Læsetid: 2 min.

Al den mytologi

Debat
28. maj 2008

De tidligere DAGEN-journalister Mads Brügger og Nikolaj Thomassen anmelder her i avisen 23. maj Forførerens Fald, den nye dokumentarfilm om Peter Linck. Det er blevet til en anmeldelse, hvor filmens instruktør parkeres som 'venstreradikal', hvor Peter Linck selv beskrives som 'psykofantisk,' og hvor avisprojektet Dagen 'i sit inderste væsen' kun rummede 'en idiotisk forretningsplan samt Peter Lincks megalomaniske ambition om at være bladkonge.'

At Brügger og Thomassen selv har et håndfast perspektiv på sagerne kan ikke overraske. De to journalister skrev allerede for fem år siden bogen Ingen kender dagen, der var en sine steder ret underholdende førstehåndsbeskrivelse af avisprojektets mere gakkede dimensioner: Det indbyggede storhedsvanvid, overforbruget, amatørismen i den finansielle styring.

Brügger og Thomassen har siden DAGENs pinagtige forlis i adskillige sammenhænge spillet rollen som projektets historiefortællere. Helt ok, selv om historierne, ikke mindst dem om Peter Linck, som hovedregel får mindst én ekstra skrue i hænderne på de selvbevidste journalister, hvis drive altid har været den personlige fortolkning og i dette tilfælde også det personlige regnskab. De to har i årevis fået masser af spalteplads, uden at de dog af den grund under filmmanden Frank Poulsen hans særlige version. Ret nærigt, kan man mene.

Poulsens historie dyrker privatlivet og følelserne hos levemanden Peter Linck. Mere
mytologi og fair nok. Andre historier er imidlertid anderledes, herunder alle dem, der jo ligger hos DAGEN-projektets flere end 50 ansatte. Nogle er stadig sure, som Brügger og Thomassen, men mange flere - ved jeg - er faktisk inspirerede over og glade for at have været med på et af disse års mest visionære avisprojekter.

Det sidste er også en del af min egen historie, hvorfor jeg nødvendigvis må korrigere postulatet om, at DAGEN kun rummede Peter Lincks 'idiotiske forretningsplan.' Så langt fra: I en tid, hvor medieverdenen er fuld af gratisaviser, der alene produceres med et fokus på annonceindtjeningen, repræsenterede DAGEN en unik, redaktionel vision formuleret og eksekveret af dusinvis af dygtige journalister. At gøre det provinsielle og småborgerlige Danmark mere internationalt, at dyrke det generøse lige så meget som det 'kritiske,' at styrke de gode fortællinger og - nå, ja - gøre det inden for et design og et layout, der var banebrydende smukt og enkelt.

At projektet ikke lykkedes er indlysende. At nogle af os blev kvalt i overmodet, er lige så klart. Men at parkere det samlede projekt som Peter Lincks megalomaniske soloprojekt, dét er historisk tunnelsyn. Og urimeligt over for en vision, der den dag i dag synligt inspirerer gode aviser - som f.eks Information og

Politiken.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her