Læserbrev

Læserne skriver

Debat fra dagens avis
7. maj 2008

Lidt mere centralistisk

Bertel Haarder, undervisningsminister (V)

Når vi giver to timer ekstra til faget historie og indfører prøve, så kan vi også tillade os at stille nogle ekstra og mere præcise krav. Der bliver krav om overblik og kronologi og en historiekanon med 29 punkter fra Danmarks- og Verdenshistorien. Kommunen kan som altid ændre læseplanen, og derudover kan den enkelte lærer fravige kronologien, hvis der er god grund til det.

Det er selvfølgelig lidt mere centralistisk end hidtil. Men der er altså også givet to ekstra timer samt indført prøve i faget.

Polemikken i Information handler om noget helt andet, nemlig om undervisningsmidler. I Danmark producerer og godkender staten ikke undervisningsmidler. Derfor kan den svenske debat ikke opstå i Danmark.

I Sverige kritiserer nogle historikere, at den borgerlige regering har udgivet materiale om kommunismens ugerninger. Jeg har i den anledning tilladt mig at minde om de statslige konferencer og det undervisningsmateriale, som den tidligere regeringschef Göran Persson tog initiativ til, da det kom frem, at svenske børn ikke vidste noget om holocaust. Det er naturligvis lige så galt, at børnene ikke kender noget til kommunismens ugerninger.

Jeg var i øvrigt Danmarks repræsentant ved én af de stort anlagte holocaust-konferencer i Stockholm.

Dette blot til orientering for Information og andre, som har set en modstrid mellem min historiekanon og min oplysning om, at Danmark er mindre centralistisk end Sverige m.h.t. undervisningsmidler.

Gi' os Danmark tilbage

Frank Johannesen, Valby

I disse dage konkurrerer Dansk folkeparti (DF) og Socialdemokraterne (S) om førertrøjen i kampen om dæmoniseringen af muslimerne og deres hovedtørklæde. Som sædvanlig vinder DF, der har sat S skakmat med deres aggressive annoncekampagne 'Med sharialov skal land bygges' og 'Gi' os Danmark tilbage', der er tyvstjålet fra den afdøde sanger Natasja, der om nogen kæmpede mod racisme og fremmedhad.

Men det er ikke tørklædets skyld, at kvinder i Danmark groft diskrimineres, bl.a. etnisk danske sygeplejersker og muslimske sosu-assistenter med tørklæde. For et halvt år siden ville S og DF give fem mia. kr. til lavtlønnede kvindefag inden for social- og sundhedsområdet. Men her under strejkerne har partierne været påfaldende tavse og svigtet disse kvindegrupper og har i stedet i en gevaldig kynisk afledningsmanøvre kastet sig over hovedtørklædet.

Bent Jensen - en fusker

Christian Braad Thomsen, København K.

Jeg skal ikke her tage stilling til professor Bent Jensens anklager mod journalist Jørgen Dragsdahl for at have været sovjetisk agent (3.-4. maj), men blot gøre opmærksom på, at de har et fortilfælde. I Jyllandsposten 13. november 1998 navngav Bent Jensen "den lange række af bekendende antidemokrater og marxister, som støttede terrorregimer og terrorbevægelser, og som drømte om selv at sprænge fabrikker, ambassader og Folketing i luften". Da jeg selv stod på hans liste sammen med mange andre fredelige og demokratiske mennesker, insisterede jeg på dokumentation og garanterede, at jeg i modsat fald ville kalde Bent Jensen en sjuft og en fusker i sit fag. Dokumentationen kom naturligvis aldrig, så det være hermed gjort.

Maskulinitet

Jørn Møller, Svendborg

Jeg bryder mig bestemt ikke om maskulinitetens mere entartede former, herunder fodboldoptøjer, rockeradfærd eller dens udfoldelse i andre kulturelle afkroge. men Beth Grothe Nielsens (BGN) dæmonisering (Inf. 5. april) af vor tids maskulinitet i en grad, så hun i enhver mand ser en potentiel incestforbryder, voldtægtsmand eller pædofil føler jeg krænkende.

En bestemt adfærd kan godt være kulturelt muliggjort eller kulturelt afstedkommet og samtidig være en enestående pervers undtagelse, og vores kultur (selv i en særdeles bøvet maskulin variant, der, som BGN siger, 'handler om magt over kvinder og børn'), fordømmer i enhver henseende den adfærd, BGN omtaler. Hvis BGN mener, at Tønder- og Amstettensagen indirekte er kulturelt sanktioneret, er det forbigået hendes opmærksomhed, hvordan man ser på pædofili og incest i fængslerne.

Naturligvis bør det tilstræbes, at sådanne begivenheder slet ikke kan sættes i forbindelse med et maskulint univers, det være sig nok så tåbeligt, men desværre er BGN næppe den eneste, der ikke kan skelne mellem maskulinitet og seksuel afvigelse. I den optik synes en tilfredsstillende løsning kun at kunne opnås, hvis alle mænd overvåges, kastreres eller likvideres.

Opgør med Microsoft

Margrete Auken, MEP (SF), Bruxelles

Microsoft fik i vinters en kæmpebøde på 899 millioner euro for at forhindre konkurrence på markedet for software i EU. Det er derfor et centralt område, Information sætter fokus på 3-4. maj.

Det europæiske samarbejde bygger på fri konkurrence. Det er derfor paradoksalt at EU - trods kæmpebøderne til Microsoft - selv fortsætter med at bruge Microsofts produkter og dermed accepterer Microsofts monopol. Skal vi for alvor få gang i konkurrencen og udviklingen af software, må EU gå forrest og åbne sine egne it-systemer for andre styresystemer.

SF og Den Grønne Gruppe i EU-parlamentet har derfor foreslået, at EU opsiger software-aftalen med Microsoft i både Rådet, Parlamentet og Kommissionen og i stedet bruger åbne standarder. Det samme kunne med fordel gøres i Folketinget, i kommunerne og alle offentlige institutioner.

Jeg skal i den kommende tid være med til at behandle en sag - rejst af en række små software-udviklere - i EU-parlamentets udvalg for borgerklager. De mener, at Microsofts monopolliggende status forhindrer dem i at konkurrerer med deres produkter på et frit marked.

Lykkes det at bryde Microsofts monopol, vil det spare os alle for en hulens masse penge, speede udviklingen op på ny software og samtidig presse priserne ned til gavn for forbrugerne. Det er da fjollet, at det offentlige fortsætter med at hælde penge i lommen på Bill Gates frem for at bruge dem på f.eks. bedre velfærd.

Fordomme eller viden?

Bent Sørensen, RUC, Roskilde

Fødevareminister Eva Kjer Hansen efterlyser en fordomsfri debat om genmodificerede planter (GMO). Hun bidrager dog ikke selv til dette ideal, men påstår, at modstandere af GMO mere er styret af følelser end fornuft. Jeg vil foreslå, at ministeren højner sit vidensniveau ved at se dokumentarfilmen Verden ifølge Monsanto, der er produceret af bla. ARTE Frankrig.

Her dokumenteres det, at det amerikanske firma Monsanto, som står for størstedelen af transgene planter i verden, systematisk har skjult GMO's graverende negative sider og har vildledt de amerikanske myndigheder for at få tilladelse til at producere genmodificerede planter, der er resistente overfor firmaets pesticider (såsom Roundup), uden de mindst 25 års forsøg som er nødvendige for at vise et sådant produkts miljømæssige bæredygtighed. Herefter har Monsanto introduceret sine GMO-majs og soyabønner i en række u-lande, med dumpingpriser og ufine metoder, samt eksporteret dem til Europa skjult i andre produkter.

Resultatet er, at Monsanto er skyld i landbrugets sammenbrud i Latinamerika og det eksplosivt stigende antal selvmord blandt indiske landmænd, der har købt Monsanto's billige frø men ikke har høstet noget, fordi Monsanto havde overset at GMO-planterne blev udslettet af plantesygdomme, som ikke-GMO planter kunne forsvare sig imod. I Mexico har Monsantos GMO-marker og Roundup ødelagt et stigende antal traditionelle majs-sorter, ved at vinden har spredt dem til de landmænd, som havde modstået Monsantos 'billige' tilbud.

Den videnskabeligt forsvarlige konklusion er, at det muligvis om 25-50 år vil være muligt at lave GMO-planter, hvis virkning på landbruget kan forudses og begrænses til noget positivt, i lighed med de tidligere sorter frembragt ved krydsning, men at genteknologiens stade i dag totalt savner overblik over langtidsvirkninger og bivirkninger.

Med andre forbrugere vil jeg derfor kræve, at den danske regering arbejder for et moratorium for GMO, samtidig med at der sættes ind for at gøre resten af dansk landbrug økologisk, hvilket i sig selv udelukker brug af pesticider og eksperimentelle GMO industriprodukter.

Uden tøj

Per Holm Knudsen, Hammel

I en tid, hvor det diskuteres, hvilket tøj og genstande dommere må have på for ikke at udsprede religiøse eller politiske budskaber, f.eks. gennem tørklæder, kalotter, slips, vielsesringe, kræver vi, at dommere i danske retssale optræder nøgne og derfor fuldstændigt neutrale. Det vil så absolut være det, der ville kunne skabe mindst forargelse. Tilbage til det naturlige og uhyldede/uhildede.

Støt kravet om dommere uden tøj!

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Lars Gråbæk

Tørklæde debat igen igen

Hvorfor ikke lade de danske dommere bære parykker som de engelske har gjort det i mange år? Parykkerne må kunne designes så de dækker hår og nakke og så burde der ikke være behov for tørklæder.