Læserbrev

Hvor er de handicappede i konflikten?

Debat
2. maj 2008
Kære Danske handicaporganisationer (DH).Hvorfor nævnes de handicappede ikke under den igangværende lønkonflikt i de landsdækkende medier på f.eks TV - og hvorfor er DH m.fl. ikke på banen her?

Kære Danske handicaporganisationer (DH).

Hvorfor nævnes de handicappede ikke under den igangværende lønkonflikt i de landsdækkende medier på f.eks TV - og hvorfor er DH m.fl. ikke på banen her?

I medierne får man det indtryk, at der ikke er en eneste handicappet i Danmark, der er berørt af konflikten og f.eks. oplever omsorgssvigt, men det kan da umuligt været tilfældet.

Mange handicappede kræver jo daglig pleje og hjælp på mange forskellige områder ganske som de ældre, og blandt handicappede er det ikke bare ældre, men alle aldersgrupper, der kan være berørt - unge som gamle.

Men de eneste, der er på banen, er Ældre Sagen, der altid mestrer dette til fulde - og ros for det!

Men at få fokus i pressen på 'handicap-sagen', det ligger det som sædvanligt tungt med. Stig Langvad fra DH m.fl. er helt tavs og atter en gang usynlig i pressen, når en sag berører de handicappede. Kom dog ud af busken, Stig Langvad, på samme måde som Ældre Sagen, og gør de handicappedes problemer synlige i offentligheden.

Dette ville jo være en måde at synliggøre en gruppe på: At fortælle om hvordan de har det med ikke at få vasket håret og ikke komme ud af sengen m.m. Tavsheden og usynliggørelsen bidrager til den manglende forståelse for handicapproblemer, som er fremherskende i Danmark, og som mange af os kæmper med i det daglige.

Dansk Handicap Forbund, som Stig Langvad er formand for, burde være sig dette ansvar bevidst - rigtig mange af medlemmerne har en så vanskelig hverdag, at de ikke formår at kæmpe for deres rettigheder. Der er simpelthen ikke energi til det.

Der sidder i øjeblikket en kommission og overvejer, om vi (Danmark) skal tiltræde FN's handicapkonvention. Hvis vi gjorde det, ville handicappede i Danmark få rettigheder. Som det er nu, lever vi mere eller mindre på nåde og barmhjertighed.

De handicappede er den glemte gruppe i denne konflikt. Og det giver anledning til at stille følgende spørgsmål: Hvem kæmper Stig Langvad og DH egentlig for?

Jeg har selv et medfødt et handicap,CP, men er ikke selv berørt af konflikten. Jeg arbejder som TI-koordinator i COWI A/S. Men har også et overskud til at kæmpe for andre handicappede.

Da min kone er SOSU-assistent og arbejder på hospital, ved jeg godt, hvad denne konflikt handler om, og hvem den rammer.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Lars Bremer skriver: "I medierne får man det indtryk, at der ikke er en eneste handicappet i Danmark, der er berørt af konflikten og f.eks. oplever omsorgssvigt, men det kan da umuligt været tilfældet."

Men før han skrev, kunne han i det mindste gøre sig den ulejlighed at finde ud af, om der overhovedet er nogen handicappede, som er berørt af konflikten. Det kræver kun et par telefonopkald eller e-mails.

Mest af alt smager Lars Bremers opstød som en bredside til Stig Langvad fra Dansk Handicap Forbund. Hvad skal vi bruge det til? Hvis Lars Bremer mener, at DH bør matche Ældre Sagen, skal antallet af handicappede forøges betragteligt. Det er næppe i nogens interesse. Eller er det, Lars Bremer?

Lad mig lige rette en misforståelse:
Stig Langvad er ikke formand for Dansk Handicap Forbund. Dansk Handicap Forbund er en organisation i paraplyorganinsation Danske Handicaporganisationer, som Stig langvad er fomand for.

En stor del af de personer, som her kaldes handicappede, er ikke berørt af konflikten, da personlige hjælpere ikke er ansat under en overenskomst. Det er så et helt andet problem, som organisationerne arbejder på at forbedre.

Dorte Sørensen

Kan det ikke tages som en ros til FOA og Sundhedskatellet, at de har et godt beredskab så borgerne, der er afhængig af daglig hjælp får mindst mulig gener af konflikten

"Da min kone er SOSU-assistent og arbejder på hospital, ved jeg godt, hvad denne konflikt handler om, og hvem den rammer."

Tvivler stærkt.