Læsetid: 2 min.

Lydhør proces i gang på RUC

Poul Holm, rektor på Roskilde Universitetscenter (bill.), mener ikke, at samtalen mellem de studerende og rektor skal foregå mellem studenterrådets repræsentanter.

Poul Holm, rektor på Roskilde Universitetscenter (bill.), mener ikke, at samtalen mellem de studerende og rektor skal foregå mellem studenterrådets repræsentanter.

Frederik Clement

11. juni 2008

Danske Studerendes Fællesråd bebrejder mig i et åbent brev omtalt i Inf. 9. juni, at jeg vil tale med de studerende på RUC uden om Studenterrådet.

DSF mener, at al samtale mellem rektor og studerende skal ske gennem Studenterrådets repræsentanter.

Jeg er uenig. Som rektor har jeg ikke almindelig undervisning og savner derfor den livgivende direkte kontakt gennem den almindelige dagligdags kontakt. Jeg tror, jeg bliver en klogere og mere lydhør rektor af at tale med så brede grupper af studerende som muligt.

Jeg synes, jeg har en tæt og god dialog med de valgte studenterrepræsentanter i bestyrelsen og Akademisk Råd. Jeg er også meget glad for de møder, jeg har haft med Studenterrådets studienævnsmedlemmer i september sidste år og igen i april.

Derudover synes jeg, det er helt naturligt, at jeg som rektor ønsker at være i dialog med så brede og forskelligartede synspunkter som muligt.

Jeg har flere gange om måneden træffetid, hvor alle studerende og medarbejdere er velkomne til at opsøge mig uden forudgående aftale. Ofte kommer der i løbet af sådan en time 2-3 studerende med konkrete problemer og klager, som naturligvis er med til at give mig et indtryk af temperaturen på fagene og de konkrete studievilkår. Men det billede, der kommer ud af den slags klagemål, kan jo også være skævt. Derfor har jeg indbudt til dialog med flere studerende som kan være med til at nuancere mit og ledelsens billede af studierne - hvad der er godt og skidt, ønsker, forslag osv. Denne dialog vil være helt åben, og der vil ikke være krav om, at den enkelte studerende repræsenterer andre end sig selv og sine synspunkter. Det er en proces, som har fokus på at nuancere, men ikke på at afveje. Det vigtigste i processen er for mig simpelthen dialogen med de enkelte studerende - at forstå bedre, hvad der for den enkelte gør RUC til et forhåbentlig spændende uddannelsessted.

Jeg er derfor i gang med en række møder af ca. en times varighed i løbet af juni måned, hvor alle studerende har kunnet melde sig til. Invitationen gjaldt naturligvis alle studerende, uanset om de er knyttet til en studenterorganisation eller ej.

Evt. forslag som jeg måtte få ud af dialogmøderne skal naturligvis drøftes i de kompetente organer, hvor de valgte studenterrepræsentanter vil være med.

Jeg synes, det er en proces, der viser lydhørhed - ikke det modsatte.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

"Invitationen gjaldt naturligvis alle studerende, uanset om de er knyttet til en studenterorganisation eller ej."

Det er ganske enkelt forkert. Som invitationen oprindeligt var formuleret kunne den ikke forstås anderledes end at det kun var studerende som ikke var aktive i studenterpolitik, som var inviterede til at deltage - eller anderledes formuleret: at de demokratisk valgte repræsentanter ikke var velkomne.

I forlængelse af dette er det en fordrejning at hævde at DSF "mener, at al samtale mellem rektor og studerende skal ske gennem Studenterrådets repræsentanter." Det synspunkt som er blevet fremført af en række studenterorganisationer er tværtimod det som Poul Holm - nu - gør sig til talsmand for: at møderne naturligvis må være for alle studerende.

Jeg skrev den 20. maj tiil Studenterrådet: "Invitationen gælder naturligvis alle
studerende uanset om de er knyttet til en studenterorganisation eller ej." Alligevel påstår Danske Studerendes Fællesråd nu at rektor "åbenlyst undergraver demokratiet og mener, at de studerendes egne repræsentanter ikke er værd at snakke med". Det er helt ubegrundet. Dokumentationen er offentliggjort på www.hippocampus-ruc.dk.

Det er muligt at der i en mail til studenterrådet er blevet korrigeret. Men det eneste den samlede studenterpopulation har fået, indtil offentliggørelsen d.8. juni i Hippocampus (altså 6 dage efter det første møde), er den oprindelige mail. Følgende er det relevante uddrag af den oprindelige invitation, skrevet d.15. maj:
"Kære studievejledere.

Jeg har lovet Maria Volf fra rektorsekretariatet at sende en forespørgsel videre til jer decentrale studievejledere for at høre, om I vil videreformidle budskabet til jeres studerende.

Det drejer sig om, at rektor gerne vil have nogle studerende i tale for at høre,
hvad de synes om at læse på RUC.

Helt konkret vil Poul gerne tale med studerende, der ikke er involveret i studenterpolitisk arbejde, men alene er brugere af RUCs uddannelser, om de uddannelser, de læser: Hvad synes de om de uddannelser de går på: kvalitet, struktur, organisering m.m.? Disse indtryk skal bruges til at opnå et grundlag for en mere systematisk indsamling af studentervurderinger af hvad, der er reelle ønsker til ledelsesinitiativer på området."