Kommentar

Sådan er de jo, de arabere!

For de fleste danskere kan filmen 'Gå med fred Jamil' bekræfte alle fordommene, og derfor skal den nok få et stort publikum
4. juni 2008

"Hver eneste af filmens velkomponerede scener insisterer på at blive set med deres gennemført barske intensitet," skriver Erik Jensen i Politiken om den nye danske film Gå med fred Jamil. Det var nu mere, end jeg orkede, altså at se på hver eneste scene, for der var så meget udpenslet vold i den film, at alene det kunne bringe mig til kvalmestadiet. Men skidt med det, jeg har aldrig været nogen stor tilhænger af voldsfilm, så film skal ikke vurderes efter min tærskel på det område.

Hvad værre er: filmen kommer imod instruktørens udtalte (i interview i Information den 30. maj) hensigt til at virke direkte racistisk. Ganske vist påstår den ikke at være repræsentativ for det arabiske indvandrermiljø i Danmark, men i betragtning af at der hverken hver dag eller år kommer en film om det miljø, bliver den det. Og det billede filmen tegner af arabere passer lige ind i det billede, som mange danskere har af dem; tilmed er en af de mest fordomsfulde muslim- og palæstinenserfjendske danskere, Mogens Rukow, medforfatter til filmen. Det må i sandhed være en film efter hans hoved, og tænk at man selv kan få dem til at lave den - og spille med i den.

Kun et postulat

Det er da rigtigt, at filmen slutter med et fredeligt korancitat, men det forbliver et postulat, efter alt hvad man har været igennem inden. Det er også rigtigt, at filmen er flot filmet og klippet, om end det skaber en del forvirring om, hvem der nu lige er hvem og hvorfor og holder med hvem. Men de mange close-ups er samtidig et af problemerne, araberne - og det er samtlige i filmen jo - er svedige ud over det sædvanlige. Der har været godt gang i vandsprøjten, eller er det olie?, de er i hvert fald smurt godt ind, selv i en kølig parkeringskælder stråler sveden om kap med deres tykke guldkæder, det understreger det farlige og dyriske, og det samme gør close ups på volden og dens resultater.

Hovedpersonen, Jamil, der er sunnimuslim - det var ikke helt klart om han var palæstinenser eller libaneser - er under den libanesiske borgerkrig kommet til Danmark fra Libanon sammen med sin far, efter at moderen var blevet myrdet af en shia-muslim. Hele dette udgangspunkt er galt, konfliktlinjerne i den libanesiske borgerkrig gik ikke mellem sunni- og shia-muslimer, men i perioder mellem shia og shia, men de blev aldrig omtalt som sådan, men i stedet som repræsentanter for henholdsvis Amal og Hizballah. Konflikten mellem shia- og sunnimuslimer i Danmark er også et postulat. Ganske vist har der efter sigende været et par voldelige sammenstød, men det er først en konflikt der er blevet aktuel med Irak-krigen, og hvis den findes, så skyldes det nok ikke striden om kaliffens skæg for 1400 år siden.

Jamil er efter sigende vred over, at faderen ikke hævnede moderens død i Libanon, men stak af. Det er faktisk en problematik, som i en mere symbolsk form findes mellem første og anden generations palæstinensere. Nemlig at anden generation har bebrejdet første generation, at de flygtede fra - og i begyndelsen ikke hævnede - moderen/landet der blev voldtaget og besat af fjenden/israelerne. Men det er ikke denne symbolik der hentydes til i filmen, som i det hele taget ikke udmærker sig ved mere diskrete antydninger.

Der er to sympatiske arabere i filmen, nemlig hovedpersonens far og hans lille søn - de andre er indskrænkede, hævngerrige voldsmænd, nogle af dem ser ud til at være på sinkestadiet, og dertil dyriske. Kvinderne er stort set fraværende, men dog repræsenteret ved den hævngerrige hustru og mavedanserinden. Var der nogen der sagde kliché?

Antivoldeligt

Informations Morten Piil bekender, at han "finder selve historien meget fjern og svær at relatere til." Berlingskes Ebbe Iversen derimod kan rystet "konstatere, at atavistiske traditioner fra Mellemøsten og hadefulde modsætninger mellem shia- og sunni-muslimer trives i bedste (dvs. værste) velgående i det moderne Danmark." Weekendavisen skriver, at filmen har et "rent, stærkt og klokkeklart anti-voldeligt budskab". Det er muligt, men det er meget svært at tro, at det også bliver opfattet sådan. Måske af de arabiske indvandrere iblandt os, fordi de trods alt ved, at virkeligheden - også - ser anderledes ud. For de fleste danskere kan filmen til gengæld bekræfte alle fordommene, og derfor skal den nok få et stort publikum.

Filmen havde premiere, samtidig med at Rockwool-fondens forskningsenhed offentliggjorde en undersøgelse, der peger på, at arabere er den eneste etniske gruppe der bliver ved med - op til 29-års alderen - at begå mere kriminalitet end danske unge. Det er sjældent, at der er så flotte billeder til Rockwoolfondens publikationer.

Birgitte Rahbek, kultursociolog

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Heinrich R. Jørgensen

"Der Ewige Jude" er et mesterværk - i propaganda og ekstrem manipulation.

Jeg ville næste ønske, at filmen blev brugt i undervisningen på skoler (eller gymnasieniveau) som anskuelsesundervisning på hvor horribel statsvelsignet xenofobi kan blive...

Og så kunne de stakkels elever som modvægt se "The Great Dictator", ligeledes fra 1940, måske filmhistoriens modigste politiske film?

Jeg har boet i Egypten. Et kærestepar blev arresteret for at gå hånd i hand hvilket er ulovligt inde man er gift. Pigen bliver eskorteret hjem til forældrene med en alvorlig advarsel. Drengen kommer ind på politistationen til “karateøvelser”.

Det der forfærdede mig var at næsten alle arabere jeg talte med om denne for mig overraskende strenge og urimelige fremfærd synes at det var helt iorden.

Døm araberne udfra livet i de arabiske lande.

Dorte Sørensen

Tak Birgitte Rahbek for din vurdeing. Det var dejligt at få en vurdering med et kender blik.
Derudover kan jeg ikke lade være med at tænke, at hævn ikke er et arabisk fænomen. Hvor mange hævndrab er der ikke fundet sted bare i Danmark.

Peter Hansen er mange fra Mellemøsten ikke netop flygtet fra livet i de arabiske lande for at leve i en forventet frihed. Denne frihed er desværre ikke så fri i mange henseener.
Din beskrivelse fra Egypten. Kan hurtig blive virkelighed i Danmark, da fx regeringen og DF ønsker, at unge der ikke opføre sig ordenlig i skolen mv skal tages med hjem til en samtale med forældrene så den unge og i sær forældrene tager ansvar gerne gennem en kontrakt med kommunnen om sengetider og hvor den unge ikke må opholde sig ol og hvis familien ikke vil overholde kontrakten eller indgå den så midste famillien deres børnecheck.

Michael Skaarup

Dorte Sørensen..

netværkmøder og bekymringsamtaler, som du let henviser til, iværksættes ikke fordi folk holder i hånd på offentlig vej. De bruges til at forebygge at den unge, fortsætter sin kriminelle løbebane. At det er nødvendigt, at pålæge forældre ansvar for deres børn, via kontrakter, er selvfølgelig et sørgeligt faktum.

Derudover synes at Peter Hansen har en pointe, idet man mener at man skal dømme araberne ud fra livet i de arabiske lande. Jeg har selv hørt ligende argument fremsat at kriminelle arabiske unge selv. I det de kalder Danmark for et pædagogsamfund, hvor straffen er lange samtaler, fremfor en konsekvens afstraffelse. De unge mener selv, at kriminaliteten ville være mindre attraktiv, hvis straffen var hårdere..

Jeg har ikke set filmen, men kender indvandrere miljøet fra mit arbejde på gadeplan. Det er på flere måder, et meget råt og voldligt samfund. Vold, kommunale sagbehandlere, fraværende og inkompetente forældre, er for mange unge, en del af livets realiteter.

Jeg glæder mig til at ved lejlighed at se filmen i biffen, eller når den kommer i en rippet version på nettet.

mere kærlighed - også til stereotyper som Brian og Ahmed....

Rahbek får modsagt sit argument her:

"Ganske vist påstår den ikke at være repræsentativ for det arabiske indvandrermiljø i Danmark, men i betragtning af at der hverken hver dag eller år kommer en film om det miljø, bliver den det. "

Instruktøren har åbenbart ikke villet lavet en film om indvandrerNE som sådan, men om nogen bestemte indvandrere. Det er altså Rahbek, som først generaliserer filmen som udsagn om en hel gruppe, og derefter kritiserer den generalisering. Smart hva. Så ethvert kunstnerisk udsagn om indvandrere er altså et generelt udsagn, fremfor et specifikt kunsterisk et? Hvis ikke det er fordomsfuldt, så ved jeg snart ikke....

Hvad med bare at se filmen, som en film om nogen bestemte mennsker og deres valg?

"Berlingskes Ebbe Iversen derimod kan rystet "konstatere, at atavistiske traditioner fra Mellemøsten og hadefulde modsætninger mellem shia- og sunni-muslimer trives i bedste (dvs. værste) velgående i det moderne Danmark."

Dele af Danmark er ikke mere moderne, men det modsatte. Desværre.

Hvad skal vi gøre for at gøre op med sekterisk fjendtlighed i Danmark?

Hvad kan vi gøre?

Hver dag kan jeg fra mit vindue se børn og unge mennesker lege. For en bestemt gruppe - jeg behøver ikke at fortælle hvilken, til dem der selv bor i danske ghettoer - består den "leg" stort set udelukkende af voldelig adfærd. Ingen andre end dem selv bestemmer det.
Denne virkelighed vil vedblive med at eksistere i Danmark. Også når de "legende" vokser op,

Khaled Alsubehi medvirker i filmen, så det er fuldstændigt absurd, at sammenligne denne film med nazistiske propagandafilm. Nogle gange er sandheden bare ubehagelig, men netop derfor er det så meget desto vigtigere, at den kommer frem.

Filmens intention er, at fortælle shiaer og sunnier, at en fortsættelse af deres 1400 år gamle, voldelige konflikt, kombineret med æresbegreber, der kræver boldhævn, kun skaber tragedier. Filmen er ikke henvendt til et etnisk dansk, ikkemuslimsk publikum.

Uddrag fra: Han var ekstrem muslim, nu vil han hjælpe unge

(http://avisen.dk/han-var-ekstrem-muslim-nu-vil-han-hjaelpe-unge_746.aspx)

"... Khalid Alsubei, der kom til Danmark som 17- årig fra Jordan, er blevet en institution på Nørrebro.

Vrede indvandrerdrenge
Det begyndte i 1997, en tilfældig dag, hvor han tændte for sit tv. I billedet løb vrede unge indvandrerdrenge rundt på Blågårds Plads og overdængede politiet med brosten og satte ild til gaden. Khaled tænkte:

»Skal de virkelig repræsentere unge muslimer i Danmark?«

Hurtigt fik han samlet en gruppe fædre, der tog rundt til de problemramte familier og opsøgte de unge gaden. Fædregruppen kaldte de sig.

Og i løbet af få år har de nu fået opbygget deres egen ungdomsklub på Rantzausgade – Klub Spiderhouse. Her kan de unge drenge og piger få afløb for frustrationerne med kickboxing, fodbold, skuespil, værksteder og computerspil.

Hårde kerne
Det har hjulpet mange, mener Khalid Alsubehi. Men han ved også, at den hårde kerne af unge indvandrerdrenge er blevet hårdere. Og en anden gruppe er blevet mere yderliggående.

»Man har håndteret dem på en helt forkert måde, man har ikke villet tale om religionen som en løsning.«

Det er netop religionen, vi skal tale om, da han tager imod Nyhedsavisen i Fædregruppens lokaler. Khalid Alsubehi er blevet overbevist om, at islam kan redde de udsatte unge.

Han er derfor begyndt at læse i islamisk ret – sharia – på universitetet i Damaskus i Syrien. Samtidig holder han og til fredagsbøn i Fædregruppens ungdomsklub. Målet er at bruge sin viden til at fortælle de unge på gaden, hvad der er haram (forbudt) og halal (tilladt) i koranen."

Men det er typisk, at de sædvanlige "antiracistiske" tågehorn spiller nazikortet som sædvanlig. Og med lige ringe held ...

Er Khaled Alsubehi, der studerer sharia i Syrien islamofob, ligesom Villy Søvndal???

Nu må du gerne svare tummelumsen!

Filmen havde premiere, samtidig med at Rockwool-fondens forskningsenhed offentliggjorde en undersøgelse, der peger på, at arabere er den eneste etniske gruppe der bliver ved med - op til 29-års alderen - at begå mere kriminalitet end danske unge. Det er sjældent, at der er så flotte billeder til Rockwoolfondens publikationer.

Hvis Rahbek ikke ønsker at Danskere skal fokusere på eller endda kende til aggressivitetsniveauet blandt arabere hvorfor gør hun så selv opmærksom på Rockwoolfondens undersøgelse? Og ærligtalt, er det ikke temmeleg hyklerisk af hende, at bebrejde filmen at den tager udgangspunkt i en problematik som findes i virkeligheden - det er jo det hun selv understreger ved at henvise til Rockwoolfondens undersøgelse der viser at arabere netop er mere kriminelle ....

Dorte: "Hvad skal vi gøre for at gøre op med sekterisk fjendtlighed i Danmark?"

Tja, DU kunne skrue lidt ned for din evindelige hate-mail.

@Per Vadmand

"Tja, DU kunne skrue lidt ned for din evindelige hate-mail"

Og så fik vi lige luftet endnu en af venstrefløjens idiosynkrasier. Al volden og ballden med indvandrerne skyldes danskernes dårlige debattone. Hvis bare Danskerne ville tie stille så ville den multikulturelle utopi være et paradis på jord. Ligesom den ifølge venstrefløjen gør i Sverige ......

Heinrich R. Jørgensen

Jens:
"Hvis bare Danskerne ville tie stille så ville den multikulturelle utopi være et paradis på jord. "

Det har jeg aldrig tænkt på før, men nu du nævner det...

Nej, Jens, ikke "al volden og balladen" - men Dortes og dine og andrtes vulgærracistiske udgydelser er benzin på et bål, der uden jer ville være betydeligt lettere at slukke.

Som du ser, benægter jeg ikke "bålets" (volden og balladen) eksistens, men jeg benægter i høj grad, at jeres holdning gør andet end at øge problemerne.

Og så er det næsten rørende at høre "åberg" udtale sig om "civiliserede samfund" - i sådan nogle står man ved sine meninger med navn.

@Per Vadmand

"men Dortes og dine og andrtes vulgærracistiske udgydelser er benzin på et bål, der uden jer ville være betydeligt lettere at slukke."

Hvorfor er dette 'bål' så ikke slukket for længst i Sverige?? I Sverige får indvandringskritikerne ikke lov at komme til orde, og hvis de prøver at holde offentlige møder, bliver disse møder øjeblikkeligt stormet af den Svenske venstrefløjs SA-tropper i AFA.

Alligevel er de Svenske byer ved at segne under den stadig stigende og forrået voldskriminalitet. Sverige har idag en mordrate per 100.000 indbyggere, som er højere end den i USA. Voldtægtsraten må vel efterhånden kaldes en epidemi som hærger landet. Sidste år havde Sverige 4.750 voldtægter (9,1 mio indbyggere) mens Danmark oplevede godt 500 voldtægter (5,4 mio indbyggere).

Hvordan synes du selv det Svenske eksempel passer ind i din 'teori', Per Vadmand???

Spar dit besvær, Jens, jeg er for længst holdt op med at læse dine indlæg. Mit liv er for kort til din form for snæversyn.

Så kender vi Per Vadmand igen.
Jens' argumentation slår som sædvanligt fuldstændig hul på Vadmands "teori" og Vadmands reaktion:
"Mit liv er for kort til dine indlæg" aka "Jeg diskuterer ikke med racister" aka "Jeg gider ikke diskutere på bodeganiveau".
Uvidende, arrogant og en elendig debattør, kort sagt: en gammel udgave af "Lille-Per" Thomsen.

Kan venstreekstremisternes niveau da efterhånden blive lavere?

@Per Vadmand

"Spar dit besvær, Jens, jeg er for længst holdt op med at læse dine indlæg. Mit liv er for kort til din form for snæversyn."

Typisk venstrefløjen. Når man løber tør for saglige argumter tyr man med det samme til ad hominen angreb. Og jeg har efterhånden bemærket, at denne afvisning af yderligere debat -fulgt op af personangreb- meget ofte kommer når talen falder på Svenske forhold. Skyldes dette forhold, at den Svenske virkelighed står i lodret modsætning til den multikulturelle utopi??? At denne utopi som er gennemført i hinsidan er gået hen og blevet til et mareridt??

Men uanset om Per Vadmand og ligesindende helst ikke vil have deres glansbillede udsat for en konfrontation med den Svenske virkelighed, så tror jeg ikke de slipper i længden. Mine kilder hinsidan fortæller mig, at situationen nærmest dagligt forværres, og når Sverige næste gang ryger ind i en recession er de virkelig i problemer med den store forsørgerbyrde landet har påtaget sig via ikke-vestlig indvandring. Efterhånden som situationen forværres hinsidan vil de Danske masse-medier på et eller andet tidspunkt blive 'tvunget' til at rapportere fra det multikulturelle fallitbo derovre.

Det som ikke fremgår klart hos Rahbek, er så hvilket billede hun gerne vil tegne.
Rahbek underspiller også konflikten mellem Sunni og Shia. De gensidige massakrer i Irak har flere røder end det rent religiøse. Men hvad enten Rahbek kan lide det eller ej, er det relativ kendt at shia'er undertrykkes i de sunnimuslimske lande, og at sunnierne heller ikke har det for let i Iran.
Men hvis man ønsker at fremstille den mellemøstlige kultur udelukkende posetivt, er det selvfølgelig også bedst at lukke øjnene.

NielsC.:

"Det som ikke fremgår klart hos Rahbek, er så hvilket billede hun gerne vil tegne."

Hun er ikke ude på at tegne billeder. Hun kommer med en saglig analyse. Det er vi jo ikke så forvænte med i den hysteriske danske "værdikamp", så det må være forklaringen på den forvirring NielsC giver udtryk for.

Politiken:

"For mig - personligt - signalerer tørklædet ikke ligestilling. Tværtimod. Kvinder må selvfølgelig selv bestemme, om de vil bære tørklæde eller ej. Selvfølgelig må de det. Men det ændrer ikke ved, at tørklædet er et religiøst symbol på, at manden og kvinden ikke er stillet lige".

Ovenstående er at citat fra en af dagens grundlovstaler. Og nej citatet er ikke Pia Kjærsgaards tale. Citatet er fra Villy Søvndals tale.

Det er ikke kun de nye film der forsøger at leve højT på den racistiske bølge i Danmark...

Dorte Sørensen

Svar til Michael Skaarup, Århus
Det er dog nogle venlige ord du sætter på regeringens nye måde at tryne de laveste indkomstgrupper på.
Derudover viser mange undersøgelser at hårde straf ikke hjælper eller virker afskrækkende. Derfor er det også et håbløst forslag DF fremsætter den ene gang efter den anden med nedsættelse af den kriminallelavalder til 12 år. Læste lige at en gruppe venstre folketingemedlemmer nu også går ind for en nedsættelse. Hvad er dog det for et land Danmark er ved at blive - man sætter da ikke børn i fængsel.

Endvidere er det ikke lovligt at to unge ugifte går med hinanden i hånden i nogle af de arabiske lande. I Singapur bliver man straffet for at spytte på fortovet. I Danmark er der nu mange steder det er ulovligt at ryge. Ja sådan er lovgivningen forskellig.
Ligeledes er hævn stadig ikke et arabisk fænomen.
vh

Derfor er det også et håbløst forslag DF fremsætter den ene gang efter den anden med nedsættelse af den kriminallelavalder til 12 år. Læste lige at en gruppe venstre folketingemedlemmer nu også går ind for en nedsættelse. Hvad er dog det for et land Danmark er ved at blive - man sætter da ikke børn i fængsel.

Hvorfor ikke? 12-årige er udmærket i stand til at forstå dansk, og har en langt bedre udviklet retfærdighedssans end deres ældre medborgere, de er godt klar over når de gør noget galt, hvad næppe kan siges om vores pandæmonium af politikere, erhvervsledere og journalister.

Faktisk burde det være en skærpende omstændighed at være under 15.

>Dorte Sørensen

Din kommentar “Ja sådan er lovgivningen forskellig” er temmelig kynisk og ligeglad. Unge i muslimske lande har ikke ret til et kærlighedsliv overhovedet; at gå med hinanden i hånden er jo bare et eksempel – de må jo heller ikke være alene i et rum eller have sex. I Malaysia er der et religiøst politi der turnerer om natten med en ransagningskendelse der gælder alle bygninger. Hvis to unge bliver opdaget, er straffen spanskrør.

Tag stilling!

Åberg: "små stupide rascistiske indlæg, der kan bekræfte alle fordommene!"

Strålende, Alfons - jeg kunne ikke have sagt det bedre selv! Jeg bøjer mig i støvet for en sådan selverkendelse.

Ja, Peter Hansen, og i USA er analt og oralt samleje forbudt i visse stater, hvilket i din logik må betyde, at alle amerikanere er sexfjendske fundamentalister, ikke?

Ja, Peter Hansen, og i USA er analt og oralt samleje forbudt i visse stater, hvilket i din logik må betyde, at alle amerikanere er sexfjendske fundamentalister, ikke?

Den generelle holdning, at der generaliseres for meget, er generelt meget udbredt på venstrefløjen!

Åberg: "små stupide rascistiske indlæg, der kan bekræfte alle fordommene!"

Strålende, Alfons - jeg kunne ikke have sagt det bedre selv! Jeg bøjer mig i støvet for en sådan selverkendelse.

Hmm - jeg burde nok havde skrevet politisk ukorrekte antimuslimske indlæg, men jeg forsøgte at bevare stemningen, ved at anvende din terminologi!

Per Vadmand: hvis amerikanerne stemmer for en lovgivning, kan de selvfølgelig tages til indtægt for den. Hvis man bekender sig til en skriftsreligion, må man vel også kunne tages til indtægt for dens ordlyd.

Jeg fordømmer ikke muslimer for deres holdning, jeg er bare uenig med dem. Jeg har boet fem år i tre muslimske lande, og muslimerne bakker altså op om islam som en lov-religion.

Dorte Sørensen

Svar til Erik B
Så må du også gå ind for valgret og valgbarhed for 12 årige.
vh

Svar til Peter Hansen
Ja de muslimske lande mangler et rigtigt kvindeoprør som de fleste vestlige lande har haft.
I Danmark begyndte det rigtigt omk. slutningen af 1800-tallet, hvilket gav stemme ret først til menighedsrådene, så til kommunerådene og så til Folketinget i 1915.
I 1920érne fik kvinder og mænd lige arve ret og sådan er gået i små ryk. Men først i 1970érne med rødstrømpebevægelsen blev kvindeerns ligestilling rigtigt sat på dagsordnen . Fx fik gifte kvinder deres egen selvangivelse, arbejdsfordelingen i hjemmet blev også sat på dagsordnen osv....
Desværre har Danmark ikke opnået ligestilling fuldt ud endnu - fx har vi ikke fået ligeløn selv om loven om ligeløn blev vedtaget i 1970érne. Det er jo netop ligeløn sundhedskartellet, BUPL og FOA tager lønkampen for i øjeblokket.

Der ses heldigvis et begyndende kvindeoprør i de muslimske lande, så vi må håbe at de får hurtigere og bedre succes end de kristne vestlige kvinder har haft til dato.
vh

Der ses heldigvis et begyndende kvindeoprør i de muslimske lande, så vi må håbe at de får hurtigere og bedre succes end de kristne vestlige kvinder har haft til dato.

Det skyldes nok den væmmelige kristendom, med islam vil det helt sikkert forløbe hurtig og smertefrit, om max 10 år har alle muslimske kvinder opnået den totale ligeberettigelse!

"DF vil udvide tørklædeforbud
Pia Kjærsgaard vil imidlertid udvide tørklædeforbuddet til at gælde ikke blot dommere - men "alle, der repræsenterer det offentlige" og altså også lærere, pædagoger og hjemmehjælpere.

- "Jamen, mange muslimske kvinder vælger jo selv at gå med tørklæde", lyder det igen og igen. Jeg er efterhånden træt af at høre på det. Og hvad så? Det betyder intet, så længe der verden over findes muslimske kvinder, der ikke vælger. Det betyder intet, så længe tørklædet ikke alene er et religiøst, men også et politisk symbol - et symbol på dyb afstandtagen til danske og vestlige demokratiske værdier - og en afstandtagen til den befolkning, der har taget imod dem, siger Pia Kjærsgaard. "

Pia for President

Michael Skaarup

Til Dorte Sørensen

Det kan godt være at bekymringssamtaler og familiekontrakter, i din verden. er til for slå den socioøkonomiske svagtstillet familier i hovedet. I min verden,og når jeg deltager i sådanne samtaler, er det ligemeget hvor stor en indtægt forældrene har. Det er er deres børn som er fåkt, og både børnene og forældre ar brug for hjælpe Og/eller foranstaltninger, der understreger alvoren i røveriske overfald (gaderøveri), selv når ungen kun er 11 år. Det er ikke drengestregner, at true en fremmed person med kniv, for at få udleveret pung, mobiltelefon og andre værdigenstande.

Jeg gad godt at vide, hvilke hårde straffe der ikke hjælper. Faktum er at der pr. INGEN straf er for gaderøverier, brandstiffelse, vold, indbrud, butikstyveri mv., for unge under 18 år...DEt kan godt være at loven foreskriver straffe, men samfundet i d.d. ikke i stand til effektuere straffen, og løslader gerningsmanden, før eller efter, personen ar været for en dommer.

Det er mega nederen, men vi har valgt 200 kr. mere om måned til forbrug, fremfor at sikre at velfærds og retssamfundet kan blive en realitet.

mere kærlighed

Dorte Sørensen: ”...et begyndende kvindeoprør i de muslimske lande”, hvad er det for noget sludder. Fortolkningen af islam er, i de to muslimske lande jeg kender mest til (Egypten og Malayia) da blevet meget strengere de sidste 40 år.

Du og Per Vadmand bagateliserer de begrænsninger islam giver i rettigheder I selv helt sikkert ligesom jeg tager for givet. Jeg tror simpelthen ikke jeres holdning bygger på erfaring, man en forkvaklet idé om at kritik af islam er ”fascisme” og at ingen må tages til indtægt for Islam, selvom de ligger og beder fem gange om dagen.

Med det argument, Alfons Åberg, burde kvinder ikke udsættes for sex - for der er jo i denne verden, der tvinges til at have sex.

Fru Rahbæk prøver at lyde klog ved at fortælle dem, de tager fejl, men ender bare med at afsløre egen uvidenhed. Eksempel:

"Hele dette udgangspunkt er galt, konfliktlinjerne i den libanesiske borgerkrig gik ikke mellem sunni- og shia-muslimer, men i perioder mellem shia og shia, men de blev aldrig omtalt som sådan, men i stedet som repræsentanter for henholdsvis Amal og Hizballah".

Man vil huske massakren på de sunnimuslimsk befolkede flygtningelejre Sabra og Chatila. Nej, ikke venstrefløjens yndlings-version, de kristne araberes nedkæmpning af PLO og efterfølgende henrettelser af civile i 1982 (totalt ca 700 dræbte), men de shiitiske araberes (Amal) jævning af lejrene med jorden i 1985, hvor op mod 4.000 blev dræbt.

Fra Heinrich R:

"Der Ewige Jude" er et mesterværk - i propaganda og ekstrem manipulation.

Jeg ville næste ønske, at filmen blev brugt i undervisningen på skoler (eller gymnasieniveau) som anskuelsesundervisning på hvor horribel statsvelsignet xenofobi kan blive...

Og så kunne de stakkels elever som modvægt se "The Great Dictator", ligeledes fra 1940, måske filmhistoriens modigste politiske film?

---

Kære Heinrich R,

"Der Ewige Jude" var ikke nogen stor succes i Tyskland, faktisk fandt mange tyskere den alt for ekstrem, og dens egentlige effekt var - i propagandistisk forstand - beskeden. (Samme historie gælder Jud Süß).

Hvis du vil se effektiv propaganda vil jeg anbefale "An Inconvenient Truth", som jeg mener er et rigtig godt eksempel på hvid propaganda (har ingen anelse om hvem der har opfundet begreberne hvid/grå/sort propaganda, men kan henvise til: Propaganda and Persuasion By Garth S. Jowett, Victoria O'Donnell; ISBN: 9781412908986

"The Great Dictator" er faktisk ellers et godt bud, men må jeg foreslå "Dr. Strangelove: Or how I learned to stop worrying and love the bomb" eller "Starship Troopers"?

Morten S. Clausen:

"Der Ewige Jude" var ikke nogen stor succes i Tyskland, faktisk fandt mange tyskere den alt for ekstrem, og dens egentlige effekt var - i propagandistisk forstand - beskeden. (Samme historie gælder Jud Süß)."

Så mangler Morten bare lige at forklare os, hvordan det kan være at nazismen slog igennem i Tyskland, når han mener at nazisternes propaganda ikke havde nogen effekt...

Og Bush' 'Mission Accomplished'-stunt hvor han angivelig lander på dækket af USS Wisconsin, er direkte stjålet fra Leni Riefenstahl.

Hele Hollywood er i praksis eet stor propagandaministerium. Jeg kan huske at Saving Private Ryan (en af mine yndlingsfilm) blev præsenteret som en, øh, anti-krigsfilm.

Dorte Sørensen

Henrig Krog du skriver:
-"Fru Rahbæk prøver at lyde klog ved at fortælle dem, de tager fejl, men ender bare med at afsløre egen uvidenhed. Eksempel:
"Hele dette udgangspunkt er galt, konfliktlinjerne i den libanesiske borgerkrig gik ikke mellem sunni- og shia-muslimer, men i perioder mellem shia og shia, men de blev aldrig omtalt som sådan, men i stedet som repræsentanter for henholdsvis Amal og Hizballah".
Man vil huske massakren på de sunnimuslimsk befolkede flygtningelejre Sabra og Chatila. Nej, ikke venstrefløjens yndlings-version, de kristne araberes nedkæmpning af PLO og efterfølgende henrettelser af civile i 1982 (totalt ca 700 dræbte), men de shiitiske araberes (Amal) jævning af lejrene med jorden i 1985, hvor op mod 4.000 blev dræbt"-

Hvor har du dog det fra?

Massakren i Sabra og Chatila, der kostede 3.000 - 3.500 palæstiensere livet, blev udført med Ariel Sharon og Israels velsignelse og af falangisterne (den største af de kristne militser i det centrale Libibanon)
Derudover har Birgitte Rahbek, der både er , kultursociolog og journalist, boet i Libanon og Mellemøsten i 8 år, så skulle hun ikke ha´et vist kendskab til begivenhederne.

Dorte Sørensen

Rettelse: De forskellige kilder kan ikke blive enige om hvor mange, der mistede livet i massakren antallet ligger mellem 700 - 3.500

Thomsen har ikke opgivet sin meningsløse sammenligning af Gå med fred, jamil med Der ewige jude.

Men denne film er lavet af en muslim og henvender sig til muslimer.

Filmen er en bøn til muslimer om at gøre op med de fortidige religiøse stridigheder mellem sunnier og shiaer og er et forsøg på, at gøre op med et æresbegreb, som går ud over alle de involverede, for æresdrab og er en forbrydelse i Danmark, og krænket ære er ikke en formildende omstændighed, hvis der er tale om nøje planlagt blodhævn, tværtimod.

Blodhævn og æresdrab anses nærmest for at være heroisk i mange muslimske lande, hvor der konsekvent ses i gennem fingrene med drab på frafaldne muslimer, ulydige kvinder og andre, som krænker islamisters voldsbaserede æresbegreb.

For at vise, HVOR absurd det er, at sammenligne denne film med nazistriske, antisemitiske propagandafilm, må det endnu en gang nævnes at Khaled Alsubehi, der er en muslimsk fundamentalist, der mener at islam kan redde unge muslimer fra kriminalitet medvirker i denne film.

Det er enten udtryk for bevidst manipulation eller "politisk korrekt" idioti, at kalde denne film for islamofobisk, endsige racistisk. Det er nok det sidste ...

Her er et link til en artikel om alsubehi fra Kristeligt dagblad: (http://avisen.dk/han-var-ekstrem-muslim-nu-vil-han-hjaelpe-unge_746.aspx)

Denne film er altså på ingen måde antimuslimsk propaganda.

Derimod sendte en statlig, egyptisk tv-station en tv-serie i 2002, der er fuldt på linie med Der ewige Jude: Det var en filmatisering af det antisemitiske propagandaskrift Zions Vises protokoller i fyrre afsnit!

Citat fra Frederik Stjernefeldts artikel om samarbejdet mellem nazisterne og Jerusalems stormufti "En mufti i Berlin":

"Det har længe forekommet som en ejendommelig gåde, hvorfor antisemitismens stærkeste bastion i verden i dag er de muslimske lande, især de arabiske.

Tager man Ægypten som eksempel, så er det velkendt, hvordan dette land førte an i karikaturkrisens kampagne mod Danmark – samtidig med at selv samme stat noget mindre fintfølende publicerer groft antisemitiske karikaturer i statslige og statskontrollerede medier hver eneste dag.

Publikationer som Mein Kampf og Zions Vises Protokoller – det antisemitiske smædeskrift konstrueret af zarens hemmelige tjeneste – foreligger i adskillige oversættelser og forhandles ikke bare bredt, men er standardhenvisninger hos førende ægyptiske politikere – og SÅ SENT SOM I 2002 PRODUCEREDE MAN EN TV-SERIE I FYRRE AFSNIT BASERET PÅ NETOP ZIONS VISES PROTOKOLLER og dens forestillinger om en jødisk verdenskonspiration".

Resten kan læses på: http://www.weekendavisen.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20070824/BOGER/10...

Schmidt-Rasmussen:

"Thomsen har ikke opgivet sin meningsløse sammenligning af Gå med fred, jamil med Der ewige jude. Men denne film er lavet af en muslim og henvender sig til muslimer."

Hvorfor læser du ikke Birgitte Rahbeks artikel. Hun har i modsætning til dig forstand på det hun udtaler sig om...

Ja, det er rigtigt Thomsen: ALLE er racister, danskerne, muslimerne, filminstruktørerne og løverne i Knuthenborg Safaripark. Det eneste tilbageværende rene sind på jordkloden er dit, og alle de andre tager fejl.

Alle, uanset hvor langt ude de måtte være, der kan stikke en racismebeskydning ud, har, i Tummelumsens tyndt befolkede verden, forstand på hvad de taler om. Sådan er det bare. Er der nogle der er uenige, så er det bare fordi de ikke har indset deres latente nazisme endnu.

PH:

"Ja, det er rigtigt Thomsen: ALLE er racister, danskerne, muslimerne, filminstruktørerne og løverne i Knuthenborg Safaripark. Det eneste tilbageværende rene sind på jordkloden er dit, og alle de andre tager fejl."

Enig. Men mellem os sagt så er jeg kommet lidt i tvivl om det der med løverne. Det er så svært at forstå hvad de siger...

Thomsen fastholder stadig, at islamisten Khaled Alsubehi, der medvirker i filmen, kunne finde på at medvirke i en islamofobisk film, der kan sammenlignes med Der ewige Jude ...

Alsubehi mener, at islam er svaret på det faktum, at unge muslimer negår mere kriminalitet end andre. derfor studerer han sharia i Syrien og han er faktisk en af de få islamister, som jeg anser for at være en konstruktiv person.

Du er hverken racist eller antiracist, Thomsen. Du er dhimmi ...

Sider