jeg forlader mig på kronikørens 'professionelle forudsætninger'. Dem har jeg, igennem kronikkens kvalificerede beskrivelse af akustikkens væsen (på Holmen, angiveligt uvæsen), heller ingen grund til at betvivle. Spørgsmålet er imidlertid, om forudsætningerne begrænser sig til stor teknisk viden om flutter-ekko og sangteknik.
Når JJ foreslår at reducere antallet af musikere i Kapellet som løsning på dårlig balance, afslører han ihvertfald en uvidenhed om orkesterdynamik og -klang. Bevares, et orkester på 15 mand har svært ved at overdøve en dygtig sanger, men forskellen på Concerto Copenhagen og Kapellet, handler i langt højere grad om hver sin enestående klang og stil. Det er sørgeligt dersom sangernes fortrædeligheder og dårlig ingeniørkunst skal afhjælpes på bekostning af orkestrets klang, Kapellets i særdeleshed. Jeg har god grund til at tro, at balancen og akustikken er problematisk, men det er horribelt at opildne til splid mellem Operaens jævnbyrdige kunstnere.
Løsningen ligger i givet fald hos ingeniørerne. Opera er mere end sang med akkompagnement!
Ubekvemhed
Jens Juel Jensen, Randers
I Michael Sandforts kritik af Al Gores foredrag 'En ubekvem sandhed' skriver han, at forsigtighedsprincippet taler om at afvente en reel og fordomsfri videnskabelig afklaring af problemets natur (den globale opvarmning). Men problemet er, at vi ved alt for lidt om miljøet, dets komponenter og deres samspil her og nu og deres samspil på længere sigt. Hvis vi efter Sandforts forslag afventer en reel beskrivelse af problemerne, kommer vi sandsynligvis for sent til at gribe ind. Kommer miljøet først rigtig på afveje kan ingen jordisk magt bringe det tilbage. Man kan ikke forhandle med miljøet og derfor har Al Gore ret, når han betragter miljøet som hævet over politik. Miljøet har første prioritet, er det først ødelagt, er alt andet uden betydning.
For at følge forsigtighedsprincippet bliver vi altså nødt til at gå varsomt frem, vi kender langt fra alle spillereglerne. Vi risikerer at være for forsigtige og at sætte mange ressourcer over styr, hvilket selvfølgelig er ærgerligt, men det modsatte bliver mange gange værre.
Præster
Hanne Clausen, Kerteminde
Pave Benedikt har udtalt, at man i den katolske kirke for fremtiden vil være meget opmærksom på ikke at ansætte pædofile præster.
Men hvad nu, hvis det slet ikke er pædofile, der bliver præster, men derimod præster, der bliver pædofile?
Don Ø's svigt
Christian Slot Holck, Vanløse
Jeg vil gerne havde lov at tilføje en ting til jeres ellers så fantatiske sports-'sektion', nemlig at det ikke kun er Ståle Solbakkens skyld, at der scores for få mål, jævnfør Information 19. april.
Alting gik meget bedre, dengang vi havde Tobias Linderoth. Jeg siger ikke, at vi partout skal lave Linderoth tilbage til Parken, men bare en klasse-midtbanespiller til Parken.
Uvederhæftig
Claus B. Hansen, Ballerup
Jeg hørte på P1 og har i øvrigt hørt det flere andre steder, at intervieweren påstod, at de nu strejkende, offentligt ansatte indenfor pleje-sektoren tog de anbragte eller indlagte som gidsler.
Dette er på ingen måde sandt. Det er løgn ! Det er alene de offentlige institutioner, der har en forpligtelse til at passe eller behandle de anbragte eller indlagte mennesker! De ansatte har med overenskomstmæssigt varsel sagt nej til at påtage sig dette arbejde, hvorefter de nu tidligere ansatte ikke længere er forpligtet til at udføre det nu strejkeramte arbejde. De ansatte har således ikke længere pligt til at påtage sig det berørte arbejde - hvorimod det offentlige fortsat har pligt til at tage vare på de anbragte eller indlagte!
Stands den uvederhæftige radio, DR !