Læserbrev

Læserne skriver

Debat fra dagens avis
26. august 2008

Fortidens synder og tonen for debat

Signe Jacobsen, Risskov

Mange tak for den store dybdegående artikel om højrepressen og dens dækning af Vietnam-krigen. Et vigtigt og nødvendigt tiltag som modsvar til samme presses selvglade hetz mod datidens venstrefløj! Lad det endelig være en lang serie. Den kan jo passende ende med en dybdegående undersøgelse af Jyllands-Posten og Muhammedtegningerne, pressens behandling heraf og den deraf følgende totale pervertering af begrebet ytringsfrihed. En frihed, som sikrer mindretal og undertrykte ret til at blive hørt, ikke en frihed skabt for magthavere og meningsdannere til forsætligt at fornærme og mobbe etniske og religiøse mindretal, hvilket skete til stor skade for integrationen, Danmarks anseelse og hele tonen for debat her i landet.

Frændeløs

Ib Jensen, Søborg

Det ser sort ud for Per Stig Møller. Om kort tid forsvinder George Bush, den morsomme mand, fra det politiske landskab, og for at føje spot til skade mister vor udenrigsminister nu også sin varme allierede, militærjuntalederen Musharraf. Hvordan skal det dog gå i kampen for demokrati? Hvad med Mugabe, som en ringe erstatning, Per Stig Møller?

OL og stjernerne

Chresten Frostholm, Stubbekøbing

Rune Lykkeberg prøver at vride det sidste ud af Roland Barthes' og epigonen Jørgen Leths mytologiseren af idrætsstjerner i Inf. 22. august. At skabe en stjerne kræver: 1) store penge 2) store medier 3) store sportsgrene, gerne på verdensplan.

Da USA opfylder alle tre forudsætninger ved et OL, er det jo ikke så sært, at de er verdensmestre i at skabe store stjerner, selv om man ikke skal have meget forstand på f.eks. gymnastik, bordtennis og badminton for at se, at de kinesiske vindere også burde være megastjerner. At det i den grad afhænger af sportsgren, mediebevågenhed og dermed penge, ses jo af, at ikke mange danskere ville kunne nævne én amerikansk megastjerne i amerikansk fodbold (lille sportsgren i DK). Personligt kan jeg heller ikke nævne nogen i baseball, ishockey eller basketball (jeg har allerede glemt de navne, RL remser op). Da Anja og co. vandt håndboldguld i stribevis, var de på alle danskeres læber, og Anja var superstar (stor mediebevågenhed). Nu tvivler jeg på, at ret mange kan nævne bare ét navn på en kvindelig dansk landsholdsspiller i håndbold (lille mediebevågenhed).

Summa summarum: Jeg synes, RL's artikel er en gang ordgejl uden ansatser til en egentlig analyse af stjernefænomenet. I øvrigt tror jeg, at de danske håndboldherrer i disse dage hellere ville være vindere end stjerner.

Tavse marxister

Niels Erik Søndergård, Odense SV

Man kan konstatere, at marxisterne er tavse angående 40 årsdagen for Sovjetunionens invasion i Prag og Tjekkoslovakiet den 21. august.

Ligeledes er marxisterne tavse angående 69-årsdagen for Hitler-Stalin pagten den 23. august.

Den aftagende strøm

Rainer Rudolf Lippold, København K

Jeg ved ikke, hvad Georg Metz (GM) tager, men jeg vil nok anbefale, at han holder op med det, fordi det gør ham depressiv og forvrænger hans virkelighedssans. Det kan man tydeligt se på hans Intermetzo 23. august.

Nu har jeg efterhånden boet ret lang tid i Danmark; men for mig er det stadig lidt som at være på en lang og dejlig ferie. Hvorfor er folk så uvenlige over for GM, som han skriver? Ja, hvis man løber rundt med en sur mine, så skal man ikke undre sig over, at folk reagerer tilsvarende. Jeg synes derimod, at netop de venlige og imødekommende danskere er den største attraktion her i landet. Ydermere gør tryghed, ro og stilhed Danmark attraktiv. Ifølge Visit Denmarks undersøgelser er det også det, de tyske turister mener. Der er jo ingen, der forventer jo kultur eller kulinariske oplevelser i Danmark.

Når GM skriver om "elendige parkeringsforhold" og "møgbeskidte" danske byer, kan man tvivle på, om han overhovedet har været i udlandets storbyer. Hvor ellers end i København er det så nemt at finde en parkeringsplads midt i en hovedstad?

"Den aftagende strøm" er i øvrigt en tendens, som er kun gået en vej (ned) siden 1990. Faktisk var det en stor succes, at den blev brudt i 2005 og 2006. Så det har overhovedet ikke noget med politik eller sådan noget at gøre.

Der er kun en eneste grund til denne tendens: De vanvittig høje priser her i landet i forhold til den tyske økonomi. Derfor bruger tyskerne konsekvent færre penge end alle andre turister (390 kr. pr. dag, svenskere bruger f.eks. 630 kr. pr. dag). Tal fra 2005/2006 viser, at tyske turister igen kommer, så snart de igen har penge i lommen. Men indtil da er det nok en god idé at bosætte sig i Danmark for at nyde det.

Intermetzo og P-pladser

Erik Jespersen, Frederiksberg C

I weekendudgaven af Information, sammenligner Georg Metz de anderledes gode oplevelser, der venter turisten i Tyskland, sammenlignet med forholdene i Danmark. Det er udmærket læsning.

Men der er en ting, som Georg Metz endnu ikke har forstået, når han bl.a. skriver om de elendige parkeringsforhold i København. Jamen det skal være svært at parkere i København. Formålet er jo at begrænse antallet af biler i København. Det turde være kendt at København har svære trængselsproblemer på grund af alt for mange biler.

Sådan husker jeg Anker og Anders

Claus Schou, Broby

Ifølge DR huskes statsminister Anker Jørgensen mest for en uansvarlig økonomisk politik i 70'erne, hvorimod Anders Fogh Rasmussen er en rigtig 'guttermand', der omgås med den yderste respekt og underdanighed, og han får de bedste ønsker med "en international karriere". Jeg er ikke enig:

Da Anker Jørgensen ledede landet, gik det stejlt op ad bakke med dansk økonomi. Oliekrisen omskabte en situation med fuld beskæftigelse til én præget af arbejdsløshed. Folk var også mere uregerlige dengang. Det, jeg husker Anker Jørgensen bedst for, var hans klare afstandtagen til USA's krig i Vietnam, med terrorbombardement af nordvietnamesiske byer, brug af kemiske stoffer - der ville invalidere i flere generationer, massakrer og mange døde og lemlæstede.

Anders Fogh Rasmussen har indtil nu stort set kun haft medvind. Med Nordsøolien er vi blevet et olieproducerende land, der tjener på de stigende priser. Det, jeg vil huske Anders Fogh Rasmussen for, er, at han helt fik underordnet dansk udenrigspolitik amerikansk, at han på et falsk grundlag fik involveret Danmark i krigen i Irak og med sin politik fik gjort vort land til et potentielt terrormål.

Hvor er alternativet?

Ole Thorbek, Værløse

Enhedslisten retter i øjeblikket en stærk kritik af SF, bl.a. fordi SF vil stemme for finansloven. Men Enhedslisten glemmer at forklare, hvorfor de med deres position vil opnå større indflydelse og bedre resultater, end SF kan opnå med sin position.

Jeg vil derfor opfordre Enhedslisten til at præsentere offentligheden og folkelige bevægelser for partiets bud på den politik, en nye regering bør føre. Altså ikke en fremstilling af Enhedslistens egen politik, men et bud på den politik, Enhedslisten mener, det er realistisk, at en ny regering kan føre, og som Enhedslisten kan være med til at bære igennem.

En gentleman kom til tv-byen

Kamma Ankjærø, Århus C

Det var Otto Leisner, der engang om underholdning udtalte i Berlingske Tidende: "Hvad er der sket med mennesket, når underholdning virkelig skal have den karakter for at underholde? Hvad er der sket med samfundet, når andres privatliv kan være underholdende? Keder det moderne menneske sig virkelig så meget - ofte helt ud over alle grænser - så de lader sig underholde af mennesker i intime situationer? På toilet f.eks. Jeg forstår det ikke."

Citatet blev bragt i Århus Stiftstidende 2. januar 2000. Og der er sendt meget 'toilet-tv' i de forløbne otte år. Den åndelige forurening er værre end nogensinde, og som med al anden forurening er det børnene, der er de mest sårbare.

Otto Leisners udsendelser var forbilledlige, altid med hensyntagen til børnene, kort sagt udsendelser for hele familien. Og de vil blive husket med taknemmelighed af mere end én generation.

Ligesom man taler om 'gentleman of the press', kan man med rette kalde Otto Leisner 'underholdningens gentleman'.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Kamma Anjkjærø (der rent undtagelsesvis hverken nævner Gud eller spiritus i sit indlæg) burde give nogle eksempler på dette "toilet-tv", som skulle være så fremherskende.