Læserbrev

Læserne skriver

Debat fra dagens avis
Debat
14. juli 2008

Vilde myter

Henrik Okkels, Hornslet

Tusind tak til Erik Meier Carlsen for (9. juli)at pille de lånte fjer af Høvding Seattles hovedprydelse - men ideen om og begrebet 'den ædle vilde' er altså langt ældre end 'det sene attenhundredetal', som Meier Carlsen henfører det til.

I 1500-tallet skabte bl.a. Bartolomé de las Casas den første modvægt mod soldaternes og købmændenes dehumanisering af befolkningerne i de 'nye' verdener, og udtrykket 'the noble savage' blev så vidt vides første gang brugt af John Dryden omkring 1670 (i skuespillet The Conquest of Granada). Udtrykket og forestillingen om den ædle vilde fik sin første større udbredelse i forbindelse med den europæiske romantik - i god overensstemmelse med Jean-Jacques Rousseaus Émile ou de l'éducation og 'tilbage-til-naturen' knap hundrede år efter Dryden. Uanset indianerromantikken i vor tid (hvor forvirrede vesterlændinge finder frelse hos guruer fra Indien eller blandt amerikanske indians) har udtrykket i det mindste haft den historiske betydning, at der i vor tid endnu findes mennesker, der ikke pr. automatik anser andre folkeslag og kulturer som mindreværdige.

Traumer

Gustav Hansen, Hornslet

Patienter berøves chancer når psykiatere afviser Grofs opdagelse af fødselstraumers og det transpersonliges betydning for sindslidelser - større end barndomstraumer. Hans behandlingsmetode giver adgang til hele feltet. En patient skrev efter endt behandling:"jeg oplever en ro og stabilitet. Grunden til det, tror jeg, ligger i at arbejdet foregår uden det talte sprog, uden krav om at skulle formulere sig eller forstå. Kroppen bestemmer, hvilke spændinger den er klar til at give slip på, og modstanden mod 'det som er' bliver svagere. Tidligere var jeg vel også bange for at 'mærke mig selv' - en frygt som jo viste sig at være ganske ubegrundet. Selvom jeg oplevede nogle voldsomme ting, så var der jo ikke noget i mig, jeg ikke kunne klare at se. Faktisk var det en lettelse at få set efter, hvad der var."

En anden lidelse: anoreksi. Nogle anoreksi-piger er blevet livsskræmte af for tidlig fødsel, har siddet fast eller lidt overlast under fremdrivningen. De afviser i puberteten, det der minder: at føde selv. De vil ikke være fødedygtige og nægter at spise.

I totaloplevelse - sessioner af en times varighed med forstærket vejrtrækning under intens musiklytning - kan pigen genopleve sin egen fødsel. Det giver store chancer for at, de negative impulser går i opløsning.

Lad Glistrup hvile i fred

Christian H. Hansen, MF, DF

En Ken Broe Rasmussen benytter kynisk Mogens Glistrups død til at rette et personligt angreb på Pia Kjærsgaard, der som bekendt for mange år siden opgav at samarbejde med Glistrup. Det finder jeg upassende. Lad Glistrup hvile i fred.

Dansk Folkeparti har i hele sin levetid tilsluttet sig velfærdsstatens principper, fordi vi erkender behovet for en stat, der kan tage vare om de svageste. I DF har vi ingen ideologiske blokeringer i forhold til skat. Vi støtter indkrævningen af det nødvendige beløb til at opretholde en moderne og velfungerende velfærdsstat. Vi er til gengæld også opmærksomme på, at skattestoppet har skabt tryghed i mange danske hjem, og det støtter vi uden forbehold. Dansk Folkeparti er således det eneste parti i Folketinget, der via en afbalanceret socialpolitik kombineret med en fair og fast indvandringspolitik, for alvor kan garantere velfærdsstatens fremtid.

Parasitter

Geo Horn, Gandrup

Lederen 8. juli handler om terrorister. Kun fanatikere kan have sympati med dem. Alligevel finder jeg knp's leder ubehagelig i støtten til tidens terrorbekæmpelse, for ikke at sige terrorhysteri. Lederen klager over manglende solidaritet mellem landene. Den ureflekterede brug af begreberne globalisering og terrorist falder i øjnene. Det bliver svært at solidarisere sig uden ordentlige definitioner at arbejde med. Lederen citerer en tænketank for at konkludere, at internationale virksomheder og banker kan blive bedre til at spotte terroristernes transaktioner og anmelde dem.

Problemet er, at den slags ønsker Big Business ikke. Det kan man læse i Bill Moyers: Moyers on Democracy, 2008, bl.a. i kapitel 17. Her fortæller han bl.a. at efter 11. septemberangrebet ville 30 industrinationer stramme grebet om de internationale skattely, hvor banker er involveret i hvidvaskning af penge, herunder også fra Osama bin Ladens al Qaeda. Det blev forhindret af USA's højrefløj. Et indgreb ville også ramme de riges skatteunddragelser. Bankernes lobbyister fik forhindret, at Bush-administrationen gik med. Man mente åbenbart, at det trods alt var bedre, at terroristerne fik deres penge, end at de selv skulle til at bidrage til samfundet.

Desværre er dette så langt fra det eneste eksempel på ublu ragen til sig i ly af en national tragedie. Parasitter? Terrorister? Globalisering? Kan vi ikke snart blive enige om, hvad vi snakker om?

Fokus

Karsten Paarup, Skals

Utroligt mange af læserbre-vene handler om AFR og det vi ikke vil. Men hvad vil vi?

Vend fokus.

Forbyd skjoldholderne

Ole Vedel Rasmussen, Frb. C

Dansk Folkeparti har ikke opgivet skægforbud for dommere, idet det 'klart er et politisk symbol.'

Jeg vil bede forslagsstillerne om at se på Danmarks Kongevåben. Her finder man de to skjoldholdere med stort flot hvidt skæg. En konsekvens af et skægforbud må være, at vores kongevåben ændres. Man kunne mistænke at alle bag lovforslaget var 'i gården' da Danmarks Kongevåben blev gennemgået i historietimen

Nyspeak

Richard Reynish, Kbh. S

" ... der er grund til at lykønske EU-Kommissionen ... ekstra grund til klappe EU-Kommissionen på skulderen." Lederen 5. juli er en usandsynlig hjerteløs kommentar til et mareridts forslag.

Som EU-tilhænger kan man kun tage sig til hovedet over Kommissionens totale fravær af forståelse eller interesse for almindelige menneskers behov. Når et nært familiemedlem er alvorligt syg, er det sidste man har brug for at skulle starte sin personlige undersøgelse af samtlige behandlingstilbud i EU. Dernæst at tage ansvar for nogle liv-og-død beslutninger, som man ingen forudsætninger har for. For derefter at opsige sit job, tage børnene ud af skolen, og rejse til et fremmed land i jagt efter 'den bedste behandling'.

Forslaget er grundlæggende sygt, og de menneskelige lidelser det vil afstedkomme, vil aldrig kunne 'løses'. Syge mennesker har brug for en god og kvalificeret behandling i nærheden af deres familie, så dagligdagen og økonomien kan hænge sammen, og hele familiens ressourcer og relationer være i spil. 'Frie valg' er nyspeak for privatisering af sundhedsvæsenet - og et direkte angreb på fundamentet i det solidariske velfærdsstat.

Flygter fra V

Carsten Elert, Frederiksberg

Forleden kunne man i Politiken læse, at "medlemmerne fosser ud af Venstre". Ingen andre medier har nævnt det. Havde S tabt stemmer i samme grad, havde det været en forside-nyhed i alle aviser. Når så mange forlader V, skyldes det vel brudte løfter. V lovede under valgkampen i 2001 at "arbejde utrætteligt for at sænke skatterne", og at "holde de offentlige udgifter i ro" -med støtte fra K og DF. Ingen af disse løfter er blevet opfyldt.

V lovede også - efter de store demonstrationer i 2006 - gennemførelse af en Kvalitetsreform mht. bedre offentlig service: Børnepasning, skoler, sygehuse og ældrepleje - med støtte fra K og DF. Nu viser denne reform sig at være bævrende, fedt, borgerligt valgflæsk.

EU-engagement

Dan Jørgensen, MEP (S)

Poul Smidt kan ikke lide mit initiativ 8hours.dk, hvor jeg søger at samle én million underskrifter mod lange dyretransporter i EU. Han er bekymret for de demokratiske konsekvenser af denne fremgangsmåde og efterspørger en 'dybdegående analyse, der underbygger underskriftsindsamlingen som et håndvåben i Europa-politikken.'

Ugebrevet Mandag Morgen søgte 16. juni at give en sådan analyse. Her refererede man til en underskriftsindsamling, som Christel Schaldemose står i spidsen for. MM skrev blandt andet "på få dage havde kampagnen, femalesinfront.eu, spredt sig gennem medier, blogs og netværk i hele Europa. Den slags initiativer kan i det små bidrage til at opbygge en grænseoverskridende europæisk offentlighed, som der mere end noget andet er brug for".

Formålet med underskriftsindsamlinger kan netop være at engagere EU's befolkning på nye måder. Betyder det så, som Smidt spørger, at "parlamentarikere blot skal efterplapre meningsmålstyranniet?"

Nej, det gør det selvsagt ikke. Selvfølgeligt har Smidt ret i, at man altid skal være forsigtigt med at indrette demokratiske systemer, så populismen kan tage overhånd. Men det er nok de færreste, der vil hævde, at EU's største problem i dag er, at beslutningsprocesserne er for populistiske.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Dorte Sørensen

Kommentar til "Lad Glistrup hvile i fred" af Christian H. Hansen, MF, DF

Uden Glistrup ingen DF. Pia Kjærsgaard kan takke Glistrup for sit politiske liv.Hvis ikke Glistrup var havnet i Horserød og Pia Kjærsgaard kom i Folketinget, som hans supleant, var Pia Kjærsgaards politiske karrierer nok ikke blevet til noget.

Ja DF ynder at fremstille sig selv som Velfærdssamfundets vogter, men hvorfor har DF så lagt stemmer til Strukturreformen, loven der tillader fortjenste på børnehaver og andre instutioner samt loven der tillader brugeretaling for fx et bad mere end en ældre er visiteret til osv. osv.....

Fogh Rasmussen ynder at sige at ligheden i det danske samfund er med til at skabe en sammenhængskraft og det nikker DF kraftig ja til. Men hvorfor stemmer DF så for alle de love der gør samfundet mere og mere ulige og skaber fattigdom for de svageste familier samt forårsager at flere familier bliver sat ud af deres hjem pga mandlende mulighed for indbetaling af husleje mv.
Jeg har meget vanskelig ved se DF sociale hjerte.