Kommentar

Sundhedsvæsenet er under afvikling

Giv os en løn, som vil spare sundhedsvæsenet for svimlende summer til lapning af huller!
6. juni 2008

Når kvinder stiller krav, starter en ubønhørlig mekanisme, som sigter mod at bagatellisere disse krav, underkende baggrunden for dem, og dramatisere konsekvenserne af at imødekomme dem. Jeg er sygeplejerske, ansat på et af landets offentlige hospitaler. Jeg har således i de forløbne syv uger måttet ransage min sjæl for ærlige svar på flere spørgsmål:

- Om jeg virkelig kan forlange mere end 136 kr. i timen (plus 36,83 for at få nogen til at putte mine børn og 54,56 for at få lov til at arbejde hver anden weekend, samt jul, påske, pinse..) for at have ansvar for liv og død?

- Om jeg har ret til at få løn i den pause, jeg måske får, og hvorunder jeg ikke må forlade afdelingen, idet jeg skal være til rådighed, når patienter bliver akut dårlige?

- Om den effektivitetsforøgelse, jeg mener at have bemærket som følge af faldende bemanding og øget patientoptag, er noget jeg bilder mig ind?

- Om jeg bare piver, som kvinder har det med at gøre?

- Om jeg virkelig vil være skyld i, at Danmarks økonomi, falder fra hinanden?

- Om min løn ikke er langt højere, end jeg påstår, da jeg jo er kvinde og laver ingenting, med fuld løn, i et helt år pr. barn, med mindre jeg overtaler min mand(s arbejdsplads) til at gøre det istedet.

Det regnestykke, Bent Hansen har opstillet som betingelse for et forhandlingsresultat, er simpelt: Du kan få mere i løn, men så skal du også arbejde mere.

Uansvarligt, mand!