Læserbrev

Læserne skriver

Debat fra dagens avis
5. juli 2008

Jamen, Jon?

Karin Skrydstrup Hegelund, Frederiksberg

- og andre gode forældre, der passer børn på Roskilde.

Det undrer mig, at du sender din mindreårige på festival, når du ikke synes, hun er voksen nok til at passe på sig selv. Mon du også tager med hende på diskotek, club og bar? Så kan hun jo køre hjem, hvis du har fået for meget at drikke. Det må hun vel godt, når bare du er med i bilen?

Konfliktvåben rammer forkert

Søren Revsbæk, Næstved

Det er muligt, Henning Pedersen, BUPL, (og måske Connie Krukow for den sags skyld), mener, at de har sejret - man fristes til at sige 'ad helvede til' i konflikten - og at konfliktvåbnet er godt. Måske er det bare stadig adrenalinrusen efter strejken, som ikke er aftaget hos BUPL-formanden.

Mon de 370.000 operations-ventende danskere eller de mange småbørnsforældre, der måtte finde anden pasning, er enige? Næppe heller mange af fagforeningsmedlemmerne, der skal betale kontingentstigninger, som mere end æder lønstigningen op - og 'tvinger' sygeplejersker til at kræve 600 kr. i timen, for i overtiden at komme gennem den operationspukkel, de selv har skabt!

Konfliktvåbnet er en gammel rusten kniv, der rammer de forkerte: Børn, ældre og syge.

For arbejderne på B&W gav strejke mening. Man ramte arbejdsgiveren på profitten. Via lock-out kunne arbejdsgiveren til gengæld ramme arbejderen på husholdningspengene. Så kunne man se, hvem der holdt længst. I vore dage rammes arbejdsgiveren ikke af strejke; ja nogle kommuner har såmænd sparet pæne beløb på at SOSU'er og pædagoger har strejket. Taberne er børn, ældre og syge - og de strejkende der stort set ikke fik mere i lønposen.

Til næste overenskomst bør man finde en ny model. Måske konfliktmægling, måske en opmand. Strejkevåbnet er et forældet værktøj fra industrisamfundets dage. Smid det ud af værkstøjskassen.

Angreb på Iran

Osama Al-Erhayem, Fmd. Dansk Irakisk Forening, Gilleleje

Den internationale presse bringer for tiden mange artikler om Iran og dens forsøg på at udvikle atomvåben. En af de mest opsigtsvækkende opinioner forleden var en dyster kommentar vedrørende Iran fra Richard Perle. Han er ikke hvem som helst. Richard Perle er bedre kendt som arkitekten bag Irak-krigen i 2003 og en af de største høge blandt de nykonservative i USA. Han blev også kendt for sin udtalelse. "vi bomber Mellemøsten ind i demokratiet" og lagde ordene i Bush's mund om 'ondskabets akse'. Hans nylige kommentar til Iran, oversat i en del danske aviser forleden, vækker minder fra tiden efter angrebet på USA i september 2001 og frem til starten af Irak-krigen.

Læser man Perles opinion lidt imellem linierne, så er der tilsyndeladende ikke langt igen til et israelsk/amerikansk angreb på Iran. Richard Perle har en stor indflydelse på Præsident Bush's administration og USA's strategier. Blandt andet skriver han i nævnte artikel, at Bush har ventet (uden positivt resutat) i syv et halvt år på at få Iran til at rette ind og opgive sine atomvåben-planer. Alle ved, at USA har nægtet og fortsat nægter at tale med Iran! Mange ved også, at Richard perle er en modstander af dialog med iran. Stor var hans iver efter at komme i krig i Irak i 2003.

Formodentligt kommer angrebet inden valget i USA. Præsident Bush håber at mobilisere en patriotisme blandt vælgerne i USA, som kan komme belejligt for den trængte republikanske president kandidat McCain og øge republikanernes chancer ved valget til senatet og kongressen i november.

Endeligt syntes det også meget spændende at se, hvorvidt Danmarks statsminister vil være med i den nye koalition mod Iran. Han vil meget nødig ligne Scavenius!

Kandidaten

Stig Petersen, Kokkedal

Der er så meget, man ikke gider spilde sin tid på at læse. Det er grunden til, at jeg læser Information.

Når Information så i en leder 30. juni af Annegrethe Rasmussen ser Anders Fogh som en kvalificeret 'Første Formand for den Europæiske Union', bliver jeg stærkt i tvivl om, hvorvidt mit abonnement til netop denne avis er umagen værd

AG afslutter sin leder: "Europa kunne i disse tider godt bruge en profil som Fogh."

Hvad er det, der gør, at 'disse tider' skulle kvalificere AFR til magtfuld leder i Europa?

Udløser AFR og hans regerings arrogance over for de strejkende sygeplejersker ikke en grim fornemmelse af bevidst magtdemonstration.

Har det nærmest på-tvungne krav om, at alle offentlige ansatte skal have en 'gratis' sygeforsikring på privathospitaler, der ikke kan eksistere uden offentlige midler, ikke gjort indtryk? En sygeforsikring betalt af det offentlige, således at 'dem i arbejde' får hurtigere og bedre behandling end 'de andre', men vel at mærke på alles bekostning.

Jeg skammer mig over at være 'én af de offentligt ansatte', der bliver stillet forrest i køen, når der er behov for indlæggelse! Solidaritet er blevet latterliggjort under AFR!

Kære Annegrethe. Jeg er rigtig bange for, hvad AFR med sine gode oratoriske evner kan få ødelagt af møjsommeligt oparbejdet velfærd for alle i Europa fremover.

Nye trusser

Hanne Wilian, Espergærde

Forleden købte jeg et par nye trusser. Det var lykkedes ekspedienten at finde at par 'magen til dem, du har på', sagde hun, da jeg hev ned i bukselinningen. Seks år tidligere havde jeg ganske rigrtigt købt af hende en blonderet, elfenbensfarvet ting, som nu skulle suppleres.

De nye har ikke lidt overlast, jeg er p.t. græsenke. I morges sprang elastikken: kineserne har lært det! Det første par var rent trussetyveri - vi købte billigt af kineserne, for vore systuer var jo forlængst udsourcede. Nu vil de have rimelig betaling for deres arbejde, og vi vil stadig ikke betale for god kvalitet. Hvem skal vi nu stjæle fra?

Tak Dragsdahl

P. Rasmussen, Ålsgårde

Tak til Jørgen Dragsdahl for et brag af en kronik 1. juli. Jeg er 100 procent enig, og jeg trøster mig med, at de bange mennesker, der stemmer på DF, er en uddøende flok.

20 procent

Ib Jensen, Søborg

"Ikke en fugl, ikke en fisk, ikke en frø har fået det værre under denne regering," udtalte Anders Fogh for ikke så længe siden (citeret efter hukommelsen).

Det er en historisk udtalelse af manden, der sidste år opdagede, at forureningen er menneskeskabt. Historisk fordi den er sand!

Desværre 'glemte' statsministeren dog fortsættelsen: at det ikke er én, men rundt regnet hvert femte af ovennævnte dyr, der har fået det rigtig skidt under VKO. Der er (snart) ikke noget at komme efter!

Lad pøbelen tage bussen

Erik Møller Andersen, Kbh. K

"Nej, bilerne kommer aldrig ud af København," siger taxachaufføren, da vi klager over de mange biler i København. "Årsagen er, og det er der slet ingen tvivl om", fortsætter chaufføren, "at folkefolketingspolitikerne kører i bil - og i deres egen bil. De elsker deres biler, som de kører i hver dag til og fra arbejdet på Christiansborg."

"De har aldrig siddet i en bus - aldrig set en bus indefra. Der er ikke plads til knæene i en bus. Du slår hovedet, når du træder op i en bus, og slår det igen, når du rejser dig fra sædet. Hvem kan du ikke komme til at sidde ved siden af i en bus? Tæt op af? En der er beskidt? En der lugter? En der begynder at tale til en?"

'Jeg er Cristiansborgpolitiker. Jeg bestemmer. Jeg kører i bil. Lad pøbelen tage bussen!'

Til Georg Metz

Hans Skov Andersen, Vraa

Det var da ikke datidens rockere, som du skriver i Information 30. juni, der fra deres skibe i Limfjorden gik i land og drev kong Knud ned gennem Jylland og til Fyn, hvor de dræbte ham i kirken i Odense.

Det var jo vendsysselske frie bønder, der gjorde oprør mod kongen, da han kom til Børglumkloster for at inddrive skat fra vendelboerne, og det kan jeg da godt forstaa, at de ikke vilde være med til.

Der foreligger flere beretninger om, hvordan bønderne samledes nær Børglumkloster og startede oprøret. Der er rejst et stort mindesmærke paa stedet. Kongen flygtede da paa hest ad stranden fra Løkken og til Harboøre, hvor de passerede Limfjorden paa det sted hvor Vendsyssel dengang var landfast med det øvrige Jylland. Derfor gik forfølgelsen ned gennem Jylland til Fyn, hvor den endte i Odense. kongen havde søgt tilflugt i kirken, men forfølgerne trængte ind og dræbte ham mens han knælede foran alteret.

Foghs klimaks

Evert Friberg, Helsinge

Øm over hele sindet af Annegrethe Rasmussens rygklapning af AFR, slår det mig pludseligt, at en toppost i UNHCR må være den ultimative klimaks for Anders Foghs karriere. Så kan han lære det, kan han!

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu