Læserbrev

Læserne skriver

Debat fra dagens avis
Debat
1. august 2008

Atomvåben

Niels H. Hansen, Kruså

Først når Søren Pind indser, at lande, der anskaffer sig A-våben, gør det af frygt for USA's verdensherredømme på det militære, økonomiske og kulturelle plan, at kun USA og Israel under amerikanske vinger tør være førstegangsbruger af A-Våben, er han kvalificeret til udenrigspolitisk debat på sagligt niveau.

Politisk sommerteater

Rainer Rudolf Lippold, dr. jur.

I det danske politiske sommerteater opføres der i det her år (igen) en bondekomedie. Denne gang hedder det "Danmark, kun for singler?" Der optræder som sædvanlig næsten alle politikere, som ikke har råd eller lyst til at holde ferie og munden. Mens S- og SF-politikere nøjes med pantomimer i scenens baggrund, har Birte Rønn en af hovedrollerne, og hun skuffer ikke: Rolle som bondemor er ideel for hende og hun spiller med bemærkelsesværdig selvironi; hun begynder alle monologer med: "Nu siger jeg ikke noget mere!" Klovnen Søren Pind optræder igen som den frække bondedreng, og hans præstation skuffer ikke. Morten Messerschmidt har i år en ny rolle som den unge jurastudent, og hans 'kloge' bemærkninger er bare fuld af vittigheder.

Tilskuere bliver i den grad godt underholdt og keder sig ikke et øjeblik. Og det er jo det vigtigste, fordi selve manuskriptet nok er lidt svagt: Enhver kunne da selv regne ud, at art. 39 i EU-traktaten, som giver arbejdstagerne ret til "at tage ophold" og "blive boende" i Danmark ikke kun gælder singler men også hele familier. Så derfor var det egentligt ikke nødvendigt at indføre 'de onde dommere' som usynligt kor, der bag scenen forklarer det hele. Men alligevel er det skægt, hvordan hovedpersonerne lader som om, de var helt overraskede over, at 'de dumme udlændingekællinger' har ret til at bo i deres lille landsby.

EF-dommere leger politikere

Michael Sandfort, Brønshøj

Reglen om arbejdskraftens frie bevægelighed blev oprindelig skabt for at gøre det nem for EU-statsborgere i arbejde at bosætte sig i andre EU-lande, hvilket et stort flertal i Folketinget og den danske befolkning støtter. Men som årene er gået, har jurister i EF-domstolen udvidet fortolkningen af den frie bevægelighed til også at omfatte arbejdsløse mennesker uden EU-statsborgerskab. Denne udvikling følger ikke af noget strengt juridisk argument, men er resultatet af en politisk beslutning - uden for demokratisk kontrol. Kan Danmark leve med det?

I Saharas sol

Bent Sørensen, professor på RUC

En af Informations sommernyheder 30. juli er, at ifølge EU kan solceller i Sahara dække hele EU's el-behov. I sandhed en gammel nyhed, diskuteret omkring år 1900 i forbindelse med opførelsen af koncentrerende solfangere i Egypten og jævnligt taget op igen. Min forskningsgruppe ved RUC præsenterede de nye muligheder som moderne transmissionsteknologier giver ørken-solcelleanlæg ved en konference i Cairo i 1996 og i en efterfølgende publikation (Nielsen & Sørensen i International Journal of Global Energy Issues, bind 13, side 170-180 fra 2000), ligesom mit indlæg på forårets miljøkonference i Athen gav de nyeste satellitbaserede vurderinger af resourcernes omfang. Alt kan downloades fra vores website http://energy.ruc.dk, som skulle være bekendt af alle - selv i Kommissionen, der arbejder inden for vedvarende energi eller har set henvisningen i mine internationale forskningsmonografier og lærebøger i Renewable Energy. Men iøvrigt er jeg enig med den i Information interviewede Henrik Lindboe, at solceller endnu er et stykke fra en acceptabel pris - selv under Saharas sol.

Striptease og traktortræk

Kai Bydam, Valby

Kære Eva Kjer Hansen.

I dit læserbrev onsdag den 30. juli skriver du, at Landdistriktsprogrammet åbner mulighed for bl.a. tilskud til transport. Hvordan er det nu lige det hænger sammen? Din partikammerat Kristian Pihl Lorentzen har jo ifølge Inf. 29. juli udtalt: "Jeg står altså ikke klar med en pose penge til at putte i den lokale bustrafik". Er det sådan, at når den ene siger ét og den anden det modsatte, så får I jo altid ret i partiet? Du skriver også, at I har mulighed for at investere i teater, musik og andet. Man får let det indtryk at andet, nemlig striptease og traktortræk vægter stærkest. Hvem tror du det lokker ud til de landlige omgivelser?

Legalitet

Claus B. Hansen, Ballerup

Danske domstole dømmer på baggrund af love vedtaget af et flertal i det danske parlament, dvs. Folketinget, valgt - på demokratisk vis - af det danske folk.

EF-domstolen dømmer på baggrund af love (?) vedtaget af ? valgt (?) af ?

EF-domstolen er, som jeg ser det eller kender til det, helt uden (demokratisk) legalitet.

Overbefolkningen

Carsten Ploug Olsen, Odense NØ

Uagtet at fødselstallene falder i den vestlige verden er vi alt for mange mennesker. Hvad gør vi ved det?

Med vor viden om det menneskelige genom vil det snart være muligt at screene for kendte, arvelige sygdomme.

Hvorfor ikke udnytte dette effektivt til fødselsbegrænsning? Man kunne screene for kendte arvelige sygdomme, før den enkelte blev kønsmoden, og så lade det indgå i opdragelsen om man bør eller ikke bør sætte afkom i verden.

Kunne man blot lære alle ikke at sætte børn i verden, hvis der er risiko for at overføre en eller evt. flere sygdomme til afkommet, ville overbefolkningsproblemet sikkert løse sig selv - og oveni kunne man hindre en væsentlig del af den menneskelige lidelse.

Ren luft

Thyge Jensen, Ribe

Forsiden på Information tirsdag 29. juli: "EU-dom: Du har ret til ren luft."

Det lyder næsten ligeså naivt og dumt, som når man i USA mener, at "- man har ret til billig benzin".

Tænk sig hvis man kunne løse verdens energi- og miljøproblemer med EU-domme.

Kultur og erhvervsliv

Erik Dühring, Ballerup

At være kulturminister i en privatiseringsfokuserende regering er vel nok den mest utaknemmelige opgave, man har kunnet påtage sig.

Og da staten ikke skal betale, så må erhvervslivet træde til, er Brian Mikkelsens orakelsvar, og fremfører flere til situationen tilpassede argumenter. Det umiddelbare, der ihukom mig, var bonden, der skulle sælge den trepattede ko.

Men at giverne ikke ville øve indflydelse på kunstnernes arbejder, er dog det mest groteske argument.

Vi kender tre store mæcener i Danmark: Hirschsprung, Carl Jacobsen og A.P. Møller.

Førstnævnte støttede P.S. Krøyer, og fik førsteret på hans malerier fra Italien.

Inden da havde Krøyer udført fremragende malerier, som f.eks. italienske hattemagere, der bestemt ikke - med den socialrealistiske undertone - faldt i cigarfabrikantens smag. Siden malede Krøyer derfor kun ting, der passede borgerskabet.

Brygger Jacobsen var en stor Rodin-beundrer. På Glyptoteket fik han efterhånden en af de største Rodin-samlinger i Verden.

Nu var det ikke alle frembringelserne, der faldt i bryggerens smag.

Tre kendte steder gjorde han da også sin indflydelse gældende og fik ændret på Rodins værker.

Skyggen, Danaidernes kar og Kysset, blev alle rettet til af Rodin, efter Carl Jacobsens ønske.

Og sidst Operaen. Danmark har vor tids mest anerkendte arkitekt, Henning Larsen.

Nærliggende at hr. Møller valgte denne til Operaen, men han blandede sig og de røg i totterne på hinanden.

Og resultatet, en kæmpe havegrill.

Kære Brian Mikkelsen. Jeg er leveringsdygtig til flere eksempler.

Jeg misunder dig ikke jobbet. Det eneste, der må være værre, er Storm P's garderobedame på skøjteløberbanen - om sommeren.

Venstre skabte velfærdssamfundet

Claus Schou, Broby

En del historie baserer sig på myter og manglende viden. Således kunne en journalist i fjernsynet i forbindelse med det japanske kejserpars besøg i Danmark for nogle år siden mene, "at besøget var et godt eksempel på, hvordan moderne oplyste lande omgås hinanden, på trods af at Danmark og Japan jo kæmpede på hver sin side under Anden Verdenskrig"!

De myter, der blev skabt efter nederlaget i 1864, måtte Danmark lide under i mere end 100 år. Aktuelt hørte jeg en repræsentant for CEPOS fortælle, at Venstre skabte velfærdssamfundet.

Det kan vel også blive virkelighed, hvis ellers udsagnet bliver gentaget nok gange i medierne.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Storm P er rendyrket kanon ;-)