Læserbrev

Burma/Myanmar - dobbelt navn og dobbelt moral hos DR

Debat
21. juli 2008
DR boykottede en program om Burma/Myanmar for halvandet år siden, men viste ét i forrige uge. Hvad er ændret, DR?

DR boykottede en program om Burma/Myanmar for halvandet år siden, men viste ét i forrige uge. Hvad er ændret, DR?

Hmmm - jeg undres ... hvordan kan det være, at der i forrige uge kunne vises et hollandsk produceret rejseprogram ('På Sporet af Østen') fra Burma/Myanmar på DR 2, når det ikke er mere end godt halvandet år siden, at et dansk produceret og af DR godkendt rejseprogram fra Burma/Myanmar blev taget af blot en halv time før visning på DR 1? Hvad er det, der er sket, siden vi nu godt må blive introduceret til dette fantastiske og på mange måder tragiske land i et rejseprogram?

Når jeg tænker på argumentationen fra de kritiske røster, der rejste sig i kølvandet på ovennævnte episode, der alle omhandlede, hvor forkasteligt det var, at man overhovedet kunne overveje at lave et rejseprogram om et land, der var styret af et militær diktatur, der undertrykte sit folk på det ubamhjerteligste, så kan jeg ikke se, hvad det lige er, der har ændret sig siden da.

Der har selvfølgelig været en munkeopstand, der dog desværre endnu engang blev slået hårdt ned af militærjuntaen, og ikke mindst en naturkatastrofe, som føromtalte junta har håndteret på yderst kritisk vis med virkelig høje tabstal til følge. Er det det, der har fået DR til at ræsonnere anderledes?

Det er ikke fordi, jeg er imod, at man viser programmer fra eller om Burma/Myanmar - jeg synes absolut, det er på sin plads,at oplyse på alle tænkelige måder om dette land, der i mine øjne betaler en høj pris for vores dårlige samvittighed i forhold til resten af den korrumperede og diktatoriske verden, vi er en del af, men som vi tilsyneladende ikke synes, vi bør boykotte.

Hvad er ændret?

Fordi, let's face it, det er jo ikke det store problem for Dansken at 'boykotte' Burma/Myanmar, når det kun er som rejsedestination for feriegæster, (vi importerer jo stadig teaktræ og andet derfra). Samtidigt kan vi også gladeligt og åbenlyst samhandle med og rejse til f.eks. Kina, som vel kan siges at have demokratiske problemer m.m. på hjemmefronten, og som ydermere er én af de vigtigste handelspartnere for Burma/Myanmar, og derved med til at holde den fuldstændigt og på alle planer ubæredygtige og uduelige junta ved magten.

Det er mere fordi, jeg ikke forstår, hvad det er der har fået DR til at ændre mening. Ej heller forstår jeg alle de mennesker (ikke mindst politikere), der farede frem dengang, men som nu er så bemærkelsesværdigt stille! Måske det blot er fordi, det er agurketid. Måske er det fordi programmet er hollandsk? Under alle omstændigheder vil jeg gerne vide, hvad det egentlig var, der skete dengang, og hvorfor det ser så anderledes ud nu?

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Dorte Sørensen

Iben H Philipsen ikke fordi jeg vil gøre mig klog på DR´s begrundelse. Men rejsen gennen Burma var et led i en togrejseserie gennen østen. Togtur var optaget før munkeoprøret i Burma.
Så desværre kun de sidste minutter af programmet fra Burma, der var ret negativ over styret og gav mig lyst til at se de efterføjgende programmer.
Programserien var anderledes vinkel og slet ikke et almindeligt rejseprogram. Personligt mener jeg, at DR skal sende flere programmer med skæve vinklinger. Så jeg vil kun rose DR for at sende denne hollandske programserie.
vh

Vibeke Nielsen

Jeg så ikke programmet, men at bruge det som undskyldende indvending, at det er optaget inden munkeoprøret, vidner om stor naivitet. Der har været overgreb og militære interventioner mod protester og demokratiske kræfter lige så længe som militæret har været ved magten i Burma/Myanmar. Den nuværende junta kom faktisk til magten ved at slå store protester ned helt tilbage i 88.

Dorte Sørensen

Vibeke Nielsen tror du at hollænderen havde fået lov at lave et sådan indslag efter munkeoprøret i Burma. Det tvivler jeg meget på.
Derudover mener jeg jo mere information om lande som Burma, der kommer ud jo bedre og jo mere pres bliver der lagt på juntaen.
vh

Vibeke Nielsen

Hvis der var hæftet en lille kritisk snip på programmet så har de helt sikkert ikke fået lov at lave den, hverken i forgårs, for et år siden eller for 20 år siden Sådan et styre beder man ikke om lov til at lave andet end reklamefilm. Det gjorde man heller ikke i 1990. Medmindre man var mere end almindeligt masochistisk.

Hvad er information?