Læsetid: 4 min.

Rejse i frygtens tidsalder

Hvis vi alle sammen fik indopereret en chip, ville de kunne kontrollere os, hvor vi end bevæger os hen. Vi kunne også gøre hele Danmark til en visitationszone
Debat
3. maj 2008

Jeg skal ud at rejse. Jeg glæder mig til at ankomme, men jeg glæder mig ikke til flyrejsen dertil. Jeg husker, hvordan jeg som barn i en lille dansk provinsby, hvor ingen, jeg kendte, havde siddet i en flyvemaskine, tænkte, at det ville være helt fantastisk at flyve, men nok temmelig uopnåeligt. Jeg tilhører sikkert den sidste generation, der har haft det sådan.

Jeg elskede at flyve fra første gang, jeg satte mig i et fly. Det fløj fra Amsterdam i august 1967 med mellemlanding i New Foundland og videre ned til Kennedy Airport i USA, hvor jeg skulle være udvekslingsstudent.

I mange år elskede jeg at sætte mig i flysædet, få en drink og - herregud for mange år siden - tænde en smøg og tænke, at nu var vi af sted. Det føltes ofte glamourøst. Jeg ved det godt. Jeg fløj på arbejde som udenrigsjournalist i rutefly, da der var kontrollerede billetpriser. Billetterne var edderdyre og ruteflyene derfor ofte halvtomme. Lufthavne var nemme. Der var ikke ret mange mennesker, og der var stort set ingen security. Prøv at lægge mærke til det i gamle film. Det er utroligt - især i USA, hvor der overhovedet ikke var kontrol på indenrigsfly før 11. september 2001.

Alt ændrede sig med den terrorhandling, men også fordi det blev billigt at flyve. Sådan er det, og kun de, der ikke betaler deres billet selv, og miljøfolk, der optæller CO2, kan beklage, at lufttransport i 80'erne for alvor blev demokratiseret.

Foruden de rent miljømæssige omkostninger ved den øgede trafik blev lufthavne også til tætpakkede helveder. Det at flyve langt gik fra at være en eksotisk, kostbar rejseform for de få til at blive en normal transportform lige som at køre med bus.

Helst i bil

Hvis nogen spørger mig i dag: Hvordan vil du helst rejse?, svarer jeg: I min egen bil. Det er i dag den mest selvstændige og frie rejsemåde, så kan de snakke nok så meget om kollektiv trafik. For at sige det lige ud, så minder flyrejser og kollektiv trafik mig om hinanden. De er fandens besværlige, og man kan ikke stole på, at man når fra a til b inden for aftalt tid. Man står i kø, og der er larm og lugt. Giv mig en bil anytime.

Det værste er, at lufttrafik i dag tydeligt afspejler, at vore samfund har underkastet sig frygtens psykologi. Frygten handler selvfølgelig om terror. Rent statistisk er risikoen for at komme til skade langt større de tyve kilometer i bil fra mit hjem til Kastrup end risikoen for at blive ramt af terror.

Men jeg lever i et land, hvor politikerne mener, at det er lige modsat. Men hvad kan man forvente i en nation, hvor forskningsministeren har en treårig mesterlæreruddannelse i journalistik og alligevel taler om universiteterne, som om han ved noget om den akademiske verden? Justitsministeren har ikke læst jura. Er det derfor, at retssikkerheden er så ringe?

Vi er nået til et punkt, hvor PET må sige til politikerne, at rolig nu, vi har redskaber nok. Vi er nået til et punkt, hvor hoteller skal gemme al e-mail og internettrafik, hvor overvågningen øges dag for dag, hvor folk kan fængsles eller udvises uden rettergang, hvor vi har fået hemmelige, administrative retsafgørelser. Det var den slags retspraksis, jeg rapporterede om som stridende mod menneskerettighederne, da jeg var korrespondent i det kommunistiske Sovjetunionen med sine hemmelige standretter. Politikere i Danmark nikkede og sagde, at det var godt, vi ikke havde det sådan. Retssikkerhed viste sig at være et tyndt lag fernis, som frygt kunne slibe ned.

Det burde være en selvfølge, at enhver anklaget har ret til at se sin anklager i øjnene og vide hvorfor, han eller hun er anklaget. Det burde være en selvfølge, at man er uskyldig, indtil det modsatte er bevist. I krigen mod terror blev retfærdigheden og anstændigheden nogle af de første ofre.

Føre viljeløst

Vor justitsminister og hendes trofaste støtter i Dansk Folkeparti vil have endnu mere kontrol. Hvor meget længere kan de gå? De kan lige så godt tage skridtet fuldt ud med det samme. Hvis vi alle sammen fik ind-opereret en chip, ville de kunne kontrollere os, hvor vi end bevæger os hen. Vi kunne også gøre hele Danmark til en visitationszone.

Jeg kunne selvfølgelig bare blive hjemme, men jeg elsker at rejse. Og lufthavnen er faktisk et lærerigt billede på vor fremtid. Her har vi afgivet al fri vilje. Vi blotlægger villigt vor private bagage, opmåler vore væsker, tager vores sko af, smager på babymaden, afmåler tandpastaen, åbner computeren og lægger pænt livrem og nøglebundt. Lader os befamle, selv om der ikke er en påviselig mistanke. Vi protesterer ikke, hvis securityfolkene er grove og uhøflige. Vi ved, at det er formålsløst.

Da jeg var et stort barn og første gang hørte om Holocaust, var jeg selvfølgelig forfærdet, men jeg tænkte også, at det var da mærkeligt, at jøderne ikke gjorde modstand, men bare lod sig føre viljeløse ind i gaskammeret.

Uden at ønske at krænke Holocaust-ofrene med sammenligningen kan jeg ikke lade være med at tænke på, at hvis magthaverne i dag ønsker, at vi føjeligt skal gå , hvor de ønsker, vi går, skal de bare lave en security-sluse i en imaginær lufthavn. Det vil være fremtidens udgave af Holocaust. I det miljø bliver selv den mest kritiske passiviseret. Vi vil overalt i verden uanset tro eller hudfarve lydigt føje personalet og i disciplineret kø lade os dirigere frem mod et fly, eller hvad de nu har lagt til rette for os på den anden side af gaten.

PS. Tak til forfatteren Robert Harris for hans input omkring Holocaust og lufthavns-security i sin seneste thriller, Ghost.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Det med hvor lille risikoen er for at dø i et terrorangreb er et smaddergodt argument. Det er nemlig helt rigtigt, at risikoen for at dø i en bilulykke er større end at dø i et terrorangreb. På samme måde er risikoen forbundet med kernevåben smadderlille. Tænk engang, mindre end 500,000 er døde ved brug af sådanne siden 1945 og antallet af døde ved trafikuheld (og nærmest enhver kræftform m.v.) i samme periode er mindst 100 gange større - hvorfor man naturligvis med sindsro kan pege fingre og grine hånligt af alle tumperne, der mener sådanne er en sikkerhedstrussel.

Og selvfølgelig er det sårn fra et litterært-æstetisk perspektiv vildt træls, at alle de almindelige mennesker overfylder lufthavnenene, uden at have en trendy medie-arbejdsplads til at betale for ens rejser i de halvtomme fly. Og selvfølgelig er det også sammmenligneligt med nazisternes folkedrab, at stakkels Leif skal visiteres for at undgå totalitære massemordere sprænger hans flyvemaskine i luften.
For når Leif og andre af egen fri vilje opsøger en lufthavn, er det jo nærmest det samme, som når totalitære massemordere tvang europas jøder til dødslejre for at...well, slå dem ihjel.

Det er da klart.

Hvor har du ret i det du her skriver Leif Davidsen.

Den ultimative kontrol: http://www.verichipcorp.com/

GLADIO P2
Leo Zagami
Microchipping

Tak til den danske Højrefløj
og Anders Fogh Rasmussen.

Jeg vil hermed gerne takke den danske statsminister Anders Fogh Rasmussen,
og hans gode ven: den amerikanske præsident George W. Bush. To sande repræ-sentanter for det højre-radikale verdens og menneskesyn.

Også tak til danske meningsdannere på højrefløjen, herunder Niels Krause Kjær,
Søren Krarup, Jesper Langballe, Pia Kjærsgård, Berlingske Tidende, Politiken, Information, BT, Ekstra Bladet m.fl. samt Danmarks Radio og TV2’s journali-ster. Man skulle ro, at de var uddannet i min tid i Berlin og ansat af ”Volkls-sturm” og Propagandaministeriet. Mage til demagogisk professionel indsats skal man lede længe efter. Nå, ja lige bortset fra MGM, Paramount, Disney Film, Co-lombia Film, CNN, ABC og Fox News etc.

Det er lykkedes i løbet af blot 25 år, at få manipuleret og indoktrineret en hel be-folkning til, at ro på, at markedsliberalisme og deres fri spil, et stærkt militær og
politi, er noget nær en naturgiven samfundsmæssig til stand. Dygtigt. Men der har været hjælp af talløse amerikanske film og tv-serier. Nu er Danmark oven i købet i krig flere steder. Sammen med George W. Bush og USA. Af nogle i øv-rigt benævnt som en krigsforbrydernation. Men det jo en hel anden historie. Nå ja, bortset fra, at fire millioner vietnamesere døde som en følge af USA’s krig der. Men det jo bare nogle sølle asiater. Den stærke overlever jo, ikke.

Danskerne hoppede igen den 13.11.2007 på den højreradikale retorik, godt hjul-pet af bl.a. skattelettelser. For det der med velfærdsstaten er jo bare snart historie. Sådan noget svæklinge lort. Det kan ikke bruges til noget. Lad de svage dø hvis ikke de kan klare sig. Samfundet har ikke brug for dem. Derfor: afskaf folkepen-sion, førtidspension, kontanthjælp mv. Eller ombyg nogle af de gamle hospitaler til en slags eutanasicentre så kan I få nogle lægestuderende til, at gasse dem.

Brug hellere budgettet til det modige danske forsvar. Den anden dag var jeg på nettet, YouTube og der fandt jeg videoklip med danske pansersoldater på denne adresse: http://youtube.com/watch?v=50418E_LGsc der afspiller et af mine fa-voritnumre: ”Panzerlied”.

Jo det danske forsvar har den rigtige holdning til samfundet: gi dem flere penge. Også til PET og FET der placerer skjulte kameraer i folks lejligheder godt gået. De er dygtige.

Og den danske venstrefløj! Jo der har I rigtigt udmærket jer. Den er blevet latter-liggjort, kriminaliseret, forhånet og frosset ude. Personer med venstrefløjstilhørs-forhold er blevet afskediget fra deres arbejde mv.

Det er også derfor, at Anders Fogh og den danske højrefløj har så høj en kurs blandt de amerikanske ledere. Og i den kontekst bilder I folk ind, at der er for-skel på Clinton og McCain! Ha! I er sande mestre i løgn og omskrivning.

Endnu engang tak til det danske medieestablishment, støttet af dansk erhvervsliv m.fl. har sikret landets overgang til en quasi- fascistisk politistat.

I har min beundring. Jeg hylder jer.

Heil Fogh!

Adolf Hitler
Tidl. Führer, Berlin,
pt. c/o Helvede.

PS Gør endelig Fogh til Præsident for Europa. Så er I sikre på, at alle EU lande-ne bliver til et område og en politistat. Særligt visse kredse i Tyskland vil imøde-se dette med forventning. Bl.a. den tidligere tyske tv-værtinde Eva Hermann.

Per Vadmand

Det er en kendsgerning, at 90% af kontrollen i lufthavne er ren placebo udført af mennesker, der nyder at genere deres medmennesker - og sikkert har en givtig nebengeschäft med at sælge alle de lommeknive, sakse og parfumer, de "beslaglægger" (læs: stjæler) fra passagererne.

Den eneste fordel ved kontrollen er, at den lange tid, man spilder i lufthavnene, gradvis gør jernbanerne mere og mere konkurrencedygtige.

Det er længe siden jeg holdt op med at flyve, og jeg ønsker inderligt at mine medmennesker ville begynde at begrænse sig snarest, det er nu langt over den høje tid.

Tænk over det, når Nordpolens is smelter væk i sommer

http://politiken.dk/videnskab/article478075.ece

og dermed sætter fart i metanudslippene fra den undersøiske permafrost

http://politiken.dk/videnskab/article500671.ece

og når Antarktis og Grønlands afsmeltning skyder fart

http://politiken.dk/videnskab/article484087.ece

http://politiken.dk/videnskab/article460489.ece

osv. osv. osv.

Da hjælper det fanden med Fjogh i EU. Tværtimod. Det bliver kun endnu mere drivhus-gas.

De to dage næsten alle amerikanske fly (men ikke dem der transporterede visse kongelige saudiere hjem) stod på jorden, sank nattetemperaturen over USA med over en grad celsius. Bush blev selvfølgelig straks bekymret for økonomien og formanede i sit elegante sprog folk til straks igen at komme igang med at flyve og bruge løs...