Læserbrev

Læserne skriver

Debat fra dagens avis
24. juni 2008

Ukvalificerede mænd

Henning Kjær, Vanløse

Efter den seneste tids afsløringer om udbredt ledelsesmæssig inkompetance gennem flere år i både DR og TV 2 kunne det være relevant igen at høre de gamle mænds argumenter mod kønskvotering af kvinder til topstillinger. Hvordan kan så meget mandlig inkompetance stå på i årevis, uden at den mandlige ejer griber ind. Var det igen mere mandligt netværk end kvalifikationer der var afgørende for udnævnelserne.

Hjerne-seksualitet?

Ane Kirk og Zinta Whittingham Kbh N.

Okay, min kæreste er lebbe (og i og med at jeg er kærester med hende, er jeg altså også lebbe). Ifølge et forskningsresultat fra Karolinska Institut, refereret i artiklen 'Nu er de ikke længere syge - nu sidder det i hjernen' bragt 20. juni, har min kæreste altså en 'mandlig' hjerne - hvilket gør hende homoseksuel. Så langt så godt. Men siden jeg også er lesbisk, har jeg altså også en 'mandlig' hjerne.

Hvilket derfor må betyde, at vores hjerner har et mandligt homoseksuelt forhold. Hm. Så må vi altså være bøsser - men de har jo 'kvindelige' hjerner ...

Så nu ved vi slet ikke, hvilket skab vi skal hoppe ud af for at lande i den rigtige kasse. Mon det der Karolinska Institut kan hjælpe os med dette problem? Vi venter i spænding.

Kulforbruget skal ned

Tarjei Haaland, klima- og energimedarbejder, Greenpeace

I en mavesur påtale 17. juni hævder Knud Pedersen (KP) fra DONG, at "ophævelse af kulforbuddet og brændselsfleksibilitet betyder, at vi kan udnytte vores mest energieffektive kraftværker på den bedste måde".

Sagen er, at DONG har overtalt regeringen til at ophæve kulforbuddet på deres mest energieffektive værker - Avedøre2 og Skærbæk3 - med påstanden om, at det ellers ikke vil kunne betale sig for DONG at anvende disse kraftværker maksimalt.

Greenpeace har fremlagt dokumentation for, hvordan DONG med en alternativ last- og brændselsfordeling på Avedøreværket - og hvor Avedøre 2 vel at mærke bevares kul-frit - i forhold til i dag ville kunne nedbringe det samlede årlige kulforbrug på Avedøreværket med 64 procent, reducere det årlige CO2-udslip med 0,9 mio. tons og næsten tredoble indfyringen af biomasse.

Vi mener, at det er vigtigt, at Danmark - som et af verdens rigeste lande med et i forvejen alt for stort kulforbrug og CO2-udslip pr. indbygger - reducerer det hjemlige forbrug og CO2-udslip.

Men DONG ønsker at bruge mere svinende kul på deres kraftværker og udlede mere CO2 i Danmark, hvis det kan betale sig - for dem. Og så købe flere CO2-kreditter i u-lande (fra CDM-projekter) eller CO2-kvoter i EU, som kan kompensere for det.

KP hævder med henvisning til det gældende kredit-loft, at DONG ikke kan vælge at købe flere CDM-kreditter for at kompensere for et større CO2-udslip i Danmark fra omstillingen til kul på Avedøre2 og Skærbæk3. Hvis det er rigtigt, så har DONG allerede nu planlagt at gøre brug af det maksimalt tilladte køb af CO2-kreditter for 2008-12.

Og hvis alle andre i EU-15 gjorde ligeså - gik helt til loftet m.h.t. køb af CO2-kreditter - så ville praktisk talt hele den reduktion på otte procent i 2008-12 i.f.t. 1990, som EU-15 skal præstere ifølge Kyoto-protokollen, ske udenfor EU.

Vi kan ikke være det bekendt

Annelise Løb, Lyngby

Elias Karkavandis sag, som har været taget op her i Information, har berørt mig dybt og gjort mig meget forarget over den uretfærdige behandling og hårde dom, han har været ude for her i vores land. bew udtrykker det som et af de væsentlige paradigmeskift, som det danske velfærdssamfund har undergået de seneste 10 år, og som jeg også med stor beklagelse kan konstatere. En af grundene til at man ind imellem er flov over at være dansker.

Danskhed?

Stine Ofelia K., Kbh. V

Siden min ungdom har jeg haft et konfliktfyldt forhold til den danske nationalidentitet. Siden regeringsskiftet i 2001 har jeg haft en decideret modstand mod at identificere mig som dansker. Historien om Elias Karkavandi forstærker den modstand i en sådan grad, at jeg nu sidder foran computeren og ikke kan tænke andet end: Hvad fanden sker der? Hvordan kan en hel nation af fornuftige, veluddannede, velbemidlede, pæne mennesker acceptere og bakke op om det menneskesyn, som lovliggør en så ubehøvlet behandling af en mand som Elias? Hvad er det, som gør, at danskhed i dag ikke handler om at være god, tolerant, kærlig men derimod hård, arrogant og decideret uvenlig? Hvordan kan en nation, som ellers har rigeligt, nægte at dele?

Og hvorfor skulle den!? 104,75 kr. hver fjortende dag - foruden, altså, madkuponer til Sandholmslejrens kantine! En udvisning til Iran efter 18 år i Danmark på grund af 14 vagter for en pusher på Christiania! Er det virkelig danskhed anno 2008?

Hvad skal vi beslutte?

Preben Hammer Jensen, Skælskør

Jeg læser hele tiden i min avis (Information) og i udtalelser fra regeringen og det meste af den professionelle opposition, at vi skal med i euroen for at sidde med ved bordet og være med til at bestemme der. Men jeg har endnu ikke forstået, hvad det er, vi skal bestemme. Er det da ikke på forhånd givet, hvad det er der skal besluttes ?

Fremmedgjort sommerferie

Andreas Pinstrup Jørgensen, Kbh N.

Så er den sgu' i hus, den forbandet længe ventede sommerferie. Nu har man slidt og slæbt med at lære alt fra Giddens' subtile tale om det refleksive menneske til Parsons selvhøjtidelige sludder om den strukturelle funktionalisme. Ja, selv de noget så symbolske interaktionisters tale om impressionmanagement er blevet indprentet med grusom kynisme, og hvad får man: Sølle 20 minutters fremtræde for to afdankede universitetslektorer og spørgsmål til omkring en promille af det, man så pertentligt har svøbt sin hjernebark i hver nat i tre lange uger - efterfulgt af et tal. Og til næste semester må man starte forfra igen. Magen til fremmedgørelse og meningstab skal man lede længe efter.

Tillykke med sommerferien.

Foghs dalende popularitet

Kirsten Møbius, Roskilde

Han har forsøgt meget for at holde ballonen oppe: lovet mere, end han kan holde, fordrejet sandheden og meget andet. Men at sende Anne Mette til 'Vild med dans' - som i hvert fald tidligere var en seersucces - er dog det mest ynkelige mediestunt hidtil. Det grænser til det ubeskrivelige.

Det får mig til at tænke på, da Tony Blairs popularitet dalede, og vupti så blev hans kone gravid. Man kunne så kun frygte, at Fogh en dag tager et og andet i brug, som han har lært ved et af sine besøg hos vennen Bush - du ved!

Degn tager fejl

Peter Skaarup, MF, DF, Integrationsordfører

Elisabeth Degn beskylder mig i denne avis for dobbelte standarder, fordi jeg ønsker Hizb-ut-Tahrir gjort forbudt. Årsagen til mit ønske om forbud er, at organisationen åbent virker for at omstyrte demokratiet, hvilket man bl.a. i Tyskland har gjort forbudt af historisk forståelige årsager. En række andre lande har samme opfattelse af HUT, for eksempel Sverige, hvor organisationen betragtes som en terrororganisation. Endvidere er talsmanden for HUT i Danmark blevet dømt for opfordring til drab på jøder. Det finder jeg i sig selv er grund nok til at forbyde organisationen.

Der er ikke tale om at gradbøje Grundloven, fordi jeg ønsker en åbenlyst antidemokratisk organisation forbudt. De kunne jo blot ændre deres formålsparagraffer og trække konkrete dødstrusler tilbage, hvis de virkelig var tilhængere af demokrati i HUT.

Det er mig en gåde, hvorfor ED mener, at alene fordi Rigsadvokaten ikke for nærværende ønsker at indstille HUT til opløsning, så er det grundlovsstridigt at vedtage i Folketinget, at organisationen skal det. Det er ikke tilfældet. Et flertal i Folketinget bør bede justitsminister Lene Espersen opløse HUT ved lov. Det er justitsministeren, der er øverste myndighed - ikke Rigsadvokaten.

Efterfølgende kunne der komme en interessant retssag ud af det, hvor HUT så kunne forklare, hvordan og hvorfor jøder skal dræbes og demokratiet afskaffes. Den tror jeg ikke de ville have en chance for at vinde, hvis de i det hele taget havde frækhed nok til at anlægge den ved en verdslig retsinstans, hvilken de som bekendt i forvejen ikke anerkender gyldigheden af.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu