Kommentar

Børnepædagoger - god idé eller spareplan?

Der er mange fordele ved at lade store drenge ansætte i børnehaverne til at lege vildt, men kan politikerne nære sig eller risikerer vi, at de baserer normeringen på en flok teenage-drenge?
24. september 2008

Greve Kommune har fået en god idé, som (næsten) ikke har nogen bagside! De har ansat 14-16-årige drenge i deres børnehaver til at lege med børnene, og det er en stor succes.

Før deres ansættelse undervises de store drenge af en pædagog, der udstyrer dem med nogle basale pædagogiske og psykologiske redskaber, så drengene er parate til det hektiske samvær med børnehavebørnene.

Ellevilde børn

Børnene i institutionerne er ellevilde med de stores drenges ansættelse. Børnene får en fantastisk kontakt til et stort legebarn, og de får en legepartner, der, på en anden måde end de voksne pædagoger, kan tumle og lege 'vildt' med dem. At de også får en rollemodel indenfor det Vygotsky kalder for deres 'nærmeste udviklingszone' giver dem blot endnu mere blod på tanden.

De store drenge er selvfølgelig også ellevilde. De kan tjene penge på at udleve deres indre drengerøv ved at 'slåsse', spille fodbold og lege rollespil, og faktisk er der rigtig mange store børn, der elsker at lege med de små. Samtidig synes de store drenges pigekammerater, at det er sejt, at de arbejder i en børnehave. Og det er jo en sidegevinst, der ikke er til at kimse af i 14-16-års alderen.

Mangel på mænd

Pædagogernes fagforbund BUPL er ligeledes begejstrede, og BUPL's formand Henning Pedersen udtaler, at "der er fatal mangel på mænd blandt det pædagogiske personale, så det kan være en god måde at skabe en interesse for faget.".

Der er for mig at se ingen tvivl om, at denne ordning vil komme alle parter til gode, hvis den vel at mærke kan administreres fornuftigt. Som i Greve Kommune, må og skal de store drenge ikke indgå i normeringen, og de må på intet tidspunkt stå alene med ansvaret for børnene.

Det synes også indlysende, at drengenes tidlige erhvervserfaring med det pædagogiske arbejde, kan give dem lyst til at forfølge en spændende og udfordrende, men især blandt mænd, overset profession.

Er der overhovedet en slange gemt i det her? Kun, vil jeg sige, hvis politikerne ikke kan nære sig. Forstået på den måde, at de finder på at udnytte denne billige og ufaglærte arbejdskraft til at løse det problem vi uvægerligt kommer til at stå med om få år: at der bliver alt for få uddannede pædagoger til vores mange børn i institutionerne. Eller at politikerne i endnu højere grad finder ud af at basere normeringen i institutionerne på studentermedhjælpere og pædagogmedhjælpere.

De store drenge og medhjælperne er en god ufaglært ressource, men det er i samspillet med de uddannede de kan folde sig ud. Ikke ved at stå alene.

Optaget halveret

Studenteroptaget på pædagoguddannelserne er blevet halveret over de sidste to år, og bortset fra, at det giver de studerende fantastiske jobmuligheder når de engang er færdiguddannede, så lægger det en bombe under vores velfærdssamfund, hvis tendensen ikke brydes.

For når en undersøgelse fra FOA fra i sommer fortæller, at de danske pædagoger nyder en markant tillid hos forældrene, så er det ikke bare en tilfældighed. Det skyldes lige præcis, at langt hovedparten af de ansatte i de danske daginstitutioner er uddannede til deres arbejde. Fristelsen for politikerne vil med andre ord blive skræmmende stor i årene der kommer, og med tanke på regeringens fuldstændige passivitet overfor faldet i antallet af pædagogstuderende, for ikke at tale om de uddannede pædagogers flugt fra institutionerne over i andre erhverv, så rejser hårene sig på mig.

Forarmende reformation

Det er som om, regeringen følger det gamle liberalistiske motto 'lad falde hvad ej kan stå', og vil udnytte det lave studenteroptag til en gennemgribende reformation af vores dagpasningstilbud.

Og det vel at mærke en reformation, der vil gøre institutionernes tilbud til vores børn til en forarmet, amatørpræget discountudgave af det nuværende professionelle udviklings- og fællesskabsorienterede væksthus.

Dette gyser-scenarie skal dog ikke røre ved, at det er et genialt initiativ fra Greve Kommune, der kan føre med sig, at vi får flere unge mænd ind som seje testosteronpumpende pædagog-studerende! Og det er en udvikling vi gerne ser, med eller uden regeringens hjælp.

Morten Kruse er uddannelses-leder på Pædagoguddannelsen i København

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Hvor klam kan man blive?! - "seje testosteronpumpende pædagog-studerende" - ????!!!

Skulle det at være et testosteronpumpende individ være en særlig god kvalifikation for at passe børn? Morten Kruse mener måske der er for mange østrogenpumpende individer indenfor børnepasning som det er nu? Hvad i alverden er det for noget at dele mennesker op i klasser alt efter hvor meget af en bestemt type hormon de producerer? Er en mand, der kun producerer en ringe portion testosteron ikke en rigtig mand? Ikke egnet til at passe børn?
Skal børnepasningskvalifikationer måles i mængden af testosteron man producerer?

For kort tid siden læste jeg tilfældigvis anmeldelsen af Mand II, og den sprang mig i hu, da jeg læste denne artikel. Her kan man bla. læse:

" ... et groft testosteronpumpende konglomerat af en firskåren, behåret, brøleagtig neandertalermand. Aggressiv, udfarende, konstant liderlig, med stålsat vilje og anselig skabertrang."

Er det denne opfattelse af hvad der er en "rigtig" mand, Morten Kruse hylder og giver udtryk for han ønsker mere af inden for børnepasning?

Måske burde vi for fremtiden lade pædagogerne uddanne hos Carl-Mar Møller i stedet for på seminarerne?

Det ville da være rigtigt "sejt"!

- Og, denne ordning i Greve kommune som Morten Kruse omtaler i så begejstrede vendinger, omfatter den kun store drenge? Store piger kan ikke lege vildt med børnene?

Læsningen af denne artikel med dens mange ubekymrede og uimodsagte fordomme om kønnene og naturligt, ja, nærmest frejdigt udtrykte mandschauvinisme hos ledere i pædagogverdenen, får hårene til at rejse sig på mig.

Michael Skaarup

Jeg synes at lyder som at vi kun bliver præsenteret for de positive dele af historien.

Det er da fedt, at nogle unge kan få et fritidsarbejde, hvor de kan være sig selv, og lege med de yngre børn.

Men det så der så står implicit i teksten, er nemlig at børnehave og fritidsinstitutioner, i lang tid har benytte sig af pædadogmedhjælpere (jeg har selv været en, under mit studie som socialrådgiver), for at klare nomineringen.(der i forvejen er beskåret for at kunne betale for skattestoppet, men det er en detajle).
- Den har en konsekvens, at det professionelle og faglige niveau i børne- og fritidsinstitutionerne er nedadgående: Det vil forsøget i Greve, være med til styrke. Altså den nedadgående tendens.

- men det er jo nok også planen, da forældre hurtigt vil trække deres børn ud af institutionerne, ligeså snart de første sager kører, der er handler om uansvarlighed, misrøgt, og omfattede manglede på uddannede pædagoger. Så vil forældrene vælge private institutioner, Så stat og kommunerne i fællesskab kan nedlægge de kommunale og uprofessionelle børnehaver.

Jeg tror heller ikke på at det vil få flere til at vælge pædagogstudiet. Ligeså lidt som ungdomsaktivering og aktiveringsjob i børnehaver og fritidsinstitutioner har gjort i de sidste 10-15 år.

løb og ansvar er ikke sammenhængene for en pædagog. Lønnen (og takken) for lav, og ansvaret (og utakken ) er for stort