Læsetid: 2 min.

Camres metafysik

24. maj 2008

"Politik er følelser og ikke en skid andet". Sådan lyder den enkle definition på politik ifølge Mogens Camres partifælle Søren Espersen. Det gør Søren Espersen til en farlig mand, der står i ledtog med islamismen, hvis man skal følge Camres logik. I sin Påtale i Information 21. maj hævder Camre nemlig, at vesten er kendetegnet ved fornuft og rationalitet, mens islam repræsenterer det modsatte - deriblandt de følelser, som Espersen driver politik ud fra. Da "alle anstændige mennesker i dette land" ifølge Camre er anti-islamiske, må man gå ud fra, at Camre ufortrødent skrider til kamp mod Espersen.

Og han vil ikke stoppe her. Når han ser sin partiformand træde frem med et kors om halsen, vil han belære hende om, at religion er "bygget på uvidenhed, frygt, irrationalitet og regulær dumhed", ligesom han vil kæmpe for, at de to partifæller Langballe og Krarup betaler de penge tilbage, som de som statsansatte (!) embedsmænd har fået for at udbrede al denne dumhed. Og så vil han belære dem om, at den sammenblanding mellem stat og religion, som folkekirken bygger på, gør folkekirken til en anti-vestlig institution.

Nej, alt dette vil Camre ikke gøre. For Camre er først og sidst inkonsekvent og det helt ind til marven, idet han ud fra et absolutistisk standpunkt vil bekæmpe det totalitære. Denne selvmodsigelse skriger til himlen, hvilket da også er, hvad Camre gør: Han skriger rasende til den himmel, som religionen symboliserer - samtidig med, at han placerer sig i den himmelske dommers position. Den dommer, der skiller fårene fra bukkene - de anstændige anti-islamister og de uanstændige naivister.

Denne modsigelse er ikke tilfældig, for selv om Camre hævder at repræsentere den sekulære fornuft, så bygger hans standpunkt på den rene metafysik, nemlig den radikale oplysningstænknings skarpe modsætning mellem Fornuft med stort F på den ene side og religion og tradition på den anden. Og denne tro på den absolutte fornuft er metafysik - oven i købet en totalitær metafysik, hvilket da også viste sig i den radikale oplysningstænknings produkt: Den franske revolutions inhumane styre. Det er altså en 200 år gammel indsigt, at hvis man gør fornuften til det absolutte, så ender man med alle de ulykker, som enhver form for totalitær tænkning fører med sig.

Historien har vist os, at en ubegrænset fornuftstro uvægerligt vil slå over i irrationalitet - altså i de følelser, som Espersen indrømmer, er Dansk Folkepartis omdrejningspunkt. Denne irrationalitet viser sig da også i forholdet til demokratiet: Dansk Folkeparti bekæmper indædt de udemokratiske kræfter og er samtidig det eneste parti, der bygger på et autokratisk styre. Her var en opgave for Camres ideologiske uforsonlighed: Gennemtving demokratiet i dit eget parti, så det kan rykke ud af fortidens mørke.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Rationalitet og god Etik er det, der kendetegner DF's politik, ikke mindst modstanden mod hovedløs indvandring af mennesker, som i bund og grund er mod vores livsstil - hvad fanden vil de os ? - men ikke imod vore penge, eller deres profets opskrift på at erobre de vantros ejendele for Allah sag og deres nøjsommeligt opbyggede landområde.

Men desværre er politikere så forblændet i deres egen godhed med andres midler, at de ikke gider interessere sig for, hvordan menig mand rammes af godhedsindustriens selvmorderiske irritionalitet.

Hvem er fornuftens hovedfjende ?

DF ?

Islam ?

De landsforræderiske politikere, som ikke ved, hjem de stjæler fra, når de omdanner store dele af konfiskeret dansk ejendom til permanent livstidsafstået muslimsk asyl land ?

Politiske mørkemænd, hedder det vist i dag !

Kan SF forklare hvorfor SF anbefaler os alle at boykotte Israel på hjemmesiden Boykotisrael.dk?

Er det et udtryk for forsonlighed at SF anbefaler at vi skal boykottet Israel?

Er det forsonligt at anbefale at vi boykotter et helt lands befolkning?

Får det SF til at fremstå som et fredeligt og humanistisk og tolerant parti?

Til DF'eren,
jo, der findes muslimske demokratier f.eks. Irak og Afghanistan, men muslimerne lader som om, at det er løgn, så de ikke behøver at rejse tilbage, nu hvor Sadam og Talaban er døde.

Flygtningene fra dem har taget røven på os,
og dem er der 40.000 Irakere og 5.000 Afghanere af i Danmark,
som 'personligt' frygtede dem, og derfor skulle beskyttes af os så længe.

Selv Iran og andre muslimske lande som f.eks. Pakistan er 'demokratiske', idet folk må stemme og deltage i politik, sålænge de ikke bryderne lovene.
Gør de dog det, får de permanent asyl og statsborgerskab i Danmark, hvis de retsforfølges for det, eller bare risikerer at blive det, så

islam er STOR,
forstår at sende sine 'flygtninge' ind over os,
så vi ikke må sige STOP !
Muslimer !
Kæmp Jeres egen sag og bliv derhjemme
og gør noget ved det dér
frem for at besætte os
og bekæmpe os
med Jer selv og Jeres børn og børnebørn !

I et demokrati vælger folket SELV sin regering, så regeringen og IKKE bearingpoint, kan udforme landets olielov.

I et demokrati vælger folk selv om deres erhvervsliv skal beskyttes mod angreb udefra. Især i så svagt og udbombet et land som Irak, hvor det lokale ervervsliv efter mange års embargo, ikke har en chance for at konkurrere med nogen.

Ikke desto mindre, er der ikke nogen love der beskytter det irakiske erhvervsliv efter at de er blevet "befriet". Der er med andre ord frit slag for alle til at rage til sig af Iraks herligheder, og så skal man heller ikke glemme hvem der får glæde af de stigende oliepriser som er fulgt i kølvandet på invasionen. Jeg tror ikke på at irakerne får ret meget ud af deres olie, men jeg ved at exxons olie reserver nu er 2.000. milliarder dollars værd som følge af prisstigningerne på olie.

Så lad være med at komme her og påstå at vi har befriet de ædle vilde for en frygtelig diktator for deres brune øjnes skyld, eller for at befri verden for terrorisme.

Se hvem der tjener på det. Helst inden selvtilfredsheden kortslutter hjerneaktiviteten.

Hvad sker der?????
Har Dansk Front samlet stumperne og sat sig på Informerens debatsider? Er ét stort spørgsmålstegn.....aldrig har jeg set så meget fremmedfjendskhed samlet på et sted jeg troede var fri for så lavt et niveau...aldrig før oplevet at det i den grad forstyrrer en on-topic debat og tager kræfter fra dem der plejer at skrive gode indlæg.....
Og aldrig haft lyst til at klikke på "stødende kommentar?" så mange gange (selvom jeg ikke gør det).

Jeg gider ikke starte en debat om det her med I halsende gribbe (I ved hvem I er), jeg har hørt jeres begrænsede begrebsforråd alt rigeligt, så når jeg ikke svarer er det fordi jeg skrider fra stanken et stykke tid........
Håber der snart er nogen der tager det alvorligt i de højere luftlag, for jeg har en svag fornemmelse af at jeg ikke er den eneste der ser det sådan.

Guttorm:

Jeg fortår heller ikke helt, hvad der sker med Informations blogs. De bliver fyldt med sindsforvirrede og usammenhængende indlæg, skrevet af folk, der temmeligt sandsynligt er på stærke medikamenter.
Jeg har endda lagt mærke til, at nogle blogindlæg bliver lukket helt ned på grund af denne spamterror. Kunne vores beskæftigelsesminister ikke sørge for at give disse personer noget fornuftigt at tage sig til ?

£@# M. Guttorm, >> hvad sker der????? Aldrig har jeg set så meget fremmedfjendskhed samlet på et sted jeg.<<

Rolig rolig nu, Thor Hansen's fremmedfjenskhed er vel ment og dog lidt dum at høre på.

Shia-militsen og Irakkerne er måske ikke rigtige demokrater i Europæisk / Amerikansk hensesnde, men Allah véd, at de scorer klatten på olien, KLATTEN.

Og Irakkerne foretrækker mere Irak efter USA's befrielse af Irak end før under de daværende forhold under afsatte Sadam Hussein's styre.

Eller har I ingen muslimske venner fra Irak, der fortæller Jer det ?
De er måske føjet hjem efter årtiers asyl og landflygtighed her ?
Ja, tumberne er misundelige på USA og befrielsen ! ! !

Idag Irak og Afghanistan,
I morge Iran og Saudi Arabien,
muslimernes diktatatur's dage lakker mod enden,
og muslimernes flugt begrundelser for evig asyl
fra muslimerne i de muslimske lande ligeså.

Snart vil ingen muslim behøve flygte mere
eller kunne kræve EVIG beskyttelse, hjælp og asyl, D.Kr. osv. i Danmark
af det danske folk.

Hej, kommentar
er der nogen af Jer der har nogen stessoer, noget olie, falske rødbepass eller asyldokumenter, hilsen
hilsen
Abpdwallahhou Hmmou