Læserbrev

Læserne skriver

Debat fra dagens avis
7. august 2008

Velkommen hjem, Anders

Tyge Salvig, Fredericia

Ak Anders, nu er du i Piasvold

- hun griner fornøjet i stride

strømme ...

Hvordan skal det gå med de

forbehold

for ikke at tale om statsmandsdrømme!

Mens Birthe Rønn Hornbech

må sige hun sover,

er rod hos Lars Løkke for

småting at regne,

lidt offentlig uro går

heldigvis over,

og pyt med lidt krige i afsides egne.

Den slags kan du klare behersket og myndigt,

men nu er det farligt for Pia

er bister.

Hvad hjælper det nu at du

si'r noget fyndigt?

- hun helmer jo ikke før hun

blir minister!

Carl Nielsens version?

Niels Hansen, Riisskov

I Information 4. august giver Svend Auken udtryk for, at han er endog særdeles glad for H.C. Andersens 'I Danmark er jeg født', og at han bedst kan lide at synge sangen på Carl Nielsens melodi. Nu har jeg selv været med til at synge sangen utallige gange, enten på H. Rungs melodi fra 1850 eller på P. Schierbecks fra 1926, men aldrig på en melodi af Carl Nielsen. Gad vide, hvordan den lyder?

En korrektion

Svend Auken, MF for Socialdemokraterne

I interviewet med Information om 'Langt højere bjerge' den 4. august agiterede jeg for 'I Danmark er jeg født' som ny dansk nationalsang i stedet for 'Der er et yndigt land'. Desværre gav jeg Carl Nielsen æren for melodien. Det var en ren tanketorsk. Ikke mit livs første. Desværre. Melodien er enten af Shierbeck (min favorit) eller Rung eller Sebastian.

Undskyld til læserne.

Pædagogisk elefantsyge

Pietro Cini, Bælum

Lige en lille kommentar til Lars Qvortrups kronik 1. august: Fem år før hun udsendte den stærkt opreklamerede The Banality of Evil, påviste Hannah Arendt, hvordan tankeløshed også kan komme til udtryk inden for højst demokratiske uddannelsessystemer. Det gjorde hun i essayet 'The Crisis in Education' (1958), der kan læses i samlingen Between Past and Future. Her gjorde hun rede for, hvordan den pædagogiske elefantsyge, der havde ramt 1920'ernes USA, måtte opfattes som et massivt ansvarlighedsafkald i (u)skøn forening med et lige så massivt tab af common sense. Både ansvarlighedsafkaldet og tabet af common sense tilskrev Hannah Arendt politikkens stærkt svækkede tilstand. I hendes øjne var der kun én mulighed for redning: Politikken måtte genvinde saft og kraft. Politik forstået som Amor Mundi: kærlighed til verden. Sagt med hendes egne ord: "Education is the point at which we decide whether we love the world enough to assume responsibility for it ..." (Between Past and Future, s. 196).

Nu hvor pædagogikkens elefantsyge har ramt Danmark, er hendes synspunkt værd at huske på.

En anstændig debat?

Søren Skriver Tillisch, Frederiksberg

Peter Hjørne (Inf. 2. august) er selvfølgelig i sin gode ret til at mene hvad han vil, og der er ingen tvivl om at på Balkan er alle katte grå. Hverken bosniere, serbere eller kroatere var engle under borgerkrigen 1992-1995 - og EU's og USA's indblanding var så absolut af den mindre heldige karakter.

Men måske var det en idé om hr. Hjørne fik styr på historien, før han udtalte sig om retfærd eller ej?

Wien blev f.eks. ikke belejret i 1400-tallet, men derimod i såvel 1529 som 1683. Muligvis tænker Hjørne på Konstantinopels (Istanbuls) fald i 1453, og det kan så absolut diskuteres hvor undertrykkende det osmanniske styre var i forhold til samtidige kristne kongeriger i Europa. Kristendommen var ganske vidst ikke velset, men dog tolereret. Det samme kan jo ikke just siges om datidens forfølgelser af anderledes tænkende i det vestlige Europa.

Heller ikke slaget på Solsortesletten er af helt entydig karakter. Rent militært var slaget mellem den serbiske fyrst Lazar og den osmanniske sultan Murad så vidt vides nogenlunde uafgjort, men efterfølgende valgte flertallet af de kristne småfyrster i området alligevel det osmanniske overherredømme, og mange af dem (inklusive serbere!) kæmpede på Murads side på Solsortesletten.

Endelig er sammenligningen med bombardementet i Dresden helt ude i hampen. For det første kan den historiske situation ikke helt sammenlignes, og Winston Churchill havde ikke noget ansvar for beslutningen om at bombe. For det andet er det nogenlunde korrekte tal af døde i Dresden hin forfærdelige nat et sted mellem 25. og 35.000. Aldeles ikke 200.000.

Jeg har ikke besøgt hverken Republika Srpska eller den muslimske del af føderationen Bosnien-Hercegovina, men jeg mener dog at huske, at Republika Srpska uanset den prætenderer noget andet stadig er en del af staten Bosnien-Hercegovina. Og for resten også at serbernes store held specielt i starten af krigen skyldtes, at man fik ganske ubegrænset rådighed over den jugoslaviske hærs ret så velvoksne arsenal. Som sagt. Jeg har intet imod hr. Hjørnes holdninger som sådan, men jeg ville respektere dem en hel del mere, hvis han havde de historiske fakta på plads. For kun med de fakta på plads er det muligt at føre en fornuftig debat.

Kuglegraveri fortsat ...

Dorthe Nielsen, Roskilde

Til læserbrevsskribenterne Signe Jacobsen og Johs. Lind i Inf. tirsdag den 5. august: Kuglegraveri er måske noget, som foregår i de iskiosker, der sælger gammeldags isvafler.

Om DF's danskhed

Karsten Sand Iversen, Herning

Ifølge Inf. 5. august vil danske politikere udvide udlandsdanskeres ret til at stemme ved danske valg. Der er imidlertid også behov for ekspansiv tænkning på EU-plan, så permanent udvandrede EU-borgere efter en relativt kort periode kan opnå stemmeret til parlamentet i deres nye land.

Fra 1972 til 2003 var jeg frataget mine borgerlige rettigheder, idet jeg hverken kunne stemme ved danske eller britiske valg. Det er et alvorligt demokratisk problem, at tusinder af EU-borgere på den måde hægtes af. Det føltes som en narresut, at man efter mange udlandsår fik lov til at stemme ved lokal- og EU-valg. I over 30 år vidste jeg langt mere om britisk politik end om dansk. Det var britisk politik, der var bestemmende for mit livs rammer, men jeg havde end ikke den afmægtige smule magt der ligger i et kryds hvert fjerde år.

Hans Kristian Skibby, DF, mener man "skal tage udgangspunkt i, hvilken nationalitet man har, og ikke hvor man betaler skat."

Jeg kunne ikke være mere uenig. Som udlandsdansker kan man bevare både sit danske statsborgerskab, sit danske sindelag og sprog, men ingen af de faktorer kan bruges til påvirkning af de politikere der hersker over ens liv. DF forplumrer vanen tro enhver politisk debat med sin insisteren på en danskhed. Talen er om borgerlige rettigheder, ikke følelser.

Skift ud!

Therkel Stræde, København K

Hvis min bil havde brug for lige så mange 'serviceeftersyn' som Helge Sanders forskellige lovinitiativer, ville jeg for længst have skiftet den ud med en model af bedre kvalitet og pålidelighed (apropos ministerens indlæg om de skærpede adgangskrav i Inf. 6. august.

Udlændingeservice

Johan F. Krarup, København V

Hvordan kan det være, at det altid er under borgerlige regeringer, skandalesagerne rammer Udlændingeservice?

En væsentlig årsag til de sidste års skandalesager - først bestikkelsessagerne, de såkaldte kinesersager, og sidenhen den mangelfulde vejledning i sager om familiesammenføring - kan ligge i de besparelser, som VKO-regeringen har foretaget. Hver 10. medarbejder blev fyret fra Udlændingestyrelsen i 2004. Nogle år forinden havde man indført skrappere krav til familiesammenføring, hvilket, alt andet lige, må betyde længere sagsbehandlingstid qua den øgede mængde jura i hver sag. Og resultatet blev følgelig også derefter: meget længere sagsbehandlingstider samt de nævnte skandalesager.

Er det ikke en kendsgerning, at store arbejdsbyrder og stress fører til sjusk og fejl?

Nysprog

Allan Levin, København NV

Dengang da Danmark var det lille hyggeland, som havde fredelige relationer til omverdenen havde vi en krigsminister. Nu hvor vi er blevet en krigsførende nation og ligger i krig mod det halve Asien, har krigsministeriet taget navneskifte til forsvarsministeriet.

George Orwell må nikke anerkendende fra sin himmel.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu