Læserbrev

Læserne skriver

Debat fra dagens avis
13. maj 2008

Med ved bordet

Niels H Hansen, Kruså

Nu er vor finansminister Lars Løkke Rasmussen trukket i kampuniform for at indføre Euroen her i Danmark. Begrundelsen skulle være at få indflydelse på den Europæiske økonomiske politik (sidde med ved bordet som det hedder i propagandasproget). I betragtning af dansk økonomistørrelse vil indflydelsen nok være så mikroskopisk, at selv ikke en astronomikikkert ville kunne få øje på den.

Efter Schengenaftalens åbne grænser og udvidelsen med de østeuropæiske lande har vi hidtil kunnet begrænse det til, at internationale kriminelle bander har transporteret materielle ting af alle typer ud af landet. Med indførelsen af Euroen vil der også blive frit slag for internationale bander til udførelse af kontanter. (vi har nok i egne kontantrøvere).

Vi har til dato været beskyttet lidt af vores egen mønt, idet en opdukken i udlandet med 10-15 millioner danske kr. ville være betænkeligt for selv de hårdkogte.

Der kan ikke gøres nok for at stoppe disse EU-fantaster, der jo handler hen over hovedet på befolkningerne, inden de har orden i det hus, de vil bygge.

Jeg håber og tror, at vi danskere endnu har så megen jordforbindelse, at dette fantasifoster stoppes ved fødslen.

Efter-rationalisering

Per Diepgen, Halskov

"Ubærlig sandhed ... at de to køn passer så forbistret dårligt sammen. Men der er et håb-" (Lone Nørgaard om sex 7. maj)

Foghs hoved-beklædning

Gert Wiik, Nykøbing Falster

Jeg vil minde om, at vi allesammen i dansk tv så statsminister Anders Fogh Rasmussen med muslimsk hovedbeklædning i sin rolle som statsminster under et besøg i en arabisk diktaturstat. Vi må derfor erkende, at vores statsminister går foran og bærer antidemokratiske hovedbeklædningssymboler og knytter bånd til arabiske diktaturstater. Vi har alle været endog meget tolerante overfor regeringslederen og måske set igennem fingre med hans aktivistiske fremfærd. Undersotterne i et demokrati kan ikke stilles ringere end førstemanden og alle, incl. dommere og skolelærere må - som statsministeren gør det - selv bestemme hviket tørklæde eller mullah-fuldskæg - alias den tidligere statsminster Thorvald Stauning - som de måtte finde på at smykke sig med.

At vinde eller forsvinde

Hanne Melnik, SF-Østerbro

En trussel eller en mulighed ? Jeg vælger klart det sidste. For det er et løjerligt udsagn fra en spidskandidat, som ikke har nogen som helst praktiske kommunalpolitiske erfaringer. SF i København skal altså købe en kandidat alene på baggrund af synligheden som landspolitiker. Minder det om noget, vi har set før på Københavns Rådhus ?

Anne Baastrup vil gøre op med den førte 'sognerådspolitik' i København. Derudover vil hun skabe 'tryghed' for alle borgere i København.

Det første udsagn lyder som noget rigtigt gris. Take that SF !

Tryghed som mantra. Tja - jeg ville ønske, at jeg kunne se det udfoldet i en rød/grøn version eller at kunne se det som SF's hedeste vision i et valgår (2009), hvor bl.a. Klima-topmødet finder sted.

SF har ikke råd til at eksperimentere med ukonkrete ideer og forestillinger. Virkeligheden i København er rå og påtrængende. Det kræver mod, erfaringer og lederevner at bestride en borgmesterpost. Men det kræver altså også en vis ydmyghed over for opgaven. At stille det op, som Anne Baastrup gør det: 'Jeg er Jeres tilbud. Vælger I ikke mig, så er jeg den der er skredet' overbeviser mig om, at Folketinget fortsat er den bedste platform for hendes uomtvistelige politiske evner.

Feteret fatamorgana

Anna Cornelia Ploug, efterskoleelev, Kbh. Ø

Det er nu blevet mig en kendsgerning, at min og mine kammeraters kultur er en kliché. Vi hører musik lavet af Barret og Bob'er, bygger borgerløn og bruger ikke deodorant. Foruden at nævne BZ og bollerum.

Jeg tror, det hænger sammen med manglen på føde til vor ungdoms tørst efter oprør. Vi er rustede til revolution og leder dog desperat efter en kamp at kæmpe. Ungdomshusbevægelsens uregerlige udvikling er et sandt eksempel på den iver, ungdommens identitet bringer med sig. Men pænere ville det se ud, hvis man havde et par problemer at prioritere iblandt. Er vor verden da et sådan problemløst ideal-samfund? Nej, ville man nok mene.

Måske det ligefrem myldrer med mugne melboller. Måske vore øjne har vænnet sig til mørket og nu er så vante til denne struktur, dette system, at de end ikke ænser de rådne skygger.

Der er brug for os i denne tid. Vi der kan se nutiden fri for nisser og nakkeost, men med de nuancer, som kun nyere briller kan opfange. Klichéen må ophæves, så vi i stedet kan bruge kræfterne på fremtiden. Vi må stoppe med uforfærdet at forherlige fortidens fipskæggede fars.

Ohøj, die Weltgeist.

Løkkens Pamfilius

Vagn Søndergård, København K

Ja, tænk at være bilags- og finansminister i et land, hvor befolkningen uden at klynke lader en overkreativ statsminister af Pias nåde overdrage landets fornemste post til en lystig mini-Brixtofte. A sejer walbekom!

Ritts 'krop og sundhed'

Bodil Blem Bidstrup, Humlebæk

I Deadline 6. maj påpegede overborgmester Ritt Bjerregaard, at man i København ønsker at indføre 'krop og sundhed' som et nyt skolefag. Men der undervises allerede i krop og sundhed i faget natur teknik i folkeskolens 1-6. klasse. Der undervises i krop og sundhed i faget biologi i folkeskolens 7-9. klasse, og endelig undervises der i krop og sundhed på de gymnasiale uddannelser i faget biologi.

I stedet for at opfinde den dybe tallerken igen kan Ritt Bjerregaard bruge de planlagte penge til at efteruddanne de biologilærere, der måtte ønske det. Pengene kunne også bruges på flere biologitimer og flere idrætstimer, så krop og sundhed kan komme endnu mere i fokus. En investering i fornyelse af biologifaglokaler i de Københavnske skoler er formodentlig også tiltrængt.

Kort sagt, Ritt Bjerregaard, støt biologien med ord, handling og nogle tiltrængte ressourcer - gerne gennem hele skolesystemet, så får du kroppen og sundheden i fokus.

Uni og erhverv

Sven Karlsen, Brøndby

Det ville da være fedt, hvis Olympiaden stadig blev udkæmpet af rene amatører, og det ville være smukt, hvis danske universiteter kunne fungere uden penge fra erhvervslivet. Men det første er allerede en tabt kamp, og det sidste vil gå samme vej.

Det forhindrer naturligvis ikke en i at ligge i skyttegraven og udråbe sine protester over kapitalisternes voldtægt på alt hvad der er smukt og rigtigt, lige til det storslåede ideologiske martyrium.

Men, når nu enhver pragmatisk observatør kan forudsige det uundgåelige, hvorfor så ikke opføre sig lidt seriøst? Brug dog kræfterne fornuftigt og sig 'Ja, - men ...' til udviklingen.

F.eks: Ja, erhvervslivet kan få oprettet egne institutter på universiteterne, men hovedsponsors navn skal indgå i instituttets navn - men x procent af sponsorpengene skal gå til en fri forskningsfond på universitetet osv. - fyld selv på.

Hellere mellemfornøjet over et dårligt resultat, end bitter over et nederlag.

Dårlig ånde over riget

Finn Gunst, Brønshøj

Under valgkampen råbte Pia Kjærsgaard op om at hæve lønniveauet i den offentlige sektor med ekstra fem mia kroner. I den igangværende konflikt har Dansk Folkeparti (DF) valgt side imod de strejkende. I Kommunernes Landsforening har DF støttet en lock-out for at tømme strejkekasserne, og partiet har meldt ud, at man alligevel ikke vil støtte en ligelønskommission.

For at få befolkningen til at tænke på noget andet, kører DF for tiden frem med en vildt hysterisk kampagne mod tørklædeklædte.

Under valgkampen stod der på DF's valgplakater: 'Et frisk pust over landet'. Nogle ville måske kalde det 'dårlig ånde over dronningeriget'.

Jeg har hørt noget om, at der findes behandling både mod dårlig ånde og kvalme-

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu