Læsetid: 3 min.

Lissabon-traktaten er stendød

Det vil være en fornærmelse mod de europæiske befolkninger, hvis ratifikations-processen ikke stoppes omgående
19. juni 2008

Forklaringerne på det irske nej til Lissabon-traktaten er mange. Formanden for den største irske fagforening Siptu med 250.000 medlemmer er ikke i tvivl. De irske arbejdere stemte nej, fordi de er nervøse for den sociale dumping, der bliver konsekvensen, når arbejdsgiverne importerer underbetalt udenlandsk arbejdskraft. Det, der slog hovedet på sømmet for dem, var EF-domstolens afgørelse om, at hensynet til det indre marked og den 'frie konkurrence' står over hensynet til lønmodtagernes interesser og retten til gennem konflikt at sikre sig acceptable løn- og arbejdsvilkår.

Irernes dom over Lissabon-traktaten blev den samme som hollændernes og franskmændenes over EU-forfatningen. Begrundelserne ligner også hinanden. Befolkningerne vil ikke acceptere et udemokratisk EU-samarbejde, hvor kravet om borgerlig økonomisk politik, privatiseringer og udliciteringer er skrevet ind i grundlaget, og hvor fagbevægelsen og arbejderne ikke har mulighed for at forsvare sig effektivt mod social dumping gennem faglige kampskridt.

Lissabon-traktaten er stendød. Forsøget på at få vedtaget en uforståelig traktat, efter at en lidt mere forståelig traktat med samme indhold var faldet ved folkeafstemningerne i Holland og Frankrig, gik galt det eneste sted, hvor der blev afhold folkeafstemning.

Der er ingen vej uden om at acceptere befolkningernes dom. EU-forfatningen er nu forkastet ved tre folkeafstemninger i tre europæiske lande. At forsøge endnu en gang vil blot uddybe konflikten mellem EU-eliten og de almindelige befolkninger i EU-landene.

Nyt samarbejde

I denne situation er det helt nødvendigt at starte forfra. Vi må have en åben diskussion om et nyt demokratisk samarbejde i Europa. Dette må baseres på demokratiske og sociale rettigheder til befolkningen. Miljø, klima, sundhed og dyrevelfærd skal sikres.

Et sådant nyt europæisk samarbejde forudsætter et opgør med det indre marked. Et nyt europæisk samarbejde skal baseres på en handels- og landbrugspolitik, som fungerer som en støtte til den økonomiske udvikling i ulandende, og den såkaldte 'forbedring' af EU's militære kapacitet skal stoppes. Verden har ikke brug for flere militære supermagter. Det europæiske samarbejde skal bygge på de europæiske befolkningers og parlamenters suverænitet.

Det vil være en fornærmelse mod de europæiske befolkninger, hvis ratifikationsprocessen ikke stoppes omgående. Ingen af de europæiske befolkninger har tilsluttet sig Lissabon-traktaten. Vi vil ikke bruges til at lægge pres på Irland, uden at vi ved en folkeafstemning har givet vores tilslutning til dette. Hvis EU-toppen fastholder sit krav om en fortsat ratifikationsproces, må de sikre denne demokratisk legitimitet gennem en folkeafstemning i samtlige europæiske lande. Ellers må de tage til efterretning, at EU-forfatningen i forskellige forklædninger nu er faldet for folkets dom i tre europæiske lande.

Europæisk problem

Irlands nej er ikke Irlands problem. Der er tale om en europæisk udfordring. Derfor må alle lande have mulighed for at tilslutte sig en protokol, der sikrer konfliktretten. Det må være et klart dansk krav. Socialdemokraterne og SF må tage sig sammen og støtte den europæiske fagbevægelses krav om en social protokol, sådan at konfliktretten umiddelbart sikres i EU.

Tilsvarende må Socialdemokraterne, Radikale Venstre og SF gå sammen med Enhedslisten om at presse regeringen til at støtte en protokol, der sikrer alle EU-lande retten til at gå foran på miljø-, fødevare, sundheds- og dyrevelfærdsområdet. Alle lande må have mulighed for at afvise EU-krav om udlicitering og privatisering. Der må sættes klare rammer for EF-domstolens magt.

Ofte har et politisk flertal i Danmark beklaget, at EU-regler undergravede vores økologiregler, forhindrede os i at forbyde medicin og gift i vores fødevarer og tvang os til at gennemføre udbud, udliciteringer, liberaliseringer og privatiseringer, som vi ikke kunne se nogen mening med. Ofte har et flertal i folketinget beklaget, at hensynet til det indre marked og til store multinationale koncerner forhindrede, at vi kunne sætte hensynet il miljø, sundhed og dyrevelfærd i centrum.

Vi kan spille en rolle

Irernes nej giver os en enestående mulighed til at få etableret et nyt europæisk samarbejde, hvor disse prioriteringer kan sikres. Det vil også give en helt ny mulighed for at sende europæiske aftaler til folkeafstemning - og at få dem vedtaget.

Danmark kan komme til at spille en vigtig rolle i denne proces. Det forudsætter imidlertid, at Socialdemokraterne, Radikale Venstre og SF opgiver deres europapolitiske alliance med Venstre og konservative. Sammen kan centrum-venstre partierne i Danmark sætte sig i spidsen for en progressiv og demokratisk udvikling i det europæiske samarbejde.

Per Clausen er EU-ordfører for Enhedslisten

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Heinrich R. Jørgensen

Lissabon-traktaten er stendød - traktaten bliver ikke gennemført under dét navn.

Spørgsmålene er vel udelukkende:
1) hvilke særlige forhold der kommer til at gælde for Irland, således at også Irland kan tilslutte sig en ny traktat (evt. med forbehold af en slags).
2) hvilke lumpne tricks bliver anvendt næste gang, for at sikre at Irland ikke stemmer, eller ikke stemmer nej.
3) hvilken by den eksisterende traktat (evt. med få ændringer) skal navngives efter fremover.

Flemming Leer Jakobsen

Per Clausen, Hørt !

Jeg kunne (næsten) ikke skrive det bedre selv. :/

Der er behov for at sætte sundheden over profithensyn.

Vi har jo senest igår set fødevareministeren sidde et flertal i Folketinget overhørig i spørgsmålet om forbud af azo-farvestoffer i sodavand, slik mm. Den reelle årsag skal findes i, at ministeren frygter at få en sag på halsen for tekniske handelshindringer af EU-kommissionen ved et dansk forbud. Der er stærke indikationer på, at azofarvestoffer er årsagen til hyperaktive børn.

http://www.denmarkonline.dk/fodevareminister-tor-ikke-forbyde-azofarvest...

Et andet eksempel på et sindsygt produkt er hårfarvemidler, som Kontant i 2004 (vist nok 24. november) beskrev i værste fald kunne slå folk ihjel via anafylaktisk chok ! Eksemplet var fra England, hvor en mor fik et sådant chok som følge af et hårfarvemiddel. Der gik vist 30 minutter fra de første tegn til hun døde ! Hårfarve produkterne kan stadigvæk købes i den almindelige dagligvarehandel her snart 4 år efter. Der er intet sket. Danmark kan heller ikke her indføre et dansk forbud.

Andre hårplejeprodukter findes stadigvæk i handelen selvom gener kan være allergi, indhold af hormonforstyrrende stoffer eller i værste fald føre til kræft.

http://www.denmarkonline.dk/harprodukter-ogsa-farlige-stoffer-i-hjemmet-...

Der er behov for et stort opgør med det indre marked. Som det er nu er det kørt helt af sporet og kun til fordel for industrien.

En kombination af EFTA, Europarådet og OSCE opfylder sådan set de krav, der må stilles til et fornuftigt og hensigtsmæssigt europæisk samarbejde, og dem som Per Clausen stiller her.

Så det, vi skal bruge, eksisterer allerede. Vi skal bare slippe af med EU.