Læserbrev

Islam er ingen race

7. juli 2008

Racisme er diskrimination på grund af arvelige egenskaber, ikke kultur. Derfor vil det være et demokratisk fremskridt at få luget enhver anden brug af ordet ud. Alt for ofte bruges det som et middel til at gøre modparten uværdig som deltager i debatten.

Racisme har med arv at gøre. Der er forskel på racer. Derfor er der flere ægte negre end hottentotter og buskmænd på sejrsskamlerne. Om det tillige skyldes en kulturel modvilje mod rekordræset ved jeg ikke, men uanset forskellige arvelige forudsætninger er vi alle modstandere af at gøre det til grundlag for diskriminerende forskelsbehandling.

Det nærmeste vi kommer nazisternes ønske om gennem racehygiejne at højne den germanske gen-pulje (lige som vi helt åbenlyst gør med vore husdyr), er tendensen til ikke at bringe arveligt belastede børn til verden. Men mongolbørn tilhører ingen særlig race, uanset navnet. Og selv om man inden for Islam regner araberne som profetens folk for noget særligt, er det ikke et tilløb til racisme i denne forstand.

Men hvor møder vi så den racisme, som Ejvind Larsen taler om i sin kommentar 1. juli, 'Ikke bare fodbold'? Når han melder sig i "alles kamp mod den selvglade racisme og forfølgelse af muslimer", blander han to begreber sammen, som intet har med hinanden at gøre, med mindre han tror, at Islam er en race.

Vi har i lille Danmark modtaget den ene gruppe af flygtninge efter den anden med åbne arme. Især flygtninge fra politisk eller religiøs forfølgelse, men også fra fattigdom og sult. Ejvind Larsen er gammel nok til at huske Ungarns-flygtningene, som alle er totalt integrerede. Det samme gælder bådflygtningene fra Vietnam. I det hele taget er asiaterne vores yndlingsindvandrere, kineserne står højt på listen som både venlige og arbejdsomme.

Jeg har også svært ved at få øje på nogen diskrimination imod sydamerikanere af nok så blandede racer. Og når man som jeg har færdedes meget på Copenhagen Business School, har man mødt tæt knyttede grupper unge med en glad blanding af røde, gule, sorte og lyserøde.

De unge studerende arbejder sammen, går ud sammen, flirter og hvad dertil hører. Der er faktisk kun én gruppe indvandrere som ikke er med på dette hold. Og det er muslimske piger, som bærer slør for klart at advare andre unge om at holde fingrene væk.

Men sløret er ikke arveligt. Det diskriminerer ikke mod andre racer end f.eks. den arabiske, kun mod andre religioner. Og det er vel at mærke rettroende muslimer, der diskriminerer - mig bekendt med støtte fra deres magthavende imamer af flere retninger. Og vores påståede forfølgelse af muslimer er i det mindste mindre bloddryppende end visse muslimers forfølgelse af frafaldne fra den sande tro.

Vi modtog også den første bølge af flygtninge fra de muslimske lande med åbne arme. Nu kommer så den anden bølge, nemlig deres forfølgere. Jeg tror ikke, at de har den samme åbenhed som Ejvind Larsen. Men den diskussion kan vi lade ligge, så længe vi er enige om ikke at kalde det for racisme.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer