Læserbrev

Læserne skriver

Debat fra dagens avis
9. august 2008

Frem og tilbage

Christian Askov, Varde

Vor konservative Sundhedsminister Jacob Axel Nielsen må have fået solstik. Han tordner frem med nye høje afgifter på slik, tobak, sodavand og alkohol. Altsammen til fælles bedste: For vor sundheds skyld! Frem og tilbage er lige langt. Nu klapper grænsekioskerne i deres hænder - omsætningen vil stige til uanede højder, hvis Jacob Axel ikke snart kommer til fornuft og får sig et koldt brusebad.

Skatten på arbejde

Henning Kjær, Vanløse

Det er utroligt, at så mange og tilsyneladende vidende mennesker bliver ved med at påstå, at en nedsættelse af skatten på arbejde, vil få danskerne til at arbejde mere. Det er gammel elementær lærdom, at løn ikke er en motivationsfaktor. Lønforhøjelser motiverer kun til en ekstra indsats i et par måneder, derefter har mennesker vænnet sig til den højere løn, og indsatsen bliver som før lønforhøjelsen. En skattenedsættelse skal man ikke engang yde ekstra for at få. Når nogle yder en ekstra indsats, er det helt andre faktorer end lønnen, der motiverer såsom jobsikkerhed, jobtilfredshed, indflydelse på eget arbejde, spændende opgaver, anerkendelse. Desuden er der i dag mange medarbejdere, der ikke får løn for en ekstra indsats i form af overarbejdsbetaling. Det bedste økonomiske incitament til at arbejde mere er den enkeltes behov for statussymboler og gæld. Selv om skattelettelser ikke får danskere til at arbejde mere, er der er mange andre gode grunde til at nedsætte skatten på arbejde, men at det får danskere til at arbejde mere er en skrøne, der ofte fremføres som et faktum.

Astronomi og astrologi

Marianne Wiltrup, Frederiksberg

Kunne Information ikke yde den service til os astronomi-interesserede læsere at oplyse om månens opgangs- og nedgangstider i stil med de øvrige morgenaviser?

Da jeg er så heldig i sommerperioden at være ved en sydøstvendt kyst, og derfra kan se de mest fantastiske fuldmåneopgange, er det jo afgørende for mig at vide, hvornår månen står op.

Og så er der astrologien: Information har her i sommer (haft) et par glimrende serier: "Hjemstavn" og "Langt højere bjerge". Spændende læsning om journalisters og politikeres erindringer og betragtninger. For politikernes vedkommende er der rubriceret en 'Blå Bog' med deres fødselsår. En fødselsdato ville også være af betydning, hvis man er lidt astrologi-interesseret. Artiklen om Svend Auken (dennne prægtige mand, der gjorde det, han blev sat til så aldeles glimrende, men som kunne have gjort det helt fantastisk som den statsminister, vi aldrig fik) var ledsaget af et meget interessant halvt dobbelt foto. Når man nu ved, at manden er født i tvillingens tegn, er det jo en ekstra pointe, ikke?

Sejrherren skriver historien

Per Hørning, København NV

"... Måske var det en idé om hr. Hjørne fik styr på historien, før han udtalte sig om retfærd eller ej", sådan lyder det når den 'rigtige' historiker Søren Skriver Tillisch sætter tingene på plads i Inf. 7. august.

Du får sat de rigtige årstal på belejringen af Wien og du refererer på udmærket vis den gængse historieopfattelse. Men fordi du belærer os - og Hjørne - ud fra en historiebog, bliver dine egne udsagn dog ikke mere troværdige, du skriver f.eks.: "Endelig er sammenligningen med bombardementet i Dresden helt ude i hampen. For det første kan den historiske situation ikke helt sammenlignes, og Winston Churchill havde ikke noget ansvar for beslutningen om at bombe". 35.000 dræbt på en nat er ingen forbrydelse.

Pr. definiton kan historiske situationer "ikke helt sammenlignes", men der forekommer dog nogle træk som er påfaldende: Karadzic og Churchill er begge førsteministre og dermed øverstbefalende. De har allierede i deres kamp, hvilket deres modstander på sin side også har. De og deres nation er i krig og har erklæret fjendens udslettelse som krigens mål og deres egen nations overlevelse. Forskellen er, at Churchill vandt sin krig medens Karadzic tabte. USA bombede Beograd. Ja, men sejrherren laver ikke noget snavs (krigsforbrydelser).

Jeg er ikke tilhænger af, at man skal have UG i sin kongerække for at kunne udtale sig om retfærd eller ej. Som jeg har forstået anholdelsen af Karadzic, skal han stilles for en krigsforbryderdomstol, som vil føre en sag imod ham - og som jeg har forstået Hjørne, er der måske grund til at spørge, om det nu er rigtigt kun at finde krigsforbrydere i den ene lejr.

Jeg synes faktisk det er meget prisværdigt, at nogen i Information påpeger, at der måske kan være andre vinkler på verden, end den avisen anlægger på Balkan: Alle serbere er forbrydere, nationalister tilknyttet sikkerhedstjenesten eller mafiaen. Er det overhovedet en stat? De kan vel ikke alle sammenen leve af at smugle eller stjæle. Eller, hvad er det f.eks. der er så godt for serberne ved at komme ind i EU?

DF bør komme på terrorlisten

Jan Krag Jacobsen, Farum

"Tiden er inde til at gøre oprør. For Danmark. For folket. Tiden er inde til at genopfriske frihedens træ med politisk korrekte borgerliges blod. Med EU tyranners blod". Sådan skrev folketingskandidat for Dansk Folkeparti Michael Pihl i Frederiksborg Amts Avis den 1. august. Partiledelsen, som ellers er hurtig til at dementere landsbytosserier, har ikke reageret på denne opfordring til politisk vold fra formanden for partiets Sorøafdeling. Derfor må man gå ud fra, at ledelsen deler dette militante synspunkt, der kvalificerer Dansk Folkeparti til optagelse på de internationale lister over terrororganisationer. Og dette må tillige gælde for Frederiksborg Amts Avis, som trykker opfordringen til blodig vold mod mennesker af borgerlig observans og EUpersonale.

Kære Per Stig Møller

Bettina Buch, Kirke Hyllinge

I Information onsdag den 6. august læste du en af Grundtvigs dejligste tekster på en særdeles spændende måde, satte den i forhold til dit politiske virke og den politik, regeringen fører. Det var interessant, men jeg synes nu nok, du sprang meget let hen over den sidste strofe og især de to sidste linjer: "Og da har i rigdom vi drevet det vidt, når få har for meget og færre for lidt."

Disse to linjer er sprogligt flotte og en smuk afslutning på hele teksten. Der er fynd i teksten, understøttet af flere bogstavrim og andre sjove, sproglige markeringer, f.eks. 'få' og 'færre'. Disse flotte sproglige markeringer viser selvfølgelig, at der er tale om en afslutning, der skal kunne huskes, og en tekst slutning plejer ofte at sige noget om hele tekstens indhold, at samle op på det hele. Det lille 'og' viser jo også, at der er tale om en opsamling, i hvert fald på sidste strofe men nok også på hele teksten.

Med det in mente kan jeg selvfølgelig godt forstå du forbigår sidste strofe i tavshed. Den nuværende regering har jo ikke just gjort sit for at drive det vidt i rigdom, så "få har for meget og færre for lidt". Snarere er det vel gået den modsatte vej: Fle'r har for meget og flere for lidt?

OL og Kina

Chresten Frostholm, Stubbekøbing

Her på åbningsdagen er jeg for længst dødtræt at læse ledere og læserbreve samt politikeres udtalelser i medierne om Kinas overgreb på Tibet, der åbenbart hellere vil have et totalitært, religiøst regime, og om Kinas uheldige forhold til menneskerettigheder. Det er der rigtig nok, men hvis et lands forhold til menneskerettigheder og folkeretten og FN's mange resolutioner skulle vejes på en guldvægt hver gang, det søgte om internationale mesterskaber, ville f.eks. EM og VM i fodbold og håndbold samt OL blive afholdt i den samme håndfuld lande hver gang. Alle lande, der har deltaget i Irakkrigen, og som på den ene eller anden måde godkender tortur, burde således udelukkes som værter. I øvrigt synes jeg også, racisme og fattigdom burde med på vægten. Så jeg glæder mig til at læse alle fordømmelserne en gang til, når de næste internatonale mesterskaber skal afholdes.

Danmark på tysk?!

Jens Rahbek Rasmussen, København Ø

Apropos Svend Aukens tanketorsk i Inf. 4. og 7. august, så var man i 1820 på ingen måde "midt i sprogstriden" i hertugdømmerne - den var faktisk knap begyndt. Og hvorfra har han fået den besynderlige idé, at Danmark på den tid blev "regeret på tysk"?

Delebil

Hanne Wilian, Espergærde

Jeg har talt og talt længe - skal, skal ikke, skal, skal ikke ... nu gør jeg det. Det var svært, og det gjorde nærmest ondt. Jeg hart haft bil siden jeg var 18 år og det er (ak) længe siden. Beslutningen er taget. Jeg vil være med i en delebilordning. Med fremmede forstås. Med familie eller venner er det næppe anbefalelsesværdigt, jeg har prøvet. Og åh, hvor det lettede. For fremtidens skyld.

Serie

Seneste artikler

• Gå tilbage, men aldrig til en fuser

31. december 2009
    Den nye hjemstavnslitteratur var og blev den synligste trend i det 21. århundredes første årti, der dog bød på mange genrer
  • Hjemstavn

30. december 2009
    Et af temaerne i årets danske litteratur, der i øvrigt har handlet om alt fra familie- og generationsopgør til ustabile identiteter, har været en ny hjemkomst, en besindelse på det danske sprog og hvad man kommer fra, på en ny hjemstavn i sproget
  • Det er ganske vist: Fyn er fin

10. august 2009
    Fyn er et af Danmarks mest undervurderede steder, og derfor er det på sin plads at gøre op med enhver fordom her. Odense er eventyrets by - smørklatten i danmarks-grøden. Information har valgt at hylde paradisøen Fyn
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer