Læsetid: 2 min.

Gratis offentlig transport kan betale sig

Debat
6. august 2008

Et fald i privatbilismen på 10 procent, tre færre dræbte og 25 færre alvorligt kvæstede om året. Det er konsekvensen, hvis man indfører gratis offentlig transport i København.

10 procent er meget. Det vil kunne mærkes i den daglige gang i byen, hvor der bliver mere plads til fodgængere og cyklister. Vi vil få en mere åben og mere sammenhængende by, med klare miljø- og sundhedsmæssige gevinster. Dertil kommer, at forslaget også vil gavne den sociale fordeling i samfundet, i og med det primært er lavindkomstgrupper, der bruger offentlig transport.

Prisen for hele herligheden er omkring 1,8 milliarder kroner. Men det er for dyrt, fremgår det af Information 2. august.

Pisk og gulerod

Men hvis vi dropper kassetænkningen og i stedet kigger samfundsøkonomisk på det, så ser regnestykket helt anderledes ud. Et fald i trafikken på 10 procent vil alt andet lige betyde et tilsvarende fald i udgifterne til vejvedligeholdelse og sundhedsudgifter. Og sådan er der en lang række afledte effekter, der ikke er med i rapportens regnestykke. Den helt store samfundsøkonomiske gevinst kommer, når vi kigger på trængselsudgifterne. Trafikken i København har for længst overskredet smertegrænsen og bilister bruger dagligt masser af tid på køer. Forsinkelserne svarer til intet mindre end 120.000 persontimer pr. dag i Storkøbenhavn. Timer der kunne bruges til øget produktivitet eller til at hente børnene tidligere i børnehaven.

Trængslen ville yderligere kunne mindskes ved indførelse af kørselsafgifter som f.eks. bompenge. Pengene fra afgifterne kunne gå til at finansiere den offentlige transport og dermed yderligere høvle af på regningen.

Der er derfor god grund til, at vi begynder at diskutere gratis offentlig transport i København. Men det er klart, at det ikke kan stå alene. Al erfaring viser nemlig, at der er brug for både pisk og gulerod, hvis folk skal skifte fra bil til kollektiv transport.

Der er behov for en større trafikreform i København, der ud over gratis offentlig transport indeholder bom-penge eller andre kørselsafgifter, letbaner, der kan supplere S-tog og Metro, samt flere og bredere cykelstier. Kun med en sådan samlet løsning kan vi vende trafikudviklingen i byen.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Selvfølgelig kan det betale sig at have gratis offentlig transport, når man tager alt i betragtning. Når man tager alt i betragtning kan næsten enhver tilsyneladende dyr løsning på ethvert problem som involverer de upriviligerede betale sig. Men imperier (og danmark er sattelitstat til et imperium) er baseret på at mest mulig samfundsværdi driver opad til de rige, og kapitalisme er baseret på at eksternalisere så mange omkostninger som overhovedet muligt - hvilket er det stik modsatte af at tage alt i betragtning.
Det neoliberalistiske samfund, og den neoliberalistiske regering Danmark for tiden har affundet sig med, vil så absolut helst eksternalisere omkostningerne - lade de fattige, miljøet og samfundet betale for at en mindre gruppe rige kan rane mest muligt til sig. Derfor blir der nok ingen gratis offentlig transport i København i denne omgang. Men gid der gjorde. At tænke sig! Sikken vidunderlig ide!

De mange restriktive tiltag mod bilismen (begrænsning af vognbaner, begrænsning af parkeringsareal , høje parkeringsafgifter o s v) gør allerede , at man (det store flertal af almindelige mennesker) ikke tager bilen til København med mindre man har et behov for det.

Behovet bliver ikke fjernet bare fordi man gør offentlig transport gratis.

Behovet udspringer af dårlig offentlig transport ( bl a ubelejlige, uforudsete forsinkelser i S-tog , metro og busser og komplicerede tidrøvende skift mellem transportmidler) .

Offentlig transport er heller ikke idel, hvis man er lidt svagelig (astma, ødem o s v) uden dog at være invalid.

Så er der det ulækre ved at af og til at se folk sidde med deres beskidte sko på sæderne i S-toget, smøre bussemænd af på sæderne og et par gange om aftenen har jeg også set folk stå og tisse i et S-toget..

Hvis man vil have flere over til offentlig transport ,så gælder det om at levere en tidsmæssigt sikker transport uden forsinkelser, rene og ordentlige transportmidler (hvor man ikke generes af tiggeri og "bøverter") og et eftektivt tilrettelagt liniesystem.

Husk på, at man meget få steder i længden kan aceptere , at folk kommer for sent til et møde og andet p g a kludder med tog , metro og busser. Er man den , der kommer for sent flere gange, så bliver man "hægtet af".

Iøvrigt burde man lave en udflytningspolitik i København, så større arbejdspladser og butiksstrøg røg ud i periferien - det ville effektivt reducere mange menneskers behov for at tage til København. og så ville trafikken falde.

Morten Dreyer

Sådan får vi forbedret den kollektive trafik !

Hvis man ønsker at få en større del af trafikanterne over i den kollektive trafik, bør billetsystemet ændres.

Et godt forslag kunne være, at man gjorde månedskortene for alle zoner i hele området meget billigere end i dag.

Langt billigere.

Det kan ske ved at forhøje enkeltbilletprisen og klippekortene en hel del, samt bruge en del af infrastrukturmidlerne til nedsættelsen.

Et månedskort til alle zoner bør være så billigt, at alle som i dag bruger den kollektive trafik bare et par gange om måneden, vil opleve en besparelse.

Derved vil det for de fleste medfører, at de hver måned fornyer et månedskort til alle zoner.

Alle vil derfor være daglige potentielle kunder.

Ved alle transporter vil man sætte brugerne i et dilemma, når turen skal foretages:

Skal man tage bilen som vanligt. Med benzinprisen, slidtagen på bilen og parkeringsafgiften ?

Eller skal man tage den kollektive trafik, med måske længere køretider, men til gengæld gratis i situationen.

Mon ikke dette vil forslag vil bringe flere over i den kollektive trafik, med bedre og smidigere trafikafvikling for alle – også private biler og lastbiler.

Men det kræver, at et af Verdens rigeste lande investerer i en velfungerende kollektiv bustrafik.

Så det har måske lange udsigter.

Fordelene vil være mange.

Bedre arbejdsbetingelser for ansatte i busselskaberne.

Hurtigere og smidigere trafik gennem byerne.

Mindre spildtid pga. trafikpropper.