Læsetid: 3 min.

En ægte forfaldshistorie

Jeg tvivler på, at Metz har gjort sig den ulejlighed at undersøge, hvad der helt konkret arbejdes med i DR for øjeblikket
15. august 2008

I juli-udgaven af Ud & Se gennemfører den tidligere chef for DR's Børne- og Ungdomsafdeling Mogens Vemmer et frontalangreb på sin gamle arbejdsplads. DR 'massakrerer' angiveligt alt, hvad han har opbygget gennem 50 år. En anden tidligere medarbejder, Carsten Fischer, fik i denne uge en kronik optaget i Morgenavisen Jyllands-Posten - overskriften var "Nedlæg Danmarks Radio". Og forleden var det så en tredje tidligere medarbejder, Georg Metz, der i nærværende organ igen-igen følte sig kaldet til at hudflette sin gamle arbejdsplads og beskylde DR for "kreativ bogføring": De sproglige initiativer skal "bare tage sig ud", og "de ved i virkeligheden ikke, hvad de har med at gøre".

Hvor ved du egentlig det fra, Georg Metz?

De tre ældre herrer har på hvert deres felt ydet en stor indsats for DR gennem mange år. Af samme grund er det mig en gåde, hvorfor trangen til at drømme sig tilbage til en svunden tid, hvor alting i erindringen var bedre, i den grad skal gå ud over de medarbejdere og chefer, der sidder med ansvaret i dag. I et ændret samfund og under markant ændrede vilkår.

En endnu større gåde og ærgrelse er det, når kritikken bliver luftig, ukonkret og dermed helt gratis. Georg Metz afslutter sit drømmetogt tilbage til Statsradiofonien med at rette kanonen mod det, han betegner som kreativ bogføring, der har inficeret de sproglige initiativer. Det skal bare tage sig ud, skriver han. Hvad skal tage sig ud, Georg Metz? Og hvem er det helt konkret, der ikke ved, hvad de har med at gøre?

En sur gammel mand

Som nytiltrådt direktør for Programproduktionen i DR tog jeg for få måneder siden som noget af det første fat på sprogarbejdet i DR. Nej, det har ikke været prioriteret højt i en årrække. Og ja, der skal gøres en større indsats. Af samme grund har bestyrelsen godkendt en plan, der over de næste år skal øge sprogbevidsthed og sproganvendelse via en række nye initiativer: DR har netop ansat en sprogkonsulent - den første i en årrække. Vi udpeger og uddanner et korps af sprogambassadører, der på redaktionerne skal sikre sproglig efterkritik i dagligdagen. Vi intensiverer den sproglige uddannelsesindsats, ikke blot for værterne, men også i udviklingen af det skrevne sprog på nettet og i manuskriptskrivningen. Der er oprettet et sprogsite på DR's intranet. Og vi udsender nu Ole Meisners kompetente og meget læste sprogbreve regelmæssigt til samtlige medarbejderne.

Det er store og små indsatser, der samlet set vil påvirke udviklingen i DR's sproganvendelse - vel vidende, at sproget både kan og skal folde sig ud på mangfoldige måder, afhængigt af, hvilken platform eller genre vi arbejder med.

Jeg tvivler på, at Metz har gjort sig den ulejlighed at undersøge, hvad der helt konkret arbejdes med i DR for øjeblikket. Og hvis han har, vil jeg gerne underrettes om svaret på endnu en gåde: Tror Georg Metz virkelig, at man kan udvikle sproganvendelse og sprogbevidsthed markant fra den ene dag til den anden? Det kræver uddannelse, indsigt, fokus og først og fremmest tålmodighed. Hvis Metz tillader sig at betegne de nye sproginitiativer som kreativ bogføring, vil jeg i al stilfærdighed tillade mig at betegne ham som en sur, gammel mand, der tilsyneladende føler sig så ophøjet, at han kan udskrive dækningsløs kritik uden at have gjort sit forarbejde ordentligt. Se, det er en ægte forfaldshistorie.

Mette Bock er direktør for Programproduktion i DR

Svar til Mette Bock:

Kan man ikke klare sig i en debat, kan man altid hænge sig i folks alder. I dette tilfælde min, som rigtigt nok er højere end Mette Bocks, en bagatel af 12 år for resten. Det er min fejl, den aldersforskel, og det er DR-chefens pointe. Jeg gamle mand drømmer blot tilbage til Statsradiofoniens tid, der i øvrigt lå før min.

Udtaleser fra Mette Bocks side om DR's nye sprogbevidsthed har ikke overbevist nogen med sproglig sagkundskab, herunder undertgenede, at hun eller DR-ledelsen skulle have fattet begrebets indhold. Det væsentlige i mit Intermetzo om DR's sprog, berører Bock ikke: DR's udbredte stil og tonefald. Det har ikke meget med en ny tid og andre vilkår at gøre, men er ren reklamejargon, som andre nutidige højst moderne public service stationer i andre civiliserede lande ikke anvender i sammme grad. Frem for at blive mopset, skulle Mette Bock snarere glæde sig over interesse for og kritik af sproget og formidlingen i den institution, hun så heftigt forsvarer - åbenbart uden at kende væsentlige sider af dens forudsætninger og historiske og kulturelle baggrund.

Georg Metz

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu