Læserbrev

Helge Sander og kvoterne

Indsatsen for at få flere kvindelige forskere har ikke været god nok, indrømmer videnskabsministeren, der nu vil nedsætte et udvalgsarbejde. For tre år siden kom en rapport om løsninger på problemet fra et udvalg - nedsat af samme minister.

Indsatsen for at få flere kvindelige forskere har ikke været god nok, indrømmer videnskabsministeren, der nu vil nedsætte et udvalgsarbejde. For tre år siden kom en rapport om løsninger på problemet fra et udvalg - nedsat af samme minister.

Debat
8. juli 2008

Til efteråret vil videnskabsminister Helge Sander nedsætte et hurtigt arbejdende udvalg som reaktion på Ingeniørforeningens undersøgelse, der viser, at mere end hver tredje kvindelige forsker inden for naturvidenskab forventes at forlade universitetsverdenen inden for de næste par år.

Udvalget skal komme med konkrete forslag til, hvad der kan gøres for at holde på de kvindelige forskere, fortæller Ritzau. "Vi har brug for både store og små ideer. Jeg tror også, det kan være en hel række praktiske ting, der skal til for at lette belastningen for de kvindelige forskere, så de ikke giver op," citeres Videnskabsministeren for at udtale.

I dagens Information (5. juli) indrømmer Helge Sander, "at indsatsen hidtil ikke har været tilstrækkelig god". "Derfor bliver vi nødt til at gå endnu kraftigere til værks, og jeg er til alt - undtaget kvoter."

For lige nøjagtig tre år siden (29. juni 2005) udkom rapporten 'Flere kvinder i forskning', et resultat af det udvalgsarbejde, som året før var sat i gang af den daværende ligestillingsminister og ja den nuværende videnskabsminister i forening. Ved udgivelsen af rapporten fralagde Helge Sander sig ethvert politisk ansvar ved at henvise til universiteternes bestyrelser. "Jeg kan ikke først sige, at universiteterne har selvstændige bestyrelser og samtidig på et bestemt område sige, at de skal gøre sådan og sådan," udtalte Helge Sander til Information (30. juni 2005). For tre år siden havde jeg svært ved at tro mine egne øjne, for det lød jo grangiveligt som om, Helge Sander ikke var bekendt med Lov om Ligestilling. Som om han slet ikke var sig sit ansvar for som minister bevidst.

Det er han så åbenbart blevet siden hen. Og hvorfor så ikke bare klappe i de små hænder og glæde sig? Ganske vist er jeg professionel optimist, men det her er for meget. Tre år efter udgivelsen af Tænketankens resultater må Helge Sander enten have glemt det udvalgsarbejde, som han selv var med til at sætte i gang og efterfølgende straks skød ned, eller også må han optimistisk satse på, at befolkningen har samme dårlige korttidshukommelse som han selv.

Hvis Helge Sander i dag er "til alt - undtaget kvoter", klapper jeg ikke i hænderne over hans udmelding om et nyt udvalg. I stedet vil jeg foreslå ham at forholde sig til 'de store og små ideer', som Tænketanken for flere kvinder i forskning fremlagde i enighed, overvejelser og konkrete forslag til ja, stort set 'alt - undtaget kvoter'.

For tre år siden glippede jeg med øjnene under læsningen af videnskabsministerens kommentar til rapporten. I dag var det billedet af kejserens nye klæder, der steg op af morgenavisen. For tre år siden måtte jeg indse, at jeg havde spildt min tid i udvalget. I dag vil jeg rette den appel til såvel regering, støtteparti som opposition om i samlet flok at sætte en stoppe Helge Sanders udvalgsplaner. Det er rent spild af tid. Videnskabsministeren bør ikke slippe af sted med at nedsætte et nyt udvalg til efteråret. Han kan tage den tre år gamle rapport op af skuffen og gøre noget med det samme.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Elisabeth du skal du ikke forvente de store tiltag fra den mand. Desuden har regeringen jo gjort det til sit mantra at rane magten, men overlade ansvaret til andre.

Hans Jørgen Lassen

En meget overfladisk artikel, helt i tråd med den sædvanlige stil på dette felt. Indhold er der ikke meget af, bortset fra jamren og beklagelser.

F.eks. gives der ikke bare en antydning af forklaring på, hvorfor en tredjedel af de kvindelige forskere inden for naturvidenskab vil forlade deres stillinger. Ikke engang deres egne forklaringer refereres.

Ole Falstoft

Viggo
Skyldes dit had til Carsten Niebuhr instituttet en dyb insigt i det's arbejde? eller er du ude i en politisk motiveret vendetta?

Ole Falstoft

Ok
Det er en politisk vendetta - ført på et 'solidt' grundlag af uvidenhed
Sjovt nok lægger du dig på linie med de muslimske fundamentatister der også ønsker instituttet lukket. Så længe du er enig med dem om noget må det være en god grund til at holde det i gang.
Jeg kan ikke forstå hvorfor vi skal afskærer os fra at blive klogere på andre kulturer - det betyder jo ikke at vi skal være ukritiske. På Carsten Niebuhr instituttet drives der vel også kritisk forskning - det ligger i begrebet 'forskning'

Nej, Ole, det er såmænd bare Vioggos sædvanlæige forsøg på at få alle debatter til at handle om hans islam-paranoia.

Viggos uvidenhed og fordomme på dette punkt er vel det bedste argument for Niebuhr-instituttets bevarelse.

ursula søndergaard

Det kan da ikke passe at fordi de lavest-lønnede hårdest knoklende offentligt ansatte har protesteret over ulighed, at så skal grådigheden komme op i alle.
Jeg mener fint man kan klare sig på en forskerløn, og de 20.000 der bliver snakket om, det er jo hvad en ph.d-studerende får, og en færdig forsker får da helt klart mere end en phd-studerende.
Jeg er 30 år og har klaret mig for under 8.000 (nogen gange meget mindre) om måneden
Grunden til at kvinder stadig er underrepræsenteret i forskning er for mig at se lige præcis at man (i hvert fald på københavns universitet) i undervisningssammenhæng forkuserer meget på teorier skabt i en tiden før kvinder fik adgang til universiteterne, således at alt hvad man bliver præsenteret for har en mand som afsender, således at man som kvinde bliver usikker på om det overhovedet kan lade sig gøre som kvinde at nå til tops som forsker. Altså som Møller også nævner, der mangler forbilleder, men det skal nok komme
Jeg tror simpelthen ikke på at kvinder fravælger forskning pga lønnen, så galt står det da heller ikke til med den løn