Læserbrev

Læserne skriver

Debat fra dagens avis
21. juli 2008

Dine køkkenknive

Stefan Bang, København N

Hvis du mener dit sprog er værd at kæmpe for, så lad sproget kæmpe. Kæmp med dine rim, dine digte, din ordlyd og skønhed, dine vildeste stinkende bandeord.

Hvis du mener din religion er værd at kæmpe for, så lad religionen kæmpe. Religionen der bringer mennesket fred og fortrøstning - vis mig den. Vis mig din fred i al din mægtige regelmæssighed. Lad din religion kæmpe mod min og overbevis mig om din lykke. Lad din religions magt over dig, lyse mig i møde på din dørtærskel og lad mig falde på knæ for at træde indenfor. Lad religioner kæmpe. Religion mod religion med religion som våben. Sprog mod sprog med sprog som våben.

Hvis du mener dit våben er værd at kæmpe for, så lad våbnet kæmpe.

Mine køkkenknive kæmper madlavningens kamp. Hvis du mener din madlavning er værd at kæmpe for, så kæmp. Træk mig væk fra mine egne gryder med ufattelige strenge af pirrende dufte; inviter mig og lad mig tigge om opskriften.

Jeg kæmper for mit sprog. Dette er mit angreb. Du kan skyde mig eller fængsle mig. Terrorisere mig eller kilde mig, men du vinder ikke over mit sprog, hvis du ikke kæmper mod det.

Mit sprog kæmper kun med sprog. Deri ligger kampen. Kampen opstår af sine regler. Kampen er et spil og kampen kender sine deltagere.

Verden har så mange overgreb og drab, men kampen udebliver.

Put en pistol mod min pande og se: Jeg vinder nu på disse linier, fordi du ikke turde gå ind i arenaen. Jeg vil vandre rundt med armene over hovedet, ubesejret, ubekæmpet.

Tour d'Epo

Kim Øllgaard, Varde

Med de tre afsløringer af doping allerede i Tour'en kan man kun sige, at der er to muligheder:

1: Luk hele lortet

2: Tillad doping

Helt latterligt bliver det, når Bjarne Riis står frem og tager afstand fra det, der sker blandt rytterne, samtidig med, at Michael Rasmussen er udelukket fra løbet uden at have været testet positiv.

Jeg mindes med fornøjelse, hvordan Inf.'s reporter for nogle år siden havde en lang hyldest til italieneren Pantani kort før, han blev afsløret som dopet.

Hvorfor er det lige, at Inf's begrænsede spalteplads skal bruges på en ligegyldig begivenhed, som det at cykle op og ned ad bakke i forskelligt farvede trøjer?

Er det fordi Jørgen Leth med sine udgydelser har gjort det til en intellektuel sport, eller hvad? Jeg ser frem til, at en dansk lyriker kaster sig over curling, som derefter kan blive det helt store intellektuelle tilløbsstykke.

Intet frit fald for patienter

Karin Riis-Jørgensen, Medlem af Europa-Parlamentet (V) og næstformand i den liberale gruppe

I Informations leder (5. juli) bliver EU Kommissionens nylige forslag til et nyt sundhedsdirektiv rost. Det er på tide, vi får bedre og reelle rettigheder til patienter, der, af den ene eller anden årsag, ønsker behandling i et andet EU land.

I lederen kritiseres forslaget dog for kun at være for de ressourcestærke. Dette er jeg uenig i, fordi jeg netop mener, at vi med reelle rettigheder og bedre oplysning kan sikre, at det ikke kun er dem med mentalt overskud og ressourcer til selv at finde behandling i udlandet, der kommer af sted. Men en af pointerne her i avisen var, at patienterne selv skal lægge ud for behandlingen, som så senere refunderes af det danske sygehusvæsen. Det udelukker unægteligt en række mennesker. Den pointe vil jeg tage med mig i forhandlingerne i Europa-Parlamentet og arbejde for et smidigt system, hvor pengene kan overføres mellem de forskellige hospitaler i Europa, så patienten ikke skal lægge ud og sælge hus og bil for at få den ønskede behandling.

Klap for øjet

Finn Gunst, Brønshøj

I lederen onsdag dem 16. juli skriver Bent Winther, at der ikke er nogen, der har sat spørgsmålstegn ved velfærdssamfundet. Og at VK har sat fokus på uddannelse, udenlandsk arbejdskraft til landet og en grøn revolution. Ja, det kunne se sådan ud, men hvornår går det min op for Informations lederskribent, at VK (O) siger ét og gør noget andet? Anders Fogh Rasmussen - ham med kreativ bogføring - skrev i 1993 bogen Fra socialstat til minimalstat. Her fra 2001 til 2008, er han i fuld gang med at gennemføre sit projekt. Blandt andet rt han salamiagtigt ved at smadre den offentlige sektor. Konsekvensen heraf påpeges solidt af Johanne Schmidt-Nielsen (Enhedslisten) der til pressen fremhæver, at Danmark er ved at privatisere det fælles sundhedssystem og at privatiseringen betyder en endnu større forskel. Så Bent Winther - fjern så den klap for øjet.

Karikaturens karikatur

Klaus Illum, Fur

At skrive og læse dette er yderligere spild af tid og forflygtigelse af tanker væk fra de virkelige spørgsmål og problemer, forårsaget af de mildest talt ubetænksomme, fjogede ytringer i form af ikke karikaturer, men tegninger, der ikke karikerer andet end tegneren og avisredaktøren. Først Westergaards og Flemming Roses fjogede tegning af en skægget mand iført turban med en bombe i. Hvis den ikke havde fået påskriften Muhammed, var den blevet forbigået i stilhed, så ytringen er kun, at sådan forestiller Westergaard sig profeten, hvilket er ret ligegyldigt. Så The New Yorker's ligeså fjogede tegning af ægteparret Obama klædt ud som islamisk terrorist og imam. Forskellen til Westergaard/Roses ytring, er kun, at man ikke behøver en påskrift, for at vide, hvem tegningen forestiller. Således er det nu i to omgange demonstreret, at ytringsfriheden også kan bruges til uden ord og argument at stikke kæppe i debatmaskineriet med ulykker og tidsspilde til følge.

Den satiriske karikatur er kunsten at indfange essensen af handlingers og tankers forfængelighed, fejltagelser eller dumhed i et glimt. The New Yorker forsvarer sig med, at Obama-tegningen, der ikke indfanger noget som helst med et gran af sandhed, er en karikatur af sin egen genre. Det gælder også Westergaard/Rose, men de har ikke indset det. Problemet er, at karikaturen forudsætter et minimum af viden, intelligens og skepsis på modtagersiden, og at dette for karikaturens karikatur gælder i anden potens. Derfor bliver det sprængfarligt.

Luksus?

Safania Eriksen og Bente Hessellund Andersen, NOAH

Det glæder os, at Fødevareministeren er enig med os om, at vi skal tænke på klodens fattige.

Blandt de fattigste finder vi dels en landbefolkning af bønder, der traditionelt har forsynet deres befolkninger med mad, dels en voksende bybefolkning, der for en stor del udgøres af folk fra landet, som drives mod byerne, når monokulturer og industrialiseret landbrug gør deres arbejdskraft overflødig. Disse befolkningsgrupper er ofre for en forfejlet jordbrugsopfattelse, hvor gensplejsning er sidste skud på stammen.

Fødevareminister Eva Kjer Hansen skrev her i avisen den 1. juli:

"Landmændene ikke har råd til at fravælge teknologier, der kan øge afkastet og unødvendiggøre brugen af dyre sprøjtegifte."

Men de fleste af de gensplejsede afgrøder, der dyrkes, er jo netop skabt til at modstå sprøjtegifte - og varige udbyttestigninger har ikke kunnet påvises.

Ifølge ministeren kan fattige bønder ikke "tillade sig at have den samme luksus-prægede tilgang til fødevareproduktionen som NOAH". Men det er netop kvinderne, bønderne og de landløse i Syd, der beretter om de problemer, gensplejsning forårsager.

Vores holdninger ligger langt fra ministerens, men vi håber alligevel, at vores fælles mål om at tænke på klodens fattige kan være et grundlag for videre dialog.

Kvinder er ikke bedre

Kåre Fog, Veksø

Per Fjord (Inf. 18. juli) mener, at mænds magt og mål skal begrænses, og at kvinderne kan give os en bedre verden.

Forlad hurtigst muligt den vildfarelse! Tænk på de kvindelige politikere, vi faktisk har. Tænk på, hvad det tv og de ugeblade der dækker kvinders behov, handler om: rigmandsvillaer, royalt stof, og alt om de, der er kendte, fordi de er kendte.

Hvor ser vi mest bagtalelse, kulde, løgn og lede intriger? I pigegrupper og på kvindearbejdspladser! Hvilket køn er mest afhængigt af den rus det giver at være materialistisk og bruge løs af pengene?

Spillet mellem kønnene går typisk ud på, at manden skal have den højeste position og tjene flest penge, mens kvinden skal være den 'bedste', dvs. mest omsorgsfuld.

Ved at være mest 'god' får kvinden en boldbane, hvor hun er manden overlegen, og et universalvåben, hvormed hun altid kan slå manden - og få ham til at tro at verden bliver bedre, hvis bare hun bestemmer.

Hvis manden er lige så 'god' som hende, mister hun sit universalvåben, og det ønsker hun ikke at miste. Nej, hun har det bedst, hvis manden er kynisk og tjener mange penge. Så kan hun elske ham.

Konklusion: Hvis verden skal forbedres, skal begge køn forbedres, ikke kun mændene.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

John Fredsted

@Kåre Fog:

Enig, se min kommentar http://www.information.dk/162362#comment-59604 til omtalte kronik.

Akkurat som sine kønsfæller i naturen selekterer kvinden altovervejende en mand, der har vundet over andre mænd - det vil sige en mand, der har knust andre mænd. Det kvinden skænker denne sin mage er ikke kærlighed, men belønning.

Den eneste trøst i dette banale og overvældende grimme teater er, at det i det mindste er selvkonsistent i sin dumhed: Aggressive (hermed ikke ment fysisk voldelige, men dominerende) hanner får lov til at forplante sig ind i en verden, der altid har krævet aggressive mennesker, af samme grund.

Specielt bliver der brug for denne aggression i den nu nært tilstundende fremtid, hvor planetens ressourcemæssige og klimatiske trængsler vil blive specielt påtrængende.

Tom W. Petersen

Venstredamen Karin Riis-Jørgensen er mere uvidende om dem, hun så velmenende taler om, en man i hendes stilling har lov til at være.
Hun ved med garanti intet om ressourcesvage mennesker ,og hvad de kan og ikke kan.