Læserbrev

Fremtiden(s) skinner

Danmark bliver en ø i slowmotion, fordi Venstre har afvist tanken om et højhastighedstog fra Stockholm via Helsingør til Hamburg.

Danmark bliver en ø i slowmotion, fordi Venstre har afvist tanken om et højhastighedstog fra Stockholm via Helsingør til Hamburg.

Jakob Dall

29. august 2008

Kasper Westh, formand for SF-Odense

Efter et langt tilløb melder regeringen nu ud med en investeringsplan for kollektiv trafik. Det bliver markedsført som en storslået satsning, men virkeligheden er mere jordnær.

Trods alt må man glæde sig over, at der overhovedet tænkes offentlig trafik i regeringen. Det er ikke det normale. For en uges tid siden var Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen fremme med en automatreaktion, da man fra svensk side foreslog et højhastighedstog fra Stockholm/Göteborg over København til Hamborg. Spændende vision ellers, men svaret var nej: Danmark er for lille til tog med høje hastigheder.

Det realistiske

Men nu kommer der altså alligevel et forslag om udbygning af skinnenettet i Danmark. Det er også på høje tid, i betragtning af banernes jammerlige tilstand. Brugere af tog mellem Fredericia og Jylland nord herfor er endda vidner til en permanent skandale: Togdriften er ikke elektrificeret. Prøv lige at regne ud, hvor mange tons diesel DSB har brændt af mellem Fredericia og Frederikshavn siden elektrificeringen gik i stå i slutningen af 80'erne. Her er tale om en astronomisk og unødvendig CO2-udledning.

Sådan er situationen altså, og dette sætter en trist ramme om de ambitioner, vi kan have på togtrafikkens vegne. Her spiller regeringen så ud med en vision om 'timedrift' mellem de store byer: København, Odense, Århus og Aalborg. Hvis det vel at mærke bliver med eldrevne tog, så er det en udmærket ambition, at det kun skal tage en time at køre mellem byerne. Der mangler godt nok bedre forbindelser sydpå: direkte og hurtige tog fra København og Odense/Århus til Hamborg/Berlin - mens ellers ligner det da noget. Også noget som bliver dyrt, udgangspunktet taget i betragtning.

Og her er det man må være lidt realistisk. Det er teknisk muligt at anlægge en fast forbindelse mellem Østjylland og Sjælland. Det vil imidlertid også blive så rasende dyrt, at andre (meget tiltrængte) forbedringer bliver udskudt. Det vil binde kæmpe investeringer primært til gavn for en relativt lille del af Danmark, nemlig Østjylland og Hovedstadsområdet. I forbifarten vil det også ændre Samsø radikalt. Efter anlæg af en Kattegat-forbindelse bliver øen en superforstand til både Århus og København. Er de mon interesserede i det på den smukke ø?

Lad os under alle omstændigheder hellere starte med det realistiske.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Man har selvfølgelig lov til at blive klogere, men jeg kan da ikke lade være med at tænke på, at SF´s trafikordfører (ligesom flere andre ordførere) for nogle få år siden over for mig i en e-mail mente, at "nu er brintteknologien jo lige om hjørnet", så der ville ikke være brug for yderligere elektrificering af jernbanenettet. Det var lige efter offentgørelsen af "brintpillen", hvor ingen ville tro ophavsfolkene, når de mente, at brintteknologien IKKE var lige om hjørnet.
I samme ombæring kan jeg ikke lade være med at tænke på, at når man fra politisk side snakker om jernbaneforbedringer, har man alskens betænkeligheder mht. naboklager, langsommelige VVM-vurderinger osv., som alt i alt betyder, at der aldrig sker noget.
Når det gælder anlæggelse af nye (motor-)veje, hører man mystisk nok aldrig sådanne betænkeligheder.
I stedet for at udtrykke kritik over andres betænkeligheder bør jeg nok hellere komme med et par konstruktive forslag:
Lad være med at snakke i årevis om at afkorte den østjyske banestrækning. Se hellere at få den elektrificeret. Fremsynede folk er allerede for længe siden startet ved Århus Hovedbanegård.:-) I Tyskland tog det nogle få måneder at elektrificere strækningen mellem Hamburg og den danske grænse og at rette skinnerne ud, så togene kunne køre hurtigere. Det kan vi vel også gøre her.
Med 300 km vej (og noget længere jernbane) mellem Kbh. og Århus, Kbh. og Padborg, Kbh. og Esbjerg, Padborg og Ålborg og endnu længere mellem Kbh. og Ålborg er der gode forudsætninger for højhastighedstog. Problemet med internationale højhastighedsforbindelser er dog, at vi i DK ikke bruger samme spænding og frekvens som i Sverige og Tyskland. Det såkaldte ICE-tog mellem Århus og Berlin vil jeg ikke kalde en international højhastighedsforbindelse. Højst en hån.......
Et andet arbejde, der burde være gjort for længst (og ifølge en trafikminister i starten af 1990´erne var gennemført....), er åbningen af flaskehalsen i Sønderjylland. Jeg vil nærmest betragte det som en skandale, at jernbanestrækningen endnu ikke - 12 år efter Storebæltsbroen - er gjort tosporet!
Vi skal ikke kun forbedre persontrafikken. Godstransport klares bedst af el-lokomotiver, og her bør der indføres et system, der alt i alt gør det attraktivt at befordre lastbiler med toget (som et almindeligt biltog). Ikke så skrækscenariet om efterladte containere på afsidesliggende rangerbanegårde opstår, men derimod så chaufføren selv kører lastbilen fra borde, når bestemmelsesstedet er nået. Det system fungerer perfekt i f.eks. Schweiz og andre lande sydpå. Samtidig vil det imødekomme Trafikkommisionens (efter min mening opgivende og selvudslettende) forslag om at løse trafikproblemer ved at gøre motorvejene bredere.
Og endelig skal de regionale jernbaner elektrificeres, og sporene skal rettes ud.
Man kan så spørge: Hvad med de allerede eksisterende dieseltog, og hvad med de IC4-tog, der måske kommer? Ja, hvis man ser på den måde togsættene kobles sammen på, bør der ikke være megen besvær med at koble elektrificerede vogne sammen med dieseldrevne vogne. Så er det problem løst :-)! I forvejen er det jo ikke nødvendigt at have elektrisk fremdrift på alle vogne i et IC3-tog (eller er det?).

Venlig hilsen
Erik

PS. Og nu, hvor jeg er i gang, hvorfor ændrer man ikke de københavnske S-tog, så de kører på vekselstrøm i stedet for (som nu) jævnstrøm? Fordelen er, at togene kan sende strøm tilbage i nettet, når de bremser. Det virker vist ikke (så vidt jeg husker...) ved jævnstrøm. Ideen er hermed givet videre til DSB S-tog :-)