Kommentar

Højskole 2.0

Rygtet om højskolens død er et dystert og forældet billede. Højskolen har tidligere haft en stor samfundsmæssig position; det ansvar skal vi til at løfte igen
Debat
23. juni 2008

Skal vi nu til det igen, tænkte vi med trætte suk, da et Ritzau telegram tikkede ind. "40 procent færre elever" på højskolernes lange kurser over de sidste 10 år . Men det er en gammel nyhed, og nedgangen afspejler meget præcist nedgangen i antallet af unge i ungdomsårgangene i den samme periode. Det nye er, at højskolerne faktisk havde samlet fremgang i antallet af elever på lange kurser sidste år.

Hvad værre er, så indikerer tonen i Ritzau-telegrammet en underforståethed om, at højskolerne lever i en osteklokke og har et utidssvarende produkt. Men hvis det har været tilfældet, så er det også en gammel nyhed, for der bliver knoklet og produktudviklet rundt om på de danske højskoler.

Desværre er der ikke nok, som ved, hvad der konkret foregår på landets højskoler - og når f.eks. Europahøjskolens forstander Erik Boel snakker om "for meget folkedans" på højskolerne, så kan man få den mistanke, at der tales mod bedre vidende for at få medieomtale. Men i stedet for at belære alle andre om, hvad man bør gøre, så vil vi hellere fortælle alle andre, hvad vi konkret gør - og hvordan vi konkret ønsker at skabe Højskole 2.0.

Højskole 2.0

Hvis vi skal give et bud på, hvor vi som højskole er på vej hen, er det en moderne højskole - version 2.0. Vi vil invitere de førende eksperter og ildsjæle indenfor og sikre nogle kreative og innovative rammer, som giver eleverne unikke muligheder for at udvikle sig, samt bidrage til at højskolen i interaktion med offentligheden kan danne grundlaget for noget nyt og ukendt. Vi vil rejse ud i verden og opleve globalisering på vores egen krop. Vi vil have fingeren på den politiske og kulturelle puls. Højskolen har tidligere haft en stor samfundsmæssig position; det ansvar skal vi til at løfte igen.

På Grundtvigs Højskole er vores slogan, at vi vil 'se verden med nye øjne'. Vi kiggede også på os selv og kom til den erkendelse, at vi har været for indelukkede, og at elevgruppen er blevet for ensartet. I samarbejde med mediebranchen, Roskilde Universitetscenter og Danmarks Journalisthøjskole har vi derfor udvidet vores journalistlinje for at råde bod på den fælles problemstilling, at højskolerne, journalistuddannelserne og mediebranchen alle er præget af en dræbende hvidhed.

Mediebranchen er en af de mest etnisk homogene brancher, der findes i Danmark. Vi har nu i samarbejde med mediebranchen og journalistuddannelserne taget fat i en relevant samfundsmæssig problemstilling. I fællesskab ønsker vi at motivere og kvalificere potentielle journaliststuderende til at komme ind på journaliststudierne.

På Grundtvigs Højskole har vi allerede syv med anden etnisk baggrund tilmeldt til efteråret 2008. Det er mangfoldigheden, der er vigtig at få i spil, og derfor lægger vi vægt på, at alle eleverne, uanset etnisk baggrund, bidrager til at udfordre og udvikle journalistikken. Redaktører og journalister fra mediebranchen samt undervisere fra RUC og DJH vil kommer til Grundtvigs Højskole, og vi tager ud af huset for at øge interaktionen mellem potentielle journalister, mediebranchen og journalistuddannelserne. Efter højskoleopholdet har flere medier tilbudt vores elever 14 dages praktik.

Udenfor osteklokken

På Grundtvigs Højskole har vi taget konsekvensen og indbudt til samarbejde. Til efteråret 2008 udbyder vi et fag om 'radikalisering', hvor vi samarbejder med Muslimernes Fællesråd, Politiets Efterretningstjeneste og Muhammad Hee, tidligere medlem af Hizb ut-Tahrir. Formålet er at tage fat om et samfundsmæssigt vigtigt emne. I samarbejde med centrale aktører klæder vi vores elever på til at kunne forstå denne komplekse problemstilling og hvilke mekanismer, der ligger bag radikaliseringen. Vi tilbyder også et nyt fag 'Medier og samfund', hvor højskolen tager til Gjellerup, Vollsmose og Blågårds Plads for at debattere mediebilledet af etniske minoriteter. Debatterne arrangerer vi i samarbejde med lokale medier og borgerne i boligområderne.

Den 18.-26. oktober rejser eleverne sammen med højskolens USA-ekspert Mads Fuglede til New York og Washington for at følge den amerikanske valgkamp på tæt hold. Eleverne møder danske korrespondenter, amerikanske medier, politikere, og borgere. Efteråret 2008 lægger Grundtvigs Højskole ramme og deltager aktivt i debatten om EU-forbeholdene, og i 2009 vil der være et stort fokus på klima-topmødet. Det er, hvad højskole 2.0 kan bidrage med, i interaktion med offentligheden 'se verden med nye øjne'.

Jakob Mejlhede Nielsen er forstander på Grundtvigs Højskole. Søren Lerche er projektleder og højskolelærer på Grundtvigs Højskole

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

HVAD? Har Bertel Haarder nu også overtaget nærstyringen af Højskolen??

Skal vi nu til at have sympati for højskolen fordi den udbyder fag om 'radikalisering', vil "motivere og kvalificere potentielle journaliststuderende til at komme ind på journaliststudierne" og snakke om EU politik????

Højskolen er mange ting, og de der retter ind efter VKs værdisæt er der velogså plads til, men hvis dette skulle blive standarden på højskolernes bestræbelser, så ER de da på vej til en sikker død!

Tidligere havde højskolerne en funktion i forhold til restgruppen på uddannelsesmarkedet, hvor man fx under den frie ungdomsuddannelse kunne eksperimentere og afprøve sine evner i kreative fag som billedkunst, musik og teater, og derved få smag for et håndværk som man på trods af karriereensretningen i samfundet alligevel kunne finde et levebrød, eller i det mindste en livspassion som kunne holde en i live når man knoklede med sit lortejob om dagen!

Denne drejning af højskolerne, indskriver dem blot i politisk ensretning, karriereorientering og konforme værdisæt!

Artiklen er endnu et signal om at i en tid hvor vi mangler livsoplysning mere end nogensinde, så selskabstømmer højskolerne arvegodset og svigter sine stolte og velbegrundende traditioner!

Man må håbe, dette kun er et (forarmet) eksempel, og der er betydeligt mere plads til social diversitet og forskellighed i den danske højskoleverden af i dag?

Men desværre afspejler den rapporterede udvikling i artiklen nok VK regeringens nye EU dikterede program for Livslang Læring, som vil gøre højskolerne til endnu en formynderisk studie- og erhvervsforbedrende institution!

"Enten bliver højkolen en træningslejr for dem, der skal redde verden, eller også fastholdes den på den gamle vision som en skole til oplysning af livet i alle dens dimensioner. Her står striden." HØJSKOLEN af Niels Højlund fra 1983

Hvor står den så - hvis vi ta' alle højskole i dag? 2 - 0 til markedsfascismen?!;-)

"Til efteråret 2008 udbyder vi et fag om 'radikalisering', hvor vi samarbejder med Muslimernes Fællesråd, Politiets Efterretningstjeneste og Muhammad Hee, tidligere medlem af Hizb ut-Tahrir. "

Med de samarbejdspartnere skal den danske højskole nok dø eftertrykkeligt.

Grundtvig må vende sig i sin grav i ubehag. Han må føle sig i den grad misbrugt.

Jeg kan desværre ikke anbefale nogen at tage på en "dansk" højskole.

Nej, uhada, Dorte, tænk, hvis nogen begyndte at TALE med de fæle muslimer - hvad skulle det dog blive til?

Højskole 2.0 er slet ikke en højskole. Det er et kursus- og konferencecenter. Noget helt helt andet end en højskole. Men dem, der bevilliger midler til uddannelser i Danmark vil se målbare resultater. Og de vil se muslimer iscenesat som problemer. Det vil Grundtvigs højskole så hjælpe dem med. Jamen, det er flot. I er dygtige. Hundekiksene regner ned over jer om et kort sekund.

Og så forstår jeg for øvrigt slet ikke, hvorfor de praler med, at de har HELE syv elever med anden etnisk baggrund. På den højskole, som min mor var lærer på i 60'erne, 70'erne, 80'erne og 90'erne, har der da altid været elever med anden etnisk baggrund. Det startede med grønlændere og så kom palæstinensere, iranere, tyrkere osv ellers til i løbet af 70'erne og 80'erne. Hvor svært kan det være?

Per Vadmand

Jeg har intet imod muslimer. Men jeg bryder mig ikke om islamisme og islamister.

Kurser om radikalisering hører ikke hjemme på en dansk højskole. Det er misbrug af højskoler. En krænkelse af den danske højskoleånd. På andre "danske" højskoler reklameres der for indpakning af muslimske kvinder. Det kan jeg ikke acceptere. Det er kønsdiskriminerende.

@Dorte

Jamen, jamen. Det har aldrig nogensinde stået nogen steder i noget som Grundtvig har skrevet, at han skulle misbruges af Tidehvervspræster med følge. Lige som det aldrig har været en del af dansk højskoleånd, at smække døren i i ansigtet på andre mennesker. Der har været muslimer på danske folkehøjskoler lige så længe som der har været muslimer i Danmark. Religion har altid været et debatemne på de danske folkehøjskoler. Der er intet nyt i det, som Grundtvigs højskole har gang i, hvad det angår.

Det nye er management- og reklamesproget i lanceringen ("Hvad værre er, så indikerer tonen i Ritzau-telegrammet en underforståethed om, at højskolerne lever i en osteklokke og har et utidssvarende produkt....der bliver knoklet og produktudviklet rundt om på de danske højskoler." "Vi vil invitere de førende eksperter og ildsjæle indenfor og sikre nogle kreative og innovative rammer, som giver eleverne unikke muligheder..." osv).

Det nye er at livsoplysning, filosofi, samfundsforståelse og læring for livet er blevet til noget med at have fingeren på pulsen, at kvalificere de "studerende" til målrettede karrierer, at sparre med erhvervslivet og at tilbyde lækre omgivelser til dyre konferencer og kursusophold for samfundets (fremtidige) top.

Siden hvornår er livsoplysning blevet til et produkt? Det er der, det er ved at skride ud for de danske folkehøjskoler. Det er ikke lysten til dialog og debat, den er gal med - det er selve præmisserne for debatten, som er ved at skride. Som om en folkehøjskole var et dyrt hotel, hvor diverse management- og topledertyper kan konferere lidt om vores fælles fremtid, imens eleverne i rollen som journalister flittigt tager noter og refererer loyalt.

Søren Lerche

Hej Mokkasinen, Lazarus, Dorte og Vibeke

I ser ud til at blive voldsomt provokerede af vores version Højskole 2.0, som betyder interaktion med offentligheden, at man her igennem kan udfordre sin forforståelse og fordomme og se verden med nye øjne.

Jeg synes, at I skal gå ind og tjekke vores hjemmeside ud, før I bliver så bekymrede på Grundtvigs og de danske højskolers vegne. www.grundtvigs.dk

Vi har bestemt ikke tænkt os at afvikle folkeoplysningen eller drive elitær kursusvirksomhed. Tværtimod inviterer vi eksperter ind i en anden ramme end deres vante. Vores elever inviteres ud til boligområder som Vollsmose, Gellerup og Blågårds Plads. Her arrangerer vi sammen med eleverne debatter, som vi tidligere har set Niels Højlund mestre.

Jeg vil meget gerne drøfte jeres bekymringer personligt.
I må til enhver tid ringe 48 26 87 00 og I kan til enhver tid besøge Grundtvigs Højskole, Frederiksværksgade 147, 3400 Hillerød.

Jeg beklager, at I ikke bryder jer om vores sprogbrug, men beder jer om at kigge på hjemmesiden og derefter vurdere, om vi er underlagt regeringens ambition om karriereensretning.

I kan nedenfor se nogle af de mange fag, som vi udbyder til efteråret.

Mange hilsner

Søren Lerche
Grundtvigs Højskole

A-fag
• Foto og photoshop

• Medier og samfund

• Psykologi

• Retorik

B-fag
• Dansk sprog og kultur

• Filmproduktion

• Journalistik

• Sociologi

C-fag
• Dansk og europæisk politik.

• Moderne verdenslitteratur

• Rytmisk sammenspil 1

• Tegning

D-fag
• Boldspil

• Maleri og kunstforståelse

• Moderne film - historie og æstetik

• USA - Kultur og Identitet

E-fag
• Amerikansk politik

• Fodbold

• Rytmisk kor

2. modul 26.10.2008 - 20.12.2008

A-fag
• Forfatterværksted

• Fotojournalistik

• Islam og Europa

• Maleri og kunstforståelse

B-fag
• Dansk sprog og kultur

• Filmproduktion

• Filosofi

• Journalistik

C-fag
• Illustration

• Mediefilosofi

• Ny dansk litteratur

• Rytmisk sammenspil 1

D-fag
• Boldspil

• Medicinsk etik

• Radikalisering

• Tegning

E-fag
• Fodbold

• International politik

• Kosmologi

• Rytmisk kor

Vibeke Nielsen

@Søren Lerche

Det er sprogbrugen og vinklingen, der er provokerende. Ikke selve kursusprogrammet. Men ord skaber folk. Og højskoler. Så ja, måske et kritisk kig på den reklameagtige diskurs var et forsøg værd, medmindre I vil fremstå som sandsælgere i Sahara. Eller bilsælgere i USA:

At højskolerne generelt i stigende grad har forvandlet sig til kursus- og konferencecentre, skal I alene ikke klandres for. Jeg er bare ikke sikker på, at denne forvandling er løsningen. Hverken for den befolkning, der har en almen glæde af højskolernes eksistens eller for højskolernes egen levedygtighed. Eller for de grupper af etniske minoriteter, der har brug for at komme ind og præge vores fælles verden.